Lastentarhanopettajat vaativat 30%:n palkankorotusta.
Laitoin tämän tuonne toiseenkin ketjuun mutta ehkä tämä on asiallista käsitellä omassa ketjussaan. Sen verran paljon potentiaalista yhteiskunnallista riskiä ja uhkakuvaa liittyy tämän kokoiseen palkankorotusvaatimukseen.
Pari kysymystä:
1. Tilastokeskuksen kuntasektorin palkkatilaston mukaan lastentarhanopettajien kokonaisansio oli lokakuussa 2016 keskimäärin 2 612 €/kk. Onko tämä kuntatyönantajien valhe?
2. Keskimääräinen tehtäväkohtainen palkka oli 2 361 €/kk. Tämän lisäksi käsittääkseni maksetaan henkilökohtaista lisää. Maksetaanko?
3. Lastentarhanopettajat työskentelevät yleistyöajassa, jossa säännöllinen täysi työaika on 38 tuntia 45 min viikossa. He ansaitsevat vuosilomaa kunta-alan sopimusten mukaisesti (max 38 vuosilomapäivää vuodessa). Tämän lisäksi lastentarhanopettajilla on oikeus viiteen ylimääräiseen vapaapäivään vuodessa. Oletteko te, lto:t, valmiit tinkimään 38-43 päivän lomaoikeuksistanne ja siirtymään samaan 30 lomapäivään mikä yksityisellä sektorilla on käytössä ja nostamaan viikkotyöaikanne 40 tuntiin? Jos ette, niin miksi ette?
4. Lokakuussa 2016 lastentarhanopettajana työskenteli kunta-alalla yhteensä 13 200 henkilöä. Jos jokaisen palkka nostetaan 3000€, on kustannusvaikutus yhteiskunnalle noin 105 miljoonaa euroa vuositasolla. Millä tavoin te, lto:t, näkisitte että tämä 105 miljoonaa euroa vuositasolla kustannettaisiin? Nostaisitteko kunnallisveroprosenttia kaikilta vai ainoastaan päivähoitomaksuja?
5. Jos 3 vuoden opiskelun jälkeen lto:n palkan täytyy olla 3000€/kk, niin kuinka paljon pitäisi olla 5 vuotta opiskelleen opettajan palkka? Jos mennään samalla 30%:n palkankorotusehdotuksella, kuin mitä itsellenne vaaditte, niin 3800€:n keskipalkkaa ansaitsevien opettajien palkka on vastaavalla kaavalla nyt 4940€/kk. Suomessa on 62000 opettajaa. Kustannusvaikutus on noin 706 miljoonaa euroa vuositasolla. Nostetaanko kunnan veroprosenttia vai laitetaanko koulunkäynti maksulliseksi jotta pystymme kattamaan nämä kustannukset?
Lisäkysymyksiä ja vastauksia toivotaan.
Kommentit (1196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lapsiin ja nuoriin erikoistunut lähihoitaja, valmistunut 2001. Minulla ei ainakaan ollut pedagogisia opintoja lainkaan. En lastenhoitajaksi mennessä edes osannut kirjoittaa "pedagogiikka"-sanaa oikein. Mitä on didaktiikka? Sitä tuskin on ollut kun en tiedä sanaa.
Minä olen suorittanut opettajan pedagogiset ja olen nyt aineenopettaja lukiossa. Voin kertoa, ettei termin "didaktiikka" sisällöstä ole yhteisymmärrystä ja selvyyttä edes kasvatustieteen sisällä. Vanhentunut termi oli opetusoppi. Didaktiikaksi itse käsitän opettamisen pikku niksit, jotka ovat osittain muotijuttuja. Nyt on esim. jo toistakymmentä vuotta ainakin, kenties pidempäänkin, normaalikouluissa opetettu opetusharjoittelijoita kysymään m-kysymyksiä oppilailta. Tämä on niinkun didaktiikkaa :-D. Ko-, -kö- kysymyksiä ei pidä kysyä :-) No, oppilaat ja opiskelijat ovatkin ehdollistuneet m-kysymyksiin ja samoin ehdollistuneet vaikenemaan, jos heille osoittaa ko-kysymyksen, ja näin didaktisesta niksistä on tullut itseään toteuttava.
Entäpä sitten pedagogiikka. Eipä ole yhtään selvempi eikä vähemmän kiistanalainen käsite sekään. Ilmeisesti kuitenkin käyttökelpoinen termi edunvalvonnassa, kun sitä näkyy kylvettävän joka suuntaan.
Varsinainen substanssi on kasvatuksessa ja opetuksessa muualla kuin noissa käsitteissä ja niiden käytössä.
En tiedä lukiosta, mutta varhaiskasvatuksessa pedagogiikka on juuri nyt keskeisessä osiossa ja lto:n työnkuvan ydin.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi tässä ketjussa mitä lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen lähihoitajille opetetaan. No voin kertoa, että vaipan vaihtoa ei opeteta ;) Mulla on tietokoneelle jäänyt vuosia vanhoja koulujuttuja, niin voin vähän muistella ja samalla luetella mitä ollaan opeteltu.
Mm. sairaiden lasten hoitoa ja eri sairauksia ja käytännön hoitopiteitä. Vastasyntyneen lapsen terveystarkastukseen liittyvät tutkimukset. Runsaasti erilaista pedagogista teoriaa. Lapsenkehityksen fyysiset ja psyykkiset vaiheet ja poikkeamien tunnistaminen. Erityislapset. Päivähoidon historiaa ja päiväkodin käytäntöjä. Lastensuojelun lainkäytäntöön liittyviä asioita. Runsaasti kliinistä psykologiaa. Lapsiperheiden sosiaalietuudet. Vaihtoehtopedagogisia suuntauksia ja miten ne konkreettisesti toteutuvat erityispäiväkodeissa. Kuolevan lapsen kohtaaminen ja perheen auttaminen surutyössä. Lapsiperheen tuet ja isyyden tunnustamiseen liittyvät seikat ja lakiasiat. Adoptio ja avioero lapsiperheessä. Lasten ja nuorten ravitsemus ja liikunta. Esiopetustyö. Mediakasvatus. Perhetyö jne.
Lisäksi koulutus sisälsi runsaasti käytännön ohjaustehtäviä sekä koulussa että työharjoittelussa, joissa lapsille pidettiin erilaisia askartelu- ja liikuntatuokioita, kuin myös muskareita ja muita ohjaustöitä.
Jos tämä pikkasen auttais hahmottamaan mitä me lastenhoitoon erikoistunet lähihoitajat olemme opiskelleet, kun tuntuu olevan aika monelle mysteeri.
Ja käsittääkseni lähihoitaja vastaa lapsen lääkityksestä, koska lastentarhanopettajalle ei ole lääkelupia. Korjaa, olenko väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle lastenhoitajana sopii että pyyhin pöydät, pyllyt ja lokerot, ulkoilen ja nukutan. Mutta vastapainoksi lto saa tehdä vasut, käydä niihin liittyvät keskustelut, olla yhteydessä yhteistyötahoihin, hoitaa suunnittelun ja vastata toiminnan toteutuksesta. Eli lto vetää lapsille päivän toiminnan. Minä olen sivuosassa oleva statisti. En vedä pienryhmiä enkä suunnittele torstain jumppaa tai vedä sitä.
Mutta tämäpä ei käykään lto:lle, yhtäkkiä olen pätevä suunnittelemaan ja vetämään jumpan, keskustelemaan vasusta ja lapsen tuen tarpeesta jne. Minun mielestäni se ei kuulu minulle vaan uuden vakalain myötä vain ja ainoastaan lto:lle.
Kyllä, olen ilomielen 2000e palkallani ryhmän "apulainen" ja lto saa minun puolestani tehdä ne "oikeat" työt.
Sinulla on myös vastuu toteuttaa vk perusteita tiimissäsi, ja pienryhmätoiminnan vetäminen kuuluu myös hoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän se, että lto:lla on pedagoginen vastuu ryhmässä tarkoita sitä, ettei lastenhoitaja voisi osallistua toiminnan suunnitteluun tai ohjata vaikka musiikkia. Kyllä ainakin omassa tiimissäni suunnittelemme tiimipalavereissa yhdessä toimintaa. Ei niin, että minä ilmoittaisin, että ensi viikolla minä ohjaan tätä ja tätä ja tätä, teidän tehtävänä on katsella vierestä.
Jokaisen vahvuudet hyödynnetään. Olen esimerkiksi ollut töissä ryhmässä, jossa lastenhoitaja oli liikunnallinen ammattiurheilija, ja hän otti usein vastuuta liikunnan ohjauksesta. Samoin nykyisen ryhmäni lastenhoitaja on musiikillisesti taitava, joten toisinanaan hän vetää lauluhetkiä.
Lto:n pedagoginen vastuu ei tarkoita sitä, etteikö lh voisi koskaan ohjata yhtään mitään, tai etteikö hän voisi osallistua keskusteluun ryhmän lapsiin liittyen. Omissa tiimeissäni meillä on aina työnjako ja tiimityö toiminut, ilmeisesti kaikkialla näin ei ole.
t. lto
Niin, tässä on eri käytäntöjä. Kaverini on töissä esikouluryhmässä lastenhoitajana. Hän höpsö tekee kaiken saman kuin eskariopetkin, ainut vain että palkka on 500e kuukaudessa pienempi. Minä en tekisi, ei lh:lle kuulu eskarin veto tai harjoitukset. Meilläkin työnjako toimii erinomaisesti vaikka se on erilainen kuin teillä.
Olen minäkin ollut eskarissa hoitajana, en eskariopena. Se että on eskari ikäisten kanssa ei tarkoita että toimii opettajana. Ja jos toimisi, hänellä on typerä pomo. Ei kukaan johtaja laita lastenhoitajaa eskariopeksi, korkeintaan päiväksi(jonka toiminnan eskariopeksi on suunnitellut valmiiksi)
Pomon typeryyteen en ota kantaa mutta heillä eskarilaiset jaetan kolmeksi ryhmäksi ja jokainen vetää omalle ryhmälleen eskaritoiminnan, joka päivä. Minusta se ei ole oikein mutta kaverini on tyytyväinen. Itse en tee edes päivää eskariopena ellen saa siitä otoa.
Ei pysty uskomaan, että kukaan eskariopettaja tuohon suostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle lastenhoitajana sopii että pyyhin pöydät, pyllyt ja lokerot, ulkoilen ja nukutan. Mutta vastapainoksi lto saa tehdä vasut, käydä niihin liittyvät keskustelut, olla yhteydessä yhteistyötahoihin, hoitaa suunnittelun ja vastata toiminnan toteutuksesta. Eli lto vetää lapsille päivän toiminnan. Minä olen sivuosassa oleva statisti. En vedä pienryhmiä enkä suunnittele torstain jumppaa tai vedä sitä.
Mutta tämäpä ei käykään lto:lle, yhtäkkiä olen pätevä suunnittelemaan ja vetämään jumpan, keskustelemaan vasusta ja lapsen tuen tarpeesta jne. Minun mielestäni se ei kuulu minulle vaan uuden vakalain myötä vain ja ainoastaan lto:lle.
Kyllä, olen ilomielen 2000e palkallani ryhmän "apulainen" ja lto saa minun puolestani tehdä ne "oikeat" työt.
Siis kyllähän vasuista ja tuen tarpeesta tulee keskustella koko tiimin kanssa. Samoin toimintaa suunnitellaan tiimin kanssa yhdessä, ja hoitajakin voi ottaa vastuuta jostain osa-alueesta, jonka hallitsee hyvin. Harmi jos sinulla on tuollainen asenne, että olet vain sivussa oleva apulainen.
Mutta miten voin suunnitella jos koulutukseni ei riitä? Minulla ei ole mitään vahvaa perusaluetta muuta kuin perushoito, siinä olen hyvä, sylissä, lohdutuksessa, vaatteiden huollossa ja pukeutumisessa. Enkä oikein ymmärrä miksi vetäisin ja suunnittelisin toimintaa kuten lto kun en kuitenkaan saa lton palkkaa. Onhan se jossain näyttävä palkan erokin. Tähän on menossa toiminta päiväkodeissa ja minä lastenhoitajan otan uudistuksen ilolla vastaan.
Sitä hoitajat eivät ole ottaneet ilolla vastaan, että opettajan sak-aika lisääntyy viiteen tuntiin viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pph ja teen vasut, joita muuten on päiväkodissakin kehuttu, hoidan ja opetan S2-lapsia, pidän yhteyttä neuvolaan, tunnistan kielenkehityksen ongelmat ja hoidankin niitä niin hyvin, että harvaa lasta on edes tarvinnut lähettää puheterapeutille, ja tietysti kaikki muut hoito-, opetus- ja kasvatustyöt kuuluu mulle. Peruspalkka on n. 1700. Ihme, ettei noita asioita voi päiväkodissa lastenhoitaja tehdä, kun ne kuuluu pph:nkin toimenkuvaan.
Juu varmasti.
Muistan oman lapsen eskariajasta, että kevätpuolen eskaria veti sijaiseksi otettu perhepäivähoitaja. Pakko myöntää, että kukaan vanhemmista ei huomannut eroa, ennen kuin vanhempainillassa tuli puheeksi. Perhepäivähoitaja muuten alkoi epäillä lapsellamme lukihäiriötä, mikä myöhemmin todennettiin. Lto ei ollut tätä huomannut, vaan epäili huonoja kotioloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on myös vastuu toteuttaa vk perusteita tiimissäsi, ja pienryhmätoiminnan vetäminen kuuluu myös hoitajille.
Tottakai niitä toteutan, ulkoilu on vakan mukaista toimintaa yms. Pienryhmien vetäminen ei kuulu minulle, näin on meillä ja se on minulle ok. Ryhmässä on kaksi lto:n nimikkeellä toimivaa.
Hei lähihoitajat: mitä ryhmän pedagoginen vastuu tarkoittaa? Entä havainnointi? toiminnan arviointi? Mitä teistä suunnitteluajalla suunnitellaan?
En usko että pp:lla on samanlainen osaaminen ja ammattitaito kuin puheterapeuteilla. Alkaa mennä jo naurettavaksi tämä keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi tässä ketjussa mitä lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen lähihoitajille opetetaan. No voin kertoa, että vaipan vaihtoa ei opeteta ;) Mulla on tietokoneelle jäänyt vuosia vanhoja koulujuttuja, niin voin vähän muistella ja samalla luetella mitä ollaan opeteltu.
Mm. sairaiden lasten hoitoa ja eri sairauksia ja käytännön hoitopiteitä. Vastasyntyneen lapsen terveystarkastukseen liittyvät tutkimukset. Runsaasti erilaista pedagogista teoriaa. Lapsenkehityksen fyysiset ja psyykkiset vaiheet ja poikkeamien tunnistaminen. Erityislapset. Päivähoidon historiaa ja päiväkodin käytäntöjä. Lastensuojelun lainkäytäntöön liittyviä asioita. Runsaasti kliinistä psykologiaa. Lapsiperheiden sosiaalietuudet. Vaihtoehtopedagogisia suuntauksia ja miten ne konkreettisesti toteutuvat erityispäiväkodeissa. Kuolevan lapsen kohtaaminen ja perheen auttaminen surutyössä. Lapsiperheen tuet ja isyyden tunnustamiseen liittyvät seikat ja lakiasiat. Adoptio ja avioero lapsiperheessä. Lasten ja nuorten ravitsemus ja liikunta. Esiopetustyö. Mediakasvatus. Perhetyö jne.
Lisäksi koulutus sisälsi runsaasti käytännön ohjaustehtäviä sekä koulussa että työharjoittelussa, joissa lapsille pidettiin erilaisia askartelu- ja liikuntatuokioita, kuin myös muskareita ja muita ohjaustöitä.
Jos tämä pikkasen auttais hahmottamaan mitä me lastenhoitoon erikoistunet lähihoitajat olemme opiskelleet, kun tuntuu olevan aika monelle mysteeri.
Ja käsittääkseni lähihoitaja vastaa lapsen lääkityksestä, koska lastentarhanopettajalle ei ole lääkelupia. Korjaa, olenko väärässä.
Meillä ainakin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän vasuista ja tuen tarpeesta tulee keskustella koko tiimin kanssa. Samoin toimintaa suunnitellaan tiimin kanssa yhdessä, ja hoitajakin voi ottaa vastuuta jostain osa-alueesta, jonka hallitsee hyvin. Harmi jos sinulla on tuollainen asenne, että olet vain sivussa oleva apulainen.
Mutta miten voin suunnitella jos koulutukseni ei riitä? Minulla ei ole mitään vahvaa perusaluetta muuta kuin perushoito, siinä olen hyvä, sylissä, lohdutuksessa, vaatteiden huollossa ja pukeutumisessa. Enkä oikein ymmärrä miksi vetäisin ja suunnittelisin toimintaa kuten lto kun en kuitenkaan saa lton palkkaa. Onhan se jossain näyttävä palkan erokin. Tähän on menossa toiminta päiväkodeissa ja minä lastenhoitajan otan uudistuksen ilolla vastaan.
Sitä hoitajat eivät ole ottaneet ilolla vastaan, että opettajan sak-aika lisääntyy viiteen tuntiin viikossa.
Niin, hoitajalle ei ole yhtään suunnitteluaikaa, siinä yksi syy miksi en tee suunnittelua, ei minulla ole aikaa ja työajan ulkopuolella en tee. Meillä lto:t suunnittelee työpaikalla, kotisuunnittelua ei ole. Painottuu ulkoilun ja päiväunien aikaan tai työvuoron päätteeksi tai alkuun.
Vierailija kirjoitti:
En usko että pp:lla on samanlainen osaaminen ja ammattitaito kuin puheterapeuteilla. Alkaa mennä jo naurettavaksi tämä keskustelu.
Ehkä hänellä oli sitä kokemuksen tuomaa hiljaista tietoa, mitä ei vastavalmistuneella lastentarhanopettajalla ollut. Hän epäili kotioloja, koska perheessämme on useampi lapsi ja kuulumme helluntaiseurakuntaan. Jostain syystä hän oli saanut päähänsä, että olemme lestadiolaisia ja kysyi useampaan kertaan, että saavatko lapsemme katsoa televisiosta lastenohjelmia.
Se kokemuksen tuoma hiljainen tieto on monesti paljon arvokkaampaa, kuin hienot arvosanat.
Kummasti opetusalalle hakeutuneet ahneimmat ihmiset. Ei ole äly riittänyt vaativampaan koulutukseen ja nyt loisivat veronmaksajien lompakolla. Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänellä oli sitä kokemuksen tuomaa hiljaista tietoa, mitä ei vastavalmistuneella lastentarhanopettajalla ollut. Hän epäili kotioloja, koska perheessämme on useampi lapsi ja kuulumme helluntaiseurakuntaan. Jostain syystä hän oli saanut päähänsä, että olemme lestadiolaisia ja kysyi useampaan kertaan, että saavatko lapsemme katsoa televisiosta lastenohjelmia.
Se kokemuksen tuoma hiljainen tieto on monesti paljon arvokkaampaa, kuin hienot arvosanat.
Tämä kommentti ei ollut sinulle vaan tuolle pph:lle joka antoi ymmärtää osaamisensa vetävän vertoja puheterapeutille.
Miksi muuten päiväkodin tädeillä ei ole kolmen kuukauden opetuksetonta aikaa kesällä, kuten opettajilla. Tämä on iso epäkohta, miksi moni lähtee päiväkodista kouluun töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lapsiin ja nuoriin erikoistunut lähihoitaja, valmistunut 2001. Minulla ei ainakaan ollut pedagogisia opintoja lainkaan. En lastenhoitajaksi mennessä edes osannut kirjoittaa "pedagogiikka"-sanaa oikein. Mitä on didaktiikka? Sitä tuskin on ollut kun en tiedä sanaa.
Minä olen suorittanut opettajan pedagogiset ja olen nyt aineenopettaja lukiossa. Voin kertoa, ettei termin "didaktiikka" sisällöstä ole yhteisymmärrystä ja selvyyttä edes kasvatustieteen sisällä. Vanhentunut termi oli opetusoppi. Didaktiikaksi itse käsitän opettamisen pikku niksit, jotka ovat osittain muotijuttuja. Nyt on esim. jo toistakymmentä vuotta ainakin, kenties pidempäänkin, normaalikouluissa opetettu opetusharjoittelijoita kysymään m-kysymyksiä oppilailta. Tämä on niinkun didaktiikkaa :-D. Ko-, -kö- kysymyksiä ei pidä kysyä :-) No, oppilaat ja opiskelijat ovatkin ehdollistuneet m-kysymyksiin ja samoin ehdollistuneet vaikenemaan, jos heille osoittaa ko-kysymyksen, ja näin didaktisesta niksistä on tullut itseään toteuttava.
Entäpä sitten pedagogiikka. Eipä ole yhtään selvempi eikä vähemmän kiistanalainen käsite sekään. Ilmeisesti kuitenkin käyttökelpoinen termi edunvalvonnassa, kun sitä näkyy kylvettävän joka suuntaan.
Varsinainen substanssi on kasvatuksessa ja opetuksessa muualla kuin noissa käsitteissä ja niiden käytössä.
En tiedä lukiosta, mutta varhaiskasvatuksessa pedagogiikka on juuri nyt keskeisessä osiossa ja lto:n työnkuvan ydin.
Ei siitä ollutkaan kyse, onko keskeisessä "osiossa" ja työnkuvan ydin, vaan käsitteen määrittelystä, sen yksiselitteisyydestä kasvatustieteen omallakaan kentällä.
Mitä pedagogiikka sinun työssäsi konkreettisesti on? Ja erityisesti, mikä lto:n pedagogiikasta tekee erityistä verrattuna lastenhoitajan pedagogiikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti ei ollut sinulle vaan tuolle pph:lle joka antoi ymmärtää osaamisensa vetävän vertoja puheterapeutille.
Ok. Kiitos, että selvensit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä oikeasti pedagogisia opintoja? Meillä käytiin vain pikaisesti läpi tyyliin joku Fröbeli ja Montessori tms. Mitään ei harjoiteltu lapsiryhmän kanssa, sinne vain viskattiin harjoitteluun ja ohjaava hoitaja päätti mitä saat tai et saa tehdä
Kyllä, runsaasti pedagogisia opintoja ja käytönnön harjoitteluja, jolloin päiväkotiryhmät kävivät koulussamme ryhmittäin että saimme harjoitella näiden kanssa ja suunnitell ja ohjata erilaisia toimintatuokiota. Vähän erikoista kuulla tällaista. Ehkä lastenhoitajilla on hyvin eri tasoisia koulutuksia ja ongelmat johtuvat tästä? Itse opiskelin Helsingin sosiaali- ja terveysalan opplaitoksessa yo-pohjaisessa ryhmässä, jossa hakijoita ja oli 400 ja sisäänpääsijöitä 30. Ehkä joillain työkkärin kursseilla on eri taso tai joillain muilla paikkakunnilla koska oma opiskeluni oli ainakin todella rankka ja vaativa. Olen usein miettinytkin tätä, että ehkä lähihoitajien koulutuksissa on runsaasti tasoeroja.
Voisin myös kommentoida sitä kuinka eräs lto kommentoi kuinkka häpesi silmät päästänsä kun lh teki lasten askartelut. Meille jo opiskeluaikana opetettiin nämä jutut ja kun itse opiskelijana ohjasin askartelutuokion, häpesin kun yksi työntekijöistä teki lasten askartelut itse, koska luuli että niiden tulee olla tismalleen tekemäni esimerkkimallin mukaiset, vaikka itse tarkoitin tekemäni askarteluesimerkin sellaiseksi, että lapset saavat luovasti tehdä omanlaisensa teoksen, vaikka olisivat kuinka epätäydellisiä. Mikää ei ole niin noloa, kun lähettää päikyntädin askarteluja kotiin muka lasten tekeminä... :p
Oliko teillä oikeasti pedagogisia opintoja? Meillä käytiin vain pikaisesti läpi tyyliin joku Fröbeli ja Montessori tms. Mitään ei harjoiteltu lapsiryhmän kanssa, sinne vain viskattiin harjoitteluun ja ohjaava hoitaja päätti mitä saat tai et saa tehdä