Lihavuudelle saattaa löytyä selitys suolistosta: Jotkut saavat samasta ruuasta enemmän energiaa kuin toiset – Ihminen ei olekaan vain sitä, mitä hän syö
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni laihdutti syömällä kookosrasvaa paloina. Viikko per paketti oli korjannut bakteeri kannan 2 kuukaudessa. Samalla söi herkkuja entiseen malliin ja laihtui vain.
Kookosrasva ei mitään bakteerikantaa paranna, kookosöljy on sitten ihan eri juttu.
Haluaisin tietää mitä tuo kookosöljy on? Käsiteltyä kookosrasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni laihdutti syömällä kookosrasvaa paloina. Viikko per paketti oli korjannut bakteeri kannan 2 kuukaudessa. Samalla söi herkkuja entiseen malliin ja laihtui vain.
Kookosrasva ei mitään bakteerikantaa paranna, kookosöljy on sitten ihan eri juttu.
Kookosrasva on käsiteltyä kookosöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin ja viimein. Itselläni on lääke, jonka käyttäjät lihoavat. Ei ole psyykelääke. Omalla kohdallani kävin esim.ravintoterapeutilla, joka laski ettei ruuasta pitäisi tulla energiaa liikaa. Hän kuitenkin laittoi minulle ohjeet laihtumiseen. Ohjeilla lihoin 10kg 3kk:ssa. Itse jo aiemmin ajattelin, että lääke muuttaa suoliston bakteerit ja siksi lihottaa. Lääkärit ovat todenneet, että kaikki käyttäjät lihoavat, mutta syytä ei tiedetä.
Voi muuttaa myös sokeriaineenvaihduntaa ja nostaa insuliiniresistenssiä.
Niin voi, mutta se varmaan olisi tiedostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kookosrasva on käsiteltyä kookosöljyä.
Joku on huijannut sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin ja viimein. Itselläni on lääke, jonka käyttäjät lihoavat. Ei ole psyykelääke. Omalla kohdallani kävin esim.ravintoterapeutilla, joka laski ettei ruuasta pitäisi tulla energiaa liikaa. Hän kuitenkin laittoi minulle ohjeet laihtumiseen. Ohjeilla lihoin 10kg 3kk:ssa. Itse jo aiemmin ajattelin, että lääke muuttaa suoliston bakteerit ja siksi lihottaa. Lääkärit ovat todenneet, että kaikki käyttäjät lihoavat, mutta syytä ei tiedetä.
Voi muuttaa myös sokeriaineenvaihduntaa ja nostaa insuliiniresistenssiä.
Niin voi, mutta se varmaan olisi tiedostettu.
Onhan se monessa lääkkeessä tiedostettu. Esimerkiksi statiinit tekevät niin.
Myös monet nuoret naiset syövät mielialalääkkeitä, kun ensin e-pillerit ovat tuhonneet suolistoa ja sitä kautta serotoniiniaineenvaihduntaa. Mielialalääkkeen sijaan pitäisi jättää pois pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kookosrasvaa? Ei kookosöljyä?
Ei näitä kahta monikaan osaa erottaa. Vitsihän toi viesti on, ei kenenkään pidä kookosrasvaa syödä. Kookosöljy sen sijaan on hyväksi, mutta ei sitäkään purkkitolkulla syödä.
Kookosrasva ja -öljy on sama asia.
Eikä ole
Kookosöljy
https://www.puhdistamo.fi/kookosoljy-500ml
MCT-öljy
https://www.ruohonjuuri.fi/mct-oljy-puhdis-6430039220713
Kookosrasva
https://www.foodie.fi/entry/cocos-500g-kookosrasva-100-/7310390065750
Kookosrasva on sitä voipaketin näköisessä myytävää. Älkää syökö sitä.
Kylmäpuristettu kookosöljy myydään lasipurkissa. Yli 25 asteessa nestemäistä. Sitä kannattaa syödä vaikka joka päivä. Ja käyttää paistamisessa oliivi- tai rypsiöljyn sijaan!
Minulla on suoraan syy mitä laitan suustani alas, näkyy heti painonnousuja jos syön esimerkiksi sämpylöitä.
Suolistobakteerit on nyt tutkimuksessa suuressa huudossa ja mielenkiintoista tietää, minkä kaiken taustalla ne voi olla. Voisi kuvitella, että mun suolistobakteerit on ihan sekaisin koska sairastelin vauvasta lähtien hirveän paljon korvatulehduksia, joita hoidettiin antibiooteilla. Mulla ei kuitenkaan koskaan ole ripulia, turvotuksia, ilmavaivoja, maha ei ole "sekaisin" muutenkaan. Olen myös yläasteesta lähtien pysynyt aika lailla samassa painossa, nykyään normaalipainon alarajan hujakoilla. Vaikka hetkittäisesti paino nousisi esim lomalla niin se palaa itsepintaisesti omalle paikalleen. En harrasta muuta kuin hyötyliikuntaa enkä katso yhtään mitä laitan suuhuni, paitsi välttelen ostamasta kotiin lihaa. N23
Ihmisen aineenvaihdunta, ruoka-aineiden imeytyminen ja ravinnon kulutus on yksilöllistä. Sen takia tappeleminen erilaisten dieettien ja ravinteiden välillä on turhaa. Jokaisen pitää kokeilla mikä sopii hänelle. Itse lopetin esim. kaalien, papujen jne. syömisen jatkuvien vatsavaivojen vuoksi. Tätä suositteli eräs lääkäri ja on tehonnut. Jatkuva närästys ja polte hävisi. Vaikka määrät eivät olleet isoja, ei vatsani kestänyt. En usko, että kenellekään on terveellistä kovin rasvaisten, sokeristen ja suolaisten ruokien syönti. On löydettävä tasapaino eikä apinoida muita!
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme. On näitä maailmallakin.
Also seeking help is Glenn, who comes to see Dr Christian desperate for help with his extreme oedema, which he has been suffering with for many years and which has left his stomach literally dragging on the floor. After being put on a course of steroids following a severe asthma attack, Glenn put on twelve stone in nine months. Now left with a huge and unsightly overhang of skin, stretching from his waist to the floor, Dr Christian sends Glenn for special surgery to see if his huge swelling can be safely removed.
http://www.lancashiretelegraph.co.uk/news/9076302.Review__Most_Embarras…
1 berliinin munkissa on saman verran energiaa kuin 125g jauhelihaa + 50g makaronia (iso lautasellinen ruokaa).
Perus karkkipussissa on ~350g karkkia, siinä on energiaa saman verran kuin _neljässä_ annoksessa perus ruokaa.
Eli 1 karkkipussissa on ~60kg naisen koko päivittäisen energiantarpeen saannin verran energiaa. Lähde: Fineli (THL:n ruokatietokanta)
Suora suoli ja muut myytit
Aineenvaihdunta on laihduttajien lempilapsia. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg vastaa uskomuksiin.
Moni laihduttaja pitää aineenvaihduntaa yksilöllisenä ominaisuutena. Jos se on nopea, herkut eivät varressa näy, mutta hitaasti toimivalla kilot kertyvät.
Väite on pääosin tarua. Erot ovat niin pieniä, että tällaista ilmiötä ne eivät selitä. Päivätasolla erot jäävät muutamien satojen kilokalorien sisään. Taustalla on aina muita, ravitsemuksellisia syitä, jos esimerkiksi kaksi samankokoista ihmistä syö saman verran kaloreita.
Kilot välttävä on usein liikkuvampi, ruokavaliossa on enemmän kasviksia ja ateriarytmi hyvä. Liikkuvuudessa ei edes ole kyse kuntoliikunnasta, vaan yleisestä aktiivisuudesta.
"Suora suoli pitää hoikkana"
- Suora suoli on kansanomainen nimitys sille, että ruoka ei muka imeytyisi. Jos niin olisi, sellainen ihminen olisi jatkuvalla ripulilla. Suolen toiminta ja aineenvaihdunta eivät liity millään tavalla toisiinsa. Esimerkiksi toisten tiheitä wc-käyntejä selittää runsas kuitujen määrä.
Ruoka-aineilla voi kiihdyttää aineenvaihduntaa. Hyviä siihen ovat esimerkiksi ananas, selleri, vihreä tee, chili, greippi, mansikat tai omenaviinietikka.
- Chili on ainoa näistä, jolla ei ole täysin nollavaikutus. Jos sitä söisi päivittäin runsaasti, se kiihdyttää, mutta hyvin, hyvin vähän. Silloinkin vaikutus painoon on täysin marginaalinen.
"Laihtuminen hidastaa lepoaineenvaihduntaa eli laihduttaja kuluttaa levossa vähemmän energiaa kuin aikaisemmin"
- Periaatteessa ei. Toki ihminen laihduttuaan painaa vähemmän kuin ennen ja silloin tietysti myös kuluttaa vähemmän. Mutta silläkään määrällä ei ole mitään käytännön merkitystä.
"Hyväkuntoinen kuluttaa levossakin"
- Pitää paikkansa. Osaksi se johtuu siitä, että lihasmassa kuluttaa enemmän kaloreita kuin rasvakudos. Toisekseen hyvän kunnon saa vain liikkumalla, ja liikunnalla saa aineenvaihduntaankin pienen bonuksen.
Sen suuruus hyväkuntoisella on sadan kilokalorin luokkaa.
Liikuntabonuksen kaltaisia pikkuasioita pitää olla nipussa ainakin kolmesta viiteen, ennen kuin niillä on painovaikutusta.
"Liian harvoin syöminen ajaa aineenvaihdunnan säästöliekille"
- Tutkimusten mukaan siltä näyttää. Todennäköisin selitys säästöliekkiin joutumiselle on, että pitkät ateriavälit saavat elimistön laskemaan kulusta. Kun ruokaa ei ala kuulua, elimistö alkaa säästellä energiaa. Olisi hyvä muistaa, että laihtua voi vain syömällä. Lisäksi syöminenkin kuluttaa energiaa. Ruoan tasainen käsittely viisi-kuusi kertaa päivässä kuluttaa enemmän kuin pari-kolme.
"Voimaharjoittelu vauhdittaa aineenvaihduntaa enemmän kuin aeorobinen harjoittelu"
- Pitää paikkansa. Lihaskuntoharjoittelu on raskaampaa kuin aerobinen harjoittelu ja siksi se kuluttaa enemmän energiaa. Käytännössä kuitenkin tunnin lenkillä kuluu silti enemmän kaloreita kuin samassa ajassa salilla. Hölkätessä ei tule samanlaisia taukoja kuin salilla
"Ikääntyminen hidastaa aineenvaihduntaa"
- Se on totta, mutta vain hyvin, hyvin vähän. Vaikutus on prosentti tai kaksi kymmenessä vuodessa. Vasta 65-70 -vuotiaana tapahtuu merkittävämpä notkahdus, sitä ennen hidastumisella ei ole merkitystä.
Syyt kiloja kertymiseen tai siihen, miksi laihduttaminen tuntuu vaikealta, ovat muualla. Paukkuja esimerkiksi liikunnan harrastamiseen ei ole niin paljon kuin 20-vuotiaana, kun elämässä on paljon muitakin haasteita. Toiseksi jokaikinen laihdutuskokemus sekoittaa nälänsäätelyä, siksi kiloja tulee helpommin.
Mitenkäs selitätte tämän? Olin nuorena ja lapsena hoikka ja söin mitä huvitti. Teininä aloin hölmönä laihduttamaan kitudieeteillä ja sairastuin syömishäiriöön. Ensiksi näännyin alipainoon, mutta tätä seurasi ahmimishäiriö. Lihoin kymmeniä kiloja vuosissa ja olinkin yhtäkkiä lihava. Elintapani olivat surkeat, lapsuuden suht terveellinen ruokavalio oli muuttunut prosessoidun ruoan ja sokerin liikamättämiseksi. Aina kun yritin laihduttaa, kilot tuli korkojen kera takaisin. Tätä jatkui pitkälle aikuisikään saakka. En lopussa edes syönyt niin paljon, mutta olin reilusti ylipainossa. Saatoin paastota iltaan asti ja syödä vain silloin. Lihoin suunnilleen, kun katsoinkin ruokaan päin.
Sain laihdutettua viimein vuosia myöhemmin. Laihdutus oli melkoista rääkkiä runsaan liikunnan kanssa. Aloin voimaharjoitella ja kokeilin erilaisia dieettejä VHH:sta pussikeitoilla ruoan korvaamiseen, jolla saisin rutistettua viimeisiä kiloja pois, kun ne ei meinanneet lähteä. Loppujen lopuksi onnistuin tavoitteessani. Kehoni muuttui merkittävästi vuosien mittaan, sain lihasmassaa vuosien mittaan jonkinverran takaisin mitä jojoilu oli vienyt ja rasvaprosenttini tippui. Lopetin kuurit ja rupesin syömään ihan tavallista kotiruokaa, ei mitään vhh:ta yms.. Nostin ruoan määrää pikkuhiljaa.
Pikkuhiljaa vuosien saatossa aloin syödä enemmän, vähemmällä kurinalaisuudella eikä kiloja tullut lisää. Sainsaliharjottelu jäi ja ainoaksi liikunnaksi jäi kävelylenkit. Aloin syödä paljon enemmän hiilareita, mikä johti vain ihan pieneen 3 kilon painonnousuun, mutta paino ei ole koskaan enää noussut.
Yhtäkkiä olin tilanteessa, jossa söin vaikka kuinka paljon (siis tavallista terveellistä ruokaa, herkkujakin), mutta silti paino tuntuu laskevan helposti. Nykyään painoni siis meinaa ennemmin laskea kuin nousta. Olen siis taas kuten lapsena.
On mielenkiintoista miettiä, mistä tämä johtuu. Huomasin, että kun sain jotenkin aineenvaihdunnan taas toimimaan kitudieettien ja jojokuurien jälkeen, aineenvaihduntani muistuttaa sitä, mitä se oli lapsena ja nuorena. Saan syödä aikalailla mitä haluan ilman että lihon. Mitään en itseltäni kiellä, mutta syön terveellisesti pääosin.
Yksi selitys sille voi olla, että opin terveelliset elämäntavat, enkä koe enää tarvetta laihduttaa tai ahmia.
Hyvää probioottia etsiville: Vivomixx todella tehokas, siitä on ihan tutkimusmäyttöäkin monien suolistovaivojrn hoidossa. Mulle ravitsemusterapeutti suositteli tätä ja on toiminut. Joskus aiemmin kokeilin markettien luontaistuotehyllyjen probioottivalmisteita ilman mitään vaikutusta. Ravitsemusterapeutin mukaan osa niistä on sellaisia ettei bakteerit edes pääse elävinä suoleen asti vaan tuhoutuvat mahalaukussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan vähän yksinkertainen, mutta en ymmärrä mitä tämän viestin pointti on!
Vierailija kirjoitti:
Miksei ennen sitten ole ollut lihavia? Moni lihava sanoo nytkin syövänsä terveellisesti ja hyvin. Syy entisajan laihuuteen ei siis voi olla siinä, että ennen kaikki söivät paremmin, kun mitään herkkuja ei ollut. Puhun nyt vaikkapa 1900-luvusta ja ajoista, jolloin ruokaa on kuitenkin ollut saatavilla normaalisti.
Ennen ei ollut lihavia? Tossa sulle lihavia 1700-luvulta:
"I always find it kind of funny when weight bigots like to claim that fat people are a “new” thing and deny that people naturally come in a wide variety of shapes and sizes and have throughout all of human history (Venus of Willendorf, the first known depiction of a fat person, is estimated to have been carved over 20,000 years ago)."
Fat people have existed in all periods throughout history.
Just a fun fact for the people who like to claim that fat people didn’t exist a 100 years ago, or 300 years ago, or 1,000 years ago. They did. And they always will. And maybe weight bigots should just get over it already.
Ja vielä:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja vielä sitten että ei kyllä tähän asti minua ole auttanut mikään booris mehu, kefiiri, probioottipillerit, hapankaali ja kaikenlaista muuta mitä olen kokeillut.
Minun ystäväni sai suolistosairautensa kuriin aloittamalla tupakoinnin. Kokonaisterveyttä ajatellen ei tietystikään mikään win-win -vaihtoehto.
Et osaa itsekkään vastata? Ok. Kannattaa jättää se kirjoittelu keskustelupalstalle sitten ihan kokonaan.