Tähän on tultu. Harkitsen itsemurhaa työttömyyden takia
Tämä ei ole provo. Olisikin. Minulla on tullut mitta täyteen. Heti ensimmäisenä haluan sanoa, että lapsia ei ole, jotka jäisivät suremaan. Miksi mitta on tullut täyteen?
Olen yhteiskunnan silmissä arvoton. Minussa on leima kuin juutalaisissa: työtön. Jos olet Suomessa työtön, ei sinusta ole mitään hyötyä. Olet vain menoerä. Laiskimus, joka makaa vain sohvalla. Ihan sama kuinka monta työhakemusta lähettäisit päivässä, se ei riitä. Laiska olet monen mielestä silti, kun elelet heidän verorahoillaan.
Nyt aktiivimallikin rankaisee. Ei auta, vaikka olen laittanut lukuisia hakemuksia. Se ei riitä. En päässyt kurssillekaan, koska en mahtunut. Ei auttanut oma aktiivisuus tässä yhtään. Siispä leikkuri leikkaa jo ennestään pienistä rahoistani. Tai siis veronmaksajien rahoista. Minähän en niitä olisi ansainnut.
Tämän stressin päälle vielä köyhyys, jolle ei näy loppua. Opiskelijana jaksoi elellä pienelläkin rahalla, koska oli toivoa paremmasta valmistumisen jälkeen. Nyt mitään toivoa ei näy. Elämä on jatkuvaa kituuttamista. Sitä ei voi ymmärtää, jos ei ole elänyt pitkään pienillä tuloilla. Säästöjä ei ole, ei toivoa omasta asunnosta tai mistään, mistä ennen haaveilin. Ei ole varaa edes harrastaa.
Mietin tässä ihan vakavasti, että mikä idea tässä kitkuttamisessa enää on? Pitää varmaan lähteä viikonloppuna kerämään tölkkejä, että pääsen rautakauppaan köysiostoksille. :D
Kommentit (85)
No, kukaan ei voi sanoe ettet ole ainakaan yrittänyt - ja se tekee merkittävän eron sinun ja loisten välillä.
Nauti nyt kuitenkin elämästäsi mitenkuten kykenet, sulla on siihen oikeus parhaasi yrittäneenä.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tehdä tänään samanlaisen keskustelun, aamulla tuli nimittäin hylky taas kerran haastattelusta. Taas syynä kokemuksen puute, mistä hitosta mun pitäis sitä repiä?
Kokemus näkyy jo cv:stä, eli hylkäämisen syy on oikeasti joku muu asia. Esim ylipaino, tai naamea ei vaan miellytä. Terv 15 haastattelua käynyt ja edelleen työtön.
Stressaat liikaa sitä mitä muut ajattelevat sinusta. Työ ei määrittele sinua, useimmat se työntää vain oravanpyörään jossa olet kuluttaja ja veronmaksaja ja mielipiteesi luet aamun hesarista. Keksit sisältöä rohkeasti elämääsi niin kyllä se siitä.
Älä kohdista vihaa itseäsi kohtaan, sillä sinä et ole tehnyt mitään väärää. Tämä yhteiskunta on syypää ja mätä, voit siis hyvillä mielin ottaa kaikki tuet mitä saat ja alkaa rakentaa uudenlaista elämää: sellaista missä työ ja raha eivät määritä sinua. Tiedän, että elämiseen tarvitaan rahaa, mutta pienelläkin tulee toimeen ja monet hyvät asiat ovat ilmaisia. Sinulla on aikaa hengittää, nauttia luonnosta ja kehittää itseäsi monin tavoin toisin kuin monilla oravanpyörässä olevilla. Olet yhtä arvokas ihminen kuin muutkin!
Tapa ensin Sipilä ja vasta sitten itsesi. Kiitos.
Mä olin melkein 30v työtön. Nyt teen pikkuhommia yhteisessä yrityksessämme. Pakko se on vaan niidenkin jaksaa elää jotka eivät työllisty koskaan elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika on sairas. Jos olet työtön, ja eritoten, jos olet pitkäaikaistyötön, olet kuin joku hylkiö työnantajien mielessä työnhakijanakin. Pitäis olla joku nuori uraputkessa oleva menestyjä joka opiskelujen kesken pääsee kesätöihin omalle alalle, ja sitäkautta jatkaa putkessa ja haalii itselleen jatkuvaa nousua uralla. Minä tipahdin opiskelujen jälkeen määräaikaisiin työsuhteisiin enkä päässyt oman alan töihin opiskeluaikana mistä kilpailin muiden innokkaiden opiskelukavereideni kanssa. Tein siivoushommaa opiskeluaikana, joka ei todellakaan siivittänyt uraani eteenpäin. Sitten sairastuin, mutta paranemiseni jälkeen ei paluuta ole ollut. en olekaan päässyt töihin. Ei ole suhteita. Ei ole verkostoa. Hakemuksiini ei vastata. Aina vaaditaan joko opiskelija, tai joku runsaasti työkokemusta omaava ammattilainen. Kunhan ei ole liian vanha, jolloin ikärasismi iskee. Olen hylkiö. Tuntuu että elämäni oli tässä. Haluaisin päästä näyttämään kykyni mitä on, mutta en pääse.
Mä rupesin siivoojaksi, koska muuta vaihtoehtoa vakihommiin ei silloin ollut. Ihan hyvä työ, mutta käy terveyden päälle, alanvaihto edessä.
Mikään työkokemus ei ole turha, siivoojankaan. Kukaan joka on joskus tehnyt edes jotain, ei ole hylkiö. Eikö ole kukaan muukaan, joka ei ole tieten tahtoen elänyt toisten niskoilla.
Jos vähääkään pystyt johonkin, ota siitä koppi ja unohda mennyt jos et voi hyödyntää sitä mitenkään. Näytä ikärasismille pitkää nenää ja vaikka jotain muuta jos ei vähästä ymmärrä, ei asist muuten muutu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä älytön kehitys alkoi kauan ennen Sipilää, jo 90- luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tehdä tänään samanlaisen keskustelun, aamulla tuli nimittäin hylky taas kerran haastattelusta. Taas syynä kokemuksen puute, mistä hitosta mun pitäis sitä repiä?
Kokemus näkyy jo cv:stä, eli hylkäämisen syy on oikeasti joku muu asia. Esim ylipaino, tai naamea ei vaan miellytä. Terv 15 haastattelua käynyt ja edelleen työtön.
Todennäköisesti tämä. Olen normaalipainoinen parikymppinen, masentaa vielä enemmän kun en edes tiedä mitä teen haastattelussa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itsesäälissä kieriskely ja lähde ulkomaille töihin. Toivottavasti opiskelit jotain mikä työllistää edes siellä.
Ulkomaille vaan, täältä löytyy töitä suomenpuhujille jos vain kelpaa.
Jännä, että sinne ulkomaille kaikki on aina noin vain lähdössä. Minä kun luulin, että ensin pitää opetella kieli ja hakea töitä? Englantia osaan kyllä, mutta ei minun alaltani saada ulkomailta töitä. Olen sosiaalialalla.
Hyvin pääset jonnekin Aasian ompelimoon jos olet alle 35v.
No sinne ulkomaille voit lähteä vaikka Norjaan. Jos et osaa yhtään ruotsia pääset siivoamaan ja tarjoilemaan heti. Jos teet ilta- ja yövuoroja saat ihan hyvää palkkaa. Kun opit vähän norjaa, voit työllistyä omalle alallesikin.
Erilaisia call centereitä (eikä tarvitse olla myymistä) on ympäri Eurooppaa, itse olin Irlannissa. Minä ainakin pääsin helposti töihin sellaiseen, palkka ihan Ok. Vuokrasi kämpän, matkusteli välillä, elin ihan tavallista elämää. Että siinä pari vinkkiä, olen nyt töissä Suomessa, mutta jos vielä jäisin työttömäksi lähtisin Norjaan.
Kun joutuu työttömäksi ja ikää on 50+ niin joitain poikkeustapauksia lukuunottamatta ei ole enää mahdollista saada sellaista vakinaista kokopäivätyötä jolla tulisi toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene opiskelemaan jotain muuta tai tee jotain paskahommia osa-aikaisena ja nosta loput tukena ja elä vain itsellesi.
Paskahommat osa-aikaisena ei riitä koska työkkäri vaatii hakemaan kokoaikatyötä. Eli ei kelpaa sekään.
Älä höpötä. Itsekin olen 15h/viikko sopparilla eikä työkkäristä mitään sanottu. Itse asiassa olen vieläkin työtön työnhakija eikä yhtään tarjousta mihinkään ole tullut. Ovat vaan tyytyväisiä kun porukka on edes jossain duunissa.
Paskaduuni-vuokrafirmat ovat varmaan tuttuja aloittajalle? Ottavat tyyliin kaikki.
Älä itse höpötä. Saat puhelun ja sun täytyy alkaa etsiä koulutusta tai kokoaikatyötä. Tämä on fakta.
Sipilä, Orpo, läskiperse-Lindström ja kumppanit toivookin, että yhteiskunnan elätit kuolisi pois.
Siinä on ahneilla veijareilla arvot kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
👍
Ulkomailla (Euroopassa) vois tärpätä paikoissa missä kaivataan suomenkielistä tyyppiä kommunikoimaan suomalaisten asiakkaiden kanssa. Itse muutin Kööpenhaminaan sellaisen perässä. Työhöni kuuluu suomalaisten asiakkaiden facebook-viesteihin, puheluihin ja sähköposteihin vastaaminen, enkku-suomi-enkku käännökset jne. Suht puuduttavaa mutta helppoa toimistotyötä, palkka on 16€/tunti ja sillä pärjää vaikka kallis asuinkaupunki onkin. Ei ole mitään tekemistä koulutukseni kanssa mutta sain työn silti ongelmitta, suomenkielen puhujia on maailmassa niin vähän että niille on kysyntää.
Vinkkinä että Malta on kunnon pesä tämmöisille yrityksille joissa on vähän kokoajan haku päällä suomalaisia kommunikointi/kääntäjätyöntekijöitä varten. Saa samalla vähän aurinkoa ja lämpöäkin, auttaa varmasti masennukseen kun ei tarvii Suomen paskailmastossa rämpiä.
Kiitos tsemppiviesteistä. Ne auttoivat hieman. Ehkä yritän seuraavaksi jotain hanttihommaa ulkomailta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua. Lähde ulkomaille jos vain voit... tämä maa on läpimätä jossa vain joillakin on jatkossa mahdollisuus työntekoon ja ansiotuloihin. Tässä maassa ei koulutuksella ja työkokemuksella ei ole mitään arvoa, ikää ei arvosteta jne. Jos et ole syntynyt kultalusikka pe****ssä, voi hyvin olla että jäät väliinputoajaksi. Se että hakee töitä ei ole tae edes nykyisin täydestä työttömyyskorvauksesta.
voimia, älä tee itsellesi mitään! Lähde tästä maasta!!!! itsekin lähtisin jollei olisi lapsia ja miestä. Minulla on nyt pätkätyö, mutta en tiedä miten kauan jaksan tätä kyykytystä.
Heh. Siinä yksi joka ei ole koskaan ollut töissä toisessa maassa.
Pohjoismaat ovat aivan ylivoimaisessa johdossa, mitä tulee yhtäläisen mahdollisuuden tarjoamiseen kaikille kansalaisille.
Olen itse asiassa asunut ulkomailla, kiitos vaan kysymästä. En tarkoita että sinne voi noin vaan lähteä töihin, riippuu koulutuksesta ja kielitaidosta myös, mutta jos vaan mahdollista on niin ehdottomasti kannattaa kokeilla. Hyvinvointivaltio tämä maa ei enää ole... jopa itä-Euroopassa on asiat monilta osin paremmalla tolalla.
Anna mennä, tarvitsetko köyden lainaan?
No vähälläpä aiot yhteiskunnan päästää, jos tuota ratkaisua olet oikeasti miettinyt. Yhteiskunnassa on aina ryhmiä, joiden mielestä toiset ryhmät ovat vähempiarvoisia ja varmasti heidän mielestään olisi kivempi, ettei menoeriä olisi. Tuollainen ratkaisusi olisi vain voitto tuollaisille ajatuksille. Aina arvoa ei voi saavuttaa kaikkien silmissä. Parempi olisi tietysti hahmottaa, etteivät työt tule tulevaisuudessa lisääntymään. Tarvitaan uudenlaista asennoitumista työhön, elämään ja sosiaalietuuksiin.