Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija
Poiminta

Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?

Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.

Sivut

Kommentit (610)

Annoin erityisesti ohjeen, että en halua mitään kynittyä kampausta, omat hiukset olivat tuuheat olkapäille olevat. Sitten otin rillit pois päästä, ja leikkaus alkoi. Ja lopputulos oli... kynitty! Sivusta oli hieman pidemmät, joten en osannut epäillä lopputulosta, kun näen niin huonosti ilman rillejä. No, sen jälkeen emme ystäväni kanssa puhuneet varmaan puoleen vuoteen. Ja sen jälkeen olen aina kampaajalla piilarit päässä.

ps. ystäväni oli ollut kampaajana ainakin yli 10 vuotta, joten mikään aloittelija hän ei ollut

Sisältö jatkuu mainoksen alla

No kampaajapa leikkasi tukan muuten ihan lyhyeksi, mutta jätti ohuen niska- ja sivutukan a' la 80-luku ja Nick Kershaw :-/

Sitten hän vielä föönäsi sen päälitukan palloksi ja käänsi ne ohuen niskahaivenet rullalla ylöspäin.

Tulos oli kuin suoraan Mars hyökkää -elokuvasta. Kun pääsin ulos kampaamosta, syöksyin ensimmäiseen pimeään nurkkaan minkä löysin ja syljellä (!) yritin oikaista tukkaani. Hävetti niin kamalasti.

Kotiin päästyäni totesin, etten kehtaa mennä ihmisten ilmoille 80-luvun niskatukkamiehenä, koska olen 2000-luvun nainen ja leikkasin niskahaituvat pois.

Näin olkapituiseksi ajatellusta kampauksesta tuli hyvin lyhyt poikatukka :-(

kampaajalla katsoin kivan mallin lehdestä. Ja kampaaja katsoi sitä aikansa ja sanoi että joo leikataan silleen että pituus säilyy, mutta kuinka ollakkaan, lattialle tipahteli 20 cm hiustupsuja kerta toisensa jälkeen.

Lopulta hiukset oli leikattu ja tukka niin lyhyt ettei ponihännälle saanut. Itketti ja suututti. Harkitsin jo hiustenpidennystä. Kaikenkukkuraksi kampaaja vielä sanoi, että vähän lyhythän siitä tuli, mutta kyllähän se tukka uudelleen kasvaa... Olin kasvattanut hiuksia pitkään.

Asun ulkomailla, ja luonnollisesti käyn täällä myös kampaajalla. Voin kyllä sanoa, että voi sitä tuskan päivää, jos täytyy suomalaiselle kampaajalle vielä joskus mennä! Täällä joka ikinen kerta kampaajalta lähtiessäni tunnen itseni kauniiksi, muodikkaaksi ja tyylikkääksi, sillä kampaukseni on juuri sitä. Leikkaus on teknisesti toteutettu aina niin, että se pukee minua ja tuo esiin parhaat piirteeni.

Suomessa kampaamokäynnit olivat harvassa, sillä lopputulos oli joko aina samanlainen mutta lyhyempi, tai sitten niin huono leikkaus, että se ei sopinut minulle ollenkaan. Ja miten tahansa olikaan leikattu, se oli niin huonosti viimeistelty ja laitettu, että lähimpään vessaan tai hissiin piti mennä sitä itse laittamaan.

Ja viimeisin kerta oli kyllä kaiken huippu. Olin näyttänyt lehdestä kuvan, jossa hiukset menivät muutamissa osioissa lomittain, tosi yksinkertaisesti ja kauniisti, ja sanoin vielä, että en halua mitään hörhellystä vaan yksinkertaisen kampauksen. Arvaatte varmaan, mitä kävi? Pääni päälle oli monesta eri osiosta rakenneltu hörhellysviritelmä, joka ei lähellekään muistuttanut kuvan kampausta ja oli juuri sitä, mitä en halunnut. No, aikaa ei tietysti ollut sitä korjata, kun hienot juhlat olivat alkamassa, joten niillä hiuksilla oli vain mentävä. Pilalle meni juhlatunnelma!

jos kampaaja itse on oikein epäsiisti, tukka roikkuu rasvaisena miten sattuu, on oikein lihava ja iho on huono, sellaiseenkin olen törmännyt.

Kamalia kokemuksia minulla on 2. Ensimmäinen kokemus sattui eräässä Kalliolaisessa parturi-kampaamossa. Kampaaja oli juuri tällainen todella epäsiisti ja lihava nainen, joka jatkuvasti kertoili minulle ja toisille siinä vieressä oleville kampaajatovereilleen jostain Alibista lukemiaan murha-juttuja ja oikein mässäili niillä. Hän myös leikkasi epäjohdonmukaisesti miten sattuu sieltä täältä, niin että hiukset lopulta olivat todella epätasaisesti leikatut. Kaikkein pahinta oli, kun hän rupesi föönaamaan hiuksia, hän otti karkeimman fööniharjansa ja rupesi repimään ja raastamaan hiuksiani samalla kuin kuivasi niitä. Käytti varmaan kaiken massansa ja voimansa niihin hiuksieni kuivaamiseen ja voin sanoa, että sattui aivan sairaasti. Kuvaavaa oli, että juuri kun tulin kampaamoon, tältä samalta kampaajalta lähti sellainen miesasiakas, jonka hiukset tämä sama kampaaja oli värjännyt sellaisiksi vihreänkeltaisiksi (oli siis varmaan tarkoitus blondata hiukset, mutta se vihertävä sävy niissä näytti tosi kamalalta) Lähdin parturista hiukset leikattuna miten sattuu ja päänahka vereslihalla.

Toinen sattui helsinkiläisessä parturikampaamossa. Olin käynyt muutaman kerran aikaisemmin samassa paikassa ja tykästynyt. Kampaaja oli sellainen maahanmuuttajanainen, joka leikkasi hyvin, mutta veloitti kuitenkin vähän. Nyt kun tulin paikalle, niin kampaaja oli yllättäen vaihtunut ja paikalla oli sellainen poninhäntäpäinen keski-ikäinen suttura. Kun tulin paikalle omalle varaamalleni ajalle, tämä nainen oli juuri epäonnistunut hiusten värjäämisessä ja oli uudelleen aloittamassa värjäämään asiakkaan hiuksia. Olisin siis joutunut odottamaan aikaani todella kauan. Sattumalta paikalle oli kuitenkin tullut tämän naisen tuttava (siis käymään), joku nuori mies, joka kuulemma oli myös ammatiltaan kampaaja. No tämä nainen nakitti heti tämän tuttavansa leikkaamaan minun hiukseni, johon tämä epäröiden suostui. Tämä nuori mies sitten pesi hiukseni vähän miten sattuu (naamani kastui kokonaan) ja oli koko ajan niin hermostunut ja kädet vapisi, että aloin jo vähän itsekin hermoilemaan, että mitenhän poika tehtävässään onnistuu ja tsemppailemaan pojan puolesta. No leikkasi sitten jotenkuten (yhden kerran tosin leikkasi sormeensa haavan ja joutui lähtemään hakemaan laastaria) Kuvaavaa on, kun lähdin sieltä, niin tämä kaamea kampaamosuttura, jolle alunperin olin varannut ajan huikkasi, että onhan se nyt PALJON parempi kuin tullessa ja nauraa räkätti päälle.

Mies kävi myöhemmin tällä samalla naisella (mieheni oli myös käynyt sillä maahanmuuttajanaisella, joka oli ollut ennen tätä sutturaa ja tykännyt naisen tavasta leikata hiuksia) ja tämä uusi kampaaja oli ihan oikeasti pilannut mieheni hiukset niin, että mies alkoi leikata hiuksiaan itse. Oli kyninyt mieheni hiukset aivan epätasaisiksi.

Kuvaavaa on, että puoli vuotta myöhemmin mieheni sai puhelun. Tämän liikkeen omistaja (oli sellainen liike, johon kuului kosmetologipalvelua sun muuta) yritti tavoittaa edellisiä asiakkaita kertoakseen, että kampaaja oli vaihtunut. Tämä nainen oli onnistunut tuhoamaan puolessa vuodessa koko parturiliiketoiminnan, mikä oli vuosien työllä saatu aikaan. Asiakkaat oli yksi toisensa jälkeen äänestäneet jaloillaan. Oli myös onnistunut tuhoamaan lähes koko asiakasrekisterin tietokoneelta, tahallaan.

tässä ennen joulua ja värit katsottiin yhdessä.Ehto oli että punaista ei saa sitten tulla.No eipä tullut sitten muuta kuin punaista.Raitoja ei näkynyt olleskaan ja vielä latvat siistittiin.Varmasti lähti latvat ja muutama sentti lisää.Lasku oli aivan kauhea ja itku kurkussa lähdin kotiin.Piti mennä housut ostaan vielä mutta ostamatta jäi sillä kertaa.Mies tuli työstä kotiin ja meinas perseelleen lentää kun tulenpunainen tukka oli vastassa.Soitin kampaamon omistajalle joka tuolloin ei ollut paikalla ja varasin uuden ajan häneltä ja asia korjattiin ja ilmaiseksi.Tuli hyvä mieli sittenkin jouluksi.Kyseinen tyttö joka kampauksen teki ei ole kuulemma enää kampaamossa.

Sympatiat teidän puolellanne, kanssakärsijät. Voisiko nyt joku kampaaja vastata, että opetetaanko teille lainkaan mitään ihmisten hiustenleikkuusta, vai leikkaatteko vain nuken hiuksia?

t: yksi aikaisemmista vastaajista

haluavansa erittäin naisellisen hiusmallin, joka on takaa hieman lyhempi kuin edestä. Oli näyttänyt käsillään, miten pitkien hiusten tulee pisimmillään olla, ja että niiden tulisi jatkua suorana linjana taaksepäin. Alliisa oli etukäteen suunnitellut, mitä haluaa ja antoi _erittäin_ tarkat ohjeet ja kampaaja tuntui ymmärtäneen asian. Erityisen tärkeää oli, että korvat eivät näkyisi.

Pahaa aavistamattomana Alliisa syventyi johonkin naistenlehteen ja kun kampaus oli valmis, järkyttyi pahasti.

Lopputulos oli n. 7 cm lyhyempi kuin piti. Selkeä suora linja oli katkottu tekemällä iso lovi, joka ympäröi korvat ja kaikki takahiukset oli kynitty pois. Kampaaja oli aikaansaannoksestaan todella tohkeissaan, että " Tuli ihana tällanen androgyyni kampaus, sopii sulle tosi hyvin ja ilmentää sun persoonallisuuttas! Mä leikkasin tähän tällasen kivan lovenkin korvien kohdalle, eiks oo tosi hieno!"

Alliisa oli ollut niin järkyttynyt, ettei ollut osannut sanoa heti mitään ja minä sitten jouduin ottamaan yhteyttä kampaamoon ja kampaamon omistaja kohenteli Alliisan tukkaa korvaukseksi (tulikin ihan kiva, mutta poikatukkahan se oli, ja sellaista A. ei olisi missään tapauksessa tahtonut). Kyseinen kampaaja oli vielä viikon kuluttua valmistumassa hiusmuotoilijaksi =)

Eräälle sukulaiselle sattui tällainen:

Hän oli mennyt lähinnä tasoittamaan pitkää suoraa tukkaansa. Annas olla, kampaaja oli heittänyt päälaen hiuksiin mummokäkkärät ja pitkä tukka oli roikkunut erillisenä osiona selässä.

Yleensä mitä korkeampi hinta hiustenleikkuulla tai värjäyksellä, sitä parempi ammattitaito. Vaikka tämäkään ei ole mikään sataprosenttinen takuu. Kampaajan oma ulkomuoto kertoo myös aika paljon lopputuloksesta.

Olin aiemmin lyhennellyt itse hänen otsahiuksiaan. Ja oma lopputulokseni oli kyllä paljon parempi kuin kampaajan! Otsahiukset oli leikattu ihan vinoon, oli pakko korjata niitä itse kotona.

Vierailija:

Lainaus:

Toinen sattui helsinkiläisessä parturikampaamossa. Olin käynyt muutaman kerran aikaisemmin samassa paikassa ja tykästynyt. Kampaaja oli sellainen maahanmuuttajanainen, joka leikkasi hyvin, mutta veloitti kuitenkin vähän. Nyt kun tulin paikalle, niin kampaaja oli yllättäen vaihtunut ja paikalla oli sellainen poninhäntäpäinen keski-ikäinen suttura.

saan idean leikata hiuksia ja silloin yleensä saa laadusta tinkiä. Kerran leikkautin pitkistä hiuksistani vain kuivat latvat pois. Aikoja ei ollut muilla kuin yhdellä vanhalla haahkalla mutta ajattelin että kuka tahansa osaa pitkät suorat hiukset tasoittaa. Olin väärässä.

Leikkaamiseen meni aikaa n. 4 minuuttia, hinta 20 markkaa. Parturi tais olla kännissä kun hiukset olivat toisella puolella päätä 5 senttiä lyhyemmät kuin toisella. Ei muuta kuin itkun kanssa kotiin ja pyysin äitiä leikkaamaan hiukseni.....

Kauheinta on, jos kampaaja ei puhu mitään. Saatuaan ohjeet millainen malli leikataan, leikkaa vain tuppisuuna. Tulee vaivautunut olo. Itse en ole hyvä keksimään jutun juurta, olisi hyvä jos kampaaja keksisi. En tykkäisi tosin sellaisestakaan joka pälpättää joutavia taukoamatta. Ja hirveää on jos kampaaja puhuu toisen kampaajan kanssa, tai mikä pahinta toisen asiakkaan kanssa, leikatessaan minun hiuksia.

Oli seuraavat kaksi viikkoa ruvella. Olin silloin 15v ja kampaaja jätti mut yksin kampaamoon, kun lähti käymään jossain. Yritin sitä ainetta paperilla pyyhkiä. Ei juuri auttanut.

Toinen kerta. Pyysin leikkaamaan sellaisen helpon mallin, koska joudun lähtemään töihin klo 4 aamulla. Ettei tarvitsisi kauheesti laitella. Ilmeisesti kampaaja kuuli väärin. Luuli sitten vissiin, että kampauksen pitää kestää seuraavaan aamuun. Laittoi sitten kaikenlaiset mönjät ja tökötit, että pysy kutrit ojennuksessa. Pää oli niin jäykkä, että tuskin niska taipui.

ihan oikeasti olla kiinnostunut ihmisistä, innostunut kauneudesta ja siitä, että saa toisesta esiin parhaat puolet, kuitenkin asiakasta kuunnellen. Mä oon vaan töissä täällä -asenne ei saa minua vakiasiakkaaksi.

mökkimme lähellä on tosi hyvä nuori kampaaja, jolla hinnat on tosi halvat.

Paikka on satojen kilometrien päässä Helsingistä (en viitsi sanoa tarkemmin paikkaa) aivan pienen pieni kyläpahanen, jossa ei ole edes kauppaa.

Siellä käymme mielellämme kampauttamassa karvamme, sillä tulos on aina ollut erittäin hyvä, vaikka on tosi tosi halpa!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat