Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi akateemiset pitävät itseään muita parempina?

Vierailija
08.04.2018 |

Mikä siinä on niin hienoa?
Kerro.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä pidä enempää kuin muut. Ylpeys omista saavutuksista on normaalia ja tervettä, olit akateeminen, amk-koulutettu, amis tai mitä vaan. Kuitenkin yliopistokoulutettujen pitäisi jotenkin koko ajan käyttäytyä korostetun nöyrästi tai yrittää todistella, ettei ole "ylpeä", ettei joku pahoita mieltään. 

Ja näin se menee, koska meillä on yhteiskunta, jossa ihmiset pyritään pitämään kohtuullisen tasavertaisina. Yksinkertaisimmastakin duunista saa jonkinlaisen palkan ja toisaalta yliopistotutkinnon lukeneet asiantuntijatkin ajaa Skodalla ja syö töissä eväitä. Valtaosa suomalaisista tienaa ennen veroja 2000-4000 € / kk. Muualla maailmassa vähän laajempi palkkahaitari.

Vierailija
102/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeä asia joillekin tuo koulutus. Kaveri oli oman sukunsa ensimmäinen ylioppilas 1995, ja voi sitä vittuilun ja vähättelyn määrää kun ei tavallinen elämä kelvannut! Ois pitänyt heti peruskoulun jälkeen vaan mennä äkkiä tienaamaan. No, kaverihan jatkoi vielä yliopistoon niin oli sivun mielestä varsinainen hienohelma-mustalammas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunarien kanssa ei voi puhua syvällisesti. Yliopistossa oppii näkemään rakenteita maailmassa, joita ei muuten näe. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää, tämän akateemiset ymmärtävät mutta duunarit eivät.

Aika kapeakatseista ajattelua akateemiselta.

Vierailija
104/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin hartaasti ja hankin DI-tutkinnon siksi, että:

a) pääsen tekemään jotain oikeasti mielenkiintoista ja merkittävää

b) voisin tienata sen verran, että ei tarvitsisi miettiä jokaisen asian hintaa

Harmillinen totuus 10 v. työkokemuksella on se, että harva Suomessa näissäkään töissä kovin isoille palkoille pääsee. Mitään syytä en näe tutkinnolla elvistellä, mutta pidän sitä tärkeänä saavutuksena. Oman alan osaamisen lisäksi opiskelu kehittää ajattelua ja ymmärrystä.

Vierailija
105/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että suurin osa vastaajista on nuoria akateemisesti suuntautuneita tyhjäpäitä. Hei mulla on teille kerrottavaa: ette ole mitenkään ihmeellisen fiksuja tai sivistyneitä. Voitte toki kuvitella että se tuotantotalouden dippainssin paperi tekee teistä parempia, mutta kuinka väärässä olettekaan.

Palkkatasossa näkyy tuon paperin arvo varsin selkeästi €€€. Moniin hommiin ei edes haastatella muita kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita.

Siksi se tekee meitistä parempia.

Vierailija
106/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjotin ylioppilaaksi hyvin arvosanoin  v. 99 ja samana vuonna myös pääsin yliopistoon alalle, joka on kovin suosittu mutta vaikea päästä. Silloin mulla nousi niin sanotusti k-si päähän ja pidin itseäni ja kaltaisiani parempina kuin amis/amk-ihmisiä. Onneksi Siperia opetti ja nyt en enää todellakaan enää ajattele samalla tavalla. Oikeastaan vähän jopa harmittaa, etten yli 20 vuotta sitten tajunnut tehdä lukion ohella kaksoistutkintoa. Nykyään arvostan etenkin ammattikoulusta valmistuvia nuoria ja ärsyttää, miten keväisin media hehkuttaa ylioppilas-juttuja. Uskon, että edelleen akateemisten ylemmyyttä esiintyy 20 takaisen minäni kaltaisilla märkäkorvilla.

Vierailija
107/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantaa aikaisempien sukupolvien käsitys Herruudesta ja niille kumartamisesta. Hoputettiin sitten jälkikasvua lukemaan korkealle että heistäkin tulisi korkeita herroja joille kumarretaan ja arvostetaan jonain suuruuksina. Naurettavaa.

Se joka itsensä ylentää, se alennetaan.

Vierailija
108/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantaa aikaisempien sukupolvien käsitys Herruudesta ja niille kumartamisesta. Hoputettiin sitten jälkikasvua lukemaan korkealle että heistäkin tulisi korkeita herroja joille kumarretaan ja arvostetaan jonain suuruuksina. Naurettavaa.

Se joka itsensä ylentää, se alennetaan.

Eli parempi ettei yritä mitään? Onnea vaan matkaan!

Vierailija
109/116 |
27.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytrendi on näköjään se, että jokaisen vähänkin pidemmälle opiskelleen pitää suurin piirtein hävetä omia saavutuksiaan. Koska massan mielestä sellaiset asiat ovat vain noloa itsetehostusta. Missä me ollaan 10 vuoden päästä, jos jo vuonna 2019 koulutuksesta on tullut haitta eikä meriitti yksilötasolla?

Vierailija
110/116 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin nyt tänne teidän sekaan kirjoittelemaan ihan peruskoulu pohjalta. Joten saanenko alkuun esitellä hiukan itseäni: olen onnistunut saamaan peruskoulunpäättötodistuksen (keskiverto arvosanoilla) ja työskennellyt ylempänä toimihenkilönä vakituisessa työssä "omalla" alalla jo yli 20v (päivääkään työttömänä toistaiseksi). Isoissa yrityksissä ja vaativissa töissä, nykyään olen työyhteisön hierarkiassa korkealla. Näihin töihin jota minä teen, ei pitäisi päästä näillä opinahjoilla. Ja vielä rehellisesti sanottuna täällä anonyymi palstalla voin mainostaa että olen pelkän ansiotulon takia iltalehtien listoilla. Joten nyt kun olen hiukan esitellyt itseni, niin haluaisin kertoa/sanoa teille seuraavaa.

Nykypäivänä isoissa ja vaativissa töissä vaaditaan opintopapereita joten jos hakijalla ei ole papereita, niin hän voi sanoa hyvästi aika monelle työpaikalle (ihan sama mikä toimiala). Myös suurimmalla osalla osaamistaso ei riittävällä tasolla, työnantajille ilman opintoja. Niin ja tietenkin työnantajan näkökulmasta korkeammin koulutettu on "mieluisempi" palkattava jos osaamiset ovat hakijoilla riittävät. Joten noiden syiden takia suosittelen kaikille jatko opiskeluja, olkoot se sitten ammatti tai akatemia.

Mutta teidän ei oikeasti kannata miettiä miltä koulutus linjalta kukakin on valmistunut. Eikä missään tapauksessa kannata arvostella toisia heidän koulutusvalinnoista tai arvioida toisia paremmiksi/huonommiksi. Huomioikaa että meidän yhteiskuntamme tarvitsee jokaista oman alansa tekijää niin roskakuskeja, siivoojia, hoitajia, palomiehiä, opettajia, asianajajia, johtajia, jne. Ilman eri työtehtäviä tai opinahjoja, ajaisimme yhteiskuntamme kriisiin. Valitettavasti osasta työstä ei vain yksinkertaisesti voida maksaa samaa palkkaa kuin toisesta vaikka yhteiskunnan näkökulmasta kaikki työt ovat yhtä tarpeellisia/arvokkaita. Plus palkkojen osalta tilannetta tulee sekoittamaan tietenkin kapitalismi. Ja kuten "minun esittelystä" huomaatte, niin tietty koulutustaso ei tarkoitta automaattisesti tiettyä asemaa tai tulotasoa, edes pörssiyhtiöiden puolla.

Ja valitettavasti tulette työelämässä tapaamaan henkilöitä jotka ovat teitä fiksumpia vaikka heidän opinahjot olisivat aivan jotain muuta kun teidän. Ja kyllä myös jopa fiksumpia teidän omalla ammattiosaamisen/-suuntaus alueella. Itsekin olen tiputtanut aika monta korkeasti kouluttautunutta ihmistä "maanpinnalla" heidän kuvitteellisista osaamisista kun olen joutunut neuvomaan ja korjaamaan heitä. Enkä nyt tarkoita että olisin pelkästään opastanut vasta valmistuneita vaan ihan korjaillut ammattilaisia joka ikäluokasta sekä eri kansallisuuksista.

-- jatkuu alla -- >

Vierailija
111/116 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä kun valmistutte ja menette työelämään, niin monessa tilanteessa koulunopinnot eivät ole olleet työnantajan tarpeiden mukaisia. Joten suurella todennäköisyydellä joudutte opiskelemaan toiset toiminta mallit tai uusia asioita kun menette sitten joskus töihin johonkin yritykseen.

Ja vielä loppuun suosittelen teitä käymään katsomassa millaisia palkkoja mistäkin työtehtävästä maksetaan jotta työelämään meno ei aiheuta liian suuria pettymyksiä, opintojen jälkeen:

https://www.palkkadata.fi/salaryinfo

Muistakaa myös että opintopaperit eivät suoraan vaikuta myöskään euroihin. Teoriassa lain määräämä tasa-arvoinen kohtelu pitää tapahtua myös palkanmäärässä. Eli työnantajalla jolla on kaksi työntekijää toinen kovasti kouluttautunut ja toinen kouluttautumaton mutta tekevät identtistä työtä ja työkokemus on sama niin heille pitää tasavertaisuuden takia maksaa samaa palkkaa (ja jos ei, niin työnantajalla pitäisi olla suunnitelma jolla eriarvoinen kohtelu korjataan).

ps. Niin ja vielä lisää pohdintaa teille. Minulla on ikää "vain" 37v., olen aloittanut ansiotyöt jo 7v (päivääkään en ole tehnyt hommia lehtienjakajana, kassoilla tai vanhempien firmassa). Eli minulla on jo 30v kokemus työelämästä, joista 23v on vakituisena kokopäivää tekevänä.

Ainiin työelämässä kaikki olettaa että olen korkeasti kouluttautunut eikä sitä edes poista se että omaan lukihäiriön. Ja tietenkin teille jotka kuvittelee että syvällisiä keskusteluita ei pysty tekemään ammatti puolen oppineiden kanssa. Niin minä ainakin pystyn hyvin puhumaan niin taloudesta, tieteestä, taiteesta että laista. Tietenkin jotain pystyn keskustelemaan politiikasta ja jopa jotain myös uskonnosta. Ja jopa akateemikkojen kanssa tulen toimeen illanistujaisissa ja pystyn osallistumaan heidän keskusteluihin ihan siinä samassa kuin muutkin ja jopa viemään keskusteluita eteenpäin. Ja rikkoakseni vähän vielä yleistyksiänne niin jopa minä nautin korkeakulttuuria. Ja sitten vielä uutispommina minun ystäväpiiri on pääsääntöisesti pelkästään korkeasti koulutettuja ja työyhteisöni on ainoastaan niitä.

Vierailija
112/116 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että suurin osa vastaajista on nuoria akateemisesti suuntautuneita tyhjäpäitä. Hei mulla on teille kerrottavaa: ette ole mitenkään ihmeellisen fiksuja tai sivistyneitä. Voitte toki kuvitella että se tuotantotalouden dippainssin paperi tekee teistä parempia, mutta kuinka väärässä olettekaan.

Ei vaan kiinnosta kuunnella ketään joka puhuu näin!

Vierailija
113/116 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on ennemminkin niin että kouluttautumattomat ihmiset pitävät itseään huonompina kuin akateemiset. Eli kuvittelevat että akateemiset ovat jotenkin parempia ja siksi aloittavat hyökkäyksen puolustautuakseen. Niinkuin ap nyt tällä aloituksella. Sellainen huonosta itsetunnosta lähtevä "hyökkäys on paras puolustus" - käyttäytminen on aika yleistä ja aika rasittavaa.

Vierailija
114/116 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet raketti-insinöÿri tai aivokirùrgi, niin silloin olet parempi kuin kantasùomalainen.

Vierailija
115/116 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan omaa egoa pönkitettävä.

Vierailija
116/116 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän