Masennus ja jatkuva väsymys
Mikä auttaisi? Vaihtelee kausittain: joskus on pahempaa, joskus lievempää. Tuntuu, että nyt ylppäreiden ollessa ohi olen entistä väsyneempi (tekemisen puute?). Rasittavaa... Olen nyt ollut jo puolitoista tuntia hereillä juoden kahvia, ja voisin edelleen nukahtaa tähän paikkaan.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä keskusteluapu ei välttämättä ole sinulle tarpeeksi toimivaa. Pyydä itsellesi määrätietoisempaa terapiaa. Lähetteen saat hoitavalta lääkäriltä.
Poden pitkäaikaista masennusta, jossa on nyt vaikea kausi. Psykiatrin määräyksestä kävin verikokeissa. Hemoglobiini on hyvä, mutta yllättäen B12- ja foolihappoarvot olivat matalat. Nyt syön lääkkeitteni lisäksi B-vitamiinivalmistetta, jossa on B12, B6 ja foolihappo. Lääkärini mukaan B-vitamiinien puutteet tosiaankin voivat syventää masennusta. Olen hieman piristynyt, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon B-vitamiinien ja kuinka paljon uusien lääkkeiden ansiota, terapiasta nyt puhumattakaan.
Tsemppiä! Toivon, että löydät taas voimia väsymykseen. Elämäniloa elämääsi!
Hienoa kuulla, että olosi on parempi! Tuo toivoa itsellenikin. :) Elämäniloa myös sinne.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko Monica?
En. :D Enkä ymmärrä tällaista nimien arvailua, kun samankaltainen tilanne on niin monella.
- ap
Vierailija kirjoitti:
SSSSSP, GO TO SLEEP!!!
Äh.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SSSSSP, GO TO SLEEP!!!
Äh.
- ap
Moi, olen Jeff. Jutellnko? Jos ei, nii oot pelkkä feikki. T. Rakkaudella 13 tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjän kannattaa kiinnittää erityistä huomiota raudan saantiin. Raudan puute aiheuttaa väsymystä.
Totta. Syksyllä verikokeissa kaikki arvot olivat kuitenkin hyvät. Mutta pitääpä varmuuden vuoksi kiinnittää huomiota!
- ap
Hemoglobiini ei kerro koko totuutta. Se saattaa olla hyvä, vaikka varastorautaa ei olisi nimeksikään.
"Varastorauta" on uusi "kilpirauhanen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidetaanko masennustasi lääkityksellä ja/tai terapialla? Myös säännöllisen päivärytmin ylläpitäminen auttaa, samoin kunnollinen syöminen ja liikunta, nimim. keskivaikeaa masennusta vuosia sairastanut. Välillä tulee väsymyskausia, jolloin tuntuu ettei jaksa mitään.
Olen 4kk käyttänyt Sepramia (20mg). En kuitenkaan ole huomannut sen vaikuttavan väsyneisyyteen (muuten kuin että iltaisin nukahdan helpommin, syön lääkkeen siis aina illalla). Sain keskusteluapua mutta en kokenut hyötyneeni tarpeeksi. Olen tällä hetkellä onnellisempi kuin pariin vuoteen, olen saanut uusia, hienoja ystäviä. :) Mutta väsymys on vain paha.
- ap
Sepramin hyvin yleinen haittavaikutus on uneliaisuus. Pyydä lääkkeen vaihtoa esim. SNRI-lääkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidetaanko masennustasi lääkityksellä ja/tai terapialla? Myös säännöllisen päivärytmin ylläpitäminen auttaa, samoin kunnollinen syöminen ja liikunta, nimim. keskivaikeaa masennusta vuosia sairastanut. Välillä tulee väsymyskausia, jolloin tuntuu ettei jaksa mitään.
Olen 4kk käyttänyt Sepramia (20mg). En kuitenkaan ole huomannut sen vaikuttavan väsyneisyyteen (muuten kuin että iltaisin nukahdan helpommin, syön lääkkeen siis aina illalla). Sain keskusteluapua mutta en kokenut hyötyneeni tarpeeksi. Olen tällä hetkellä onnellisempi kuin pariin vuoteen, olen saanut uusia, hienoja ystäviä. :) Mutta väsymys on vain paha.
- ap
Sepramin hyvin yleinen haittavaikutus on uneliaisuus. Pyydä lääkkeen vaihtoa esim. SNRI-lääkkeeseen.
Jumalatonta väsymystä on ollut ennen Sepramiakin. Eli en vaihda.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
- ap
Jumalaton väsymys ennen Sepramin aloitusta johtui masennuksesta. Nyt kerrot toipuneesi masennuksesta, mutta väsymys jatkuu = lääkkeen sivuvaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
- ap
Jumalaton väsymys ennen Sepramin aloitusta johtui masennuksesta. Nyt kerrot toipuneesi masennuksesta, mutta väsymys jatkuu = lääkkeen sivuvaikutus.
Missä sanoin, että olen toipunut? Onnellisuus ja hyvä tukiverkosto eivät välttämättä sulje masennusta pois. Lääkkeen aloittamimen ei myöskään tarkoita toipumista, vaan se on aina pitkä prosessi.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjän kannattaa kiinnittää erityistä huomiota raudan saantiin. Raudan puute aiheuttaa väsymystä.
Totta. Syksyllä verikokeissa kaikki arvot olivat kuitenkin hyvät. Mutta pitääpä varmuuden vuoksi kiinnittää huomiota!
- ap
Hemoglobiini ei kerro koko totuutta. Se saattaa olla hyvä, vaikka varastorautaa ei olisi nimeksikään.
Ok!
- ap
Ferritiinin eli varastoraudan tason nostaminen vaatii kuukausien rautakuurin. Lihasta rautaa saisi helposti mutta kun olet kasvissyöjä suosittelen sekä tabletteja että kunnon pinaattikuuria.
Ai, kumma kun mä aloin vegaaniksi vuosi sitten niin pitkään kestänyt anemia parani.
Kasvikunnan tuotteissa kun on rautaa ja c-vitamiinia yhdessä.
Mehustan säännöllisesti punajuuria , syön joka päivä tumman vihreitä kasviksia , siemeniä, pähkinöitä, linssejä, papuja, marjoja.
Liha/maito -ruokavalio on varmaan kaikkein surkein ikinä raudan tai ylipäänsä minkään toimimiseen kehossa. Tämän olen huomannut mm.lenkillä kun hapenottokyky ja lihasten jaksavuus on ihan eri luokkaa kuin sekaruokavaliolla ollessa.
Sipsi -kalja vegaanit on sitten erikseen.
Minä en kuulu heihin.
Ja b12-vit ja d -vit. Purkista . Jodia 150 mikrog päivässä levävalmisteesta (tai tabletista).
Onko sinulla siis todettu masennus?
onko kilppariarvot tarkistettu?
Syötkö monipuolisesti ja riittävästi kaikkia kasvikunnan tuotteita,etkä pelkästään soijanakkeja ja vähän salaattia :-D
Vierailija kirjoitti:
Masennus on usein tukahdutettu vihaa. Ihminen ei voi taikka ei saa puolustaa oikeuksiaan. Seurauksena lopulta masennus.
Tässä on perää.
Joo, syön kyllä riittävästi. Joskus saatan syödä esim. valmiita mustapapupihvejä, mutta muuten teen kasvisruuat kyllä ihan itse!
- ap
Kiitos paljon neuvoista! Minua tosiaan suututtaa oma väsymykseni ja sen kautta saamattomuuteni.... Usein vertailen itseäni muihin ja mietin olevani turhake, kun en saa aikaan mitään tai mielenkiintoa ei ole. Koen myös olevani huonoa seuraa, kun en aina jaksa tehdä mitään. Pitäisi yrittää lopettaa itsensä syyttely ja hyväksyä tilanne.
- ap