Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pitkäaikaistyötön on muka työkunnoton palkkatyöhön, mutta kokopäiväiseen puolen vuoden työkokeiluun hän kelpaa?

Vierailija
14.04.2018 |

Ei ymmärrä ei...

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea pitää saada, mutta vastuuta ei tarvitse kantaa. Koskee myös yrityksiä: koulutettua työvoimaa tarttis saada, mutta ei kanneta vastuuta kouluttamisesta. Valtion pitäisi kustantaa kurssittaminen! Tai työntekijän itse!

Työntekijä (vaikka sit työtön sellainen) taas harvoin itse ottaa vastuuta elämästään. Ja ymmärrän, että jostain se leipä on revittävä. Kuinka moni on työttömänä valmis katkaisemaan asiakkuutensa te-toimistoon -kellä on varaa? Kellä on varaa kurssittaa itseään, mahd. lainalla, jollei muulla? Kuinka moni on valmis muuttamaan töiden perässä?

Riski on tässä se avainsana. Menkää riskillä. Mut joo, välttäkää noita huuhaakursseja. Unohtakaa kokeilut. Jotkut työvoimapoliittiset uudelle alalle kouluttamiset ovat asia erikseen, niistä löytyy hyviäkin.

Vierailija
122/134 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prööt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä on paljon myös täydellisen huonoja tyyppejä. Eikä aina ole kyse suhteilla saaduista paikoista. Kyse on virherekrytoinneista. On se selvää, että kun 26-vuotias tradenomi tai ekonomi tekee rekrytointeja, hän katsoo, että jaahas, Pena Raksamies on tuohon laittanut pilkun vaikka pitäisi olla puolipiste ja tuossa on kirjoitettu yhdyssana erikseen, hylätään. Mutta sen sijaan tämä Börje Mäosaankaiken tässä, hänellä on täydellinen hakemus ja solmiokin kaulassa tuli haastatteluun, kyllä Börje on paras valinta Raksa Oy:n lautamieheksi. Sitten Börje ottaa työmaalla vasaran käteen ja kysyy kokeneemmilta "mikä tämä on?".

Pitkäaikaistyöttömäksi jää myös tyyppejä, jotka luulevat itsestään liikoja. Pitkä työuran jälkeen ajatellaan "pidän nyt lomaa kun olen verojakin maksanut ja kassan maksuja, menen sitten töihin kun olen levännyt vuoden". Sitten näille tyypeille tulee yllätyksenä, että he eivät olekaan sen kummempia kuin muutkaan ja vuoden työttömyys on sama punainen vaate kuin olisi ollut viisi vuotta vankilassa. Tai oikeastaan pahempi.

Vierailija
124/134 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä en tiedä, miksi siihen kelpaa muttei palkalliseen en osaa sanoa, mutta itse sain palkattomasta harjoittelusta kyllä aikanaan potkun työllistymiseen. Tosin minun kohdallani oli niin, että itse otin yhteyttä yritykseen ja ehdotin, että voisin tulla kokeiluun. Sitten vasta ilmoitin te-keskukseen, että olen ajatellut tällaista tehdä. Eli minua ei kukaan pakottanut. Samassa yrityksessä olen nyt jo pari vuotta ollut ja jatkoin ensin sijaisena ja sittemmin alanvaihtajana oppisomusopiskelijana.

Vierailija
125/134 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne vaan on...

Vierailija
126/134 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa ehdotettiin että työttömät jotka eivät muuten työllisty perustaisivat oman yrityksen. Viimeksi eilen keskustelin aiheesta erään (entisen)pienyrittäjän kanssa ja hänestä ko ehdotus on edesvastuuton, toimimaton ja typerä. Ja epäili vahvasti että ehdottelijat itse ovat tukevasti kuukausipalkkalaisia.

Eihän kyse ole siitä että jokainen tekisi töitä - hinnalla millä hyvänsä ja seurauksista piittaamatta - vaan siitä että jokainen pystyisi elättämään itsensä tekemällään työllä.

Vierailija
127/134 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Työkokeiluun pitäisi juuri ottaa sellainen, jonka työkunnosta ei ole tietoa tai se on laskenut. Eli alkuperäinen kysymyksesi on outo, koska juuri niinhän sen pitäisi mennä, että työkokeiluun kelpaa ne, jotka ei kelpaa palkkatyöhön. Sinänsä toinen kysymys on, että onko pitkäaikaistyötön automaattisesti työkyvytön normaaliin työhön... Mielestäni ei.

Rekrytoijilla on muuten usein tosi huono silmä työntekijälle. Eräs esimies nimitti nimityksellä "työhaastatteluhait" sellaisia, jotka myyvät itsensä töihin hienoilla puheilla ja työssä osoittautuvat aivan pannukakuiksi. Kaikki ne hienot lupaukset sulaa minimin tekemiseen ja hetken päästä vilkuillaan jo seuraavaa paikkaa, kun pitäisi alkaa tehdä jotain ja osata hommansa. Työura koostuu 1-2 vuoden pätkistä, joka on sopiva aika vaihtaa aina töitä, ettei kupla paljastu. Käytännössä tulevat aina uuteen työpaikkaan hienoin puhein ja alussa antavat tehokkaan vaikutelman, mutta sitten... ei mitään.

Vierailija
128/134 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Työkokeiluun pitäisi juuri ottaa sellainen, jonka työkunnosta ei ole tietoa tai se on laskenut. Eli alkuperäinen kysymyksesi on outo, koska juuri niinhän sen pitäisi mennä, että työkokeiluun kelpaa ne, jotka ei kelpaa palkkatyöhön. Sinänsä toinen kysymys on, että onko pitkäaikaistyötön automaattisesti työkyvytön normaaliin työhön... Mielestäni ei.

Rekrytoijilla on muuten usein tosi huono silmä työntekijälle. Eräs esimies nimitti nimityksellä "työhaastatteluhait" sellaisia, jotka myyvät itsensä töihin hienoilla puheilla ja työssä osoittautuvat aivan pannukakuiksi. Kaikki ne hienot lupaukset sulaa minimin tekemiseen ja hetken päästä vilkuillaan jo seuraavaa paikkaa, kun pitäisi alkaa tehdä jotain ja osata hommansa. Työura koostuu 1-2 vuoden pätkistä, joka on sopiva aika vaihtaa aina töitä, ettei kupla paljastu. Käytännössä tulevat aina uuteen työpaikkaan hienoin puhein ja alussa antavat tehokkaan vaikutelman, mutta sitten... ei mitään.

Näkeehän se tältä palstaltakin. Ammattirekrytoijat puuttuvat hakemuksessa epäolennaiseen, kuten kirjoitusvirheisiin. Kirvesmies esim. voi olla huipputekijä, vaikka olisi lukihäiriö. Niin, voihan sen hakemuksen teettää jollain muulla. Joo voi, mutta sittenhän se on jonkun muun kuin itsen tekemä häiriö. Itse olen saanut paikan viimetingassa tehdyllä hakemuksella, jossa oli kirjoitusvirhe heti otsikossa. Mutta ei se heitä haitannut, koska työni ei ollut kirjoittamista ja hakuaika oli tosi lyhyt. Minuun oltiin tyytyväisiä. Hakemuksen sisältö kuitenkin ratkaisi, ei virheet. Mitään tradenomia tai ekonomia ei pitäisi päästää ollenkaan mukaan duunareiden rekrytointiin, missään vaiheessa. Eivät he tajua niiden hommien vaatimuksista, mitä työkentällä on, pääsääntöisesti mitään.

Vierailija
129/134 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkattomaan ei tarvitse suostua. Miksi olet kyvytön työllistämään, johtuu siitä ettet omaa mitään sellaista, josta työnanataja haluaisi maksaa.

Vierailija
130/134 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prööööööt!

Vierailija
131/134 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaketju!

Vierailija
132/134 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisiako te siellä ak-tii-vi-mal-li-kurs-sil-la oikein mietitte...?

Vierailija
133/134 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan mietitty k-kirjaimella alkavia sanoja sekä peilin, kolikon ja sadetakin tärkeyttä autiomaassa...

Vierailija
134/134 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan mietitty k-kirjaimella alkavia sanoja sekä peilin, kolikon ja sadetakin tärkeyttä autiomaassa...

Montako vuotta?