Miksi akateemiset pitävät itseään muita parempina?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa oppii ajattelemaan kriittisesti, kyseenalaistamaan, ymmärtämään kokonaisuuksia, ymmärtämään että tieto muuttuu, ja etenkin että maailmassa on enemmän tietoa kuin voi käsittää.
Yliopistoihin hakeutuu ihmisiä, jotka haluavat enemmän kuin ammattitutkinnon.Jos sen vasta yliopistossa oppii niin aika tynnyrissä on kasvanut.
Kyllähän sen tälläkin palstalla näkee miten osan porukan ajattelu on täysin mustavalkoista, ainoa oikea mielipide/valinta on se oikea mielipide/valinta 😁
En pidä itseäni sen parempana / huonompana kun muutkaan. Eikä kyllä suurin osa tutuistakaan, hyvin harva lääkäri ylipäätään mainitsee olevansa lääkäri. Nimimerkillä sen virheen tehneenä Facebookin messengerkansioon tuli kyselyitä jonkun täysin randomin paiseista, kuvien kera tietty...
Ai joo, joku aikaisemmin totesi, että duunarien kanssa ei voi keskustella syvällisiä. Kyllä muuten voi, mies koulutukseltaan sähkäri ja paras ystävä valmistunut aikanaan raksapuolelta. Ja kyllä fiksut sekä syvälliset keskustelut onnistuu.. :)
Tiedän jonkun joka pitää. Siis tiedän ja se on aika selkeää. Se ei ole mitään sellaista, että katsoo sua sun omasta mielestä väärin tai sillä on väärä olemus. Vaan ihan sellaista, kun joskus jutteli hetken niin tuli sellainen olo, että ei... siis sanotaan tarpeeksi sellaisia asioita keskustelun aikana että tulee sellainen olo, että mitä äsken kuulin. Ei tee mieli jatkaa keskustelua.
Sellaista.
Oma isäni on valmistunut kauppakorkeasta vuonna miekka ja kirves eikä lakkaa sillä kerskumasta vaikka alkon takia jäi työkyvyttömäksi jo vuosia sitten. Hän ei tosiaan ole sivistynyt ihminen, kapakassa istuu leveilemässä ja esittämässä ekonomistia. Kompensoi sillä sitä mitä hänellä ei ole ( yksinäinen ja syrjäytynyt).
Minä ja mieheni ollaan akateemisia, mutta ei hyvätuloisia. Rivarissa asutaan, auto on tavallinen. Tuntuu että ympäristössä kaikki katsovat ja ihailevat enemmän juuri rahaa, tyylikkyyttä ja sosiaalisuutta. Me kulahtaneet kirjanörtit ei juuri ihailua herätetä, eikä halutakaan.
Vittu mitä paskaa äsken luin. Mene nyt helvetissä kotiisi takaisin lukemaan.
..ja tuo piereskely kahviloissa ja möliseminen ei sitten mitenkään kerro tyhmyydestä, pikemminkin siveettömyydestä käytöksessä. Ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Duunarien kanssa ei voi puhua syvällisesti. Yliopistossa oppii näkemään rakenteita maailmassa, joita ei muuten näe. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää, tämän akateemiset ymmärtävät mutta duunarit eivät.
Ne voi oppia näkemään vaikka kokonaan ilman koulutustakin, mikäli on älykäs ja kiinnostunut asioista. Jo synnynnäisesti älykäs lapsikin, tai nuori, voi ymmärtää usein enemmän mitä keskiverto aikuinen.
Älykkyys on tekijä, joka erotta ihmisen muista eläimistä. Ja eläimen voi pistää lihoiksi.
Nooo, ite oon amk-opiskelija. Pidän kyllä korkeakoulutettuja ja varsinkin akateemisia parempina kuin kouluttautumattomattomia tai amiksen käyneitä.
Jotenkin tulee mieleen, että jos ei ole edes amk:iin hakenut/päässyt, pitää olla jotenkin yksinkertainen.
Veljeni on yliopistolla ja on mua fiksumpi ja tulee tienaamaan mua paremmin.
Yks ystäväni, joka on merkonomi viljelee kokoajan jotain jargonia, että "tässä yhteiskunnassa tarvitaan kaikkia, mun mielestä on tärkeetä se, miten kohtelee muita, ja millainen on ihmisenä...jos ei olisi vaikka bussikuskeja, niin ei pääsisi minnekään julkisilla"... tulee välillä hänen seurassaan olo, että on vähän yksinkertainen ihminen, ja omaa ainakin liian pehmeät arvot. Kouluttautuminen on Suomessa ilmaista ja helppoa, niin miksei opiskelisi niin pitkälle, kuin se on taloudellisesti kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Duunarien kanssa ei voi puhua syvällisesti. Yliopistossa oppii näkemään rakenteita maailmassa, joita ei muuten näe. Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää, tämän akateemiset ymmärtävät mutta duunarit eivät.
Oh, dear God. Meitä on myös sekä-että. Jostakin syystä koulutusohjelmassa ei katsottu aikuisopiskelijoiden olevan puupäitä aiempien ammattiensa perusteella. Kiitos heille, emme mekään ole tehneet niin valmistuttuamme.
Akateemisuus, wt, naisten/miesten typeryys, oikea tapa siivota - olisko tossa ne yleisimmät aiheet josta provot ketjuja kyhäävät ja ihmiset innoissaan kiistelevät.
Vierailija kirjoitti:
Nooo, ite oon amk-opiskelija. Pidän kyllä korkeakoulutettuja ja varsinkin akateemisia parempina kuin kouluttautumattomattomia tai amiksen käyneitä.
Jotenkin tulee mieleen, että jos ei ole edes amk:iin hakenut/päässyt, pitää olla jotenkin yksinkertainen.
Yks ystäväni, joka on merkonomi viljelee kokoajan jotain jargonia, että "tässä yhteiskunnassa tarvitaan kaikkia, mun mielestä on tärkeetä se, miten kohtelee muita, ja millainen on ihmisenä...jos ei olisi vaikka bussikuskeja, niin ei pääsisi minnekään julkisilla"... tulee välillä hänen seurassaan olo, että on vähän yksinkertainen ihminen, ja omaa ainakin liian pehmeät arvot. Kouluttautuminen on Suomessa ilmaista ja helppoa, niin miksei opiskelisi niin pitkälle, kuin se on taloudellisesti kannattavaa.
Vakuttaa siltä, että merkonomi ystäväsi on älykkäämpi kuin sinä. Tottahan tuo on. T. tohtori
Ketä kiinnostaa jonkun toisen koulutus?
Suomessa ei kouluteta huvin vuoksi vaan tarkoitus on saada hyöty irti tutkinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuttaa siltä, että merkonomi ystäväsi on älykkäämpi kuin sinä. Tottahan tuo on. T. tohtori
Hahahaaa. :D Ei tasan ole. Ei sun oppiarvo tee muhun mtn vaikutusta, meillä on suvussa yhtä korkeestikouluttautunutta porukkaa kuin sinä. Huomaa, että Suomessa kukoistaa sosiaalidemokratia.
Ihailen niitä ihmisiä, jotka saavat käsillään aikaiseksi jotakin konkreettista, kaunista ja tarpeellista. Itse olen tuottanut vain haihtuvia ajatuksia ja lausahduksia ja vinon pinon tulosteita, joita harva vaivautuu lukemaan, Jälkeeni jää vain kasa silputtua paperia ja unohtuneita viisauksia, kuten suurimmalta osalta itseään tärkeänä pitäviltä akateemisilta.
No, kyllähän se tutkinto kertoo jotain ihmisen mielenkiinnonkohteista ja kognitiivisista kyvyistä. Itse pystyn yleensä arvioimaan koulutustason ihmisten kanssa juttelemalla aika nopeasti, kyllä sen vaan huomaa. Ammattikouluissa ja AMK:ssa opiskelleet eivät jostain syystä suostu arvostamaan yliopistokoulutusta, aina kuulee tätä samaa "ihan turhia tutkintoja", "ovat niin olevinaan". Kyllä opiskelu kehittää ajattelua ja opintotaustan yleensä huomaa ihmisen tavassa jäsentää ja ymmärtää asioita. Muuten työssäkin huomaa AMK-ihmisten ajattelun jäävän usein hyvin konkreettiselle tasolle, teoreettisen tason ajattelu on selvästi haastavaa. Itselläni on kaksi tutkintoa, en voisi kuvitella esim parisuhdetta miehen kanssa, jolla ei yliopistokoulutusta.
N39
Vierailija kirjoitti:
Porvoostahan sinä olet, mutta ihmisillä on myös arvoja. Arvot, siis tiedäthän ne. Sulla esim. raha.
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat puhumisen ja keskustelemisen keskenään. Tämän nyt muutenkin oli pakko olla joku trolli, ei kukaan voi olla noin juntti.
t; ei-akateeminen
Olen akateeminen eli yliopiston käynyt. Teen työtä ihmisten parissa, tapaan siis jo työni kautta valtavasti ihmisiä kaikista koulutustaustoista. Kokemusteni perusteella älykkäitä, lahjakkaita ja sosiaalisesti taitavia ihmisiä on kaikissa koulutustasoissa. Akateemisilla ihmisillä älykkyyttä ja keskustelutaitoa on silti tyypillisesti useammin kuin muilla. Yliopistokoulutus on kuitenkin sen verran vaativa, että heikoilla lahjoilla ei sitä oikein voi suorittaa. Tai jos on heikkolahjaisempi, niin sitten pitää olla tosi motivoitunut ja kova tekemään töitä - ja nämähän ovat myös hyvin arvostettavia piirteitä. Yliopistokoulutus myös sivistää ja kehittää ajattelua kenties muita koulutustasoja paremmin, joten sen käyminen jo itsessään "lisää älykkyyttä".
Kai yliopistokoulutusta voisi pitää jonkinlaisena takeena siitä, että henkilö ei ainakaan voi olla aivan tyhmä kuin saapas. Mutta kuten sanottua, älykkäitä ja taitavia ihmisiä on kaikissa koulutusluokissa. Sekin merkitsee, miten vapaa-aikansa käyttää, sekä toki se, millaisilla lahjoilla on syntynyt.
Miten niin miksi? Mistä päättelet että niin on? Tyhmään kysymykseen vastaaminen saa toki akateemisen helposti tuntemaan itsensä kysyjää fiksummaksi, siksi varmaan nämä eräät vastaukset.