Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pitkäaikaistyötön on muka työkunnoton palkkatyöhön, mutta kokopäiväiseen puolen vuoden työkokeiluun hän kelpaa?

Vierailija
14.04.2018 |

Ei ymmärrä ei...

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaiseen työttömyyteen on aina joku syy. Puoli vuottakin saattaa olla useimmille liikaa.

Työttömyyden syy on se, että ei ole töitä. Yksilön kiusaaminen ei ole ratkaisu siihen, että työpaikkoja ei ole.

Töiden saantia helpottaa kun lopettaa nirsoilun. Yhteiskunnan velvollisuus ei ole paapoa prinsessaa.

Jos se ei ole yhteiskunnan velvollisuus, niin ei se ole myöskään yksityisen työnantajien velvollisuus palkata työkyvyttömiä ihmisiä töihin. Ja vaikka palkka olisi 9€/pv, sen lisäksi työnantajien maksettavaksi tulee vakuutukset, työterv.hoito, työturvallisuus, työopastus jne. Ei Suomi sentään ole vielä niin kommunistinen valtio.

Ja miksi työnantajat velvoitetaan maksamaan työttömyysvak.maksua kaikista työntekijöistä palkkojen suhteen ja veroja, jos yhteiskunta ei hoida yhteiskunnallia velvoitteita, jos työnantajilla ei ole töitä tarjolla.

Suurin osa pitk.aikaisista työttömistä ovat työkyvyttömiä ja kuuluisivat työkyvyttömyyseläkkeelle ja taustalla on sairaus, iän tuomat työtehon lasku jne. Vai kuvitteletko että raksalla pärjäisi kainalosauvoilla oleva kirvesmies ja pystyisi samaan työtehoon, kuin muut. Tämäkin ihmeen olen nähnyt.

Pitkäaik.työttömät harvoin nirsoilevat, eikä taustalla ole ammattitaidon puute, vaan lähes poikkeuksetta terv.ongelmat, johon he eivät saa riittävää terv.hoitoa. Tästähän tehtiin muutama vuosi sitten laaja tutkimus.

Vierailija
42/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaiseen työttömyyteen on aina joku syy. Puoli vuottakin saattaa olla useimmille liikaa.

Työttömyyden syy on se, että ei ole töitä. Yksilön kiusaaminen ei ole ratkaisu siihen, että työpaikkoja ei ole.

Töiden saantia helpottaa kun lopettaa nirsoilun. Yhteiskunnan velvollisuus ei ole paapoa prinsessaa.

Jos se ei ole yhteiskunnan velvollisuus, niin ei se ole myöskään yksityisen työnantajien velvollisuus palkata työkyvyttömiä ihmisiä töihin. Ja vaikka palkka olisi 9€/pv, sen lisäksi työnantajien maksettavaksi tulee vakuutukset, työterv.hoito, työturvallisuus, työopastus jne. Ei Suomi sentään ole vielä niin kommunistinen valtio.

Ja miksi työnantajat velvoitetaan maksamaan työttömyysvak.maksua kaikista työntekijöistä palkkojen suhteen ja veroja, jos yhteiskunta ei hoida yhteiskunnallia velvoitteita, jos työnantajilla ei ole töitä tarjolla.

Suurin osa pitk.aikaisista työttömistä ovat työkyvyttömiä ja kuuluisivat työkyvyttömyyseläkkeelle ja taustalla on sairaus, iän tuomat työtehon lasku jne. Vai kuvitteletko että raksalla pärjäisi kainalosauvoilla oleva kirvesmies ja pystyisi samaan työtehoon, kuin muut. Tämäkin ihmeen olen nähnyt.

Pitkäaik.työttömät harvoin nirsoilevat, eikä taustalla ole ammattitaidon puute, vaan lähes poikkeuksetta terv.ongelmat, johon he eivät saa riittävää terv.hoitoa. Tästähän tehtiin muutama vuosi sitten laaja tutkimus.

Mikä syy on laittaa pisteitä sanojen väliin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkakustannuksissa on säästettävä jotta maksajalle jäisi vähän enemmän. Tai paljonkin enemmän.

Vierailija
44/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa ei työnantajan tarvitse maksaa vakuutuksia eikä mitään muutakaan. Yhteiskunta maksaa ne. Siksi kokeilija on ihannevalinta pas.kahommiin.

Vierailija
45/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut niin pitkään työttömänä enkä ole täyttänyt edes 40, joten ymmärrän hyvin, että mua testataan ensin palkatta ilman riskiä.

Mäkin ymmärrän ihan hyvin, että sut otetaan jonnekin tekemään suorittavan tason työtä (jonka oppii parissa päivässä) puoleksi vuodeksi ja sen jälkeen pistetään pihalle ja otetaan seuraava ”testattava” jatkamaan siitä mihin jäit.

Vierailija
46/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta, useimmilla varmaankin se syy on se että hakemisesta huolimatta kukaan ei ole ottanut töihin. Näin ainakin minulla oli :)

Vierailija
47/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset toimivat kuntoutuslaitosten "yhteistyökumppaneina",eli maksavat heille siitä että saavat ilmaista työvoimaa. Palkkana ainoastaan kelan kuntoutustuki. 

Vierailija
48/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkekoilijoissa on varmasti myös niitä, joilla ainoa ongelma on, että sitä ns. oikeaa työtä ei vaan ole sattunut vastaan. Mutta ne joita minun työpaikalla on ollut (kauppa), niin yksikään ei ole edes sen 3-6kk työkokeilun jälkeen suoriutumaan perusmyyjän töistä sen vertaa, että voisi edes harkita palkkaavansa heitä oikeasti töihin.

Pari on oppinut nopeasti kassalle, mutta terveydessä on niin paljon sanomista (selkä sökönä käytännössä), että mikään hyllytys tms. ei onnistu ja 8 tuntia kassalla seisomista/istumista ei pidemmän päälle onnistu.

Lopuilla on sitten ollut monisyisempiä ongelmia, mutta aina joku asia estää ainakin kassatyön tekemisen. Pienellä miettimisellä näille löytyy monesti mielekästä tekimistä muutamaksi tunniksi päivässä ja pikkuhiljaa uusia tehtäviä neuvomalla saa toivon mukaan opetettua heille jotain mistä voi olla hyötyä jatkossa, kun he hakevat töitä tai miettivät jotain koulutusta. Monet heistä ihan kivoja ihmisinä, mutta aina on myös joku sairaus, vamma tai ongelma (ei pysty esim. hahmottamaan numeroita sen vertaa, että pystyisi vastaamaan rahasta kassalla, tai käsien motoriikka on niin heikkoa, että ei pysty kirjoittamaan kynällä paperille) 

Vierailija
49/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla tyhmä kun ei tajua.

Itse olen tehnyt ns. "oikeita" töitä, oikealla palkalla ja myöskin 9e päivä "mukatöitä". Niissä on todella iso ero. Siinä missä "mukatyöt" on enemmän aikuisten päiväkotipaikkoja niin "oikeissa" töissä joutuu usein ottamaan paljon enemmän vastuuta teoistaan.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa niille jotka eivät molempia asioita itse kokeneet.

Olen nykyään ihan oikeassa työelämässä, ollut jo reilut kymmenen vuotta, mutta aiemmin olen ollut myös noissa "9 euroa extraa päivälle"-töissä. Kyllä ne olivat ihan oikeita töitä nekin, eikä mitään pullonpyöritystä jossain toimistossa. Siivosimme ihmisten, lähinnä omassa asunnossaan vielä asuvien vanhuksien, asuntoja ja niitä asuntoja siivottiin useita päivässä. Asunnot siivottiin yleensä niin, että imuroitiin, lattiat mopattiin, matot tampattiin (eräässä asunnossa niitä mattoja oli ainakin 20, lattiat oli peitetty täysin matoilla), vessa pestiin, mahdolliset tiskit tiskattiin, pölyt pyyhittiin, vaihdettiin vuodevaatteet, joskus vaihdettiin verhoja, vietiin roskat, joillekin piti tehdä jotain ruokaakin, kaikenlaista tuollaista hommaa. Ja näitä kohteita oli siis useita päivässä ja olimme paikalla yleensä kahden työntekijän voimin, isommissa asunnoissa saattoi olla kolme. Ei tuo mitään kevyttä hommaa ole, kun siivoat päivässä vaikkapa viisi asuntoa, ja siitä hyvästä sait 9 euroa extraa. Olin yli vuoden noissa hommissa. Meitä oli varmaan kymmenkunta noissa siivoushommissa ja kaikki olimme oikeasti työttömiä. M36

Vierailija
50/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta, useimmilla varmaankin se syy on se että hakemisesta huolimatta kukaan ei ole ottanut töihin. Näin ainakin minulla oli :)

Sama, en ole millään tavalla sairas, sekä henkisesti että fyysisesti huippukunnossa.

Koulutusta ja tutkinto löytyy, kehitän aktiivisesti itseäni edelleen. Ikää 43 v. ja lapsilla hoitopaikat sairauden varalta kunnossa.

En vain ole vielä päässyt haastatteluun tai saanut työpaikkaa hakemisesta huolimatta. Hakijoita on aina se 80 kpl. Työttömyyteni on jatkunut syksystä 2015 asti.

Vierailija
51/134 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai puoli vuotta pitkä työttömyys? Salli mun nauraa. Et ilmeisesti ole nähnyt koskaan, kuinka pitkä voi oikeasti pitkä työttömyys olla?

Vierailija
52/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pitkäaikaistyöttömien työkokeilut ovat täysin naurettavia, jos niiden lähtökohdaksi otetaan ainoastaan työnhakijan työttömyyden kesto.

Kuvitellaan taas, että kyseessä on pakostakin elämästä vieraantunut erakko, joka nukkuu päivät, kaljoittelee ja surffailee netissä päivät pitkät.

Ei ymmärretä, että porukassa on aivan tavallisia koulutettuja isiä ja äitejä.

Aamulla nämä heräävät puolisonsa kanssa aamukahville, ulkoiluttavat koiran, tiskaavat, pyykkäävät, silittävät, mankeloivat, siivoavat, leikkaavat nurmikon, kitkevät kukkapekkit, lukevat, hakevat työtä, käyvät kaupassa, laittavat ruokaa, leipovat, katsastuttavat auton, maksavat laskut, urheilevat, kuljettavat lapsia harrastuksiin..

Kyllä on kummallakin varmasti samat lähtökohdat ja tarpeet :D

Vierailija
53/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo pitkäaikaistyöttömien työkokeilut ovat täysin naurettavia, jos niiden lähtökohdaksi otetaan ainoastaan työnhakijan työttömyyden kesto.

Kuvitellaan taas, että kyseessä on pakostakin elämästä vieraantunut erakko, joka nukkuu päivät, kaljoittelee ja surffailee netissä päivät pitkät.

Ei ymmärretä, että porukassa on aivan tavallisia koulutettuja isiä ja äitejä.

Aamulla nämä heräävät puolisonsa kanssa aamukahville, ulkoiluttavat koiran, tiskaavat, pyykkäävät, silittävät, mankeloivat, siivoavat, leikkaavat nurmikon, kitkevät kukkapekkit, lukevat, hakevat työtä, käyvät kaupassa, laittavat ruokaa, leipovat, katsastuttavat auton, maksavat laskut, urheilevat, kuljettavat lapsia harrastuksiin..

Kyllä on kummallakin varmasti samat lähtökohdat ja tarpeet :D

Jälkimmäinen pistetään kuntouttavalle kurssille, jossa kerrotaan yöunien tarpeellisuudesta, herätyskelloon heräämisestä ja terveellisestä ruokavaliosta. Just.

Asenteellistako?

Vierailija
54/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömyyteen voi olla syynä huono tuuri ja työkokemuksen puute. Mä tiedän olevani hyvä, silti ehdin olla pitkäaikaistyöttömänä. Nyt olen yli kuusi vuotta ollut sangen vaativassa työssä ja pärjännyt hyvin, palkka noussut tänä aikana satoja euroja ja ihan siksi, että työnantaja haluaa pitää löytämänsä aarteen. Eikä voi käsittää, miten minun kaltaistani ei ole palkattu aiemmin. No kun en mä haastattelussa voi antaa näyttöjä osaamisestani, vaikka sen kerron. Jotenkin tuntui, ettei sitä uskottu. Harjoittelussa sain näyttää osaamistani ja mitä tapahtui, palkattiinko? Ei, vaan vakkarit suuttuivat kun osasin enemmän kuin he ja tein enemmän ja alkoivat mustamaalata. Esimies oli onneksi ajan tasalla, mutta sanoi suoraan, että sä olet liian hyvä tähän porukkaan ja toimi kyllä suosittelijana mielellään.

Vierailija
55/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin työtön (enää en onneksi ole), työkkärin täti yritti kovasti painostaa mua tämmöseen 9€/pvä-kokeiluun.

Mikä tahansa ala ei kelvannut, vaan kokeilemaan olis pitänyt lähteä nimenomaan omaa alaa, mihin on koulutus ja kymmenen vuoden työkokemus.

Ja voin kertoa, että näissä työpaikoissa ei onnistu se, että meet "ylimääräiseksi" ja sidot vielä yhden vahvuuteen lasketun työntekijän opastamaan itseäsi. En sitten suostunu tähän. Jäi vaan sellanen olo, että ilmasta työntekijää tässä hommaillaan työpaikoille.

Perusteli jollain vuorokausirytmin ylläpitämisellä, sosiaalisilla kontakteilla, ihan niin ku olisin ollu joku syrjäytyny erakko, jolla on kaikki perusasiat sekasin, koska en kahteen kuukauteen ollu käyny kokoaikatöissä (keikkatyöpäiviä tähän aikaan sisältyi kyllä).

Töitä sain lopulta ihan itse hakemalla, te-toimistosta ei ollu työnsaannissa mitään apua.

Vierailija
56/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on kyllä myös absurdi tilanne kuntouttavan kanssa. Päivällä hän on 4,5 tuntia orjatyössä 9e palkalla, ja illalla osa-aikaisessa työssä muutaman tunnin (josta työssäoloehto ei täyty).

Ratkaistiin kuntouttavan orjatyöaspekti sillä, että perustin oman järjestön, johon otin miehen kuntouttavalle 4pv/vko. Nyt järjestö saa 10e/pv ja mies kelasta 9e/pv.

Vierailija
57/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen näitä viestejä ihmeissäni enkä ymmärrä, miksi te rinnastatte työkokeilun työhön. Ei työkokeilijan tarvitse tehdä työtä, hän on tutustumassa alaan tai ammattiin! Lukekaa ne ohjeet, lukekaa sopimus. Huomaatte, että missään ei edellytetä työkokeilijalta työpanosta.

Jos työnantaja ei halua pitää työkokeilijaa kokeilussa, hänen tulee pystyä perustelemaan kokeilun päättäminen eikä silloin työkokeilija saa karenssia, jos työnantajan mielestä ei ole tarpeeksi ahkera.

Vierailija
58/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriudu vaan ap, mutta pitkäaikaistyötön ei ole työkyvytön. Se, että annetaan mahdollisuus tutustua työelämään ei ole myöskään oikeaa työtä.

Vierailija
59/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni on kyllä myös absurdi tilanne kuntouttavan kanssa. Päivällä hän on 4,5 tuntia orjatyössä 9e palkalla, ja illalla osa-aikaisessa työssä muutaman tunnin (josta työssäoloehto ei täyty).

Ratkaistiin kuntouttavan orjatyöaspekti sillä, että perustin oman järjestön, johon otin miehen kuntouttavalle 4pv/vko. Nyt järjestö saa 10e/pv ja mies kelasta 9e/pv.

Ei tosin onnistu ihan noin, mutta voithan toki unelmoida. Edes järjestöön ei pääse kuntouttavaan työtoimintaan noin heppoisin perustein.

Vierailija
60/134 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työtön kirjoitti:

Kun mä olin työtön (enää en onneksi ole), työkkärin täti yritti kovasti painostaa mua tämmöseen 9€/pvä-kokeiluun.

Mikä tahansa ala ei kelvannut, vaan kokeilemaan olis pitänyt lähteä nimenomaan omaa alaa, mihin on koulutus ja kymmenen vuoden työkokemus.

Ja voin kertoa, että näissä työpaikoissa ei onnistu se, että meet "ylimääräiseksi" ja sidot vielä yhden vahvuuteen lasketun työntekijän opastamaan itseäsi. En sitten suostunu tähän. Jäi vaan sellanen olo, että ilmasta työntekijää tässä hommaillaan työpaikoille.

Perusteli jollain vuorokausirytmin ylläpitämisellä, sosiaalisilla kontakteilla, ihan niin ku olisin ollu joku syrjäytyny erakko, jolla on kaikki perusasiat sekasin, koska en kahteen kuukauteen ollu käyny kokoaikatöissä (keikkatyöpäiviä tähän aikaan sisältyi kyllä).

Töitä sain lopulta ihan itse hakemalla, te-toimistosta ei ollu työnsaannissa mitään apua.

Nautin näistä tarinoista todella paljon, koska tosielämässä todella harva pääsee keskustelemaan työkkärin virkailijan kanssa 2 kk kuluessa työttömyyden alkamisesta. Tavallisesti porukka hoitaa asiansa netissä ja korkeintaan alkuhaastattelu tehdään ripeästi puhelimitse eli tarkennetaan ilmoittautumisen yhteydessä epäselviksi jääneitä asioita. Ei tuossa vaiheessa vielä edes harkita työkokeilua, jos takana on työvuosia.

Mutta kertokaa ihmeessä lisää satuja, jotka perustuvat kumminkaiman kokemksiin 80-luvulla.