Tähän on tultu. Harkitsen itsemurhaa työttömyyden takia
Tämä ei ole provo. Olisikin. Minulla on tullut mitta täyteen. Heti ensimmäisenä haluan sanoa, että lapsia ei ole, jotka jäisivät suremaan. Miksi mitta on tullut täyteen?
Olen yhteiskunnan silmissä arvoton. Minussa on leima kuin juutalaisissa: työtön. Jos olet Suomessa työtön, ei sinusta ole mitään hyötyä. Olet vain menoerä. Laiskimus, joka makaa vain sohvalla. Ihan sama kuinka monta työhakemusta lähettäisit päivässä, se ei riitä. Laiska olet monen mielestä silti, kun elelet heidän verorahoillaan.
Nyt aktiivimallikin rankaisee. Ei auta, vaikka olen laittanut lukuisia hakemuksia. Se ei riitä. En päässyt kurssillekaan, koska en mahtunut. Ei auttanut oma aktiivisuus tässä yhtään. Siispä leikkuri leikkaa jo ennestään pienistä rahoistani. Tai siis veronmaksajien rahoista. Minähän en niitä olisi ansainnut.
Tämän stressin päälle vielä köyhyys, jolle ei näy loppua. Opiskelijana jaksoi elellä pienelläkin rahalla, koska oli toivoa paremmasta valmistumisen jälkeen. Nyt mitään toivoa ei näy. Elämä on jatkuvaa kituuttamista. Sitä ei voi ymmärtää, jos ei ole elänyt pitkään pienillä tuloilla. Säästöjä ei ole, ei toivoa omasta asunnosta tai mistään, mistä ennen haaveilin. Ei ole varaa edes harrastaa.
Mietin tässä ihan vakavasti, että mikä idea tässä kitkuttamisessa enää on? Pitää varmaan lähteä viikonloppuna kerämään tölkkejä, että pääsen rautakauppaan köysiostoksille. :D
Kommentit (85)
Älä harkitse tai tee itsemurhaa. Jumala ei tykkää. Jokainen tarpeeton itsemurha sataa vain riistäjien laariin.
Riistäjät tulevat kokemaan karun kohtalon. Aika on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä töissäkäyvä ilmoittauduin vuokrafirmaan lisätöiden toivossa. Töitä on niin paljon kuin ikinä ehtii tekemään, saa valita parhaat päältä. Palkka ei tietenkään riitä työttömille, koska alle 20 e/h ei näköjään kannata mennä töihin, mutta minulle kelpaa viikonlopusta 300 e nettona.
Mitä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain Vink Vink -vinkkinä, kannattaa tsekata VR :n aikataulut ja mennä niiden perusteella hakemaan niitä tölkkilöitä sieltä junaradalta. Jos hyvin käy, niin ei tarvitse edes vaivautua viemään niitä tölkkilöitä kauppaan asti :D
Miksi haluaisin aiheuttaa veturinkuljettajalle pahan mielen? Paha mieli jollekin tulee joka tapauksessa, mutta haluan vahingoittaa mahdollisimman vähän ulkopuolisia kuolemallani.
Itsekin olen aika paljon itsetuhoisuudesta kärsinyt ja asian tiimoilta osastolla ollut.
En voi hyväksyä että ihminen antaa kokkareille ja sipilöille helpon voiton. Älä edes harkitse mitään noin tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itsesäälissä kieriskely ja lähde ulkomaille töihin. Toivottavasti opiskelit jotain mikä työllistää edes siellä.
Ulkomaille vaan, täältä löytyy töitä suomenpuhujille jos vain kelpaa.
Jos Suomessa on vaikea löytää töitä, niin ulkomailla se on vielä ziljoona kertaa vaikeampaa. Korkeintaan voit päästä tekemään jotain pazkahommaa mitä paikalliset asukkaat eivät suostu tekemään. Mutta niitä töitähän on täälläkin ja tekijät ovat balttiasta sekä muualta Itä-Euroopasta.
Olen kokenut tuon työnhaun vaikeuden ulkomailla. Olin viitisen vuotta Saksassa täkäläisen työnantajan lähettämänä työntekijänä ja kun komennuksen loppu alkoi häämöttää niin yritin ensin töihin siihen firmaan jolle työskentelin konsulttina ja sen jälkeen muuallekin, mutta ei tärpännyt vaikka hallitsin ja hallitsen kielen vaan oli pakko palata takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene opiskelemaan jotain muuta tai tee jotain paskahommia osa-aikaisena ja nosta loput tukena ja elä vain itsellesi.
Paskahommat osa-aikaisena ei riitä koska työkkäri vaatii hakemaan kokoaikatyötä. Eli ei kelpaa sekään.
Laki vaatii, että työtön on valmis ottamaan vastaan kokoaikatöitä. Jos ottaa vastaa osa-aikatöitä, saa soviteltua päivärahaa - kunhan edelleen on sitä mieltä, että kokoaikatyökin kelpaa, jos sellainen vain löytyy.
Tätäkin kun lukee, niin tuntuu aika oudolta väittämä jonka mukaan nyt on menossa nousukausi.
Toki voisin harkita, jos tekisin komerooni kasvihuoneen ja alkaisin kukkakauppiaaksi. Ei kai tässä ole enää mitään menetettävää. Tosin jos jään kiinni, niin H-merkintä estää viimeisetkin mahdollisuuset saada töitä.
Olen samoilla linjalla kuin ap.
Suomen valtio voisi perustaa oman kaasutuslaitoksen ja kaasuttaa meidät hengiltä.
Oma jaksaminen finaalissa myös.
Kirjoita kirja. Heittäydy vapaaksi taiteilijaksi. Rahaa ei siitä saa, mutta voit ainakin ilmaista pois pahaa oloasi. Mene vaikka kadulle musisoimaan ja laulamaan työttömyydestä yms. Tai kokoa parin muun työttömän kanssa jokin tanssitaiteellinen teos.
Oikeasti nykyään tunnen ihmisiä, jotka uskovat, että työ ja työllisyys ovat katoava elämänmuoto. Tulevaisuudessa palkkatöitä riittää yhä harvemmille ihmisille. Kaikista ei ole it-alalle, ohjelmoimaan, tuottamaan sisällötöntä sisältöä moderneihin viestintävälineisiin.
Siivoojiksi ja kauppaankaan ei huolita kaikkia, ei rakennuksille, ei tehtäisiin, ei kahviloihin. Toimistoapulaisia ei edes ole enää monessa toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene opiskelemaan jotain muuta tai tee jotain paskahommia osa-aikaisena ja nosta loput tukena ja elä vain itsellesi.
Paskahommat osa-aikaisena ei riitä koska työkkäri vaatii hakemaan kokoaikatyötä. Eli ei kelpaa sekään.
Älä höpötä. Itsekin olen 15h/viikko sopparilla eikä työkkäristä mitään sanottu. Itse asiassa olen vieläkin työtön työnhakija eikä yhtään tarjousta mihinkään ole tullut. Ovat vaan tyytyväisiä kun porukka on edes jossain duunissa.
Paskaduuni-vuokrafirmat ovat varmaan tuttuja aloittajalle? Ottavat tyyliin kaikki.Kävin jossain haastattelussa, eivätkä ottaneet. Olisi ollut kaiketi jotain fyysistä tehdastyötä ja katsoivat, että ei tuollainen lyhyt hentoinen nainen jaksa kuitenkaan. Eivät siis sanoneet suoraan. Lupasivat ottaa yhteyttä, mutta mitään ei ole kuulunut. Ap
Kassatyöntekijöitä ja tarjoilijoita tarvitaan keikkatyöhön aina, joskus myös firmat laittavat vuokrafirman rekryämään puolestaan. Jos kiinnostaa, niin haet lista vuokrafirmoista netistä ja laitat avoimen hakemuksen. Kassa ja siivooja ei pohjakoulutusta tarvitse noissa, he kouluttavat.
Nuo työt eivät mitään herkkua ole mutta ainakin saisit rahaa ja samalla voisit hakea oman alan töitä. Helpompi päästä töihin kun on jo töissä.
Työtön kirjoitti:
Varsin vakavasti otettava asia.. itse ollut jo jonku aikaa työtön ja ei meinaa uutta työtä löytyä mistään .. ni kyllä tässsä alkaa mieli jo hieman järkkyä ja muuta..
Sain oikean (kunnalta) vakituisen työpaikan 41-vuotiaana, ensimmäiseen ammattiin valmistuin kun olin 17. Vanhempi lapsi ehti kotoa pois ennen kuin vakinaistuin. Luin sillä välillä valkolakin, yritin yrittäjänä jne. Tein keikkoja keittiöihin ja päiväkoteihin, kolusin jokusen hirviöfirman joista pelattiin ulos. Taistelin paperisodissa, niin että olen oikea sen alan veteraani. Työkkäristä ei ikinä tuntunut saavan sitä mitä oikeasti tarvitsi. Olen saanut kahdesti karenssia ja kerran olen ollut pelkästään tekemäni työn varassa, koska olin välivuodella opinnoista joihin en sitten palannut. En jaksanut hakea Kelasta eioota, mieluummin tiskasin öisin.
Elämäni on silti ollut elämisen arvoista. Muistoja ei korvaa mikään, vaikka terveys ei aina tykännytkään.
Hanki hygieniapassi jos et vielä omista, ja hae keikkatöitä. Sekin on parempi kuin ei mitään. Kun soitetaan ja pyydetään töihin, tuntee olevansa tarpeellinen.
No... et sentään ole työtön maahamuuttaja, niillä se vasta paha leima onking
Meinasin tehdä tänään samanlaisen keskustelun, aamulla tuli nimittäin hylky taas kerran haastattelusta. Taas syynä kokemuksen puute, mistä hitosta mun pitäis sitä repiä?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita kirja. Heittäydy vapaaksi taiteilijaksi. Rahaa ei siitä saa, mutta voit ainakin ilmaista pois pahaa oloasi. Mene vaikka kadulle musisoimaan ja laulamaan työttömyydestä yms. Tai kokoa parin muun työttömän kanssa jokin tanssitaiteellinen teos.
Oikeasti nykyään tunnen ihmisiä, jotka uskovat, että työ ja työllisyys ovat katoava elämänmuoto. Tulevaisuudessa palkkatöitä riittää yhä harvemmille ihmisille. Kaikista ei ole it-alalle, ohjelmoimaan, tuottamaan sisällötöntä sisältöä moderneihin viestintävälineisiin.
Siivoojiksi ja kauppaankaan ei huolita kaikkia, ei rakennuksille, ei tehtäisiin, ei kahviloihin. Toimistoapulaisia ei edes ole enää monessa toimistossa.
Repesin tuolle musisoinnille.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tehdä tänään samanlaisen keskustelun, aamulla tuli nimittäin hylky taas kerran haastattelusta. Taas syynä kokemuksen puute, mistä hitosta mun pitäis sitä repiä?
9 euron harjoittelusta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9 euron harjoittelusta :)
Joita ei kannata mainita edes CV:ssä, näin mua neuvoi työkkäri-täti.
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän mistä aloittaja puhuu. Työtön on nykyajan leima - lie ollut aina. Ystävät kaikkoavat. Työttömyys on kuin syöpä, jonka pelätään tarttuvan. Olen itsekin henkisesti aivan loppu. Olen aineenopettaja, ja vuosikausia ollut ilman oman alan töitä. Olen hakenut kaikkea - liian koulutettu, väärin koulutettu.
Olen FM, enkä saa mitään töitä paikkakunnaltani. Koulutukseni ei riitä mihinkään.
Voisin kuolla pois. Vaan on lapset ja mies, jotka olisivat kai surullisia. Tosin, saisivat lapset puoliorvon eläkettä, eikä ihan niin tiukkaa olisi.
Lisäkoulutus? Alan vaihto/muunto?
Tiedän että työttömyys on raskasta, mutta siinä ei ole MITÄÄN hävettävää. Uskokaa pois! Se ei ole ihmisen oma vika! Siihen voi vaikuttaa vain rajallisesti.
Ihmisellä on paljon muuta arvoa kuin palkkatyö. Koko työelämä on ihmisen omaa keksintöä. Työelämä ei välitä meistä ja vaihtaa uuteen viimeistään kun eläkeikä koittaa.
Työ on tärkeää mutta se on vain työkalu, hyvä renki mutta huono isäntä, elämän väline. Sen varaan ei pidä rakentaa identiteettiään vaan ottaa siitä niskalenkki ja yrittää muovata siitä jotain mielekästä.
Nykyaika on sairas. Jos olet työtön, ja eritoten, jos olet pitkäaikaistyötön, olet kuin joku hylkiö työnantajien mielessä työnhakijanakin. Pitäis olla joku nuori uraputkessa oleva menestyjä joka opiskelujen kesken pääsee kesätöihin omalle alalle, ja sitäkautta jatkaa putkessa ja haalii itselleen jatkuvaa nousua uralla. Minä tipahdin opiskelujen jälkeen määräaikaisiin työsuhteisiin enkä päässyt oman alan töihin opiskeluaikana mistä kilpailin muiden innokkaiden opiskelukavereideni kanssa. Tein siivoushommaa opiskeluaikana, joka ei todellakaan siivittänyt uraani eteenpäin. Sitten sairastuin, mutta paranemiseni jälkeen ei paluuta ole ollut. en olekaan päässyt töihin. Ei ole suhteita. Ei ole verkostoa. Hakemuksiini ei vastata. Aina vaaditaan joko opiskelija, tai joku runsaasti työkokemusta omaava ammattilainen. Kunhan ei ole liian vanha, jolloin ikärasismi iskee. Olen hylkiö. Tuntuu että elämäni oli tässä. Haluaisin päästä näyttämään kykyni mitä on, mutta en pääse.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei satu olemaan moraalia taikka omatuntoa niin löytyy yllättävän paljon uusia keinoja saada rahaa. ;)
Mä olen harkinnut pimeitä töitä, mutta mistä sellaisia löytää?? Ei voi soitella firmoihin ja kysellä pimeitä töitä.
Ymmärrän hyvin aloittajaa.
Miksi haluaisin aiheuttaa veturinkuljettajalle pahan mielen? Paha mieli jollekin tulee joka tapauksessa, mutta haluan vahingoittaa mahdollisimman vähän ulkopuolisia kuolemallani.