Miksi pitkäaikaistyötön on muka työkunnoton palkkatyöhön, mutta kokopäiväiseen puolen vuoden työkokeiluun hän kelpaa?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkenna mistä kyse. Yritetäänkö uutta alaa, että pystyisit johonkin kevyempään työhön?
En ole ap.
Mutta tuotahan (pitkäaikais)työttömille tehdään.
Heidät laitetaan karenssin uhalla työkokeiluun tai kuntouttavaan työtomintaan, perusteluna elämänhallinnan lisääminen ja syynä kyvyttömyys tehdä normaalia työtä (eli palkallista).
Silti he ovat kyvykkäitä tekemään samaa työtä työttömyyskorvauksella&9 euroa/päivä -jopa 40 tuntia viikossa- ilman oikeata plakkaa, loma- ja eläkekertymiä tai työterveyspalveluita.
Heillä on paljon velvollisuuksia mutta ei etuja ko "työsuhteessa".
No siinä tulee tarkistettua kykeneekö hän työhön.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaiseen työttömyyteen on aina joku syy. Puoli vuottakin saattaa olla useimmille liikaa.
Ikä on sellainen syy, eikä katoa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkenna mistä kyse. Yritetäänkö uutta alaa, että pystyisit johonkin kevyempään työhön?
En ole ap.
Heidät laitetaan karenssin uhalla työkokeiluun tai kuntouttavaan työtomintaan, perusteluna elämänhallinnan lisääminen ja syynä kyvyttömyys tehdä normaalia työtä (eli palkallista).
Silti he ovat kyvykkäitä tekemään samaa työtä työttömyyskorvauksella&9 euroa/päivä -jopa 40 tuntia viikossa- ilman oikeata plakkaa, loma- ja eläkekertymiä tai työterveyspalveluita.
Tulisihan se oikeassakin työsuhteessa. Minkä takia on olemassa koeaika?
Vaikka mitä väittäisitte, tuo on täyttä työttömien hyväksikäyttöä ja halventamista.
Ja saattaa aikanaan osua omaannekin nilkkaanne kun päästään tilanteeseen että maassamme on pelkkää halpatyövoimaa, miksi osalle pitäisi maksaa palkkaa yms kun halvemmallakin pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaiseen työttömyyteen on aina joku syy. Puoli vuottakin saattaa olla useimmille liikaa.
Ikä on sellainen syy, eikä katoa mihinkään.
Niin, se päinvastoin vain kasvaa ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap.
Pääsääntöisesti ei kykene työhön - mikäli siitä pitäisi maksaa oikekeaa palkkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap.
Tällainen välinpitämättömyys/tyhmyys/ylimielisyys nostattaa raivoa kaikissa normaalilla tunne-elämällä ja empatiakyvyllä varustetuissa ihmisissä, olivatpa nämä itse työelämässä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap.
Pääsääntöisesti ei kykene työhön - mikäli siitä pitäisi maksaa oikekeaa palkkaa...
Niin. Ja ap:n aloituksessa ihmeteltiin aiheesta miksi sama ihminen pystyy samaan suoritukseen ILMAN palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden syy on se, että ei ole töitä. Yksilön kiusaaminen ei ole ratkaisu siihen, että työpaikkoja ei ole.
Tarkoituksena on osoittaa käytännössä, että työtön on itse syyllinen kun ei ole mennyt töihin. Yhteiskunta joutuu pakottamaan, eikä siitä siltikään tahdo tulla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap.
Et ole ap, jolta kysyin. Tiedän tuon kaiken, olen ollut työttömyyskassa työssä vuosikausia. Kysyin tarkennusta siksi, että voisin neuvoa tarkemmin. Työkokeilua tarjotaan useista eri syistä. Olen samaa mieltä tuosta "samaa työtä". Mutta muu työ, jotkut onnistuvat löytämään uuden ammatin, jos eivät kykene entiseen. Mutta antaa olla, olisin voinut neuvoa karenssin välttämisessä (jos ap ei kuulu ammattiliittoon, josta neuvoja saa) ja siinä, kuinka työkokeiluun voi saada osa-aikaisen ja lyhyemmän sopimuksen. Ja siinä, jos ei halua kokeilla yhtään mitään. Eli välttämään karenssin. Mutta tämä oli tässä, nyt on muuta tekemistä. N ehdi enkä jaksa tässä kaikki eri mahdolisuuksia eri tilanteisiin avata.
Koska oikeistolainen hallitus. Jostain täytyy saada tuottavuutta ja orjatyö on sellainen.
Mä olen ollut niin pitkään työttömänä enkä ole täyttänyt edes 40, joten ymmärrän hyvin, että mua testataan ensin palkatta ilman riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä ei...
Tai sairas joka ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Se että olen 1/2 eläkkeellä ei myöskään tarkoita että voisin tehdä ilmaista työtä täyspäiväisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa et ole tekemässä töitä! Sinulla on ohjaaja, jonka kanssa tai ohjauksessa teet työsi. Työkokeilija ei ole vuorolistalla, hän on ylimääräinen käsipari, jonka ei ole edes tarkoitus tehdä 100% töitä, ainoastaan opetella ja kokeilla. Siksi jokaisen työkokeilijan tulisi osata vaatia vain 1 kk mittainen työkokeilu ja jos se ei käy te-toimistolle, niin pyytää näyttämään se lainkohta, jossa tämä kielletään.
Työkokeilu on työnhakijalle suunnattu palvelu, ei työnantajalle ilmaista työvoimaa.
Niinhän sen pitäisi olla. Käytännössä kuitenkin moni joutuu (kuten kuntouttavassa työtominnassakin) ottamaan vastuuta ja olemaan ihan normaali työntekijä. Ilman kunnon työterveyspalveluita, palkkaa, lomia ja eläkettä.
Tämän pitäisi lisätä elämänhallintaa (jossa harvalla mitään puutteita) ja nostaa itsetuntoa.
Kun ihminen on aivan eri asemassa kuin muut samalla työpaikalla.
Miksi te suostutte tuohon? Miksi ette muistuta, että olen kokeilussa, tehdyssä sopimuksessa ei sanota, että avaan kaupan/teen työvuorolistat/vastaan tietyistä tehtävistä. Aina voi kysyä, että otetaanko yhteyttä te-toimistoonja kysytään, voinko palkattomana työkokeilijana olla myymälästä vastaava henkilö. Työkokeilija ei saa karenssia, jos työnantaja haluaa päättää työkokeilun samantien.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa et ole tekemässä töitä! Sinulla on ohjaaja, jonka kanssa tai ohjauksessa teet työsi. Työkokeilija ei ole vuorolistalla, hän on ylimääräinen käsipari, jonka ei ole edes tarkoitus tehdä 100% töitä, ainoastaan opetella ja kokeilla. Siksi jokaisen työkokeilijan tulisi osata vaatia vain 1 kk mittainen työkokeilu ja jos se ei käy te-toimistolle, niin pyytää näyttämään se lainkohta, jossa tämä kielletään.
Työkokeilu on työnhakijalle suunnattu palvelu, ei työnantajalle ilmaista työvoimaa.
Käsittääkseni työkokeilu on usein 1kk aikuisilla ja nuorilla hiukan pidempi aika. Sinä aikana ei saisi vaatia täyttä työpanosta vaan kokeilijalla tulee olla oikeus..no kokeilla työtä, että sopiiko se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap.
Niin. Ja ap:n aloituksessa ihmeteltiin aiheesta miksi sama ihminen pystyy samaan suoritukseen ILMAN palkkaa.
Mikä se suoritusten sitten on? Työntekoa vai puuhastelua? Suoritus on se, että tulee ajoissa töihin ja lähtee työpäivän päätyttyä pois?
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla tyhmä kun ei tajua.
Itse olen tehnyt ns. "oikeita" töitä, oikealla palkalla ja myöskin 9e päivä "mukatöitä". Niissä on todella iso ero. Siinä missä "mukatyöt" on enemmän aikuisten päiväkotipaikkoja niin "oikeissa" töissä joutuu usein ottamaan paljon enemmän vastuuta teoistaan.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa niille jotka eivät molempia asioita itse kokeneet.
Kyse on vain siitä, että työkokeilussa työnantaja käyttää ihmisiä tekemään töitä, joihin ei ole varaa palkata ketään. Kun joku palkataan, hänelle joutuu maksamaan kunnon palkkaa, ja silloin häneltä tietysti joutuu vaatimaan enemmän. Se työntekijä ei muutu paremmaksi tai huonommaksi, vaan työnantajan suhtautuminen. Olen ollut alaa vaihtaessa työkokeilussa, ja jo tuo nimitys kyllä leimaa ihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä ei...
Kunnat tarvii halpaa, siis ilmaista työvoimaa. Työttömiä saa karenssin uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla tyhmä kun ei tajua.
Itse olen tehnyt ns. "oikeita" töitä, oikealla palkalla ja myöskin 9e päivä "mukatöitä". Niissä on todella iso ero. Siinä missä "mukatyöt" on enemmän aikuisten päiväkotipaikkoja niin "oikeissa" töissä joutuu usein ottamaan paljon enemmän vastuuta teoistaan.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa niille jotka eivät molempia asioita itse kokeneet.
Äläpä yleistä omaa kokemustasi!
Minä taas tein maisterin papereilla täyttä työviikkoa ministeriössä ja sijaistin sihteeriä, joka oli puoli vuotta opintovapaalla. Vastuut ja haastavuus oli tehtävässä aivan samat kuin aiemminkin. Sain työstä palkakseni 9 €/pvä + työmarkkinatuki eli n. 500€/kk. Pidin tuota täytenä hyväksikäyttönä ja niin pitivvät työkaveritkin kuultuaan "palkastani". Meitä ilmaisorjia oli ministeriö pullollaan.
Olen myöhemmin tehnyt myös normaaleja palkkatöitä. Ei eroa aiempaan tehtävään. Kumpikaan työ ei ollut mitään mainitsemaasi "aikuisten päiväkotihommaa".
Eli samaa olen ihmeellyt kuin AP: miksi samaan työhön kelpaa pitkäaikaistyötön ilmaiseksi muttei oikealla palkalla? Mikä siinä pitkäaikaistyöttömässä on vialla muu kuin se, ettei hän ole sattunut pääsemään vielä hakemisestaan huolimatta töihin?
Jännä, kun muutenkin mediassa aina halutaan tehdä pitkäaikaistyöttömästä joku elämänhallintansa menettänyt, päihdeongelmainen ja työtävieroksuva syrjäytyjä. Tunnen monia koulutettuja ja fiksuja työttömiä, jotka kehittävät itseään jopa enemmän kuin työssäkäyvät.
Tiedän myös työssäkäyviä, joilla on elämänhallinnassaan pahoja ongelmia: laiskuus, päihteidenkäyttö, sotkuinen asunto, vippivelkaisuus, epäterveellinen ruokavalio.... you name it. Mikä näistä muka tekee parempia ihmisiä median mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä ei...
Palkanmaksuhalukkuutta ei löydy tippaakaan joten orjat kyllä aina kelpaavat.
Niinhän sen pitäisi olla. Käytännössä kuitenkin moni joutuu (kuten kuntouttavassa työtominnassakin) ottamaan vastuuta ja olemaan ihan normaali työntekijä. Ilman kunnon työterveyspalveluita, palkkaa, lomia ja eläkettä.
Tämän pitäisi lisätä elämänhallintaa (jossa harvalla mitään puutteita) ja nostaa itsetuntoa.
Kun ihminen on aivan eri asemassa kuin muut samalla työpaikalla.