Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.
Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (590)
Tää on kyllä ihan uskomaton riita vuodesta toiseen. Just kuuntelin töissä eilen, kun yksi 3 lapsen äiti räyhäsi lapsettomalle työkaverille, että tämä äiti-ihminen pitää aina lomansa heinäkuussa ja reissua ja mökkiä on jo varattu miten tämä lapseton kehtaa. Teki mieli taputtaa, kun tämä lapseton pokkana totesi, että nii'in, pitää_aina_ loman heinäkuussa ja hän on sen vuoksi ollut 5 vuotta heinäkuun töissä ja lähti omaan työhuoneeseensa. He ovat siis firmassa ainoat jotka voivat hoitaa yhtä tiettyä työtehtävää ja kesäisinkin pitää olla 1 töissä, tarvittaessa sijainen, mutta ilman todella pakottavaa syytä pomo ei heille anna lomaa yhtä aikaa.
Hämmennyn joka kevät näistä keskusteluista. Ilmeisesti tämä ihmistyyppi, joka käyttää lapsia tekosyynä oman tahtonsa läpiviemiseen on yllättävän yleinen. Nuo ovat niitä ihmisiä, joilla on aina jotain tärkeämpää eikä joustaa koskaan voi. Nyt on pienet lapset. Sitten kun lapset ovat teinejä ja sinulla olisi ne pienet lapset niin löytyy joku muu selitys ja sitten onkin jo lapsenlapset joiden takia pitää lomailla juuri heinäkuussa.
Omaa kosketuspintaa tähän ei ole vaan isossa firmassa lähes aina on kaikki saaneet lomat silloin kun ovat halunneet ja joustaa on tarvinnut korkeintaan viikolla tms. Yksi entinen harrastuskaveri taas omassa työpaikassaan törmäsi juuri tähän samaan ilmiöön. Hänellä on jo isot lapset ja vuorotyötä tekevänä on ihan tarkoituksella aina joulut ja juhannukset jne. töissä että perheelliset voivat olla lastensa kanssa. Viikonloppujenkaan kanssa ei ole niin tarkkaa. Ainoa mitä oli työnantajan kanssa sopinut oli että aina maanantaisin on vapaalla tai aamuvuorossa, että pääsee tähän harrastukseen. Kyseessä on vielä työkykyä ylläpitävä liikuntaharrastus. Työkaverit vetivät tästä herneet nenään. Eivät mitenkään kyenneet sulattamaan sitä että yhdellä oli säännöllinen vapaa. Kateus tuosta maanantai-illasta kävi niin kovaksi että harrastuskaveri joutui lopettamaan harrastuksen. Täysin naurettava tilanne! Kaikki juhlapyhät saadaan halutessaan vapaaksi, mutta maanantai-illastakaan ei voi joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä on ihminen. Jokaiselle meistä kuuluu samat oikeudet. Missä vaiheessa on unohtunut tasa arvo ja lapsellisista on tullut kotain kuninkaita joilla on suuremmat etuoikeudet? Kertokaa minulle? Missä kohtaa lakia tai mitä ikinä niin lukee? Lapsi ei ole etuoikeus eikä laita elämäsi arvoa ja etuoikeuksia lapsettomien yläpuolelle! Olisiko kannattanut miettiä näitä asioita ja valmistautua niihin ENNEN lapsen hankintaa eikä valittaa vasta nyt.
Uskomaton urpo. Luitko lainkaan noita juuri edellisiä kirjoituksia, esim 219 tai 220?
Ei lapsi olekaan etuoikeus, vaan yhteiskunnallinen velvollisuus. Niin kuin työntekokin. Toisin kuin lomailu, se on etuoikeus oli ajankohta mikä hyvänsä.
Ja lapsettomathan täällä valittaa. Itsekkäistä pikkuasioista. Vai onko heidän lomansa ajankohdalla jotain yhteiskunnallista merkitystä?
Niin, kyllä se on itsekästä haluta lomailla edes joskus puolison kanssa. Tai muiden sukulaisten kanssa. Pitää huolta parisuhteesta tai sukulaisuussuhteista. -ohis
Se ei ole pointtina tässä. Vaan jos toisen perustelu on pakko, ja toisen että olisi ihan kiva, kyllä se pakko menee ylitse sen ihan-kivan. Ja vielä olennaisempaa, että jos kaikki ovat sovittelevalle asenteella, jokaiselle löytyy ihan varmasti ainakin melko hyvä loma-ajankohta.
Ei sen toisen perusteluna ole pakko vaan ihan kiva myöskin.
Eli lasta olisi ihan kiva hoitaa, mutta ei pakko? Okei...
Kyllä sen lapsen hoito järjestyy, vaikka vanhemmat eivät saisikaan heinäkuuta vapaaksi.
No nämä "haluan lomailla silloin kun haluan siksi että haluan"- aikuisuhmaikäiset sitten varmaan kertovat, mihin lapsi pistetään? Jos ette ymmärrä hoitosysteemiä niin ottakaa selvää. Ne työkaverien lapset myös kasvaa eikä pian tarvitse hoitoa. Teidän aikanne koittaa sitten. Kumma kun työpaikan vuoksi joustetaan ja uhraudutaan muttei toisen ihmisen, millä pitäisi oikeasti olla väliä. Se työ kun haihtuu ajan myötä ja jää jokaisella taakse. Ei se firma meistä mitään välitä ja työelämä vielä vähemmän.
Entäpä sitten, kun tulee aina uusi työkaveri, joka tarvitsee joustoa lastensa takia? Jos nyt ajatellaan, että lapsi pärjäisi tarvittaessa yksinkin vaikkapa 10-vuotiaasta eteenpäin, niin siihen mennessä on ehtinyt olla vähintään 5 kesää päiväkoti-ikäisenä ja 1. + 2. luokan kesälomat, eli lapseton olisi joustanut jo 7 kesää putkeen. Jos työkaverilla on useampi lapsi, niin vuodet toki lisääntyvät muutamalla. Sitten tuleekin uusi työkaveri, joka tarvitsee joustoa pienten lasten takia, ja 10 vuoden jousto alkaa alusta. Kuinka pitkään on mielestäsi oikeasti kohtuullista vaatia lapsetonta joustamaan omista lomistaan ja ottamaan aina ne, mitä lapsellisilta sattuu jäämään?
En laskenut mukaan sitä lapsen toista vanhempaa, jonka ansiosta lapseton saattaisi saada joskus vuorostaan olla sen heinäkuun lomalla, koska eihän sitä näissä keskusteluissa koskaan ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini (yksinhuoltaja) jousti aina minun ollessani pieni muiden kesälomatoiveiden mukaan, sekä siis lapsettomien että lapsellisten. Hän teki näin, koska ei halunnut vaikuttaa kenenkään mielestä itsekkäältä tai millään lailla apua tarvitsevalta raukalta.
Tämä johti siihen, että hän ei koskaan pitänyt 2 viikkoa kauempaa kesälomaa. Tämä yleensä järjestyi elokuulle. Päiväkodin ollessa kiinni olin milloin missäkin varapaikassa, koska eihän yh:lla ole yleensä mihinkään erillisiin lastenhoitajin varaa. Jollekin tuntemattomalle teinille äiti ei olisi minua uskaltanut jättää. Varahoitopaikoissa oli usein yksinäistä (koska tietysti kaikki kaverit saivat olla lomalla vanhempiensa kanssa) ja turvatonta.
Ihan käsittämätön asenne täällä ihmisillä. Toki joustoa pitää löytyä puolin ja toisin, mutta työelämä on loppupeleissä tiimityötä ja se koskee myös lomia. Ap:n tapauksessa oltaisiin minusta voitu keskustella esim. 2 viikon joustosta, eli kompromissista (olettaen, että lapsellisilla työkavereilla ei ollut heinäkuun vaatiminen vapaaksi pelkkä tapa vaan oikea tarve). Ei mikään ihme, ettei porukat hanki lapsia, kun niihin suhtaudutaan tällä tavalla. Hävetkää edes vähän.
Miksi ne ap:n työkaverit eivät solidaarisina vanhempina voisi keskenään joustaa? Ilmeisesti riittää, että heinäkuussa yksi kolmesta tiimin jäsenestä on töissä, koska molemmat ovat näköjään olettaneet, että ap on töissä ja he ovat lomalla. Nyt kun on kerrankin ap:n vuoro olla heinäkuu lomalla, niin työkaverithan voivat jakaa työt niin, että toinen lomailee ennen heinäkuun puoliväliä ja toinen sen jälkeen. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tässä on uskomatonta, että ap on joustanut aiemmin kun perheelliset ovat tarvinneet lomansa, mutta minkäänlaista vastaantuloa ei ole tarjolla kun ap itse tarvitsisi lomansa tiettyyn aikaan. Se kertoo kaiken olennaisen näistä joistakin lapsellisesta ihmisistä. Ja voin kertoa, ettei se kyllä motivoi joustamaan pätkääkään. Tottakai oikeuksia pitäisi saada kun on itse ns. edunsaajana, mutta kun tilanne on toisin päin niin siinä vaiheessa se joustaminen unohtuukin.
No tämä keskustelu on mennyt jo kauas ap:n tilanteesta, mutta siihen palatakseni, jos asia on pomon kanssa sovittu, mitään epäselvää ei ole. Jos taas on vain vihjailtu, oletettu ja ehkä jonkun työkaverin kanssa ohimennen puhuttu, ei ole mikään ihme, ettei tällainen "sopimus" tässä kohdassa päde.
Ja ne häätkin voi järjestää kahden viikon lomalla heinäkuussa (viikko ennen, viikko perään), ei ne koko kuukautta vaadi.
Niin juuri eli ap joustaa niin, että on pitänyt lomansa joko kesän alussa tai lopussa ja kun hän kerran haluaisi koko lomansa heinäkuulle niin ei onnistu. Jep jep. Mutta hei, myös ne lapset voi jättää tekemättä. Ei sekään pakollista ole. Joten mitä te valitatte?
Sitten lapselliset valittavat näistä "mutku mä haluun"-lapsettomista, vaikka lapsetkin on tehty juuri tuolla nimenomaisella periaatteella. Lastenteko nykymaailmassa perustuu kyllä ihan omaan haluun ja silloin pitää osata järjestää elämä sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks tajusin jo suht ajoissa työuraa ettei mun oikeasti tarvitse joustaa vaan sen takia et mulla ei oo lapsia. Mulla ihan yhtälailla oikeus elää elämääni ja pitää lomia ja vapaita kuten niillä lapsen tehneillä kollegoilla. Mun ei tarvitse pitää lomia toukokuussa tai syyskuussa voin pitää sen ihan heinäkuussa. Ei tarvitse jäädä ylitöihin tai olla aina pyhät töissä.
Jos ei lapsen tehneet jousta, en jousta minäkään. Tää joustaminen toimii vain molempiin suuntiin.
Jep, en jousta hyväksesi, vaikka olisi mikä perustelu. Niin se vaan toimii.
Minä olen aina joustanut, koska olen lapseton mies. Olen tehnyt sen ihan mielelläni jouluna, pääsiäisenä, perjantaisin, kesällä jne. Viime vuonna isäni kuoli yllättäen kesällä. Näin ollen halusin pitää lomani heinäkuussa hautajaisten, asioiden järjestelemisen, äitini (olen ainoa lapsi) jne. takia. Työkavereille tämä olikin ongelma. Onneksi pomo puolusti minua ja asia järjestyi. Mitä opimmekaa tästä...
Se on ongelma, koska lapsen hoitopaikka on K I I N N I. Kiinni! Suljettu. Ymmärsitkö?
Yksi hoitopaikka saattaa olla kiinni, toinen järjestyy. Tässä tapauksessa aikuisena miehellä on vaikeampi elämäntilanne kuin sinun lapsellasi.
Minun lapseni etsii jo kesätöitä opiskeluiden välillä. Olenpa vain yleisellä asialla. Eihän kaikilla ole perheessä toista aikuista tai muuta apua sukulaisista tms.
Olihan tuokin mies lapsi. Äitinsä lapsi. Joka varmaan halusi lapsensa kotiin vaikeana aikana. Mitä kyseisen ihmisen olisi pitänyt tehdä? Sanoa äidilleen, että pidetään en hautajaiset sitten, kun Jax-Jadessan äitylille sopii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä on ihminen. Jokaiselle meistä kuuluu samat oikeudet. Missä vaiheessa on unohtunut tasa arvo ja lapsellisista on tullut kotain kuninkaita joilla on suuremmat etuoikeudet? Kertokaa minulle? Missä kohtaa lakia tai mitä ikinä niin lukee? Lapsi ei ole etuoikeus eikä laita elämäsi arvoa ja etuoikeuksia lapsettomien yläpuolelle! Olisiko kannattanut miettiä näitä asioita ja valmistautua niihin ENNEN lapsen hankintaa eikä valittaa vasta nyt.
Uskomaton urpo. Luitko lainkaan noita juuri edellisiä kirjoituksia, esim 219 tai 220?
Ei lapsi olekaan etuoikeus, vaan yhteiskunnallinen velvollisuus. Niin kuin työntekokin. Toisin kuin lomailu, se on etuoikeus oli ajankohta mikä hyvänsä.
Ja lapsettomathan täällä valittaa. Itsekkäistä pikkuasioista. Vai onko heidän lomansa ajankohdalla jotain yhteiskunnallista merkitystä?
Niin, kyllä se on itsekästä haluta lomailla edes joskus puolison kanssa. Tai muiden sukulaisten kanssa. Pitää huolta parisuhteesta tai sukulaisuussuhteista. -ohis
Se ei ole pointtina tässä. Vaan jos toisen perustelu on pakko, ja toisen että olisi ihan kiva, kyllä se pakko menee ylitse sen ihan-kivan. Ja vielä olennaisempaa, että jos kaikki ovat sovittelevalle asenteella, jokaiselle löytyy ihan varmasti ainakin melko hyvä loma-ajankohta.
Kyllä sen lapsen hoito järjestyy, vaikka vanhemmat eivät saisikaan heinäkuuta vapaaksi.
No nämä "haluan lomailla silloin kun haluan siksi että haluan"- aikuisuhmaikäiset sitten varmaan kertovat, mihin lapsi pistetään? Jos ette ymmärrä hoitosysteemiä niin ottakaa selvää. Ne työkaverien lapset myös kasvaa eikä pian tarvitse hoitoa. Teidän aikanne koittaa sitten. Kumma kun työpaikan vuoksi joustetaan ja uhraudutaan muttei toisen ihmisen, millä pitäisi oikeasti olla väliä. Se työ kun haihtuu ajan myötä ja jää jokaisella taakse. Ei se firma meistä mitään välitä ja työelämä vielä vähemmän.
Eli mun täytyy odottaa, että kaikkien kollegoiden lapset on kasvanut pois tarhasta et mun aika koittaa olla lomalla helmikuusta, myös niiden jotka tekee siinä välissä lisää lapsia? Ootko ihan sekaisin? 😂 mä pidän omalla vuorollani heinäkuun lomaa. Mulle se on ihan sama saako kollega lapsensa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin palaajille ei välttämättä ole edes kertynyt lomia. Minullekaan ei ollut ensimmäisenä päiväkotivuonna. Kyllä se hoitopaikka järjestyy. Hiukan hankalaampaahan se varahoitoon vieminen on, mutta pelkkää itsekkyyttä väittää että aina on pakko.
Töihin palaajille ei välttämättä ole edes kertynyt lomia. Minullekaan ei ollut ensimmäisenä päiväkotivuonna. Kyllä se hoitopaikka järjestyy. Hiukan hankalaampaahan se varahoitoon vieminen on, mutta pelkkää itsekkyyttä väittää että aina on pakko.
No aikuiselle hankalampaa, mutta mitenkäs ne lapsen tuntemukset? Jos on pelokas ja arka, ja vielä melko pienikin? Vieras paikka, vieraat aikauiset, vieraat lapset?
Ja sitten mietitään, miksi lapset ja nuoret kokevat turvattomuutta, kun eivät saa edes pieninä viettää edes lomilla kunnolla aikaa vanhempiensa kanssa - tai edes turvallisessa ja tutussa hoitopaikassa.
Täsmennätkö vielä miksi lapsi ei saisi viettää lomalla kunnolla aikaa vanhempiensa kanssa, jos vanhemmat lomailevat kesäkuussa? Silloinko lapsi viedään hoitoon, mutta jos loma osuu heinäkuulle, niin kaikki saavat laatuaikaa yhdessä? En ymmärrä ajatusmaailmaasi. Yhtälailla se lapsi lomailee samat neljä viikkoa vähintään vaikka se loma olisi jaettu miten. Jos vanhemmat suostuvat vielä tinkimään omista mielihaluistaan lapsen parhaaksi, niin porrastavat lomansa ja lapsi on lomalla enimmillään jopa 8 viikkoa.
Kyllä, lapsi voi lomailla vanhemman kanssa vaikka kesäkuussa. Mutta jos lapsi on kovin ujo, herkästi stressaava jne, se varahoitopaikassa oleminen voi olla erittäin iso henkinen rasite. Onko sen ymmärtäminen oikeasti vaikeaa?
Jos asiasta on diagnoosi tai lääkärin ym. puoltava lausunto, niin sen voi varmasti esittää esimiehelle ja pohjata toiveensa siihen. Muutoinhan joka Yessica ja Jadessa ovat nykyään erityistarpeisen-erityisherkkiä. Vaikka useimmiten taitavat heidän äitinsä olla erityisherkkiä heinäkuiselle työnteolle.
Tämä kommentti kyllä paljasti kuinka asiaton ja epäempaattinen ihminen oletkaan. Olkoot keskustelu tässä.
Itse olet asiaton ja epäempaattinen lapsettomia kohtaan. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mun täytyy odottaa, että kaikkien kollegoiden lapset on kasvanut pois tarhasta et mun aika koittaa olla lomalla helmikuusta, myös niiden jotka tekee siinä välissä lisää lapsia? Ootko ihan sekaisin? 😂 mä pidän omalla vuorollani heinäkuun lomaa. Mulle se on ihan sama saako kollega lapsensa hoitoon.
*Heinäkuusta
Vierailija kirjoitti:
Lomien kanssa säätäminenkin on ammatinvalintakysymys. Jos sille lapsettomalle on niin kova paikka, että lapsellinen on etusijalla (kuten kuuluukin!) lomien jakamisessa, menee sellaiseen työhön, jossa pääsääntöisesti kaikki lomailevat heinäkuun.
Eikä ole ammatinvalintakysymys. Syrjintä on laissa kielletty. t. 3 lapsen äiti
Miten AV mamma selviätte, jos on kuusi henkilöä, joilla on päiväkoti ikäisiä lapsia ja vain kaks saa olla samaan aikaan lomalla. Tappeletteko kenen lapsi on tärkein ja loppujen elämä on pilalla kun ei saanutta heinäkuuta lomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomien kanssa säätäminenkin on ammatinvalintakysymys. Jos sille lapsettomalle on niin kova paikka, että lapsellinen on etusijalla (kuten kuuluukin!) lomien jakamisessa, menee sellaiseen työhön, jossa pääsääntöisesti kaikki lomailevat heinäkuun.
Ihan vaan huomiona, että eikös sinkkujen sivuuttaminen ja perheellisten suosiminen lomatoiveissa ole jonkin sortin syrjintää sekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan huomiona, että eikös sinkkujen sivuuttaminen ja perheellisten suosiminen lomatoiveissa ole jonkin sortin syrjintää sekin?
No sitä juuri tarkoitin ;)
Hoitakaa sinkut työkavereittenne lapsia ainakin osan aikaa lomastanne tai tarjoutukaa hankimaan apua. Sitten saatte käsityksen toisten elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Niin se menee meilläkin. Lapselliset ovat vapaalla koulujen loma-ajat ja joulut ja pääsiäiset ja illat ja viikonloput ja ja ja. Meillä sinkuillahan ei oo mitään elämää eikä väliä eikä läheisiä.
- kaupan kassa.
Mutta kai saat tyydytystä siitä, että koulujen loma-aikoina kaikki lomamatkat ovat paljon kalliimpia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännä nyt vielä rautalangasta miksi lapsellisen KUULUU olla etusijalla? Palkintona lisääntymisestä?
Koska ne lapset KUULUU hoitaa. On äärimmäisen vähän syitä, jotka ovat tätä vahvempia. Ja jos jollakulla niin vahva syy on, sitten kertokoot sen pomolleen.
Riittääkö, vai otetaanko ratakisko esille?
Lapsen hoidon järjestäminen kuuluu VAIN JA AINOASTAAN vanhemmille. Ei pomolle, ei työkavereille, ei kellekään muulle. Kerro sinä tarvitsetko sitä ratakiskoa vai menikö perille?
Niinpä. Kun tekee päätöksen hankkia lapsia, pitää ymmärtää olevansa niistä itse vastuussa. Voi vaikka ihan omatoimisesti palkata lastenvahdin työpäivien ajaksi, jos pk on kiinni.
Jos taas ei ole varaa, voi vaan todeta, että ei olisi pitänyt ehkä tehdä lapsia joihin ei ole varaa tai sitten alkaa katsella itselle uutta työtä, jotain, joka on myös heinäkuussa kiinni.
Muiden ei pidä kärsiä siksi, että joku muu on päättänyt lisääntyä.
Synnytystä ei voi vieläkään perua eikä uusia kansalaisia tilata netistä, ikävä kyllä...maahanmuutollakin on rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännä nyt vielä rautalangasta miksi lapsellisen KUULUU olla etusijalla? Palkintona lisääntymisestä?
Koska ne lapset KUULUU hoitaa. On äärimmäisen vähän syitä, jotka ovat tätä vahvempia. Ja jos jollakulla niin vahva syy on, sitten kertokoot sen pomolleen.
Riittääkö, vai otetaanko ratakisko esille?
Lapsen hoidon järjestäminen kuuluu VAIN JA AINOASTAAN vanhemmille. Ei pomolle, ei työkavereille, ei kellekään muulle. Kerro sinä tarvitsetko sitä ratakiskoa vai menikö perille?
Tottakai se kuuluu kaikille! Etkö ymmärrä, että nämä upeat naiset ovat synnyttäneet veronmaksajia ja kaikkien muiden tulee kumartaa heidän edessään tästä uhrauksesta.
Ai herranjumala olinpa minä typerä!!! Mitä nöyrimmät anteeksipyyntöni, lähden tästä heti suutelemaan valtakuntamme Aurinko Kuningattarien varpaita.
No niin olet, edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Niin se menee meilläkin. Lapselliset ovat vapaalla koulujen loma-ajat ja joulut ja pääsiäiset ja illat ja viikonloput ja ja ja. Meillä sinkuillahan ei oo mitään elämää eikä väliä eikä läheisiä.
- kaupan kassa.
Sillon kun mulla ei ollut lapsia, en missään nimessä halunnut lomailla koulujen loma-aikoina. Nyt kun on lapsia, ärsyttää kun päivökodit on kiinni loma-aikoina ja lomapäivät on käytettävä silloin :( Päiväkoti-ikäisten kanssa lomailisin mielelläni hiljaisempina aikoina, esim. Hoplop on helvetti lomaviikkoina!! Läheisiä nähdään muina aikoina kuin lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli töissä ennen vähän samankaltainen tilanne. Minä ja yks toinen lapseton joustettiin ihan aina.
No alettiin sopimaan vuoroja, niin tällä mun työkaverilla olisi kerrankin ollut meno,niin yksikään ihminen joilla oli lapsia ei voinut joustaa. Mulle oli luvattu just siihen pari päivää vapaata, koska oli hullu työputki takana. No mä tein sit lisää töitä eli joustin. Työkaveri totesi, että hän ei jousta enää yhdenkään muun ku mun takia. Nyt mammat sit kärvistelee ja itkee, kun ei saakka vapaata just ku haluaa.
Me jeesataan toisiamme sen lapsettomat työkaverin kanssa (ja yhtä perheellistä, koska se auttaa aina).
Mä en käsitä mikä etuoikeus ne lapset on aina parempiin etuihin.
No mihin hän olisi pistänyt lapsensa niin nopeasti? Tiedätkö hoitopaikkojen systeemeistä mitään? Mitä valitat, kun olet töiden ulkopuolella vastuussa vain itsestäsi?
Sehän varmasti on vanhemmilla ollut sitten tiedossa jo päiväkotiaikana, että hoidon järjestäminen tulee olemaan erittäin vaikeaa koululaiselle. Normaali vanhempi tällöin alkaa harjoitella koululaisen kanssa sitä yksinolemista jo hyvissä ajoin. Onhan siinä ennen ensimmäistä kesälomaa ehtinyt koululaisella olla jo syys-, joulu- ja talvilomatkin. Harvalla vanhemmalla on niin paljon lomia, että pystyy aina olemaan kotona, kun koululaisellakin on lomaa.
Jos taas olisi todella suunnitelmallinen vanhempi, niin tuota koululaisen ensimmäistä kesälomaa alkaisi suunnitella jo niin pitkällä tähtäimellä, että sopisi työnantajan kanssa joustavansa ne muutamat edelliset kesälomat (kun lapsella on vielä oikeus päivähoitoon), jotta saa sitten olla sen ekaluokan jälkeisen kesän lomilla niin, että hoidon järjesteleminen käy mahdollisimman vaivatta (esim. toinen vanhempi kesäkuun, toinen heinäkuun).