Osakkeisiin sijoittaminen on helppo rikastua tekemättä mitään
Pitää olla todella tyhmä jos ei sijoita. Sori vaan sossuvassaridemarit, mutta näin se menee.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu todistaa, että av-palstan lukijat ovat 95% köyhiä luusereita ja sellaisiksi jäävät.
t. sijoittaja-ktm
Aivopieruasi ennen on 33 viestiä. Jos 95% kirjoittajista on köyhiä luusereita ja sellaisiksi jäävät niin voisitko osoittaa ne 1-2 viestiä, joiden takana on menestyjä? Jotta osaamme ottaa oppia.
Sinun viestisi luonnollisesti edustaa "dom andra" joten jättäkäämme se huomiotta.
Menestyjiä yhdistää se, että he pystyvät katsomaan pidemmalle tulevaisuuteen ja toimimaan kurinalaisesti tavoitteiden saavuttamiseksi. Luuseri on tässä tapauksessa av-mamma, joka ostaa nousukauden huipulla osakkeita, jonka jälkeen kurssit romahtavat ja mamma myy paniikissa osakkeensa tappiolla. Hän syyttää menetyksestään muita ihmisiä ja yhteiskuntaa.
Menestyjä ostaa osakkeita vuodesta toiseen ja jos kurssit romahtavat, hän ostaa vielä enemmän. Näin hänellä on parinkymmenen vuoden kuluttua ehkäpä satojen tuhansien tai jopa miljoonien eurojen salkku, joka tuottaa kymmenien tuhansien osingot. Hän ei menettänyt hermojaan vaikeina aikoina, vaan toimi koko ajan suunnitelmallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajautettu salkku tuottaa pitkällä aikavälillä 6-7 % vuodessa. Jos pääomaa on tarpeeksi, pystyy elämään osingoilla. Kyllä ap on oikeassa.
Rehellisyyden nimissä tuosta tuotosta pitää laskea pois inflaation vaikutus ja verot. Ja olennaisempi kysymys on se, että mistä se riittävän suuri pääoma ensin saadaan?
Realistinen ulosmaksettu nettotuotto osakesalkussa on n. 3%/v. Arvonnousu voi olla 6-7% luokkaa, mutta hyötyäkseen siitä muutenkin kuin virtuaalisesti, pitää käydä kauppaa, mikä taas laskee osinkotuottoa. Ellei sitten osaa ajoittaa myyntejään aina oikeaan hetkeen huipulle ja ostaa syvimmästä laskusta, mikä tietenkin jokaiselta leukojaan louskuttavalta noobie-sijoittajalta onnistuu...... Ps. Mikä on putoava puukko?
Buy & hold-strategia (hyvät osingonmaksajat) on jees. Kaupankäyntikulujen minimointi on a ja o, myydä kannattaa vaan jos on todella aihetta esimerkiksi jos firman osuus omassa salkussa kasvaa turhan suureksi osakkeen hinnan nousun myötä jolloin laskennallinen osinkotuotto huononee TAI jos firma leikkaa osinkoa tai jos pitää veroteknisista syistä myydä jotain. Ostaa kannattaa laskusuhdanteen ja korjausliikkeen aikana, mutta silloinkin osinko-osakkeita. Lottopapereita ostaisin vain varovasti pienellä osalla tuotoista. Putoava puukko on sitä kun ostetaan romahtavaa yhtiötä ja toivotaan että ostettiin sitä oikeaan aikaan, vrt.Talvivaara, Orava, Stockmann, Rovio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan mulle!
Olen aikeissa aloittaa osakesijoittamisen jossain vaiheessa.
Luin pankkien hinnastoja arvo-osuustileille ja ymmärsinkö oikein? Jos en tee tiettyä määrää kauppoja, niin pankki veloittaa joka kk xx summan tuosta arvo-osuustilistä?Eli käytännössä on pakko olla aktiivinen, ettei kaikki tuotot valu kuluihin?
Tarkoitus olisi sijoittaa hyviin osingonmaksajiin ja "unohtaa" osakkeet useammaksi vuodeksi. Tietysti tarkoitus nyt jonkin verran seurata tilannetta.
Eivät ne tuotot sentään kuluihin valu, vaikka ei kauppoja tekisikään. Minulla Nordea veloittaa osakkeiden säilytyksestä 1,95 euroa kuukaudessa, jos en tee kauppoja. Yhteensä siis kuluja tulee vajaa 12 euroa vuodessa. Osinkoja tulee tänä vuonna tonnin verran. Siitä menee tosin vielä verot, mutta siitä huolimatta säilytysmaksu on mitättömän pieni tuloihin nähden. Osakkeita minulla on noin 20000 euron arvosta.
Eli näppiin jää noin 700€/v ja tuotoksi tulee 3,5%. Tämä onkin paljon järkevämpi laskentaperuste kuin joku 6-8% ikuinen tuotto.
Arvo-osuustili maksaa vuodessa 12e oli aktiivinen tai ei. Joten ei siinä köyhtymään pääse.
Ikinä ei laiteta kaikkia munia samaan koriin eli osakkeet pitää hajauttaa niin saa vähentää mahdolliset tappiot voitoista ja osingoista...aikaa 5v.
Mutta jostain se sijoitettava pääoma on tienattava ellei nyt saa jotain perintöä.
Ja joka päivä seurataan pörssikursseja. Olemme eläneet viimeiset 8 vuotta sijoittamisella.
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuo osakesalkku ole oikotie onneen. Itse olen sijoittanut nyt 8 vuotta ja tuotto + 300 euroa. Tuhansia euroja olen liikutellut, olen toki valinnut vääriä osakkeita ja lunastanut väärään aikaan. Nyt kurssit sitäpaitsi todella korkealla ja ekonomitkin varoittelee että suurimmat tuotot alkaa olla takanapäin.
Niin tuo tulos vaan kertoo omasta osaamattomuudestasi, ei siitä etteikö sijoittaminen olisi kannattavaa. Ilmeisesti et ole perehtynyt tunnuslukuihin vaan toiminut kuten tyypillinen tuulari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Luovutustappiota yli 5000e vuodelta 2017. Tällä rikastuu. Onnistunut osakepoiminta on helppoa etenkin kun indeksit sakkaa.
Ps. Ei tullut mätkyjä!!!!11111
Toivoisin, että muutkin asiantuntijat kertoisivat verottajan ilmoittamat luvut, ettei tämä leveily rikastumisesta jää vain p-skapuheeksi.
Ei kukaan jaksa lukea minun 16 sivua pitkää erittelyä tuotoista. summauksen laitoin jo luovutusvoitoista ja tappioista. Pääomatuottoja:
kotimaisista yhtiöistä 1482,75, joista veronalaista 1260,33
EU/eta/verosopimusvaltiossa olevista yhtiöistä 3594,24, joista veronalaista 3055,10
Muista kuin julkisista osuuskunnista 90 joista veronalaista 22,50.
Eli keskiarvona 430 €/kk brutto, 322,13€/kk netto. Tämä siis viime vuonna. Osinkovirta on nyt alkuvuonna ollut 40% parempi kuin viimevuonna samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu todistaa, että av-palstan lukijat ovat 95% köyhiä luusereita ja sellaisiksi jäävät.
t. sijoittaja-ktm
Niin, noiden pitäisi oikeasti kuunnella meitä 5%:a jotka asioista jotain tietävät. Muuten olen sitä mieltä että nimittelit noita vähemmän markkinoihin perehtyneitä aika rumasti. Jospa osa niitä imisi vähän tietoa eikä kuuluisi tuohon hädintuskin hengissä sinnittelevään porukkaan enää ensi vuonna. Tähän minä ainakin valistamisellani pyrin, siis jakamaan hyödyllistä tietoa haukkumisen sijasta.
peace & love,
sijoittava mamma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan mulle!
Luin pankkien hinnastoja arvo-osuustileille ja ymmärsinkö oikein? Jos en tee tiettyä määrää kauppoja, niin pankki veloittaa joka kk xx summan tuosta arvo-osuustilistä?Eli käytännössä on pakko olla aktiivinen, ettei kaikki tuotot valu kuluihin?
Tarkoitus olisi sijoittaa hyviin osingonmaksajiin ja "unohtaa" osakkeet useammaksi vuodeksi. Tietysti tarkoitus nyt jonkin verran seurata tilannetta.
Eivät ne tuotot sentään kuluihin valu, vaikka ei kauppoja tekisikään. Minulla Nordea veloittaa osakkeiden säilytyksestä 1,95 euroa kuukaudessa, jos en tee kauppoja. Yhteensä siis kuluja tulee vajaa 12 euroa vuodessa. Osinkoja tulee tänä vuonna tonnin verran. Siitä menee tosin vielä verot, mutta siitä huolimatta säilytysmaksu on mitättömän pieni tuloihin nähden. Osakkeita minulla on noin 20000 euron arvosta.
Nordea en käyttäisi missään piensijoittajan palveluissa. Käy tutkimassa nordnet.fi. siellä ei ole mitään kuukausimaksuja ja mulle sopinut parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajautettu salkku tuottaa pitkällä aikavälillä 6-7 % vuodessa. Jos pääomaa on tarpeeksi, pystyy elämään osingoilla. Kyllä ap on oikeassa.
Rehellisyyden nimissä tuosta tuotosta pitää laskea pois inflaation vaikutus ja verot. Ja olennaisempi kysymys on se, että mistä se riittävän suuri pääoma ensin saadaan?
Realistinen ulosmaksettu nettotuotto osakesalkussa on n. 3%/v. Arvonnousu voi olla 6-7% luokkaa, mutta hyötyäkseen siitä muutenkin kuin virtuaalisesti, pitää käydä kauppaa, mikä taas laskee osinkotuottoa. Ellei sitten osaa ajoittaa myyntejään aina oikeaan hetkeen huipulle ja ostaa syvimmästä laskusta, mikä tietenkin jokaiselta leukojaan louskuttavalta noobie-sijoittajalta onnistuu...... Ps. Mikä on putoava puukko?
Buy & hold-strategia (hyvät osingonmaksajat) on jees. Kaupankäyntikulujen minimointi on a ja o, myydä kannattaa vaan jos on todella aihetta esimerkiksi jos firman osuus omassa salkussa kasvaa turhan suureksi osakkeen hinnan nousun myötä jolloin laskennallinen osinkotuotto huononee TAI jos firma leikkaa osinkoa tai jos pitää veroteknisista syistä myydä jotain. Ostaa kannattaa laskusuhdanteen ja korjausliikkeen aikana, mutta silloinkin osinko-osakkeita. Lottopapereita ostaisin vain varovasti pienellä osalla tuotoista. Putoava puukko on sitä kun ostetaan romahtavaa yhtiötä ja toivotaan että ostettiin sitä oikeaan aikaan, vrt.Talvivaara, Orava, Stockmann, Rovio.
Tämäpä selvensi paljon. Eikö esim. Carillion ja Seadrill olleet hyviä osingonmaksajia, joilla hyvä talous? Ja molemmat kuitenkin tätä nykyä käytännössä konkurssissa. Entä onko H&M hyvä osingonmaksaja, jolla tehdään pian rahaa, vai putoava puukko? Näetkö tulevaisuuteen?
Itse aloitin sijoittamisen opiskelijana, ilman lainaa tai töitä, mitä nyt muutamana kesänä olin ollut kesätöissä. Säästäväisesti kun elää, kumma kyllä minimaalisisilla tuloillakin sijoittaminen on mahdollista.. tällä hetkellä opintotukea yms tulee yhteensä 270e/kk, lisäski asumistuki, jonka jälkeen maksan vuokraa n.95e/kk. Joka kuukausi menee 50e rahastoon ja 50e asp-tililleja jäljellä jäävällä rahalla sitten ostetaan muut pakolliset jutut. Nyt kulut on kasvaneet, mutta sijoittamattomilla säästöillä maksan ylimenevät ostokset. Pian onneksi tilanne paranee kun mies pääsee töihin, eikä minun tarvi enää maksaa 50% kuluista, vaan vähän vähemmän. Lisäksi ostan aina välillä osakkeita kun kurssit on matalalla. Tällä hetkellä jos möisin reilut 3000 eestä rahastoni ja osakkeeni, voittoa tulisi noin 200e. Ei siis hulppeita summia, mutta plussalla tässä kyllä ollaan ap:n sanoin, käytännössä tekemättä mitään, paitsi karsimalla turhista menoista, kuten kampaajista, kalliista salikorteista ja elokuvissa/baareissa käymisistä.
N25
Vierailija kirjoitti:
Arvo-osuustili maksaa vuodessa 12e oli aktiivinen tai ei. Joten ei siinä köyhtymään pääse.
Ikinä ei laiteta kaikkia munia samaan koriin eli osakkeet pitää hajauttaa niin saa vähentää mahdolliset tappiot voitoista ja osingoista...aikaa 5v.
Mutta jostain se sijoitettava pääoma on tienattava ellei nyt saa jotain perintöä.
Ja joka päivä seurataan pörssikursseja. Olemme eläneet viimeiset 8 vuotta sijoittamisella.
Aina tää sama tarina. Olet se tyyppi, jonka 4-henkinen perhe elää koko vuoden 20ke tuloilla? Mitenkäs ne lapsilisät, asumistuki...?
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta täytyy olla jo valmiiksi paljon rahaa. esim. 3000 salkulla "tienaa" 180 vuodessa :D
Eikä tarvitse olla paljon rahaa. Sijoittamalla vaikka 300 euroa kuussa sijoittaa 3600 euroa vuodessa ihan huomaamatta. Psykologisesti toisille helpompaa noin kuin säästää 300e/ kk kolmen kk:n ajan ja ostaa sitten 900 eurolla kvartaalissa jotta säästyy hoitomaksulta.
Tulevina vuosina jatkaa sijoittamista samalla summalla/kk(tai nostaa sitä hieman jos tulos kasvavat) ja sijoittaa osingot myös. Sijoitettava summa siis kasvaa joka vuosi ja osa siitä on jo korkoa ja koronkorkoa korolle. Aikajänteenä parikymmentä vuotta. Ajoittamalla ostot oikein voi ostamistaan osakkeista saada osinkoa jo seuraavassa kuussa.
Laskin huvikseni, paljonko esimerkilläsi tienaa. 300€/kk säästämällä ja 6% korolla on 20 vuoden päästä kertynyt 140.374€ Olet itse säästänyt siitä summasta 72.000€, eli yli puolet. Jos inflaatio on 1,5%/v, on summan ostovoima 103.224€. Olettaen siis, että osakkeet ovat jatkuvasti 20 vuotta nousseet 6%/v, mikä on mielestäni melkoista toiveajattelua.
Tuolla summalla ei vielä down-siftaajaksi ryhdytä, ellei ole todellinen minimalisti tai joku muu elämäntapaintiaani. Sijoittaminen on toki kannatettavaa ja unelmointi mukavaa, mutta kannattaa pitää elämän realiteetit kirkkaana mielessä. Muuten saattaa tulla vanhana paha mieli.
Kerrottakoon vielä knoppitietona, että 30 vuoden päästä kasassa olisi 281.009€ ja 40 vuoden päästä 553.544€. Siis puoli mieljoonaa 40 vuoden jälkeen. Siitä 6% vuosituotto antaisi kuukausittain käyttöön 2767€, mikä ostovoimakorjattuna olisi ehkä 1525€. Kiva lisä, mutta ei rikkaaksi tekevä.
Ei ehkä downsiftaajaksi mutta ihan kivan lisän kassavirtaan se tuo. Et älynnyt että esimerkki kannusti sijoittamaan vaikka pienilläkin summilla sen sijaan että kuvittelee tarvitsevansa x tonnia alkupääomaa jotta voi ylipäätään sijoittamisen aloittaa.Kas kun kaikki passiivinen tulo on jees. Pienikin sijoitettu summa per kk kumuloituu ihan kivasti vuosien varrella ja auttaa eteenpäin.Lisäksi laskelmassani oletan myös että sijoitukseen kuukausittain käytettävä summa kasvaa palkankorotusten, lomarahojen ja osinkotulojen myötä joka vuosi.
Pointti oli se että sijoittamalla pieniäkin summa voi vaikuttaa tulevaisuuden kassavirtaan positiivisesti ja että ei tarvitse aloittaa monella tuhannella eurolla heti. Se ettei voi kokonaan jäädä töista veks kun kassavirta ei riitä ei ole mikään vasta-argumentti tuolle. Olet turhan mustavalkoinen Sun mielestä ei siis kannatta sijoittaa edes paria sataa kuussa jos sillä tuotolla ei joskus voi downsiftata. Minun mielestäni sinä olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sijoittaja-ktm
Aivopieruasi ennen on 33 viestiä. Jos 95% kirjoittajista on köyhiä luusereita ja sellaisiksi jäävät niin voisitko osoittaa ne 1-2 viestiä, joiden takana on menestyjä? Jotta osaamme ottaa oppia.
Sinun viestisi luonnollisesti edustaa "dom andra" joten jättäkäämme se huomiotta.
Menestyjiä yhdistää se, että he pystyvät katsomaan pidemmalle tulevaisuuteen ja toimimaan kurinalaisesti tavoitteiden saavuttamiseksi. Luuseri on tässä tapauksessa av-mamma, joka ostaa nousukauden huipulla osakkeita, jonka jälkeen kurssit romahtavat ja mamma myy paniikissa osakkeensa tappiolla. Hän syyttää menetyksestään muita ihmisiä ja yhteiskuntaa.
Menestyjä ostaa osakkeita vuodesta toiseen ja jos kurssit romahtavat, hän ostaa vielä enemmän. Näin hänellä on parinkymmenen vuoden kuluttua ehkäpä satojen tuhansien tai jopa miljoonien eurojen salkku, joka tuottaa kymmenien tuhansien osingot. Hän ei menettänyt hermojaan vaikeina aikoina, vaan toimi koko ajan suunnitelmallisesti.
Ei menestyjä kyllä noin toimi. Oikea menestyjä esimerkiksi shorttaa korkean betan toimialoja ja yhtiöitä ja longaa matalan betan.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta täytyy olla jo valmiiksi paljon rahaa. esim. 3000 salkulla "tienaa" 180 vuodessa :D
Eikä tarvitse olla paljon rahaa. Sijoittamalla vaikka 300 euroa kuussa sijoittaa 3600 euroa vuodessa ihan huomaamatta. Psykologisesti toisille helpompaa noin kuin säästää 300e/ kk kolmen kk:n ajan ja ostaa sitten 900 eurolla kvartaalissa jotta säästyy hoitomaksulta.
Tulevina vuosina jatkaa sijoittamista samalla summalla/kk(tai nostaa sitä hieman jos tulos kasvavat) ja sijoittaa osingot myös. Sijoitettava summa siis kasvaa joka vuosi ja osa siitä on jo korkoa ja koronkorkoa korolle. Aikajänteenä parikymmentä vuotta. Ajoittamalla ostot oikein voi ostamistaan osakkeista saada osinkoa jo seuraavassa kuussa.
Laskin huvikseni, paljonko esimerkilläsi tienaa. 300€/kk säästämällä ja 6% korolla on 20 vuoden päästä kertynyt 140.374€ Olet itse säästänyt siitä summasta 72.000€, eli yli puolet. Jos inflaatio on 1,5%/v, on summan ostovoima 103.224€. Olettaen siis, että osakkeet ovat jatkuvasti 20 vuotta nousseet 6%/v, mikä on mielestäni melkoista toiveajattelua.
Tuolla summalla ei vielä down-siftaajaksi ryhdytä, ellei ole todellinen minimalisti tai joku muu elämäntapaintiaani. Sijoittaminen on toki kannatettavaa ja unelmointi mukavaa, mutta kannattaa pitää elämän realiteetit kirkkaana mielessä. Muuten saattaa tulla vanhana paha mieli.
Kerrottakoon vielä knoppitietona, että 30 vuoden päästä kasassa olisi 281.009€ ja 40 vuoden päästä 553.544€. Siis puoli mieljoonaa 40 vuoden jälkeen. Siitä 6% vuosituotto antaisi kuukausittain käyttöön 2767€, mikä ostovoimakorjattuna olisi ehkä 1525€. Kiva lisä, mutta ei rikkaaksi tekevä.
Ja koska tällä ei vielä aleta Downshiftaajaksi kannattaa tuo 70 000€ TUOTTO heittää kankkulan kaivoon? BTW tuo 300 on jo summa mikä minulla on kk tuotto ja menee takaisi sijoituksiin ja tuottaa siis 20 vuodessa tuon toisen extra 70 000...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Luovutustappiota yli 5000e vuodelta 2017. Tällä rikastuu. Onnistunut osakepoiminta on helppoa etenkin kun indeksit sakkaa.
Ps. Ei tullut mätkyjä!!!!11111
Toivoisin, että muutkin asiantuntijat kertoisivat verottajan ilmoittamat luvut, ettei tämä leveily rikastumisesta jää vain p-skapuheeksi.
Ei kukaan jaksa lukea minun 16 sivua pitkää erittelyä tuotoista. summauksen laitoin jo luovutusvoitoista ja tappioista. Pääomatuottoja:
kotimaisista yhtiöistä 1482,75, joista veronalaista 1260,33
EU/eta/verosopimusvaltiossa olevista yhtiöistä 3594,24, joista veronalaista 3055,10
Muista kuin julkisista osuuskunnista 90 joista veronalaista 22,50.
Eli keskiarvona 430 €/kk brutto, 322,13€/kk netto. Tämä siis viime vuonna. Osinkovirta on nyt alkuvuonna ollut 40% parempi kuin viimevuonna samaan aikaan.
Jos toi on hyvin niin antaa olla. Reilu 300€/kk? Ton verran saa jo omistamalla yhden kämäsen sijoitusasunnon. Oikee rikastuminen olis mun mittapuulla sitä että keksis keinon miten vois jäädä työelämästä pois ilman että elintasoa tarvis laskea. Eikä se oo helppoa, jos olis niin kaikkihan niin tekis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä selvensi paljon. Eikö esim. Carillion ja Seadrill olleet hyviä osingonmaksajia, joilla hyvä talous? Ja molemmat kuitenkin tätä nykyä käytännössä konkurssissa. Entä onko H&M hyvä osingonmaksaja, jolla tehdään pian rahaa, vai putoava puukko? Näetkö tulevaisuuteen?
En ole sijoittanut mihinkään noista yhtiöistä joten voin hyvällä syyllä sanoa että aavistin tulevaisuuden- tai siis perehdyin makrotalouden trendeihin ja tulevaisuudennäkymiin. Ja sitä teen koko ajan.En koskaan investoi yhtiöihin joiden toimialasta ja sen tulevaisuudesta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sijoittaja-ktm
Sulla on tuossa virhe. Se luuseri on yleensä av-pappa, ei av-mamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan mulle!
Nordea en käyttäisi missään piensijoittajan palveluissa. Käy tutkimassa nordnet.fi. siellä ei ole mitään kuukausimaksuja ja mulle sopinut parhaiten.
Itseasiassa Nordea on halvempi kuin nordnet, lukuunottamatta tuota säilytystä, jos ei käy ollenkaan kauppaa. Jos taas tekee tasaisesti 4 ostosta vuodessa on nordea halvempi. (piensijoittajalle). Jos taas teet yli 5000 euron kauppoja kuukausittain nordnet taitaa taas mennä halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran näen tulevaisuuteen että analysoin Cramon romahduksen jo vuonna 2016 enkä sijoittanut siihen. Ramirentin liiketoiminta oli jo silloin mielestäni kestävämmällä pohjalla. MOT.
Ensinnäkin siitä summasta on 200.000€ kiinni minun puolikkaassani asumassamme asunnossa, eikä tuota mitään. Sen mitä asunnon arvo nousee, voi laskea menevän vastikkeisiin ja rementteihin. Eli jäljellä on 400.000€ varsinaista sijoitusvarallisuutta. Ihan kiva, muttei sillä vielä palkkaorjuudesta pääse ainakaan minun elintasollani. Sitä paitsi asunto- ja sijoituslainoihin menee joka kuukausi 1800€. Ei niitä osingoilla makseta.