Tähän on tultu. Harkitsen itsemurhaa työttömyyden takia
Tämä ei ole provo. Olisikin. Minulla on tullut mitta täyteen. Heti ensimmäisenä haluan sanoa, että lapsia ei ole, jotka jäisivät suremaan. Miksi mitta on tullut täyteen?
Olen yhteiskunnan silmissä arvoton. Minussa on leima kuin juutalaisissa: työtön. Jos olet Suomessa työtön, ei sinusta ole mitään hyötyä. Olet vain menoerä. Laiskimus, joka makaa vain sohvalla. Ihan sama kuinka monta työhakemusta lähettäisit päivässä, se ei riitä. Laiska olet monen mielestä silti, kun elelet heidän verorahoillaan.
Nyt aktiivimallikin rankaisee. Ei auta, vaikka olen laittanut lukuisia hakemuksia. Se ei riitä. En päässyt kurssillekaan, koska en mahtunut. Ei auttanut oma aktiivisuus tässä yhtään. Siispä leikkuri leikkaa jo ennestään pienistä rahoistani. Tai siis veronmaksajien rahoista. Minähän en niitä olisi ansainnut.
Tämän stressin päälle vielä köyhyys, jolle ei näy loppua. Opiskelijana jaksoi elellä pienelläkin rahalla, koska oli toivoa paremmasta valmistumisen jälkeen. Nyt mitään toivoa ei näy. Elämä on jatkuvaa kituuttamista. Sitä ei voi ymmärtää, jos ei ole elänyt pitkään pienillä tuloilla. Säästöjä ei ole, ei toivoa omasta asunnosta tai mistään, mistä ennen haaveilin. Ei ole varaa edes harrastaa.
Mietin tässä ihan vakavasti, että mikä idea tässä kitkuttamisessa enää on? Pitää varmaan lähteä viikonloppuna kerämään tölkkejä, että pääsen rautakauppaan köysiostoksille. :D
Kommentit (85)
Syy elää ja elämäntarkoitus on löydettävä nykyään muualta kuin töistä. Myös niiden, joilla on jo työpaikka. Harva ala tarjoaa enää eläkeikään kestävää vakituista työvirkaa. Silloinkin kun on töissä, joutuu aina pelko p*rseessä odottamaan, milloin ne yt-neuvottelut ja lomautukset osuukin omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä töissäkäyvä ilmoittauduin vuokrafirmaan lisätöiden toivossa. Töitä on niin paljon kuin ikinä ehtii tekemään, saa valita parhaat päältä. Palkka ei tietenkään riitä työttömille, koska alle 20 e/h ei näköjään kannata mennä töihin, mutta minulle kelpaa viikonlopusta 300 e nettona.
Minäkin olin kaikenlaisten orjavälitysfirmojen listoilla. Eipä niistä mitään irronnut nelikymppiselle maisterille. Hyvä, jos joku sitä kautta työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itsesäälissä kieriskely ja lähde ulkomaille töihin. Toivottavasti opiskelit jotain mikä työllistää edes siellä.
Ulkomaille vaan, täältä löytyy töitä suomenpuhujille jos vain kelpaa.
Jännä, että sinne ulkomaille kaikki on aina noin vain lähdössä. Minä kun luulin, että ensin pitää opetella kieli ja hakea töitä? Englantia osaan kyllä, mutta ei minun alaltani saada ulkomailta töitä. Olen sosiaalialalla.
Mä olisin mennyt Norjaan. Valitettavasti kaikissa paikoissa edellytettiin sujuvaa norjaa. Myös kirjallisesti. Pelkkä virkamiesruotsi ei riittänyt. Kiitos pakkoruotsi!
Jos sinulla ei kerran ole mitään menetettävää, niin mene autotehtaalle töihin. Siellä on hommia, eikä vaadi koulutusta.