Lihavuudelle saattaa löytyä selitys suolistosta: Jotkut saavat samasta ruuasta enemmän energiaa kuin toiset – Ihminen ei olekaan vain sitä, mitä hän syö
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Ensin oma suolisto on pilattu huonolla ravinnolla. Sitten lihotaan entistä helpommin. Syömällä ihan kunnon määriä laadukasta monipuolista ruokaa on mahdollista palauttaa suoliston toiminta terveeksi.
Kaikki tietävät mitä tulisi välttää (karkit, limsat, sipsit, roskaruoka, einekset ym) ja mitä suosia (kasvikset, marjat, aidot puhtaat raaka-aineet).
Tämä. Ihanille ihminen valinnoillaan "tekee" sen suoliston bakteerikannan. Eli sinällään uutinen ei muuta sitä tosiasiaa että syömällä oikein laihtuu ja syömällä väärin lihoo. Sitten kun bakteerikanta on pilattu niin lihoo vielä helpommin, mutta sen voi ITSE palauttaa takaisin hyväksi. Ei ole kyse mistään maagisesta jutusta joka toisille vaan siunaantuu ja toisille ei.
Solujen aineenvaihdunnan toimimattomuudesta se useimpien lihavuus johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ennen sitten ole ollut lihavia? Moni lihava sanoo nytkin syövänsä terveellisesti ja hyvin. Syy entisajan laihuuteen ei siis voi olla siinä, että ennen kaikki söivät paremmin, kun mitään herkkuja ei ollut. Puhun nyt vaikkapa 1900-luvusta ja ajoista, jolloin ruokaa on kuitenkin ollut saatavilla normaalisti.
Itse olen lihonut 3 vuodessa 10 kg. Syyt: vähentynyt arkiliikunta, kun aloin kulkea joka paikkaan autolla. Herkkuja olen aina syönyt melkein päivittäin, nyt on ollut pakko rajoittaa niitä, koska liikunnan lisääminen entisiin määriin tuntuu mahdottomalta (ennen olin lapsen kanssa kotona, nyt toimistotyössä, pitkähkö työmatka jne).
Äkkiseltään voisi epäillä, ettei silloin ruoka ole ollut täynnä lisäaineita ja muuta keinotekoista moskaa. Eikä eläimiä kasvatettu antibioottien ja tehorehujen avulla vaan nekin söi normaalia luonnollista ravintoa. Ilmansaasteita oli myös taatusti vähemmän, joten ravinto oli puhtaampaa siinäkin mielessä. Lisäksi arkiaktiivisuus oli ihan erilaista kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ennen sitten ole ollut lihavia? Moni lihava sanoo nytkin syövänsä terveellisesti ja hyvin. Syy entisajan laihuuteen ei siis voi olla siinä, että ennen kaikki söivät paremmin, kun mitään herkkuja ei ollut. Puhun nyt vaikkapa 1900-luvusta ja ajoista, jolloin ruokaa on kuitenkin ollut saatavilla normaalisti.
Itse olen lihonut 3 vuodessa 10 kg. Syyt: vähentynyt arkiliikunta, kun aloin kulkea joka paikkaan autolla. Herkkuja olen aina syönyt melkein päivittäin, nyt on ollut pakko rajoittaa niitä, koska liikunnan lisääminen entisiin määriin tuntuu mahdottomalta (ennen olin lapsen kanssa kotona, nyt toimistotyössä, pitkähkö työmatka jne).
Äkkiseltään voisi epäillä, ettei silloin ruoka ole ollut täynnä lisäaineita ja muuta keinotekoista moskaa. Eikä eläimiä kasvatettu antibioottien ja tehorehujen avulla vaan nekin söi normaalia luonnollista ravintoa. Ilmansaasteita oli myös taatusti vähemmän, joten ravinto oli puhtaampaa siinäkin mielessä. Lisäksi arkiaktiivisuus oli ihan erilaista kuin nykyisin.
Oikeasti olet sitä mieltä ettei nykyään mussuteta karkkia ja roskaruokaa yhtään enempää..........?
Vierailija kirjoitti:
https://www.tervevatsa.fi/2011/08/04/hiivaa-suolistossa-onko-se-hiivasy…
Minä tosiaan hoidin omani kuntoon ilman antibiootteja, en halunnut rasittaa elimistöäni lisää vaan menin luonnollisemman ja pidemmän tien kautt.a
Mielenkiintoista. Traumani jälkeen minua hoidettiin kortikosteroideilla ja tuossa mainitaan että ovat antibioottien jälkeen pahin suoliston sekoittaja. Taidan aloittaa jonkinlaisen probioottivalmisteen käytön, eipä siitä haittaakaan ole.
Ruokavaliooni kuuluu jo kokojyväluomukaura, hedelmät, pavut ja sipulit, joten jatkan niiden syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Painan itse 90 kiloa, ystäväni korkeimmillaan 70 kiloa ja käymme porukalla usein yhdessä syömässä. Minulla ei ole mitään syytä valehdella tätä enkä ole mikään piilosyöppö, mutta en kertakaikkiaan jaksa syödä niin isoja annoksia mitä ystäväni syövät ja ihan samanlaisia ruokia syödään. Ollaan porukalla tätä joskus ihmeteltykin että miten minuun tarttuu kaikki mitä laitan suuhuni. 😭
Ystävilläsi on parempi aineenvaihdunta koska syövät hyvin ja minipuolisesti ja ruoka-aikaan.
En jaksanut ruveta lukemaan kaikkia viestejä, mutta ainakaan etusivulla ei vielä ollut kukaan vinkaissut, että juu, juu, joku läski on tehnyt "tutkimuksen", että voisi oikeuttaa ylipainonsa. Kyllä se vinkaisu vielä tulee, ellei sitten jo ole tullutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tosiaan hoidin omani kuntoon ilman antibiootteja, en halunnut rasittaa elimistöäni lisää vaan menin luonnollisemman ja pidemmän tien kautt.a
Mielenkiintoista. Traumani jälkeen minua hoidettiin kortikosteroideilla ja tuossa mainitaan että ovat antibioottien jälkeen pahin suoliston sekoittaja. Taidan aloittaa jonkinlaisen probioottivalmisteen käytön, eipä siitä haittaakaan ole.
Ruokavaliooni kuuluu jo kokojyväluomukaura, hedelmät, pavut ja sipulit, joten jatkan niiden syöntiä.
Biolatten Havitall on tosi hyvä tuote. Lisäksi Lifen oman sarjan maitohappobakteeri on hintalaatusuhteeltaan hyvä ja on ihmisperäinen eikä maitoperäinen. Ja Boris-mehu on myös tehnyt ihmeitä suolistolleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olet sitä mieltä ettei nykyään mussuteta karkkia ja roskaruokaa yhtään enempää..........?
Oikeastiko et ymmärtänyt lainaamaasi viestiä?
Te jotka olette saaneet suoliston kuntoon voisitte kertoa miten ootte sen tehneet.
Niin, ja vielä sitten että ei kyllä tähän asti minua ole auttanut mikään booris mehu, kefiiri, probioottipillerit, hapankaali ja kaikenlaista muuta mitä olen kokeillut.
Muistan jo aikaisemmin lukeneeni jonkun tiedeartikkelin tästä. Siinä taidettiin sanoa myös, että jos esim. pariskunta muuttaa saman katon alle, ja toinen on pulskempi, niin se toinenkin voi pulskistua ajan myötä muuttamatta ruokavalioonsa, koska hän saa sen pulskemman bakteerikantaa. Ikävä kyllä, se pulskempi ei laihdu.
Japanilaiset vetävät sitä natto-tahnaa suurena herkkunaan. Se tehdään fermentoituneista soijapavuista. Se on huipputerveellistä ja pitää heidät nuorina ja hoikkina. Ikävä kyllä, sen tökötin maku on kuulemma jotain hirveää. Sitä ei taida meillä löytyä kaupoista ymmärrettävistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja vielä sitten että ei kyllä tähän asti minua ole auttanut mikään booris mehu, kefiiri, probioottipillerit, hapankaali ja kaikenlaista muuta mitä olen kokeillut.
Ehkä sitten joudut jättämään jotain pois. On oletettavaa, että jokin säännöllisesti nauttimasi rasittaa suolistoasi.
Rupesin juomaan rypsiöljyä. Lisäsin aamupalalle ja iltapalalle 0.25dl rypsiöljyä lasista juotuna. Rasvojen tasapaino ei ollut tätä ennen tasapainossa suolistossa. Suolistoni parani ja laihduin 98kg -> 62kg. Ystäväni luulivat minun aloittaneen fitness harrastuksen, oikeasti join vain öljyä muun normaalin ruokailun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Rupesin juomaan rypsiöljyä. Lisäsin aamupalalle ja iltapalalle 0.25dl rypsiöljyä lasista juotuna. Rasvojen tasapaino ei ollut tätä ennen tasapainossa suolistossa. Suolistoni parani ja laihduin 98kg -> 62kg. Ystäväni luulivat minun aloittaneen fitness harrastuksen, oikeasti join vain öljyä muun normaalin ruokailun lisäksi.
Olisit valinnut toisen rasvan, tuosta rypsiöljystä saat vain tulehduksen elimistöösi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin tälläisesta ystävältäni, lisäävät rypsiöljyä kaikkiin ruokiin. Auttanut suoliston toimintaan ja alkaneet laihtua. Pitää itsekkin kokeilla
Ajatuskin oksettaa, juoda jotain öljyä. Hyi helv....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sen ruoan eteen tehtiin töitä. Sai syödä mitä vain, ei jäänyt vyötärölle.
Ruuan mikroravinnetiheys on vähentynyt viimeiset 50 vuotta.