Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tähän on tultu. Harkitsen itsemurhaa työttömyyden takia

Vierailija
16.04.2018 |

Tämä ei ole provo. Olisikin. Minulla on tullut mitta täyteen. Heti ensimmäisenä haluan sanoa, että lapsia ei ole, jotka jäisivät suremaan. Miksi mitta on tullut täyteen?

Olen yhteiskunnan silmissä arvoton. Minussa on leima kuin juutalaisissa: työtön. Jos olet Suomessa työtön, ei sinusta ole mitään hyötyä. Olet vain menoerä. Laiskimus, joka makaa vain sohvalla. Ihan sama kuinka monta työhakemusta lähettäisit päivässä, se ei riitä. Laiska olet monen mielestä silti, kun elelet heidän verorahoillaan.

Nyt aktiivimallikin rankaisee. Ei auta, vaikka olen laittanut lukuisia hakemuksia. Se ei riitä. En päässyt kurssillekaan, koska en mahtunut. Ei auttanut oma aktiivisuus tässä yhtään. Siispä leikkuri leikkaa jo ennestään pienistä rahoistani. Tai siis veronmaksajien rahoista. Minähän en niitä olisi ansainnut.

Tämän stressin päälle vielä köyhyys, jolle ei näy loppua. Opiskelijana jaksoi elellä pienelläkin rahalla, koska oli toivoa paremmasta valmistumisen jälkeen. Nyt mitään toivoa ei näy. Elämä on jatkuvaa kituuttamista. Sitä ei voi ymmärtää, jos ei ole elänyt pitkään pienillä tuloilla. Säästöjä ei ole, ei toivoa omasta asunnosta tai mistään, mistä ennen haaveilin. Ei ole varaa edes harrastaa.

Mietin tässä ihan vakavasti, että mikä idea tässä kitkuttamisessa enää on? Pitää varmaan lähteä viikonloppuna kerämään tölkkejä, että pääsen rautakauppaan köysiostoksille. :D

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mennä, tarvitsetko köyden lainaan?

En mutta sä tarvitset.

Vierailija
62/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Juhana Vartiainen ja Juha Sipilä. Ps. Olemme aina köyhän työttömän asialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy työkkäristä löytyiskö palkkatukipaikkaa. Siellä voi olla näitä palkkatukityöpaikkoja, jotka ei näy missään netissä. Tai jos ei löydy suoraan paikkaa, niin ainakin kysy onko sulla oikeutta palkkatukeen. Sitten yrität päästä johonkin melko pieneen yritykseen tai yhdistykseen, jossa palkkatuen kanssa palkkaavat helpommin kuin ilman.

Itsekin olen ollut työtön eikä se helppoa ole. Mutta aina on toivoa paremmasta eikä ikinä tiedä, mitä hyvää tulevaisuudessa voi olla odottamassa.

T. "pätkätöiden ja työttömyysjaksojen jälkeen vakityössä"

Vierailija
64/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tehdä tänään samanlaisen keskustelun, aamulla tuli nimittäin hylky taas kerran haastattelusta. Taas syynä kokemuksen puute, mistä hitosta mun pitäis sitä repiä?

9 euron harjoittelusta :)

Joita ei kannata mainita edes CV:ssä, näin mua neuvoi työkkäri-täti.

T. Sama

Ei se työkokeilu huono ole, mutta jos se kuulostaa tyhmältä voi vaikka kirjottaa työharjoittelu tai työssäoppimisjakso niin työnantajat ymmärtää mistä on kyse. Ja pyydä sieltä työtodistus ja suosittelijat jatkoa varten, niin työnhaku helpottuu.

Vierailija
65/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mutta sä tarvitset.

Ei kiitos, mulla on jo köyttä. Ja kokemusta ihmisistä, jotka uhkailevat tappaa itsensä milloin mistäkin syystä.

Vierailija
66/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan samat ajatukset. Lapset estää tekemästä lopullista ratkaisua mutta tuska on moninkertainen, kun on vastuussa muistakin. Mihinkään töihin en kelpaa vaikka yritystä, koulutusta ja kokemustakin on jonkin verran. Päättäjät ja haukkujat eivät todellakaan ymmärrä, miten työttömyys vaikuttaa joka asiaan negatiivisesti. Montaa vuotta ei jaksa työttömänä, kun (mielen)terveys menee ja silloin ihminen vasta yhteiskunnalle kalliiksi tulee. Mielikuva lamaantunneesta, passiivisesta työttömästä muuttuu todeksi.

Vierailija
67/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että keskustelet jonkin ammattiauttajan kanssa ajatuksistasi. Muista, että aina on toivoa paremmasta. Tässä muutamia vinkkejä työnhakuun. Toivottavasti niistä on sinulle apua :)

- Koita oppia jokaisesta rekryprosessista. Jos haku meni pieleen, kysy rekrytoinnista vastaavalta henkilöltä suoraan mitä asioita painottivat, missä voisit parantaa yms. Firmoissa, joissa rekrytointi on ammattimaista on aikaa vastata hakijoiden kysymyksiin myös rekryprosessin jälkeen.

- Hanki itsellesi mentori. Tapoja voi olla monia. Hakeudu oman alan ihmisten seuraan esim. tuttavien/ammatillisten järjestöjen kautta ja kysele heitä neuvoja työnhakuun ja tiedustele onko heillä sisäpiirin tietoa vapaista työpaikoista. Osaava mentori voi olla kultaakin arvokkampi työnhaussa ja hän voi omien kontaktien avulla auttaa työpaikan saamisessa

- Jos sinulla on jokin heikko osaamisen osa-alue, keskity sen kehittämiseen. Meni esim. kielikurssille, excel-kurssille yms. Mieti voitko suorittaa joitakin lisäopintoja, joiden avulla voisit erottua työnhakuprosessissa.

- Käy läpi CV:si ja anna myös toisen henkilön sen lukea läpi. Käy läpi mahdolliset puutteet. Tarkista suosittelijat, ovatko yhteystiedot ajan tasalla. Varmista myös, että mahdolliset suosittelijat ovat valmiita sinua aidosti suosittelemaan. Tarkista valokuva ja valitse siihen kasvokuva, jossa hymyilet.

- Ennen hakemuksen lähettämistä voit soittaa rekrytoinnista vastaavalle henkilölle ja kysellä työpaikasta. Tämä auttaa sinua myös hakemuksen kirjoittamisessa, jolloin tiedät mihin asioihin siinä tulisi keskittyä.

Ja viimeisenä: Älä lannistu. Kaikki kohtaavat vastoinkäymisiä! Muista positiivinen asenne, sillä pääsee pitkälle. Tsemppiä! :)

t. Rekrytoinninsta vastaava johtaja

Vierailija
68/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Lopeta tuo säälittävää elämäsi.

Vierailija
69/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon sinulle samaa. Kun olet sairas, yksin ja haavoittuneimillasi, saat lähettämäsi kaltaisen viestin. Karma kostaa.

Vierailija
70/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harkitsen itsemurhan ja töihin menon välillä. Itsemurha tuntuu houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin mennä homehtumaan sinne paskaan 8h päivässä.

Vierailija
71/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene opiskelemaan jotain muuta tai tee jotain paskahommia osa-aikaisena ja nosta loput tukena ja elä vain itsellesi.

Paskahommat osa-aikaisena ei riitä koska työkkäri vaatii hakemaan kokoaikatyötä. Eli ei kelpaa sekään.

Älä höpötä. Itsekin olen 15h/viikko sopparilla eikä työkkäristä mitään sanottu. Itse asiassa olen vieläkin työtön työnhakija eikä yhtään tarjousta mihinkään ole tullut. Ovat vaan tyytyväisiä kun porukka on edes jossain duunissa.

Paskaduuni-vuokrafirmat ovat varmaan tuttuja aloittajalle? Ottavat tyyliin kaikki.

Älä itse höpötä. Saat puhelun ja sun täytyy alkaa etsiä koulutusta tai kokoaikatyötä. Tämä on fakta.

Eilä ole. Mulla on vakituinen osa-aikainen työ. Olen siis työssäkäyvä ja samalla työkkärin kirjoilla. Jos alkavat soitella, niin ilmoitan etten ole enää työnhakija. Vai luulitko että soittelevat jos henkilö ei ole työnhakija?

Vierailija
72/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata omaan käyttöön pari kannabiskasvia ja ala meditoimaan. Löydät uudet ulottuvuudet elämääsi.

Vierailija
73/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene opiskelemaan jotain muuta tai tee jotain paskahommia osa-aikaisena ja nosta loput tukena ja elä vain itsellesi.

Paskahommat osa-aikaisena ei riitä koska työkkäri vaatii hakemaan kokoaikatyötä. Eli ei kelpaa sekään.

Älä höpötä. Itsekin olen 15h/viikko sopparilla eikä työkkäristä mitään sanottu. Itse asiassa olen vieläkin työtön työnhakija eikä yhtään tarjousta mihinkään ole tullut. Ovat vaan tyytyväisiä kun porukka on edes jossain duunissa.

Paskaduuni-vuokrafirmat ovat varmaan tuttuja aloittajalle? Ottavat tyyliin kaikki.

Älä itse höpötä. Saat puhelun ja sun täytyy alkaa etsiä koulutusta tai kokoaikatyötä. Tämä on fakta.

Eilä ole. Mulla on vakituinen osa-aikainen työ. Olen siis työssäkäyvä ja samalla työkkärin kirjoilla. Jos alkavat soitella, niin ilmoitan etten ole enää työnhakija. Vai luulitko että soittelevat jos henkilö ei ole työnhakija?

Olisit heti sanonut että sua ei haittaa kun rahan tulo loppuu sitä kautta. Aika harva on työnhakijana ilman työttömyyskorvausta.

Vierailija
74/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon sinulle samaa. Kun olet sairas, yksin ja haavoittuneimillasi, saat lähettämäsi kaltaisen viestin. Karma kostaa.

Kostetaanko myös sinun lähettämäsi viesti? (en siis kylläkään ole tuon viestin lähettäjä, mutta ihmettelen aina tätä logiikkaa, omia viestejä ei kosteta, mutta muiden kyllä kostetaan, eiks, jeh, me emme tiedä mikä on reilu peli, eiks jeh?)

Sinkkumies

Vierailija
75/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit heti sanonut että sua ei haittaa kun rahan tulo loppuu sitä kautta. Aika harva on työnhakijana ilman työttömyyskorvausta.

Formulakuskit, jääkiekkoilijat ja toimitusjohtajat usein ovat.

Sinkkumies

Vierailija
76/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaan samat ajatukset. Lapset estää tekemästä lopullista ratkaisua mutta tuska on moninkertainen, kun on vastuussa muistakin. Mihinkään töihin en kelpaa vaikka yritystä, koulutusta ja kokemustakin on jonkin verran. Päättäjät ja haukkujat eivät todellakaan ymmärrä, miten työttömyys vaikuttaa joka asiaan negatiivisesti. Montaa vuotta ei jaksa työttömänä, kun (mielen)terveys menee ja silloin ihminen vasta yhteiskunnalle kalliiksi tulee. Mielikuva lamaantunneesta, passiivisesta työttömästä muuttuu todeksi.

Tämä on niin totta. Nyt olen taas töissä, määräaikaisella sopimuksella... mutta kokemusta työttömyydestä on ja ikää tulee lisää, aina vaan on vaikeampaa saada töitä. Työttömyys vaikuttaa ihmiseen todella negatiivisesti. Elämme työkeskeisessä kulttuurissa. Olen tehnyt töitä vuodesta -94 lähtien ja ajatus että seuraavat 24 vuotta eteenpäin työnteko on epävarmaa ( olettaen että eläkeikäni on n. 68v ) tuntuu kyllä kurkkua kuristavalta ajatukselta.

Vierailija
77/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele myymään itsesi työnantajalle.

Vierailija
78/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä harkitsen itsemurhan ja töihin menon välillä. Itsemurha tuntuu houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin mennä homehtumaan sinne paskaan 8h päivässä.

Ehkä voisit aloittaa oman yrityksen? Jos se ei menesty, niin mitä sitten. Sitten voit elää sossun tuilla kuten nämä muutkin täällä.

Sinkkumies

Vierailija
79/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Nyt olen taas töissä, määräaikaisella sopimuksella... mutta kokemusta työttömyydestä on ja ikää tulee lisää, aina vaan on vaikeampaa saada töitä. Työttömyys vaikuttaa ihmiseen todella negatiivisesti. Elämme työkeskeisessä kulttuurissa. Olen tehnyt töitä vuodesta -94 lähtien ja ajatus että seuraavat 24 vuotta eteenpäin työnteko on epävarmaa ( olettaen että eläkeikäni on n. 68v ) tuntuu kyllä kurkkua kuristavalta ajatukselta.

Tämä maa tarvitsee kaltaisiasi suoraselkäisiä ihmisiä, etkä sinä tiedä jos joku päivä teet jotain muuta. Itsestäni tuntui nuorena samalta. Nyt kun itse voin tehdä mitä lystään, määrittää aika pitkälle työaikani, vapaani, lomani, minulla kymmeniä alaisia, joskus satakin joille delegoida asioita. 

Tuntuu, että kivi on pudonnut sydämeltäni.

Sinkkumies

Vierailija
80/85 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä kehtoo. Männöö hyvä naru hukkaa. Jos sulla ei oo kersoja, myy koko ommaisuutes. Ja lähe. Alota elämä jossae muuvvalla.