Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulussa ei enää opeteta?

Vierailija
08.04.2018 |

Tuntuu, että lapseni eivät opi koulussa tarpeeksi perusasioita. Kirjoittamista on vähennetty, poikieni käsialat (tekstaukset) eivät ole kehittyneet tarpeeksi, kaunoa ei koulussa enää edes kirjoiteta. Kaikki on yhtä helkatin projektia sekä omaehtoista ja -tahtista oppimista. Matematiikassa sisällöt on karsittu minimiin (esim. alakoulun kutosella ei opetella edes murtolukujen kaikkia laskutoimituksia vaan ainoastaan tyyliin murtoluvun kartominen ja jakaminen kokonaisluvulla.

Tämä on käsittämätöntä. Jos haluat, että lapsesi oppii, joudut itse opettamaan kotona. Ymmärtävätkö opettajat ja virkamiehet, että vanhemmat opettavat kotona enemmän, jotta lapset oppisivat. Tämä sitten näyttää, että nämä uudet opetusmenetelmät toimisivat, vaikka kyse on kotien työstä. Tämä uusi koulu vie koko perheen voimat!

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas juuri tänään ajattelin, että olisinpa saanut yhtä tasokasta opetusta kouluaikoinani kuin lapseni. Varsinkin taito- ja taideaineissa lapseni ovat päässeet tekemään niin upeita juttuja, että kateeksi käy.

En ymmärrä myöskään sitä miten he ovat voineet oppia niin nopeasti ja hyvin kieliä. Mitä vikaa oli meidän kouluaikojemme opetuksessa, kun emme oppineet puhumaan rohkeasti ja hyvällä aksentilla?

Ihailen myös kaikenlaisia animaatiopajoja, robotteja, näytelmien tekemisiä, varjoteatterijuttuja, koodaamista ym. mitä koululaitos järjestää. Lapsille pitää antaa koulussa monipuolisesti virikkeitä.

Lapseni ovat ehkä huonompia kirjoittajia kuin minä, mutta he eivät istu nenä kiinni kirjassa iltoja niin kuin minä tein heidän ikäisenään.

Vierailija
42/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusta pitäisi itseasiassa karsia ala ja ylä-asteella tai muuttaa osa vapaaehtoiseksi.

Esimerkiksi kaunokirjoitusta ei tarvitse nykypäivänä käytännössä mihinkään. En ole ainakaan itse eikä kukaan tuttavista tarvinnut kymmeniin vuosiin! Miksi sitä siis pitäisi opetella? Yleissivistyksen vuoksi mutta siinä menee opiskeluaika täysin hukkaan!

Ja matikka. Siitäkin voisi opettaa ne tärkeimmät asiat mitä tulee tarvitsemaan arkielämässä (yhteenlaskut, kertolaskut, jakolaskut, prosenttilaskut ja yleisten yksiköiden muunnokset (esim metrit kilometreiksi).

Harva tarvitsee mitään "korkeampaa matematiikkaa" arkielämässä ja vaikka tarvitsisi niin niitä voisi opetella vapaaehtoisesti esimerkiksi ottamalla valinnaiseksi.

Ja ruotsikin voitaisiin muuttaa vapaaehtoiseksi!

Noiden toivetteisi takia Suomessa oli joskus kansakoulu ja oppikoulu erikseen. Itseäni pelottaa, että näinä aikoina lapsilta jää oppimatta tietoja, joita hän tarvitsee lukiossa ja edelleen yliopistossa. Peruskoulu on äärettömän helppo ja hidas, silti se näyttää olevan osalle liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajia kohtaan on tällä hetkellä kova painostus. Jos pidät perinteisiä opettajavetoisia tunteja oppikirjoja hyödyntäen, sinua pidetään täysin ajastaan jälkeen jääneenä ja virheellisiä oppitunteja pitävänä.

Valitettavasti luokassa on keskimäärin vain 2-3 henkilöä, jotka selviävät uuden opetussuunnitelman mukaisesta sisällöstä kiitettävästi. Muilla osaaminen jää yleensä heikoksi tai välttäväksi. Hyvät oppilaat katoavat.

Lapsi on yläasteella ja kaikissa aineissa kirjat, myös työkirjat.

Vierailija
44/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas juuri tänään ajattelin, että olisinpa saanut yhtä tasokasta opetusta kouluaikoinani kuin lapseni. Varsinkin taito- ja taideaineissa lapseni ovat päässeet tekemään niin upeita juttuja, että kateeksi käy.

En ymmärrä myöskään sitä miten he ovat voineet oppia niin nopeasti ja hyvin kieliä. Mitä vikaa oli meidän kouluaikojemme opetuksessa, kun emme oppineet puhumaan rohkeasti ja hyvällä aksentilla?

Ihailen myös kaikenlaisia animaatiopajoja, robotteja, näytelmien tekemisiä, varjoteatterijuttuja, koodaamista ym. mitä koululaitos järjestää. Lapsille pitää antaa koulussa monipuolisesti virikkeitä.

Lapseni ovat ehkä huonompia kirjoittajia kuin minä, mutta he eivät istu nenä kiinni kirjassa iltoja niin kuin minä tein heidän ikäisenään.

Kielen opiskeluun netistä on paljon hyötyä, lapsi seuraa englanninkielistä somea, tarinoita ja pelejä. Englannin arvosana 10.

Vierailija
45/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan jääneeni tahallani työttömäksi uuden opsin myötä. Olen yh enkä pystyisi tukemaan lapsiani tarpeeksi koulunkäynnissä, jos tekisin edelleen vuorotyötä. Päivätyö kelpaisi kyllä edelleen.

Vierailija
46/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy johtuu opetussuunnitelmasta. Opetussuunnitelmassa opettaja on oppimisprosessin johtaja. Hänen tehtävänä on opettamisen sijaan ohjata oppilasta ottamaan asioista itse selvää.

Aikannan tämä suunnitelma hyväksyttiin lautakunnissa, joihin olemme itse äänestäneet ehdokkaamme. Nauttikaamme nyt!

Vierailija
47/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun projekti- ja ryhmätyöpainotteisen opetuksen jäljet pelottavat. Oma lapseni on opiskellut tänä vuonna monia aineita näillä metodeilla. Lopputuloksena hänen yleissivistävä tietämyksensä aiheista on hyvin ohut. Joka aiheesta hän tuntee vain sen pikku palasen jota on ollut itse tekemässä. Muut aiheet olisi pitänyt omaksua muiden oppilaiden tekemistä esitelmistä. Ne ovat olleet tasoltaan vaihtelevia, suuri osa huonoja, pahimmillaan virheellisiä. Yleisimmin wikipediasta suoraan kopioituja, esitystapana paperista lukeminen luokan edessä. Kuka tuollaisesta oppii yhtään mitään? Kokeita ei ole, joten motivaatio opiskella kirjan sisältö omalla ajalla puuttuu useimmilta. Tällä tavalla saadaan aikaan ikäluokka, jonka pitää tarkistaa googlesta mikä on Tanskan pääkaupunki ja elivätkö dinosaurukset antiikin Kreikassa. Itse haluaisin omille lapsilleni parempaa - sitä vanhanaikaista - opetusta.

Vierailija
48/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ops ja digiloikka on pilannut lapseni koulun täysin. Tableteilla ollaan kovasti puuhastelevinaan jotain, vaikka hommasta puuttuu usein punainen lanka. Oppikirjoja käytetään vain vähän ja lapset laitetaan ottamaan asioista itse selvää. Ne lapset pärjää jotka on oppinut kotona kurinalaisiksi ja kunnianhimoisiksi, muut päätyy selaamaan Youtube-videoita jotka tuskin liittyy käsiteltävään aiheeseen. Ryhmätöissä käy helposti niin, että yksi lapsi tekee kaiken työn samalla kun muut surffaa netissä. Tai sitten kaikki päättyy surffaamaan netissä, kun kukaan ei saa projektista kunnon otetta eikä ope ehdi neuvomaan tarpeeksi, kun muutkin ryhmät vaatii open huomiota.

Vierailija
49/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan jääneeni tahallani työttömäksi uuden opsin myötä. Olen yh enkä pystyisi tukemaan lapsiani tarpeeksi koulunkäynnissä, jos tekisin edelleen vuorotyötä. Päivätyö kelpaisi kyllä edelleen.

Miksi viestiäni on miinustettu? Nyt kun olen työtön, voin olla kotona illat ja viikonloput opettamassa ja auttamassa lapsiani koulujutuissa. Silloin kun vielä tein vuorotöitä, yhteistä vapaa-aikaa oli paljon vähemmän ja valvotut yöt vei muutenkin voimia. En pystynyt tukemaan lapsiani tarpeeksi koulunkäynnistä ja olin kovasti huolissani niiden tulevaisuudesta. Kukapa tahtoisi lastensa syrjäytyvän?

Suomessa on niin paljon työttömiä, että miksi mun pitäisi uhrata lasteni tulevaisuus tekemällä vuorotöitä?

Vierailija
50/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä paha virhe lopettaa käsialakirjoituksen opettaminen alakoulussa. Kaunis käsiala ei ole tärkeä, mutta se auttaa nopeiden muistiinpanojen tekemisessä, hienomotoriikassa, matematiikan opiskelussa ...832

Mites allekirjoitukset? Tikkukirjaimilla? Vai oletetaanko, että siirrytään kaikessa nettiin ja sähköiseen allekirjoitukseen?

Vierailija
51/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä paha virhe lopettaa käsialakirjoituksen opettaminen alakoulussa. Kaunis käsiala ei ole tärkeä, mutta se auttaa nopeiden muistiinpanojen tekemisessä, hienomotoriikassa, matematiikan opiskelussa ...832

Mites allekirjoitukset? Tikkukirjaimilla? Vai oletetaanko, että siirrytään kaikessa nettiin ja sähköiseen allekirjoitukseen?

Allekirjoitukset on pieni huoli verrattuna kaikkeen muuhun.

Vierailija
52/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielen opiskeluun netistä on paljon hyötyä, lapsi seuraa englanninkielistä somea, tarinoita ja pelejä. Englannin arvosana 10.

Entäpä ruotsi? Netistä kaivetaan englanninkielistä sisältöä mutta ei ruotsinkielistä ja tuudittaudutaan siihen, että kyllä ruotsalaiset englantia osaa.

Unohdetaan se, että ruotsi on suomen toinen virallinen kieli ja suomessa asuu paljon ruotsinkielisiä, jotka ei osaa suomea eikä englantia tai ei halua niitä puhua vaikka osaisikin. Kieliopintojen pääpainopisteen pitäisi olla ruotsissa ja sitten kun se on erittäin hyvin hallussa, voitaisiin ottaa rinnalle muita kieliä kuten esim. englantia, jos aikaa siihen jää.

Vierailija
53/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskimet ovat olleet olemassa jo vuosikymmeniä ja nyt sitten keksitään, että mitään ei tarvitse osata laskea, koska on laskimet. Sille saattaa olla olemassa syynsä, miksi pitää osata laskea ilman niitäkin... Suomesta on tulossa täysi banaanivaltio.

Vierailija
54/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää uudistuksia, oppimistulokset alas.

Vierailija
55/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut laskimista?

Jepjep, saadaan ihmisiä, jotka luulevat, että 1/10 on suurempi kuin 1/9.

Helpompi aivopestä ja kontrolloida sellaisia.

Vierailija
56/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ap:n kanssa ihan samaa.

Kouluissa ei kunnolla opeteta ja kokeisiin pitäisi kuitenkin osata kuin ennen.

Ymmärrän oppimismetodien muuttumisen omaan lapsuuteni verrattuna tietysti, mutta en sitä, ettei opeteta kunnolla.

---

Ihan "kivaa" on puolikuolleena työpäivän jälkeen alkaa perusasioita opettaa opettaja olematta.

Onneksi lapseni on sen verran tiedonhaluinen ja älykäs, että kysyy apua minulta, joka saan 1000-1500 € vähemmän käteen kuin kansankynttilät.

No, tulevaisuuttaan ajattelen ja jaksan kyllä opettaa ja neuvoa, miten tietoa etsitään.

Vierailija
57/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uudet hienot ideologiat lähtevät siitä odotuksesta, että lapset olisivat motivoituneita pikkuaikuisia. Eivät ole, kun kukaan ei pakota ja kannusta etenkin hitaammin kypsyvät pojat jättävät tekemättä.

Vierailija
58/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskimet ovat olleet olemassa jo vuosikymmeniä ja nyt sitten keksitään, että mitään ei tarvitse osata laskea, koska on laskimet. Sille saattaa olla olemassa syynsä, miksi pitää osata laskea ilman niitäkin... Suomesta on tulossa täysi banaanivaltio.

Yliopistoissa alkaa olla jo huomattavia ongelmia, kun nuoret aikuiset eivät enää osaa matikkaa. Esim. teknisellä alalla sun pitää tietää MIKSI laskun tulos on, mitä on. Tasoero lukion ja yliopiston matikan välillä alkaa olla jo ihan sietämätön.

Vierailija
59/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska uudet hienot ideologiat lähtevät siitä odotuksesta, että lapset olisivat motivoituneita pikkuaikuisia. Eivät ole, kun kukaan ei pakota ja kannusta etenkin hitaammin kypsyvät pojat jättävät tekemättä.

Naulankantaan!!!!

Pikkupakko on aina hyvä oppimisessa ja jos ei ole pakkoa, ei opi, jos ei ole oppiakseen.

Ei se opetus huihai-tyylillä onnistu kaikkien kanssa.

Ja silti niin kovasti huudellaan "erilaisten oppijoiden" oikeuksia.

Se on hyvä asia, mutta unohtunut OPSista; jos ihminen ei ole heti kaiken sisäistävä, hänestä tulee hyvin äkkiä 5-6 kokeista saava "luuseri", vaikka rahkeet riittäisivät paljon parempaankin.

Vierailija
60/114 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aalto yliopisto

Tekniikan kandien aloituspaikkoja ilman arkkitehtuuria vuonna 2016 oli noin 930 kpl

Kansainvälisissä maisteriohjelmiin valittiin vuonna 2016 opiskelijoita 642 kpl, joista kuusitoista arkkitehtuuriin. Kuinkakohan suuri osuus Suomessa valmistuvista diplomi-insinöreistä on Suomen kansalaisia? Yliopstoissa ei enää olla huolissaan suomalaisten lukiolaisten tasosta?