Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuudelle saattaa löytyä selitys suolistosta: Jotkut saavat samasta ruuasta enemmän energiaa kuin toiset – Ihminen ei olekaan vain sitä, mitä hän syö

Kommentit (271)

Vierailija
141/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm näillä saatte suolistonne sekaisin (ja altistutte ylipainolle yhä helpommin):  glukoosifruktoosisiirappi, fruktoosi, keinotekoiset makeutusaineet, rypsi/rapsi/auringonkukkaöljytuotteet ja -margariinit, limsat, energiajuomat, karkit, yletön vehnän ja lihan puputtaminen, steriilit einekset ja makkarat, alkoholi... Kaikki keinotekoinen, joka on kaukana luonnosta ja siitä, mitä ihmiset pitäisi syödä. Tähän päälle liian pieni osuus kasviksia, vihanneksia ja marjoja.

Tämä on hyvin yksinkertaista! Ja saa syödä maistuvaa, herkullista ja monipuolista ruokaa ja itsetehtyjä ihania jälkiruokia, jotka maistuvat paljon paremmilta kuin kaupan valmistuotteet! Ei tarvitse nähdä nälkää ja silti pystyy hoikkana.

En tiedä, miksi niin monet on niin pihalla ravitsemusasioista ja kamppailevat vuosikausia paino- ym terveysongelmien kanssa. Vai onko se sokeri/glukoosifruktoosikoukku niin paha, että sumentaa jopa järkevän ajattelun ja estää hyvien valintojen tekemisen?

Vierailija
142/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs selitätte tämän? Olin nuorena ja lapsena hoikka ja söin mitä huvitti. Teininä aloin hölmönä laihduttamaan kitudieeteillä ja sairastuin syömishäiriöön. Ensiksi näännyin alipainoon, mutta tätä seurasi ahmimishäiriö. Lihoin kymmeniä kiloja vuosissa ja olinkin yhtäkkiä lihava. Elintapani olivat surkeat, lapsuuden suht terveellinen ruokavalio oli muuttunut prosessoidun ruoan ja sokerin liikamättämiseksi. Aina kun yritin laihduttaa, kilot tuli korkojen kera takaisin. Tätä jatkui pitkälle aikuisikään saakka. En lopussa edes syönyt niin paljon, mutta olin reilusti ylipainossa. Saatoin paastota iltaan asti ja syödä vain silloin. Lihoin suunnilleen, kun katsoinkin ruokaan päin.

Sain laihdutettua viimein vuosia myöhemmin. Laihdutus oli melkoista rääkkiä runsaan liikunnan kanssa. Aloin voimaharjoitella ja kokeilin erilaisia dieettejä VHH:sta pussikeitoilla ruoan korvaamiseen, jolla saisin rutistettua viimeisiä kiloja pois, kun ne ei meinanneet lähteä. Loppujen lopuksi onnistuin tavoitteessani. Kehoni muuttui merkittävästi vuosien mittaan, sain lihasmassaa vuosien mittaan jonkinverran takaisin mitä jojoilu oli vienyt ja rasvaprosenttini tippui. Lopetin kuurit ja rupesin syömään ihan tavallista kotiruokaa, ei mitään vhh:ta yms.. Nostin ruoan määrää pikkuhiljaa.

Pikkuhiljaa vuosien saatossa aloin syödä enemmän, vähemmällä kurinalaisuudella eikä kiloja tullut lisää. Sainsaliharjottelu jäi ja ainoaksi liikunnaksi jäi kävelylenkit. Aloin syödä paljon enemmän hiilareita, mikä johti vain ihan pieneen 3 kilon painonnousuun, mutta paino ei ole koskaan enää noussut.

Yhtäkkiä olin tilanteessa, jossa söin vaikka kuinka paljon (siis tavallista terveellistä ruokaa, herkkujakin), mutta silti paino tuntuu laskevan helposti. Nykyään painoni siis meinaa ennemmin laskea kuin nousta. Olen siis taas kuten lapsena.

On mielenkiintoista miettiä, mistä tämä johtuu. Huomasin, että kun sain jotenkin aineenvaihdunnan taas toimimaan kitudieettien ja jojokuurien jälkeen, aineenvaihduntani muistuttaa sitä, mitä se oli lapsena ja nuorena. Saan syödä aikalailla mitä haluan ilman että lihon. Mitään en itseltäni kiellä, mutta syön terveellisesti pääosin.

Yksi selitys sille voi olla, että opin terveelliset elämäntavat, enkä koe enää tarvetta laihduttaa tai ahmia.

Selitit itse mitä tapahtui - laihdutit kitudieetillä, kroppa meni sekaisin, jojoilit, aineenvaihdunta hidastui, kehossa todennäköisesti tulehdustila. Sen jälkeen rauhoituit, syöt enemmän, tasaisemmin, järkevämmin, kroppasi on parantunut ja kulutat todennäköisesti melkein tuplat vuorokaudessa kituaikoihin verrattuna.

On paljon parempi syödä ja kuluttaa 2500 kcal päivässä kuin 1200 kcal. Kuka tahansa voi vauhdittaa aineenvaihduntaansa järkevällä syömisellä ja (fiksulla) liikunnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni vetää hirveät määrät glukoosifuktoosisiirappia vuosittain. Meitä kun on monia, jotka eivät käytä sitä ollenkaan, mutta kulutuskäyrät osoittavat silti taivasta kohti ja pahenee vain koko ajan Suomessa.

Suomessa ei arvosteta omaa kehoa ja hyvinvointia. Kaupassa ostetaan sitä mitä halvimmalla saadaan eli huonoimmista aineksista tehtyä teollista huttua. Suomalaiset firmatkin tekevät huonompaa Suomen markkinoille - joka ei kelpaa esim Venäjälle, vaan sinne viedään kunnollisia tuotteita. Ihan tavalliset kansalaiset ovat siellä tarkkoja ruuastaan.

Suomalaiset laittavat mihin vain muuhun rahaan kuin laadukkaaseen ravintoon, mikä on kuitenkin kaiken terveyden ja hyvinvoinnin perusta. Arvot ei ole tässä ihan kohdillaan.

Vierailija
144/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoliston bakteerikantaa voi muokata koko ajan tahallaan ja vahingossa. Siihen vaikuttaa ravinto, stressi, antibiootit, e-pillerit jne. 

Olen saanut vuoden aikana muutettua omaa suolistoflooraani täysin toisenlaiseksi, huonosta paremmaksi. Samalla on muuttunut terveys paljon paremmaksi ja mieliteot vaihtuneet. Tunnen, etten saa enää roskaruuasta irti mitään, mutta terveellisestä ruuasta saan. Aiemmin en pystynyt sulattamaan terveellistä ruokaa ja oli pakko imeä energiaa helpoista lähteistä (energiatiheät ja epäterveelliset ruuat). 

Miten olet onnistunut? Minua kiinnostaisi sillä olen aina huonovointinen ja väsynyt mutta mitään vikaa ei löydy.

Se on vaatinut paljon työtä, mutta palkinto on kannustanut jatkamaan. 

Ongelmat alkoivat lihomisesta, väsymyksestä, kroonisesta löysävatsaisuudesta ja ravinnepuutoksista (labrassa todettu mm. alhainen ferritiini ja d-vitamiini nautitusta lisästä huolimatta). 

Kävin elävän veren analyysissä, missä näkyi, että veressä verisolujen joukossa oli suolistosta levinnyttä candida albicans -hiivaa (sitä on aina suolistossa, mutta kun se leviää liikaa, suolen pinta hajoaa ja suolen sisältöä alkaa vuotaa ulkopuolelle, mikä rasittaa elimistöä, koska valkosolujen pitää siivota ne ylimääräiset kuonat verestä).

Aloin syödä ruuansulatusentsyymejä, pureskella ruokani täydellisesti (syljen entsyymituotanto), syödä ihmisperäisiä maitohappobakteereja + Biolatte Havitallia, juoda Boris-mehua, syödä boulardiita/hiivaxia, jätin pariksi kuukaudeksi sokerin kokonaan ja otin sen takaisin vain pienessä määrin. Jätin pois gluteeniviljat, syön vain kauraa ja sitäkin kohtuullisesti. Vähensin hiilareita, lisäsin hyviä rasvoja. Lisäsin kasviksia, jätin jäävuorisalaatin kokonaan pois (liettyy suolistossa). Lisäsin hummusta, papuja. Vältän prosessoitua ruokia ja syön vähemmän säilöntäaineita sisältäviä ruokia (monessa leivässäkin on säilöntäaineita). En syö makeutusaineita. Syön piitä/piihappogeeliä. 

No huh huh. Tätä se siis tarkoittaa, kun muuttaa syömisensä toisenlaiseksi. Oliskohan minusta tähän? Eikö tuo tule tajuttoman kalliiksi ? Tekeekö perusterveyden hoito, niin pyytäessäni, nuo kokeet mitä tuossa mainitsit ?

D-vitamiinin saatat saada pyydettyä. Ferritiiniä ehkä et. Hemoglobiinini oli hyvä, se riittää käypä hoidon lisäksi, joten terveyskeskusta ei kiinnostanut. Onneksi nykyään pääsee yksityislabraan ilman lähetettäkin. Kun pystyin osoittamaan terveyskeskukselle vian, olen saanut seurannan. 

Tuo elävä veri on virallisen lääketieteen tukitoiminto, ei korvaaja. Siinä pääset itse näkemään miltä veresi näyttää. Onko punasoluja riittävästi, ovatko ne oikeanlaisia, onko valkosoluja ja toimivatko ne jne. Näin itse alkutilanteen ja myöhemmin sen, miten veri siistiytyi ja valkosoluja muodostui riittävästi tai siis ne eivät kuluneet loppuun veren siivoamisen ylikuormittamina.

Olin ensin niin väsynyt, että olin lähes työkyvytön ja harkitsin pakkosapattia. Paino on laskenut myös kymmenisen kiloa yhtään pinnistelemättä.  Ja joo, rahaa on palanut eikä tuota ihan ilmaiseksi pysty tekemään, koska laadukkaat lisäravinteetkin maksavat. Ongelma lähti kuormittavasta elämäntilanteesta, johon sisältyi stressiä, surua sekä kiireessä syötyä väärää ravintoa. 

Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Ymmärsin, ettei minun tarvitse kertarysäyksenä muutosta tarvitse tehdä ja että ensin tutkimuksiin ja siitä sitten eteenpäin. Mielenkiintoista kaiken kaikkiaan tuo vastauksesi.

Vierailija
145/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/uutiset/lihavuudelle-saattaa-loytya-selitys-su…

Ed Young on kirjoittanut aiheesta englanniksi useita kansantajuisia artikkeleita.

Vierailija
146/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mm näillä saatte suolistonne sekaisin (ja altistutte ylipainolle yhä helpommin):  glukoosifruktoosisiirappi, fruktoosi, keinotekoiset makeutusaineet, rypsi/rapsi/auringonkukkaöljytuotteet ja -margariinit, limsat, energiajuomat, karkit, yletön vehnän ja lihan puputtaminen, steriilit einekset ja makkarat, alkoholi... Kaikki keinotekoinen, joka on kaukana luonnosta ja siitä, mitä ihmiset pitäisi syödä. Tähän päälle liian pieni osuus kasviksia, vihanneksia ja marjoja.

Tämä on hyvin yksinkertaista! Ja saa syödä maistuvaa, herkullista ja monipuolista ruokaa ja itsetehtyjä ihania jälkiruokia, jotka maistuvat paljon paremmilta kuin kaupan valmistuotteet! Ei tarvitse nähdä nälkää ja silti pystyy hoikkana.

En tiedä, miksi niin monet on niin pihalla ravitsemusasioista ja kamppailevat vuosikausia paino- ym terveysongelmien kanssa. Vai onko se sokeri/glukoosifruktoosikoukku niin paha, että sumentaa jopa järkevän ajattelun ja estää hyvien valintojen tekemisen?

Mainonnalla on suuri merkitys käsitykseen ravinnosta. Mainoksissahan hehkutetaan kaikkea keinotekoista terveellisenä ja samaan aikaan sitten mainostetaan ruuansulatusvaivoihin lääkkeitä ja "jogurtteja"

Vierailija
147/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aihetta sivuten, katsoin mielenkiintoisen brittidokumentin läpipaskoista jotka söivät paljon ja joita työkaverit kadehtivat. Molemmat keski-ikäisiä, molemmat istumatyössä.

Mies - söi vaimon tekemää karibialaista kotiruokaa, mutta isoja annoksia. Kuitenkin terveellistä ja paljon vihanneksia. Paheena pari keksipakettia päivässä. Liikunta oli yksi raskas kuntonyrkkeilytunti viikossa. Käveli metrolle päivittäin niin lujaa, ettei kuvausryhmä pysynyt perässä. Näiden työmatkakävelyjen ansiosta askeleet olivat lähes 20t päivässä.

Nainen - söi paljon valkoista leipää ja juustoa. Ajoi autolla kaikkialle ja oven eteen. Toimistossa nousi usein ylös tuolilta innostuessaan jostain asiasta. Heilutteli käsiään myös istuessa. Ohjasi muutaman lasten tanssitunnin viikossa, mutta silloinkin hyppi ja pomppi lapsia innostaen. Eli vähän ADHD-tyyppinen. Jatkuva heiluminen toi päivän askeleet myös lähelle 20t, vaikka hyötyliikunta oli nolla.

Molemmat nukkuivat sikeästi kahdeksan tuntia yössä. Molemmille tarjottiin ohjelman puolesta all you can eat -ateria jossa santsasivat monta kertaa. Seuraavana päivänä kumpikin söi tiedostamattaan paljon normaalia vähemmän.

Molempien kalorit jäivät todellisuudessa viikkotasolla normaaliin, vaikka näennäisesti söivät valtavasti ja väärin.

Vierailija
148/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs selitätte tämän? Olin nuorena ja lapsena hoikka ja söin mitä huvitti. Teininä aloin hölmönä laihduttamaan kitudieeteillä ja sairastuin syömishäiriöön. Ensiksi näännyin alipainoon, mutta tätä seurasi ahmimishäiriö. Lihoin kymmeniä kiloja vuosissa ja olinkin yhtäkkiä lihava. Elintapani olivat surkeat, lapsuuden suht terveellinen ruokavalio oli muuttunut prosessoidun ruoan ja sokerin liikamättämiseksi. Aina kun yritin laihduttaa, kilot tuli korkojen kera takaisin. Tätä jatkui pitkälle aikuisikään saakka. En lopussa edes syönyt niin paljon, mutta olin reilusti ylipainossa. Saatoin paastota iltaan asti ja syödä vain silloin. Lihoin suunnilleen, kun katsoinkin ruokaan päin.

Sain laihdutettua viimein vuosia myöhemmin. Laihdutus oli melkoista rääkkiä runsaan liikunnan kanssa. Aloin voimaharjoitella ja kokeilin erilaisia dieettejä VHH:sta pussikeitoilla ruoan korvaamiseen, jolla saisin rutistettua viimeisiä kiloja pois, kun ne ei meinanneet lähteä. Loppujen lopuksi onnistuin tavoitteessani. Kehoni muuttui merkittävästi vuosien mittaan, sain lihasmassaa vuosien mittaan jonkinverran takaisin mitä jojoilu oli vienyt ja rasvaprosenttini tippui. Lopetin kuurit ja rupesin syömään ihan tavallista kotiruokaa, ei mitään vhh:ta yms.. Nostin ruoan määrää pikkuhiljaa.

Pikkuhiljaa vuosien saatossa aloin syödä enemmän, vähemmällä kurinalaisuudella eikä kiloja tullut lisää. Sainsaliharjottelu jäi ja ainoaksi liikunnaksi jäi kävelylenkit. Aloin syödä paljon enemmän hiilareita, mikä johti vain ihan pieneen 3 kilon painonnousuun, mutta paino ei ole koskaan enää noussut.

Yhtäkkiä olin tilanteessa, jossa söin vaikka kuinka paljon (siis tavallista terveellistä ruokaa, herkkujakin), mutta silti paino tuntuu laskevan helposti. Nykyään painoni siis meinaa ennemmin laskea kuin nousta. Olen siis taas kuten lapsena.

On mielenkiintoista miettiä, mistä tämä johtuu. Huomasin, että kun sain jotenkin aineenvaihdunnan taas toimimaan kitudieettien ja jojokuurien jälkeen, aineenvaihduntani muistuttaa sitä, mitä se oli lapsena ja nuorena. Saan syödä aikalailla mitä haluan ilman että lihon. Mitään en itseltäni kiellä, mutta syön terveellisesti pääosin.

Yksi selitys sille voi olla, että opin terveelliset elämäntavat, enkä koe enää tarvetta laihduttaa tai ahmia.

Selitit itse mitä tapahtui - laihdutit kitudieetillä, kroppa meni sekaisin, jojoilit, aineenvaihdunta hidastui, kehossa todennäköisesti tulehdustila. Sen jälkeen rauhoituit, syöt enemmän, tasaisemmin, järkevämmin, kroppasi on parantunut ja kulutat todennäköisesti melkein tuplat vuorokaudessa kituaikoihin verrattuna.

On paljon parempi syödä ja kuluttaa 2500 kcal päivässä kuin 1200 kcal. Kuka tahansa voi vauhdittaa aineenvaihduntaansa järkevällä syömisellä ja (fiksulla) liikunnalla.

Naisena tuon 2500kcal kulutuksen saanti vaatii jo aikamoista päivittäistä aktiivisuutta. T: 75kg mies voimailutaustalla 2150kcal peruskulutus

Vierailija
149/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin oma suolisto on pilattu huonolla ravinnolla. Sitten lihotaan entistä helpommin. Syömällä ihan kunnon määriä laadukasta monipuolista ruokaa on mahdollista palauttaa suoliston toiminta terveeksi.

Kaikki tietävät mitä tulisi välttää (karkit, limsat, sipsit, roskaruoka, einekset ym) ja mitä suosia (kasvikset, marjat, aidot puhtaat raaka-aineet).

Suoliston erot ovat kylläkin geneettisiä.

Eivät yksin. Kyllä ympäristö vakuttaa siihen, millainen bakteerimassa suolistossa elää. Ravinnon koostumuksella myös suoliston bakteerikanta voi muuttua suuntaan tai toiseen.

Mikrobiomi.

Vierailija
150/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsuudesta 25 vuotiaaksi asti hoikka, 25-35 vuotiaana normaalipainoinen, 35-45 vuotiaana hieman ylipainoinen ja nyt 50+ vuotiaana pullukka (painoindeksi 30). Onneksi lihominen on pysähtynyt ja olen ollut nyt yli 5 vuotta saman painoinen. Olen aina syönyt suurin piirtein yhtä paljon, nuorena söin jopa karkkia ja suklaata paljon enemmän. Nuorempana toki liikuinkin hieman enemmän, mutta en mikään urheilija ollut. Olisko niin että aineenvaihdunta hidastuu vanhetessa ja on ihan luonnollista pulskistua, jos ei vähennä iän karttuessa syömistä? Suolisto on kuitenkin ollut sama, joten voiko syy olla siinäkään? Onneksi en ole sortunut laihdutusrumbaan, sillä olisin varmaan jojo-ilmiön vuoksi nyt vielä lihavampi.

Juuri näin käy useimmille. Tuttavani, joka oli vielä vajaa 10 vuotta sitten langanlaiha, lihoi vaihdevuosien jälkeen n. 20 kg lyhyehkössä ajassa. Suolistoaan hän ei ole tiettävästi vaihtanut, saati kakkaa kenenkään kanssa.

Mutta söikö rankkoja antibioottikuureja?

Vierailija
151/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Israelissa tehtiin iso tutkimus (1000 hlö) joiden verensokeri mitattiin aina aterian (50 kpl/hlö) jälkeen. Havaittiin että sama ruoka vaikutti eri ihmisiin eri tavalla, esim jollain riisi piti verensokerin tasaisena ja jäätelö nosti sitä, toisella päinvastoin. Youtubesta löytyy aiheesta TEDtalk, otsikko jotain tyyliin "no best diet for humans".

Jossain toisessa tutkimuksessa (en valitettavasti muista missä, mutta luin tuloksista viimeisen 6 kk sisällä) huomattiin että jotkut lihovat herkästi sokerista, toiset rasvasta ja jotkut molemmista. Selittää miksi mikään yksittäinen dieetti (vähärasvainen, karppaus jne) ei toimi kaikilla yhtä hyvin.

Kannattaa etsiä Chris von Tullekenin artikkeleita ja videoita googlaamalla. Hän on puhunut paljon asiasta.

Vierailija
152/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ennen sitten ole ollut lihavia? Moni lihava sanoo nytkin syövänsä terveellisesti ja hyvin. Syy entisajan laihuuteen ei siis voi olla siinä, että ennen kaikki söivät paremmin, kun mitään herkkuja ei ollut. Puhun nyt vaikkapa 1900-luvusta ja ajoista, jolloin ruokaa on kuitenkin ollut saatavilla normaalisti.

Itse olen lihonut 3 vuodessa 10 kg. Syyt: vähentynyt arkiliikunta, kun aloin kulkea joka paikkaan autolla. Herkkuja olen aina syönyt melkein päivittäin, nyt on ollut pakko rajoittaa niitä, koska liikunnan lisääminen entisiin määriin tuntuu mahdottomalta (ennen olin lapsen kanssa kotona, nyt toimistotyössä, pitkähkö työmatka jne).

Ennen ei syöty yhtä paljon antibiootteja kuin nykyään. Ennen valkea vehnä oli juhlaherkku. Nykyään sitä on joka paikassa.

Vierailija
153/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainonnalla on suuri merkitys käsitykseen ravinnosta. Mainoksissahan hehkutetaan kaikkea keinotekoista terveellisenä ja samaan aikaan sitten mainostetaan ruuansulatusvaivoihin lääkkeitä ja "jogurtteja"

Hyvä huomio! Itse asiassa juuri niitä mainostetaan Terveellisinä, jotka eivät sitä todellakaan ole. Ja niitä tuotteita ei tarvitse mainostaa ollenkaan, jotka ovat normaaleja ja oikeasti terveellisiä elintarvikkeita. Ihmisten pitäisi kehittää aika paljon mediakriittisyyttään.

Teollisuus ja kaupat satsaavat valtavat rahat näiden "lisäarvotuotteiden" mainontaan eli niiden tuotteiden mainontaan, joilla on isoimmat katteet - eli siis ne ovat niitä tuotteita, joissa on eniten tyhjää lisäainehöttöä ja vähiten mitänä arvokasta -> korkein kate. Myös hinnoittelu ohjaa ostamaan näitä huonoja tuotteita.

Isot markkinavoimat ohjaa kuluttajia harhaan oikein perusteellisesti.

Vierailija
154/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Jos kuvittelet että suolistosi imee 50% enemmän energiaa ruuastasi kuin laiha kaverisi. Syö 50% vähemmän, jolloin teidän molempien energiansaanti on samassa. Tadaa

Kuinka selität sen, että esim. lihavuusleikattu ei laihdu yhtä paljon kun toinen lihavuusleikattu vaikka molemmat noudattavat samaa ravitsemusterapeutin määräämää ruokalistaa? Lihavuusleikattu ei pysty napostelemaan koska pienennetyn mahalaukun tyhjenemiseen menee kolme tuntia ja kaikki ylimääräinen lentää kurkusta kaaressa ulos.

Vierailija
155/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihana ihmisenä tässä pohdin... voisiko alkaa tekemään bisnestä myymällä omia ulostebakteereita. 😊

Onko mielenterveytesi kunnossa? Myös psyykeen vaikuttavia bakteereita voi siirtää ulosteensiirrossa.

Vierailija
156/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kaikkea muuta kuin mitä isolla rahalla mainostetaan. Siinä helppo ohje, jos haluaa huolehtia terveydestään ja pysyä normaalipainoisena.

Vierailija
157/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni vetää hirveät määrät glukoosifuktoosisiirappia vuosittain. Meitä kun on monia, jotka eivät käytä sitä ollenkaan, mutta kulutuskäyrät osoittavat silti taivasta kohti ja pahenee vain koko ajan Suomessa.

Suomessa ei arvosteta omaa kehoa ja hyvinvointia. Kaupassa ostetaan sitä mitä halvimmalla saadaan eli huonoimmista aineksista tehtyä teollista huttua. Suomalaiset firmatkin tekevät huonompaa Suomen markkinoille - joka ei kelpaa esim Venäjälle, vaan sinne viedään kunnollisia tuotteita. Ihan tavalliset kansalaiset ovat siellä tarkkoja ruuastaan.

Suomalaiset laittavat mihin vain muuhun rahaan kuin laadukkaaseen ravintoon, mikä on kuitenkin kaiken terveyden ja hyvinvoinnin perusta. Arvot ei ole tässä ihan kohdillaan.

Mieheni, joka kärsii vatsavaivoista, tuli juurikin 2 kk reissulta USA:sta. Ensimmäinen asia, joka pisti hänen silmäänsä, oli siellä asuvien järkyttävä lihavuus. Yhdelläkin naisella, joka vastaan tuli, oli ollut jalka yhtä paksu, kuin mitä minä olen vartaloltani.

Siellä ei liikuta ollenkaan, ei ole jalkakäytäviä, kaikki 100 metrinkin matkat kuljetaan autolla. Ja on vaaralllista liikkua ulkona, siis asuinalueella, poliisi saattaa pysäyttää ja kysyä, minne on matka kun kävellen liikkuu. Mutta:

Kaikista niistä aterioista, mitä hän siellä söi, ei tullut ei niin yhtikäs mitään vatsavaivoja.

Kun tuli kotiin, niin kävimme läpi ruokia ja rasvoja ym. mitä normaalisti olimme syöneet.

Ensimmäisenä lähti Floora. Sitten leipä paistetaan itse ilman lisäaineita. Hän oli syönyt koemielessä jäätelöä siellä. Ei mitään vaivoja. Täällä tulee aina kun hän syö jäätelöä.

Jäätelö oli ollut muutenkin paljon parempaa siellä kuin täällä. Samoin juustot.

Hän kokeili yhden päivän ajan entistä ruokavaliota. Tumman leivän päälle flooraa, siivu Edamia ja jälkkäriksi jäätelöä. Meni maha ihan sekasin, turvotti. Floora oli laktoositon, samoin Edam ja jäätelö. Nyt ollaan vähän ulalla, että mitä näissä suomalaisissa elintarvikkeissa oikein on, kun ne aiheuttaa vatsavaivoja. Tietääkö joku paremmin ?

Vierailija
158/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena tuon 2500kcal kulutuksen saanti vaatii jo aikamoista päivittäistä aktiivisuutta. T: 75kg mies voimailutaustalla 2150kcal peruskulutus

No, mulla on tällä hetkellä koomakulutus 1500. Normaalina päivänä hyötyliikunta kuluttaa 500kcal lisää. 250-500 kcal menee illalla tunnin liikunnassa. Kun saan lisää lihasmassaa, tulen kuluttamaan 2500 ilman sen suurempia ponnisteluja.

Vierailija
159/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä muuttaa?

Suolisto toimii eri tavalla eri ihmisillä, ihan vastaavasti osa kerää solutasolla hieman helpommin rasvaa kehoonsa.

Iso voi syödä enemmän kuin pieni, lihaksikas voi syödä enemmän kuin hintelä, nuori voi syödä enemmän kuin vanha, jne.

Ei ole niin että kaikki syövät saman verran ja osa lihoo. Tuo on kuin sanoisi ettei ole huonoa talouden hallintaa jos köyhtyy vaikka kuluttaa saman verran rahaa kuin enemmän tienaava naapuri. Jos saat ruuasta enemmän kaloreita kuin Riitta-Maija, syöt vähemmän (+harrastat liikuntaa ja pidät lihakset hyvässä kunnossa) ja pysyt hoikkana.

Vierailija
160/271 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei puhu tässä ketjussa energian kulutuksesta. Ateriat voivat olla pieniä, mutta mitä ovat välipalat, juomiset, herkut, iltapalat, roskaruuat jne? Upeaan lihavaan elämään löytyy monta tekijää. Löytyykö rehellisyyttä?

Lihavahan kuluttaa joka askeleellaan ennemmän energiaa kuin normaalipainoinen. Tosin lihaskudos kuluttaa seitsemän kertaa enemmän energiaa kuin rasvakudos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi