Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ja jatkuva väsymys

Vierailija
08.04.2018 |

Mikä auttaisi? Vaihtelee kausittain: joskus on pahempaa, joskus lievempää. Tuntuu, että nyt ylppäreiden ollessa ohi olen entistä väsyneempi (tekemisen puute?). Rasittavaa... Olen nyt ollut jo puolitoista tuntia hereillä juoden kahvia, ja voisin edelleen nukahtaa tähän paikkaan.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kokemuksen äänellä voin sanoa, että paha kausi voi alkaa taas jossain vaiheessa ja äskettäinen läheisen kuolema pakottaa surutyöhön. Lääkkeet ovat silti tasoittaneet sekä paniikkihäiriön että masennuksen oireita todella hyvin.

- ap

Vierailija
22/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni masennus johtuu suolistosta, ravintoasiat kuntoon ja jotain terveellistä kahvin tilalle tai edes lisäksi.

Syön terveellisesti ja monipuolisesti, olen kasvissyöjä. Juon myös vettä ja vihreää teetä. Ravintopuoli siis kunnossa.

- ap

Syömäpuoli ei ole kunnossa; kasvissyöjällä useun masennusta, koska kalaöljyn epaa ei elimistössä.

Mars ostamaan vahvaa 650mg epaa, ota 2 kpl päivässä!

Ja jatkuvasti. Sekä lisää magnesiumia ja sinkkiä, sekä maitohappobakteereja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute ja jodinpuute aiheuttavat ihan samat oireet kuin masennus ja sinulla on todennäköisesti molemmat ellet ole viherjaihe/leväihminen tai tiedä jotain masennusta laukaissutta asiaa.

Minä syön lihaa ja joudun silti syömään rautalisää joka ainoa päivä ja jodia myös, koska en käytä maitoa. Ja jos olet vegaani etkä vege, sinulla on oletettavasti myös puutosta fosfolipideistä koska et syö kananmunaakaan.

Olen itse kokenut sen, että ravinnepuutoksilla voi mennä työkyvyttömäksi ja lääkäri diagnosoi vain masennusta.

Vierailija
24/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kokemuksen äänellä voin sanoa, että paha kausi voi alkaa taas jossain vaiheessa ja äskettäinen läheisen kuolema pakottaa surutyöhön. Lääkkeet ovat silti tasoittaneet sekä paniikkihäiriön että masennuksen oireita todella hyvin.

- ap

Sinulla on nyt useampia samanaikaisia stressitekijöitä elämässäsi: ylppärit ohi eli koulu ohi ja uusi elämänvaihe edessä sekä läheisen kuolema. Ei ihme että masennus voi oireilla väsymyksenä jos muutenkin keväisin on vaikeaa.

Vierailija
25/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mieti nyt järjelläsi. Sinulta on kuollut läheinen. Se on surua, ei masennusta. Se on ihan perseestä ja se ottaa kuukausia, vuoden, puolikintoista että toivut siitä ja se on normaalia reagointia.

Toki, minulla meni surressa keho sekaisin ja sain vakavat ravinnepuutokset, joita tajusin alkaa korjaamaan vasta kaksi vuotta tapahtuman jälkeen, kun suru oli hellittänyt, mutta jaksaminen ei palautunutkaan.

Vierailija
26/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni masennus johtuu suolistosta, ravintoasiat kuntoon ja jotain terveellistä kahvin tilalle tai edes lisäksi.

Syön terveellisesti ja monipuolisesti, olen kasvissyöjä. Juon myös vettä ja vihreää teetä. Ravintopuoli siis kunnossa.

- ap

Syömäpuoli ei ole kunnossa; kasvissyöjällä useun masennusta, koska kalaöljyn epaa ei elimistössä.

Mars ostamaan vahvaa 650mg epaa, ota 2 kpl päivässä!

Ja jatkuvasti. Sekä lisää magnesiumia ja sinkkiä, sekä maitohappobakteereja.

Olen syönyt epaa, ei auttanut. Syön joskus Omega3:sta. Sinkin saantikin ok.

- ap

Vierailija
27/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, mieti nyt järjelläsi. Sinulta on kuollut läheinen. Se on surua, ei masennusta. Se on ihan perseestä ja se ottaa kuukausia, vuoden, puolikintoista että toivut siitä ja se on normaalia reagointia.

Toki, minulla meni surressa keho sekaisin ja sain vakavat ravinnepuutokset, joita tajusin alkaa korjaamaan vasta kaksi vuotta tapahtuman jälkeen, kun suru oli hellittänyt, mutta jaksaminen ei palautunutkaan.

Kuka on sanonut, että masennukseni johtuu tästä? Syynä on ihan lapsuuden kokemukset ja isän alkoholismin puhkeaminen nuoruudessa. Asia ei ole yksiselitteinen ja olen oireillut vuosikausia.

- ap

- ap

Vierailija
28/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan pitäisi yrittää liikkua enemmän. Se on vain usein hankalaa.

- ap

Vierailija
30/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ap

Minulla on myös samaa, masennukseeni liittyy saamattomuutta ja itseinhoa saamattomuudestani.

Itse tein Mielenterveystalon masennuksen nettiterapian pari vuotta sitten ja siitä oli minulle apua pitkällä tähtäimellä, vaikka silloin harjoituksia tehdessäni ne ärsyttivät :D Myös dialektisesta käyttäytymisterapiasta on ollut minulle apua.

Vierailija
31/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Minulla on myös samaa, masennukseeni liittyy saamattomuutta ja itseinhoa saamattomuudestani.

Itse tein Mielenterveystalon masennuksen nettiterapian pari vuotta sitten ja siitä oli minulle apua pitkällä tähtäimellä, vaikka silloin harjoituksia tehdessäni ne ärsyttivät :D Myös dialektisesta käyttäytymisterapiasta on ollut minulle apua.

Olenkin miettinyt tuota nettiterapiaa.

- ap

Vierailija
32/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on usein tukahdutettu vihaa. Ihminen ei voi taikka ei saa puolustaa oikeuksiaan. Seurauksena lopulta masennus.

Vierailija
34/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Jos työpaikalla on useita sairastuneita masennukseen voi jo olla varma, että työyhteisö sairas.

Vierailija
35/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan taktiikkana alkaa purkaa patutunutta vihaa kn huomaan alkavani masentua. Se on vain pakko. Masentuneena ihminen menettää toimintakykynsä ja kaikilla ei siihen ole varaa.

Vierailija
36/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on usein tukahdutettu vihaa. Ihminen ei voi taikka ei saa puolustaa oikeuksiaan. Seurauksena lopulta masennus.

Totta, näin on osittain itselleni käynyt!

- ap

Vierailija
37/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan taktiikkana alkaa purkaa patutunutta vihaa kn huomaan alkavani masentua. Se on vain pakko. Masentuneena ihminen menettää toimintakykynsä ja kaikilla ei siihen ole varaa.

Miten purat vihaasi? Hakkaamalla säkkiä?

- ap

Vierailija
38/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yyylös

Vierailija
39/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä keskusteluapu ei välttämättä ole sinulle tarpeeksi toimivaa. Pyydä itsellesi määrätietoisempaa terapiaa. Lähetteen saat hoitavalta lääkäriltä.

Poden pitkäaikaista masennusta, jossa on nyt vaikea kausi. Psykiatrin määräyksestä kävin verikokeissa. Hemoglobiini on hyvä, mutta yllättäen B12- ja foolihappoarvot olivat matalat. Nyt syön lääkkeitteni lisäksi B-vitamiinivalmistetta, jossa on B12, B6 ja foolihappo. Lääkärini mukaan B-vitamiinien puutteet tosiaankin voivat syventää masennusta. Olen hieman piristynyt, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon B-vitamiinien ja kuinka paljon uusien lääkkeiden ansiota, terapiasta nyt puhumattakaan.

Tsemppiä! Toivon, että löydät taas voimia väsymykseen. Elämäniloa elämääsi!

Vierailija
40/76 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, 

mulla kanssa pitkä masennus/uupumus takana, ja todellinen parantuminen alkoi, kun annoin itselleni luvan levätä. Jos olen väsynyt, lepään. En mieti olenko ansainnut levon tekemällä jotain, enkä selittele lepäämistä muille tai vertaa itseäni muihin. Meidät on ohjelmoitu olemaan reippaita ja jos ei ole reipas olo, voi mielessään ruoskia itseään ja näin ollen "ansaita" levon, mikä taas voi olla yhtä kuluttavaa kuin hampaat irvessä lenkille lähtö. On totta, että liikunta auttaa, mutta kaikkein tärkeintä on oppia tuntemaan oma kroppansa. 

On monenlaista väsymystä, ja on tärkeää oppia erottamaan autuas lenkin ja saunan jälkeinen väsymys totaalisesta voimattomuudesta, jonka aikana ekaan kerrokseen nouseminen on valtava saavutus. Tuo jälkimmäinen vain pahenee, jos käytät viimeiset voimasi ajatuksiin kuten:

Miksi olen näin väsynyt?

Mun ei pitäis olla näin väsynyt?

Miksi en voi olla yhtä reipas kuin X, joka tekee sitä ja tätä..?

Mikä tähän auttaa?

En halua olla näin väsynyt..

Kukaan muu ei ole yhtä laiska kuin minä..

Miten jaksaisin olla reippaampi?

Jne.

Noista ajatuksista ei ole apua, ja mitä lempeämmin kohtelet kroppaasi, sitä nopeammin pääset tekemään niitä asioita, joita haluat elämässäsi tehdä. Valitse joku rauhallinen musiikki, jota kuuntelet aina väsymyksen tullessa ja noiden hyödyttömien ajatusten sijaan keskity kuuntelemaan hengitystäsi. Toipumista kannattaa seurata pitämällä kirjaa väsymyskohtausten kestosta ja muista fyysistä tuntemuksista, ja toivottavasti huomata niiden hiljalleen lyhenevän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi