Miten lukiolaistytöillä on varaa ostaa Michael Korsin laukkua koululaukuksi?
Pari tyttöä hyppäsi samanlaiset laukut kädessä bussista. Eipä itsellä ollut varaa..
Kommentit (307)
Ehkä nuori on säästänyt isovanhempien ja kummien antamat joulu- ja synttärilahjarahat vuosien ajan.
Olen huomannut joillakin rahan polttavan taskussa ja se törsätään heti ja joku taas säästää vähäiset rahat ja menee vaikka konserttiin ja maksaa lipusta 150€.
Ja sitten jotkut ap. kaltaiset ihmettelevät, miten joillakin on varaa.
Ja ehkä tuo tyttö on saanut laukun kummiltaan tai vaikka tädiltään, joka on kyllästynyt laukkuun.
Korssi on kyllä junteista juntein "luksus" merkki. Hyvä markkinointi ja kallis hinta, niin wt-mammoille menee läpi kuin väärä raha, vaikka sokea reettakin näkee että halvalla on tehty. Mammat sen takia luulevat että myös oikeat laatumerkit tehdään kaukoidän hikipajoilla, kuten paskakorssi, eikä Euroopassa asialle vihkiytyneiden mestareiden toimesta ja vain parhaista materiaaleista.
Vierailija kirjoitti:
Typerykset maksaa taas pelkästä nimestä, helpot vedätettävät...
Korsseissa on itse asiassa hyvä hinta/laatusuhde. Ja ovat käytännöllisen mallisia. Nimi ei ole iso verrattuna Chaneliin, Pradaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Laukut todennäköisesti feikkejä😂
Alapeukku hymiöstä
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa vielä Korseja?
Minä. Loistavia työlaukkuja. Siistejä, mahtuu tietokone ja muut tavarat, saa olalle toisin kuin miesten tietokonelaukut, vahva nahka, kevyitä, edullisia, nimi vain pienellä laukussa ja senkin voi kääntää kyljen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vastaavia näkyi yleensä köyhempien perheiden lapsilla. Kaverin perhe poskettoman rikas ja käytti koululaukkuna usein rättikassia :D
#anarkisti
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nuori on säästänyt isovanhempien ja kummien antamat joulu- ja synttärilahjarahat vuosien ajan.
Olen huomannut joillakin rahan polttavan taskussa ja se törsätään heti ja joku taas säästää vähäiset rahat ja menee vaikka konserttiin ja maksaa lipusta 150€.
Ja sitten jotkut ap. kaltaiset ihmettelevät, miten joillakin on varaa.Ja ehkä tuo tyttö on saanut laukun kummiltaan tai vaikka tädiltään, joka on kyllästynyt laukkuun.
Vuosien? Eikö pari sataa saa kerättyä yksiltä synttäreiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni lukioikäinen tytär kertoi että jotkut hänen koulukaverit myy toosiaan vanhemmille miehille jotta saavat merkkivaatteita ja merkkilaukkuja, sekä käyvät syömässä sushia, Starbucksilta kahvijuomia ym ym. Leuhkivat vielä avoimesti asialla ja kilpailevat sillä kuka sai lypsettyä äijiltä eniten rahaa ja merkkikamaa.
Tiedättekö onko tämä kovin yleistä täällä Helsingissä nykyään?
Nimittäin minun nuoruudessa tuo olisi ollut häpeän paikka jos joku olisi tehnyt tuollaista ja jos olisi jäänyt tuollaisesta kiinni niin olisi varmasti joutunut vaihtamaan paikkakuntaa tai joutunut jonnekin koulukotiin, mutta nykynuoriso näyttää tekevän rahan, imagon ja somen takia ihan mitä vaan, ja pahinta se että vanhemmillaan ei mitään tilannetajua asioista eivätkä kyseenalaista mistä nuori saa rahansa. Nimittäin kesätöistä saatavilla rahoilla ei ostella useita monen tonnin arvoisia merkkilaukkuja.
Tuo on enemmän sen setämiehen uni kuin todellisuus. Tavallisella helsinkiläisellä lukiolaisella vanhemmilla on varaa kustantaa lastensa elämä, myös ne laukut ja sushit. Tietenkin on pieni osa työläisperheiden tyttöjä, jotka tekevät noin, mutta heille se on enemmän sukupolvien ketjussa tuttu toimintatapa kuin nimenomaan lukio-opiskeluun liittyvä asia. Sen sijaan ammattikoulun puolella tuo on tavallista.
Tiedätkö muuten että jos köyhät olisivat miraalittomia itsensä myyjiä he eivät olisi köyhiä?
Mun tyttö ei käytä Korseja tai jotein Vuittoneita. Olen opettanut sille muutaman jutun:
-kannattaa elämän fokus siirtää itsestä pois päin muihin ihmisiin. Lähimmäisen huomioiminen on tärkeää. Olemme syntyneet tänne palvelemaan muita ihmisiä ja auttamaan lähimmäistä. Ihminen joka keskittyy pelkästään itseensä voi huonosti.
-Annan joka vuosi hänelle 500e rahaa hyväntekeväisyyteen, hän saa valita kohteen. Hän ymmärtää että 500e pystyy muuttamaan jos ei maailmaa niin jonkun yksittäisen ihmisen maailman, esim. tukemalla ikäisensä tytön koulunkäyntiä.
-opetin hänelle jo pienenä Gandhin sanoman "jos ostat jotain mitä et todella tarvitse se on toiselta varastamista", meillä on vain yksi maapallo ja yhdet luonnonvarat, varastamme tulevilta sukupolvilta
-maailma on epävarma, laita ylimääräinen esim. nordnetin sijoitusinstrumentteihin.
-olisin erittäin surullinen jos tyttäreni ostaisi merkkilaukun ja laittaisi someen jotain belfieitä, tietysti tyttöni voi kapinoida ja tehdä niin mutta ei niin kauan kun hän asuu minun kattoni alla minä pystyn onneksi vielä vaikuttamaan asioihin, hän on erittäin fiksu ja tiedostava tyttö :)
Oikeastiko ap kuvittelee, että kaikki lukiolaiset joutuvat itse elättämään itsensä? Omassa tuttavapiirissäni kaikissa perheissa vanhemmat elättävät vielä kotona asuvat lukiolaisensa. Nuori voi siis käyttää omat rahansa mihin haluaa ja aika usein tuon ikäiset saavat joulu- ja synttärilahjansa rahana, joilla voi ostaa mitä haluaa. Jos käy vielä töissä tai on ollut kesätöissä, niin eihän parinsadan euron laukku tunnu edes missään. Tai laukun on voinut saada lahjaksi.
No ei ole mitään normaalia. Ehkä joskus voisi saada, jos olisi toivonut sitä oikein kovasti, max jonkun 200 euroa maksavan. Mutta ei todellakaan sellaista, että ostettaisiin montaa väriä ja muuta merkkikamaa siihen päälle. Harvalla se tuohon yhteen laukkuun se haluaminen jää. Kukaan ystävänikään ei harrasta tällaista, että ostelisimme lapsillemme jotain merkkilaukkuja sen takia että lukioikäisellä olisi joku ihmisoikeus sellaiseen tai että se olisi jotenkin normaalia. Ystäväpiirissämme kaikilla on kuitenkin ihan ok-palkkataso eli ei ole kiinni siitä onko vara ostaa vai ei vaan ihan siitä mikä on järkevää ja mitä haluaan lapselleen opettaa. Lääkäriä, proffaa, juristia yms on tuttavapiirissä eikä moni hommaa itselleenkään kuin yhden ns. paremman laukun.
Satun asumaan ruotsissa ja täällä lukiolaisilla on Louis vuittonia chanelia ja Ysl koululaukkuina. Aitoja ovat, pappa betalar että eiköhän se Michael kors laukku tohon verrattuna ole kallis
Koska nykyajan nuorilla lukiolaisilla vaan sattuu olemaan enemmän rahaa ja varallisuutta kuin aikuisilla matalapalkka-alan valinneilla ;-)
Oon nähnyt ekaluokkalaisen jolla on iPhone ja Canada Goosen takki, siis lähes 1600 euron kamat. Nykyään kaikki on näköjään mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten jotkut ap. kaltaiset ihmettelevät, miten joillakin on varaa.Ja ehkä tuo tyttö on saanut laukun kummiltaan tai vaikka tädiltään, joka on kyllästynyt laukkuun.
Meillä teinit ovat ihan itsenäisesti säästäneet vuosia, enkä edes ole ajantasalla heidän tilisaldostaan, toisin kun olivat pieniä. Ostavat rahoillaan vaatteita, laukkuja ja muuta ja ostosten jälkeenkin jää tilille rahaa.
Eikö tuo ole jo törsäämistä, jos tilillä on 200€ niin se laitetaan heti menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit ovat ihan itsenäisesti säästäneet vuosia, enkä edes ole ajantasalla heidän tilisaldostaan, toisin kun olivat pieniä. Ostavat rahoillaan vaatteita, laukkuja ja muuta ja ostosten jälkeenkin jää tilille rahaa.
Eikö tuo ole jo törsäämistä, jos tilillä on 200€ niin se laitetaan heti menemään.
En ole edellinen kirjoittaja, mutta meillä saattaa saada tuon 200 € pelkästään yhdeltä isovanhemmalta joululahjaksi. Sen päälle tulee muilta lahjat ja vuoden aikana tulee myös synttärilahjat.
Nehän on halpoja laukkuja verrattuna esim. LV n tai chanelin laukkuihin:D itse omistin nämä lukioikäisenä ja sain tädiltä Pariisista aina lahjaksi tms.
Mun lukioaikoina 10 vuotta sitten vuosikurssin kermaporukalla oli kaikilla (kuulemma aidot) Vuittonit koululaukkuina. Kiva kun on varaa, mutta kovin epäkäytännöllistä, kun ei sinne ainakaan koulukirjat mahtuneet. Meille jäi arvoitukseksi, että missä he kirjojaan sitten säilyttivät - veikkaan, että muovikasseissa naulakossa.
Tuo on enemmän sen setämiehen uni kuin todellisuus. Tavallisella helsinkiläisellä lukiolaisella vanhemmilla on varaa kustantaa lastensa elämä, myös ne laukut ja sushit. Tietenkin on pieni osa työläisperheiden tyttöjä, jotka tekevät noin, mutta heille se on enemmän sukupolvien ketjussa tuttu toimintatapa kuin nimenomaan lukio-opiskeluun liittyvä asia. Sen sijaan ammattikoulun puolella tuo on tavallista.