Olen kyllästynyt että työparini saavat valita lomansa joka kesä koska heillä on lapsia ja minun pitää tyytyä kevääseen tai syksyyn.
Meitä on 3 samassa työssä, olemme olleet työkavereita jo monta vuotta. Kesälomittaja tulee tänä vuonna kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja osaksi mennään vajaalla miehityksellä koska kesällä muutenkin hiljaisempaa. Olen jo monta vuotta spitänyt lomani joko ekana tai vikana koska muiden pitää olla koulujen loma-aikoina lomalla, yleensä itse asiassa kahdessa pätkää eli pari vviikoa ihan alkukesästä ja pari viikkoa ihan loppukesäsätä. Tulevana kesänä menen naimisiin 14.7, tämä on ollut tiedossa jo kesästä 2016 ja olen kokoajan puhunut että haluan silloin lomaa niin että olisin kerrankin lomalla heinäkuun (haluan järjestää häitä alkuloman ja viettää kuheruslomaa loppuloma). Minua on aina myötäilty koska olenhan aina itse joustanut ja ovat saaneet silläkin ehdolla pitää edellisvuosina lomat niinkuin haluavat, olen joustanut koska olen luullut että hekin joustavat. Nyt nyt meidän esimies sanoi maanantaina että lyödään lomat lukkoon niin nämä molemmat alkoivat valittamaan ettei ole mitään järkeä että minä lapseton lomailen koulujen loma-aikoina koska minulla ei ole lapsia ja tästä on syntynyt kamala sota töissä. Voi s**tana. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (590)
Meillä on sellainen käytäntö, että työkaverin kanssa yhdessä sovitaan ja vuorotellaan lomista. Hänellä on neljä alaikäistä lasta, minulla ei ole vielä lapsia. Käytännössä jommankumman on aina oltava töissä. Kiireaikoina, ns sesonkeina, on kummankin.
Vuorovuosina saa valita ekana kesäloman ja toinen sovittaa sitten omansa niin ettei oo samaan aikaan.
Työparini on nyt viime vuosina ollut lisäksi palkattomalla esim joulun välipäivät ja pitänyt talviloman koululaislapsien kanssa samaan aikaan.
Minä taas olen yleensä ollut nuo töissä ja pitänyt talvilomani tammikuussa. Varmaan jos minä haluaisin olla jostain syystä lomilla esim juuri ne joulun välipäivät, niin alettaisi vuorottelemaan niissäkin. Uskoisin ettei olisi ongelma, vaan keskustelemalla ja sopimalla ratkeisi. Ei ole tähänkään mennessä esimies joutunut puuttumaan.
Lapsellisuus tai lapsettomuus ei ole juuri tiettyyn loma-aikaan oikeuttava tekijä. Lapselliset eivät voi vedota tällaiseen oikeuteen. Hienoahan on, jos lomat voidaan keskustella ennen sopimista niin, että jokaiselle toteutuu ainakin osa hänen haluamastaan ajanjaksosta.
Itse katsoisin vaikkapa viimeiseltä kolmelta vuodelta toteutuneet loma-ajat, milloin kukin on ollut lomilla. Sen jälkeen ottaisin asian esille työyhteisössä, silläkin uhalla, että nousee meteli. Se, että sinä alistut epäoikeudenmukaiseen päätökseen, ylläpitää omaa meteliäsi päässäsi ja vaikuttaa varmasti työmotivaatioon.
Jos lomat johtavat muuhun huonoon käytökseen, on siitä mahdoolista kertoa esimiehelle tai työsuojeluun tai työterveyshuoltoon jne.
Asiat kun muuttuvat vain niitä muuttamalla. Itse olen toiminut näin epäasiallisen kohtelun vuoksi, palkkakuoppani vuoksi. Ja asiat on korjattu silloin - ja nyt sitten jo tarjottiin palkakorotusta. Että rohkeasti ja oikeudenmukaisesti pidä puoliasi. Muut kunnioittavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työkavereilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, eikä puolisoa, niin hoidon järjestäminen voi ihan oikeasti olla todella hankalaa. Päiväkodit nimittäin on kiinni juuri heinäkuussa. Jos kyseessä on yksityinen päiväkoti, niin lapsilla ei ole myöskään oikeutta mennä kunnalliseen varapäiväkotiin sinä aikana. Eli näissä tapauksissa ymmärrän hyvin, että joustaminen on mahdotonta. Meillä on töissä yksi tällainen tapaus, ja joka vuosi kaikille on täysin päivänselvää, että hän pitää kesälomansa tasan silloin, kun päiväkoti on kiinni. Asiasta ei ole ollut tarpeen tapella.
Sen sijaan koululaisten vanhemmat voi kyllä olla muulloinkin lomalla kun heinäkuussa.
Onko tämän yksinhuoltajan, jolla ei ole tukiverkkojen, syytä valita lapsensa hoitopaikaksi yksityinen päiväkoti?
Ei niitäkään niin vain valita. Kunta voi passittaa yksityiseen päiväkotiin, jos kunnallisella ei ole tilaa. Tervetuloa nykyaikaan.
Jos kunta passittaa yksityiseen päiväkotiin, niin kunta järjestää myös heinäkuun hoidon, jos ko yksityinen tällöin suljettuna.
Joku täällä hyvin kommentoikin, että luulisi vanhemmilla olevan tiedossa se, että päiväkoti-ikäisestä tulee seuraavaksi pieni koululainen, ja varautuisi siihen jo etukäteen esim. pitämällä lomansa päiväkotivuosina muulloin kuin heinäkuussa ja sopimalla koululaisen ensimmäisen kesäloman heinäkuuksi oman lomansa.
Eli JOUSTAISI silloin, kun heinäkuu ei olisi niin tärkeä lomakuukausi, jotta saisi myöhempänä vuonna "etua" (=asia, jota pitää tärkeämpänä) itselleen. Kuten todettua, kaikki eivät voi olla samassa kuussa lomalla, vaan kompromisseja täytyy jokaisen tehdä.
Tuntuu lähinnä, että joka vuosi tämä tulee yllätyksenä, että heinäkuussa päiväkoti on kiinni/koululaiselle ei ole riittävästi leiritarjontaa. Kyllähän me lapsettomatkin joudumme suunnittelemaan lomiamme, menojamme ja vaikkapa HÄITÄMME vuosi kaksi etukäteen.
Kyllä nyt viikon pari ainakin pitäisi pystyä joustamaan myös lapsettoman eduksi!
Meitä oli 4 perheellistä + 1 lapseton nainen samoissa hommissa ja teimme kiertävän listan jotta jokainen sai sen pari viikkoa hyvään aikaan ainakin joka toinen vuosi. Ikinä ei tullut natinaa kun tiesi jo vuosia aiemmin omat lomansa. Jos mies ei saanut koko lomaa samaan aikaan sille ei mahtanut mitään, viikko - 2 sentään.
Nyt kun itsellä ei enää ole kuin teini kotona voisin hyvin pitää lomani toukokuussa tai syyskuun aikana - silloin on matkat halvimmillaan ja ihanteelliset kelit ympäri maailmaa. Joka tapauksessa kun vietän lomani poissa Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa sinkut työkavereittenne lapsia ainakin osan aikaa lomastanne tai tarjoutukaa hankimaan apua. Sitten saatte käsityksen toisten elämästä.
Tule sä hoitamaan mun miestäni joka sairastaa syöpää niin tiedät mitä on tosielämä. T. Lapseton mutta perheellinen. Ihan virallisenkin määrittelyn mukaan kahden aikuisen perhe on perhe.
No sittenhän sun pitäisi tietää, millaista on kun joku on toisesta riippuvainen. Lapsiperheiden tilanne yleensä helpottaa ajan kanssa, ei heistä ole loputonta "vaivaa".
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitti:
Te lapsettomat jotka valitatte kun me lapselliset haluamme pitää lomaa päiväkotien kiinnioloaikoina, oli se sitten heinäkuu tai mitä vain. Oletteko tietoisia, että hyvin usein me perheelliset joudumme pitämään puolison kanssa lomat eri aikoihin, juuri päiväkotien kiinniolon vuoksi? Mutta emme mekään valita, vaikka te lapsettomat pystytte lomailemaan yhdessä puolisonne kanssa. Kaikella on puolensa.
En ole ap, mutta siis mitä se sinulle kuuluu voinko pitää lomani puolisoni kanssa samaan aikaan. Kyse on siitä, että lapsettomat joutuvat pitämään loman epämieluisaan ajankohtaan teidän lastellisten takia. Ollaan kuitenkin samassa työssä, joten minkä takia teillä on erityisedut lomien takia? Ei niitä lapsia ole pakko hommata. Eiköhän se ollut teille selvää heti alun perin, että joudutte pitämään puolison kanssa lomat eri aikoihin. Ihan teidän oma valinta. Kun taas minun valinta ei ole pitää aina lomaa epämieluisaan ajankohtaan.
Oih voih iik. Ihan oma valinta on sun lapsettomuutesi, kai te aikuiset ihmiset osaatte olla ilman toistanne loman silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa sinkut työkavereittenne lapsia ainakin osan aikaa lomastanne tai tarjoutukaa hankimaan apua. Sitten saatte käsityksen toisten elämästä.
Tule sä hoitamaan mun miestäni joka sairastaa syöpää niin tiedät mitä on tosielämä. T. Lapseton mutta perheellinen. Ihan virallisenkin määrittelyn mukaan kahden aikuisen perhe on perhe.
No sittenhän sun pitäisi tietää, millaista on kun joku on toisesta riippuvainen. Lapsiperheiden tilanne yleensä helpottaa ajan kanssa, ei heistä ole loputonta "vaivaa".
Jos työpaikalla on koko ajan jollakulla pieniä kakaroita, lapseton saa olla aina joustamassa.
miten tässä mahtoi käydä, saiko ap lomansa heinäkuussa?
Käsittääkseni työntekijöitä tulee kohdella tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti. Kannattaa keskustella asiasta oman esimiehen kanssa. Toisaalta taas matkat ovat halvempia koululaisten loma-aikojen ulkopuolella.
Näin opettajana haaveilen ruska-aikaan Lapista, mutta oman loman ottaminen tulisi niin kalliiksi, että jään odottelemaan vuorotteluvapaata tai eläkettä.