Lastentarhanopettajat vaativat 30%:n palkankorotusta.
Laitoin tämän tuonne toiseenkin ketjuun mutta ehkä tämä on asiallista käsitellä omassa ketjussaan. Sen verran paljon potentiaalista yhteiskunnallista riskiä ja uhkakuvaa liittyy tämän kokoiseen palkankorotusvaatimukseen.
Pari kysymystä:
1. Tilastokeskuksen kuntasektorin palkkatilaston mukaan lastentarhanopettajien kokonaisansio oli lokakuussa 2016 keskimäärin 2 612 €/kk. Onko tämä kuntatyönantajien valhe?
2. Keskimääräinen tehtäväkohtainen palkka oli 2 361 €/kk. Tämän lisäksi käsittääkseni maksetaan henkilökohtaista lisää. Maksetaanko?
3. Lastentarhanopettajat työskentelevät yleistyöajassa, jossa säännöllinen täysi työaika on 38 tuntia 45 min viikossa. He ansaitsevat vuosilomaa kunta-alan sopimusten mukaisesti (max 38 vuosilomapäivää vuodessa). Tämän lisäksi lastentarhanopettajilla on oikeus viiteen ylimääräiseen vapaapäivään vuodessa. Oletteko te, lto:t, valmiit tinkimään 38-43 päivän lomaoikeuksistanne ja siirtymään samaan 30 lomapäivään mikä yksityisellä sektorilla on käytössä ja nostamaan viikkotyöaikanne 40 tuntiin? Jos ette, niin miksi ette?
4. Lokakuussa 2016 lastentarhanopettajana työskenteli kunta-alalla yhteensä 13 200 henkilöä. Jos jokaisen palkka nostetaan 3000€, on kustannusvaikutus yhteiskunnalle noin 105 miljoonaa euroa vuositasolla. Millä tavoin te, lto:t, näkisitte että tämä 105 miljoonaa euroa vuositasolla kustannettaisiin? Nostaisitteko kunnallisveroprosenttia kaikilta vai ainoastaan päivähoitomaksuja?
5. Jos 3 vuoden opiskelun jälkeen lto:n palkan täytyy olla 3000€/kk, niin kuinka paljon pitäisi olla 5 vuotta opiskelleen opettajan palkka? Jos mennään samalla 30%:n palkankorotusehdotuksella, kuin mitä itsellenne vaaditte, niin 3800€:n keskipalkkaa ansaitsevien opettajien palkka on vastaavalla kaavalla nyt 4940€/kk. Suomessa on 62000 opettajaa. Kustannusvaikutus on noin 706 miljoonaa euroa vuositasolla. Nostetaanko kunnan veroprosenttia vai laitetaanko koulunkäynti maksulliseksi jotta pystymme kattamaan nämä kustannukset?
Lisäkysymyksiä ja vastauksia toivotaan.
Kommentit (1196)
Pitäkää naiset puolenne, ei sitä kukaan tee teidän puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700 euron kustannusvaikutus (karkeasti laskettuna):
Suomessa on noin 13000 eltoa tai ltoa. 700e * 12,5 * 13000 = noin 110 miljoonaa. Tämä jaettuna Suomen väkimäärällä: 110 miljoonaa/5,5 miljoonaa = 20 euroa. Voidaan olettaa, että joka toinen suomalainen maksaa veroja, joten kustannusvaikutus on keskimäärin 40 euroa/veronmaksaja. Keskitulot ovat noin 3200 euroa kuukaudessa, eli 40000 vuodessa. 40€/40000€ = 0,1%.Kuntien veroprosentin nostopaine olisi siis noin 0,1 prosenttiyksikköä, jos eltot ja ltot saisivat 700 euroa lisää palkkaa.
Sinä siis oikesti kuvittelet että tarhatätien 30% palkankorotus ei toisi toteutuessaan vastaavanlaisen korotuspaineen kaikille muillekin? Oletko tyhmä vai ainoastaan yksinkertainen? Luuletko ettei esim luokanopettajat vaatisi 50%:n korotusta? Onhan heidän koulutus- ja osaamistasokin korkeammalla.
Miksi asia häiritsee sua noin paljon? Menee ihan ihon alle? Mun puolesta luokanopettaja voi myös vaatia lisää. Se on sitten sen ajan murhe. En edes tiedä milloin luokanopettaja saanut korotusta/ etuja viimeksi?
Tietenkin siksi, että tyyppi on maksajan roolissa. Eikö sinua yhtään häiritsisi, että verojasi nostettaisi satasilla vuodessa, kuten tuossa skenaariossa?
Ei, vaan tyyppi kertoi jo aiemmin tässä keskustelussa ettei itse soveltunut eikä päässyt aikanaan alalle joten hänestä itsestään ei tullut lto:ta. Nyt kiukkuaa asiasta tällä foorumilla. Ihan kuin olis töissä hiekkalaatikon reunalla tätä keskustelua lukiessaan. 😮
Hän ei kiukunnut, vaan vastasi asiallisesti provosointiin. Sinä sen sijaan vaikutat konfliktihakuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on noin 13000 eltoa tai ltoa. 700e * 12,5 * 13000 = noin 110 miljoonaa. Tämä jaettuna Suomen väkimäärällä: 110 miljoonaa/5,5 miljoonaa = 20 euroa. Voidaan olettaa, että joka toinen suomalainen maksaa veroja, joten kustannusvaikutus on keskimäärin 40 euroa/veronmaksaja. Keskitulot ovat noin 3200 euroa kuukaudessa, eli 40000 vuodessa. 40€/40000€ = 0,1%.Kuntien veroprosentin nostopaine olisi siis noin 0,1 prosenttiyksikköä, jos eltot ja ltot saisivat 700 euroa lisää palkkaa.
Sinä siis oikesti kuvittelet että tarhatätien 30% palkankorotus ei toisi toteutuessaan vastaavanlaisen korotuspaineen kaikille muillekin? Oletko tyhmä vai ainoastaan yksinkertainen? Luuletko ettei esim luokanopettajat vaatisi 50%:n korotusta? Onhan heidän koulutus- ja osaamistasokin korkeammalla.
Miksi asia häiritsee sua noin paljon? Menee ihan ihon alle? Mun puolesta luokanopettaja voi myös vaatia lisää. Se on sitten sen ajan murhe. En edes tiedä milloin luokanopettaja saanut korotusta/ etuja viimeksi?
Tietenkin siksi, että tyyppi on maksajan roolissa. Eikö sinua yhtään häiritsisi, että verojasi nostettaisi satasilla vuodessa, kuten tuossa skenaariossa?
Ei, vaan tyyppi kertoi jo aiemmin tässä keskustelussa ettei itse soveltunut eikä päässyt aikanaan alalle joten hänestä itsestään ei tullut lto:ta. Nyt kiukkuaa asiasta tällä foorumilla. Ihan kuin olis töissä hiekkalaatikon reunalla tätä keskustelua lukiessaan. 😮
Hän ei kiukunnut, vaan vastasi asiallisesti provosointiin. Sinä sen sijaan vaikutat konfliktihakuiselta.
?
tekniikan alan naikkonen kirjoitti:
Kaikista paras tapa ”pitää puolensa” on kouluttautua alalle, jolla tienaa mukavasti niin miehet kun naisetkin. Nimimerkistäsi päätellen olet itse tehnyt juuri niin.
Ette ole ahneita. Kukaan 2300 euroa kk-palkalla työtä tekevä ei todellakaan ole ahne oli millä alalla tahansa tai sukupuoli mikä tahansa, varsinkaan jos on takana korkea koulutus ja on työssään vastuussa tärkeimmistä henkilöistä yhteiskunnassa eli pienistä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista paras tapa ”pitää puolensa” on kouluttautua alalle, jolla tienaa mukavasti niin miehet kun naisetkin. Nimimerkistäsi päätellen olet itse tehnyt juuri niin.
Tekijöitä tarvitaan erilaisiin tehtäviin, mitä jos me kaikki oltaisiin putkimiehiä. Mielestäni naisvaltaisten alojen palkkoja tulisi nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että taas lähdetään laukalle. Ensin lastentarhurit, sitten opettajat, hoitajat, psykologit, sosiaalityöntekijät jne. Valitettavasti on olemassa palkkahierarkia syystä. Se on totta, että lto:n palkka on pieni, mutta niin se on monella muullakin kuntasektorilla. Onko meillä varaa nostaa niitä kautta linjan?
Onneksi ei ole meidän murhe. Tuntuu siltä että rahaa löytyy aina.
Itse LTO:na tyytyisin siihen, että työnantaja ostaisi meille kullatut tiarat joissa lukisi "AKATEEMIKKO". Ihmiset tajuaisivat minun opiskelleen yliopistossa ja saisimme kunnioitusta ja ihailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekijöitä tarvitaan erilaisiin tehtäviin, mitä jos me kaikki oltaisiin putkimiehiä. Mielestäni naisvaltaisten alojen palkkoja tulisi nostaa.
Totta kai tarvitaan, mutta ei tulisi itselläni mieleen kouluttautua vaikkapa kirjastonhoitajaksi (joka olisi sinänsä varmaan oikein mukava ammatti) ja aloittaa sen jälkeen rutina, että tienaan ”liian” huonosti ja tarvitsen 30% palkankorotuksen. On niitä korkeapalkkaisiakin naisvaltaisia aloja (esim. hammaslääkäri), joten ei se palkka sukupuolen mukaan määräydy vaan ammatin.
Miesvaltaisilla aloilla maksetaan kohtuuttoman suuria palkkoja. Naisvaltaisten alojen paska palkka on jäänne niiltä ajoilta, kun oli erikseen "naisten palkka", koska nainen ei ole yhtä ihminen kuin mies. Mutta miksi vieläkin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Niin, se henkilö joka kertoi hakeneensa joskus alalle, eikä päässyt soveltuvuuskokeesta läpi, kirjoitti aivan asialliset viestit. Minun silmääni ei ainakaan osunut, että juuri hän olisi mitenkään kiukunnut. Joku muu sen sijaan taisi tehdä väärän tulkinnan, että juuri tämä alalle hakenut henkilö olisi kirjoittanut muutkin viestit.
Ylipäätään ihmettelen joidenkin media- ja tilanteenlukutaitoa, kun tulkitaan, että vain yksi tai kaksi tyyppiä on tässä ketjussa näitä palkankorotushaaveita ihmetellyt tai niitä vastustaa.
Itse soisin lto:ille mielelläni lisää liksaa, mutta tiedän että mikään 500-700 euroa ei ole realistista, eikä edes hyvää neuvottelutaktiikkaa. OAJ ajaa nyt lto:iden asioita heidän kannaltaan tuhoisasti (kenties tarkoituksella?), eivätkä lto:t itse näytä tajuavan sitä lainkaan. Vaatia toki voi, mutta ei pidä tehdä itsestään pelleä.
Vierailija kirjoitti:
Itse LTO:na tyytyisin siihen, että työnantaja ostaisi meille kullatut tiarat joissa lukisi "AKATEEMIKKO". Ihmiset tajuaisivat minun opiskelleen yliopistossa ja saisimme kunnioitusta ja ihailua.
Lastentarhanopettajat sentään tietävät mikä on akateemikko. Toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Miesvaltaisilla aloilla maksetaan kohtuuttoman suuria palkkoja. Naisvaltaisten alojen paska palkka on jäänne niiltä ajoilta, kun oli erikseen "naisten palkka", koska nainen ei ole yhtä ihminen kuin mies. Mutta miksi vieläkin...?
Lääkäreissä on nyt nykyään enemmän naisia kuin miehiä. Paska palkka?
Vierailija kirjoitti:
Millä kuntasektorin miesvaltaisilla aloilla maksetaan kohtuuttoman suuria palkkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreissä on nyt nykyään enemmän naisia kuin miehiä. Paska palkka?
Lääkäreiden palkkataso on historiallisesti korkea. Koska se on historiallisesti miesten työtä. Hoiva ja opetus on historiallisesti naisten työtä ja siksi historiallisesti koulutukseen nähden huono palkka.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta sivullista jaksat kirjoittaa noita nälviviä kommenttejasi? Eikö riitä vieläkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä kuntasektorin miesvaltaisilla aloilla maksetaan kohtuuttoman suuria palkkoja?
No esimerkiksi kunnalla toimivat amk insinöörit tienaavat 1000e enemmän kuin lastentarhanopettajat. Jopa kunnan it-tukihenkilöt tienaavat reilusti enemmän ihan jollain medianomipohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanopettajat sentään tietävät mikä on akateemikko. Toisin kuin sinä.
Entä sarkasmintaju?
😆