Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastentarhanopettajat vaativat 30%:n palkankorotusta.

Vierailija
07.04.2018 |

Laitoin tämän tuonne toiseenkin ketjuun mutta ehkä tämä on asiallista käsitellä omassa ketjussaan. Sen verran paljon potentiaalista yhteiskunnallista riskiä ja uhkakuvaa liittyy tämän kokoiseen palkankorotusvaatimukseen.

Pari kysymystä:

1. Tilastokeskuksen kuntasektorin palkkatilaston mukaan lastentarhanopettajien kokonaisansio oli lokakuussa 2016 keskimäärin 2 612 €/kk. Onko tämä kuntatyönantajien valhe?

2. Keskimääräinen tehtäväkohtainen palkka oli 2 361 €/kk. Tämän lisäksi käsittääkseni maksetaan henkilökohtaista lisää. Maksetaanko?

3. Lastentarhanopettajat työskentelevät yleistyöajassa, jossa säännöllinen täysi työaika on 38 tuntia 45 min viikossa. He ansaitsevat vuosilomaa kunta-alan sopimusten mukaisesti (max 38 vuosilomapäivää vuodessa). Tämän lisäksi lastentarhanopettajilla on oikeus viiteen ylimääräiseen vapaapäivään vuodessa. Oletteko te, lto:t, valmiit tinkimään 38-43 päivän lomaoikeuksistanne ja siirtymään samaan 30 lomapäivään mikä yksityisellä sektorilla on käytössä ja nostamaan viikkotyöaikanne 40 tuntiin? Jos ette, niin miksi ette?

4. Lokakuussa 2016 lastentarhanopettajana työskenteli kunta-alalla yhteensä 13 200 henkilöä. Jos jokaisen palkka nostetaan 3000€, on kustannusvaikutus yhteiskunnalle noin 105 miljoonaa euroa vuositasolla. Millä tavoin te, lto:t, näkisitte että tämä 105 miljoonaa euroa vuositasolla kustannettaisiin? Nostaisitteko kunnallisveroprosenttia kaikilta vai ainoastaan päivähoitomaksuja?

5. Jos 3 vuoden opiskelun jälkeen lto:n palkan täytyy olla 3000€/kk, niin kuinka paljon pitäisi olla 5 vuotta opiskelleen opettajan palkka? Jos mennään samalla 30%:n palkankorotusehdotuksella, kuin mitä itsellenne vaaditte, niin 3800€:n keskipalkkaa ansaitsevien opettajien palkka on vastaavalla kaavalla nyt 4940€/kk. Suomessa on 62000 opettajaa. Kustannusvaikutus on noin 706 miljoonaa euroa vuositasolla. Nostetaanko kunnan veroprosenttia vai laitetaanko koulunkäynti maksulliseksi jotta pystymme kattamaan nämä kustannukset?

Lisäkysymyksiä ja vastauksia toivotaan.

Kommentit (1196)

Vierailija
701/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatimus on selkeä ja ansaitsee tulla käsitellyksi reilusti ja avoimesti. Onko siitä tietoa, miten rahoitus hoidetaan tai miten isoista summista puhutaan ylipäätään? Hieno juttuhan se itsessään olisi, jos lastentarhanopettajille saataisi lisää palkkaa, mutta täytyy myös miettiä, mistä tai keneltä tämä on pois.

Älä huolestu, eiköhän sekin mietintämyssyn alle tule.

Kyllä, ja se tulee torppaamaan koko jutun. On päivänselvää, että työnantajapuoli ei tule hyväksymään kenellekään merkittäviä palkankorotuksia. Ja tässä asiassa koko työnantajarintama tulee olemaan yhtenäinen.

Heti ensimmäisten kasvun merkkien näkyessä heräsi paljon pelkoja siitä, että palkansaajakenttä riehaantuu ja alkaa vaatia merkittäviä korotuksia, koska kymmeneen vuoteen niitä ei ole näkynyt. Mutta talous on supistunut kymmenen vuoden takaiseen, joten nyt ei ole aika korotuksille eikä varaa niihin. Samalla kun kikyä, aktiivimallia, sotesäästöjä, yksityistämisiä ja muuta viedään kuin käärmettä pyssyyn, niin yhtäkkiäkö avattaisi Pandoran lipas ja annettaisi 500 euroa isolle työntekijäryhmälle, joka innostaisi loputkin samaan taistoon?

Ei tule tapahtumaan. Ja tämä analyysi aivan neutraalisti, minulla ei ole asiaan sen kummempaa intressiä, mutta tunnen nänä kuviot neuvottelupöydässä istuneena.

Hienoa että sinulla on jo vastaus valmiina. Kenenkään julkisen työntekijän ei siis kannata pyytää tai toivoa palkankorotusta koska datunnainen provoava av:n kommentoija eli sinä olet sitä mieltä. 😌

Ylisuuret palkankorotusvaatimukset kääntyvät pyytäjiä vastaan. Näin se vain menee.

Onneksi joukossa on voimaa ja sitähän riittää. Uskon että ltot olsivat tyytyväisempiä vaikka satasen tai parinkin korotukseen.

En halua masentaa, mutta joukkonne ei ole niin iso, että siinä kovin olisi voimaa. Vahva liitto takana, mutta kuntien talous asettaa rajat ja siihen ei liittokaan voi mitään.

Seuraava askel teiltä on joukkoirtisanoutuminen. Siinä olisi voimaa.

Vierailija
702/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vuoden päästä valmistuva kasvatustieteen kandi, joka on vakavasti harkinnut jatkokouluttautuvansa luokanopettajaksi. Palkka vastaa paremmin työn vaatimuksia, ja luokanopettajaa arvostetaan - sekä yhteiskunnallisella tasolla, että omalla työpaikallaan.

Haluaisin todella toimia lastentarhanopettajana, mutta palkka ei mitenkään vastaa työn vaatimustasoa. Lisäksi raskaassa työssä jaksamiseen vaikuttaa arvostuksen puute - kyllä se työssä jaksamiseen ja motivaatioon vaikuttaa, kun joka puolelta lytätään, ja minut, koulutukseni ja osaamiseni yritetään tehdä tarpeettomiksi. Tätä vähättelyä joutuu kokemaan jopa työpaikalla omien työkavereiden toteuttamana. Monissa päiväkodeissa lastenhoitajilla nousee karvat pystyyn kun he kuulevat, että taloon on tulossa yliopistokoulutettu lto. Sitten aletaankin yhteisvoimin savustaa lto:ta ulos asenteella: "Mitä se akateeminen hienostelija tänne tulee, ei tätä työtä kirjoja lukemalla opita. Nyt otetaan siltä luulot pois!"

Tuo on oikeasti todella yleistä, ja se on työpaikkakiusaamista. Sitten kun lisätään mukaan vielä ne vanhemmat, jotka pitävät varhaiskasvatusta turhana paskana ja eivät arvosta lto:ta, niin kuka tuollaista kauaa jaksaa?

Ja mä tosiaan olen jo nyt opiskeluaikana törmännyt tähän vähättelyyn.

Mielenkiintoista. Et ole edes valmistunut alallesi ja olet jo päättänyt, että ei ole sinun työtäsi. Oletko varma, että luokanopettajan työ olisi sitten se unelma-ammattisi, jos nyt jo huomaat hakeutuneesi ihan väärälle alalle?

En siis kysy kettuillakseni. Mutta ihmettelen, että olet vienyt opiskelupaikan sellaiselta, joka on hakenut siihen monta kertaa ja olisi halunnut tehdä työtä. Mutta sinä jo ennen valmistumista olet päättänyt, että ei ole sinun alasi.

Olisiko kannattanut suoraan suunnata opiskelut luokanopettajaksi ja jättää hakematta alalle, joka ei sinua kiinnosta.

Ehkä ongelma onkin nykyään väärissä opiskelijavalinnoissa. Koulutukseen valitaan ihmisiä, jotka eivät ole oikeasti kiinnostuneet alasta tippaakaan.

Hain aikoinaan opistotasoiseen lastentarhanopettajakoulutukseen ja siihen oli psykologin testit. En päässyt, vaikka lukiopaperini olivat todella hyvät. Ja olen tyytyväinen, että jäin seulassa kiinni. Se ei olisikaan ollut minulle oikea ammatti. Suuntauduin sitten ihan täysin muulle alalle

Lue tekstini uudestaan. Missä kohtaa sanoin, ettei lto:n työ ole minua varten, tai ettei varhaiskasvatusala minua kiinnosta? Nimenomaan sanoin, että haluaisin kovasti tehdä lto:n työtä. Sijaisena ja harjoitteluja tehdessäni olen kuitenkin jo nähnyt, miten nuori ja vastavalmistunut yliopistokoulutettu lto usein otetaan työpaikalla vastaan. Se vaikuttaa työssä jaksamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lto saa saman tai enemmän kuin minä (luokanopettajien alkupalkka reilu 2600€) niin minä vaihdan päiväkodin puolelle. Ei opsia, jota on pakko seurata, ei tarkoin määriteltyä arviointia eikä aikuinen/lapsi-suhde ole 1:25 niin kuin nykytyössäni.

Tarkoitus on toki, että pyytävät reilusti yläkanttiin, että saisivat sen, mitä oikeasti tavoittelevat, eli jotain 10%? Sekin tuo nämä kandit kyllä lähelle luokanopettajan palkkaa. Ei voi mennä ihan niin...

Etkö lo:na tiedä että varhaiskasvatuksessa vk: n perusteet jota seurataan? Pedagoginen arvointi myös nykyaikaa varhaiskasvatuksessa. Lto:illa toukokuusta alkaen sak-aika joka varattu työn suunnitreluun, kehittämiseen ja arviointiin. ks.uusi kvtes

Vierailija
704/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vuoden päästä valmistuva kasvatustieteen kandi, joka on vakavasti harkinnut jatkokouluttautuvansa luokanopettajaksi. Palkka vastaa paremmin työn vaatimuksia, ja luokanopettajaa arvostetaan - sekä yhteiskunnallisella tasolla, että omalla työpaikallaan.

Haluaisin todella toimia lastentarhanopettajana, mutta palkka ei mitenkään vastaa työn vaatimustasoa. Lisäksi raskaassa työssä jaksamiseen vaikuttaa arvostuksen puute - kyllä se työssä jaksamiseen ja motivaatioon vaikuttaa, kun joka puolelta lytätään, ja minut, koulutukseni ja osaamiseni yritetään tehdä tarpeettomiksi. Tätä vähättelyä joutuu kokemaan jopa työpaikalla omien työkavereiden toteuttamana. Monissa päiväkodeissa lastenhoitajilla nousee karvat pystyyn kun he kuulevat, että taloon on tulossa yliopistokoulutettu lto. Sitten aletaankin yhteisvoimin savustaa lto:ta ulos asenteella: "Mitä se akateeminen hienostelija tänne tulee, ei tätä työtä kirjoja lukemalla opita. Nyt otetaan siltä luulot pois!"

Tuo on oikeasti todella yleistä, ja se on työpaikkakiusaamista. Sitten kun lisätään mukaan vielä ne vanhemmat, jotka pitävät varhaiskasvatusta turhana paskana ja eivät arvosta lto:ta, niin kuka tuollaista kauaa jaksaa?

Mielenkiintoista. Et ole edes valmistunut alallesi ja olet jo päättänyt, että ei ole sinun työtäsi. Oletko varma, että luokanopettajan työ olisi sitten se unelma-ammattisi, jos nyt jo huomaat hakeutuneesi ihan väärälle alalle?

En siis kysy kettuillakseni. Mutta ihmettelen, että olet vienyt opiskelupaikan sellaiselta, joka on hakenut siihen monta kertaa ja olisi halunnut tehdä työtä. Mutta sinä jo ennen valmistumista olet päättänyt, että ei ole sinun alasi.

Olisiko kannattanut suoraan suunnata opiskelut luokanopettajaksi ja jättää hakematta alalle, joka ei sinua kiinnosta.

Ehkä ongelma onkin nykyään väärissä opiskelijavalinnoissa. Koulutukseen valitaan ihmisiä, jotka eivät ole oikeasti kiinnostuneet alasta tippaakaan.

Hain aikoinaan opistotasoiseen lastentarhanopettajakoulutukseen ja siihen oli psykologin testit. En päässyt, vaikka lukiopaperini olivat todella hyvät. Ja olen tyytyväinen, että jäin seulassa kiinni. Se ei olisikaan ollut minulle oikea ammatti. Suuntauduin sitten ihan täysin muulle alalle

Lue tekstini uudestaan. Missä kohtaa sanoin, ettei lto:n työ ole minua varten, tai ettei varhaiskasvatusala minua kiinnosta? Nimenomaan sanoin, että haluaisin kovasti tehdä lto:n työtä. Sijaisena ja harjoitteluja tehdessäni olen kuitenkin jo nähnyt, miten nuori ja vastavalmistunut yliopistokoulutettu lto usein otetaan työpaikalla vastaan. Se vaikuttaa työssä jaksamiseen.

Et ole päivääkään valmistuneena tehnyt töitä ja olet jo nyt varma, ettet jaksa tehdä sitä. Joten en usko, että haluat edes tehdä kyseistä työtä.

Vierailija
705/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Touhula päiväkoteja syntyy kuin sieniä sateella tällä hetkellä. Heillä on yksityisen alan työehtosopimus, joten kiireen vilkkaa hakemaan niihin töihin.

Omat kokemukseni yksityisistä päiväkodeista ovat niin huonoja, etten kuuna päivänä hakisi niihin töihin. Niiden toimintaa ei pystytä valvomaan tarpeeksi hyvin, ja siksi päiväkotien seinien sisällä tapahtuu vaikka mitä.

Koko pitkän ketjun lastentarhanopettajat ovat vannoneet, etteivät hae alansa töihin, kun palkka on niin paska ja työ raskasta. Missä te kaikki sitten työskentelette. Voisiko joku jo kertoa.

Kuka missäkin. Mä perustin lounasravintolan. Usea opiskelukaveri lähti luokanopettajaksi. Yksi jätti opinnot kesken ja siirtyi opiskelemaan neuropsykologiaa. Yksi haaveilee kaupan kassana elämisestä, ei stressiä eikä vastuuta. On tällä hetkellä hermolomalla. Yksi työllisti itsensä ilmaisutaitokouluttajana kunnille. Ei ole mitään yhtä alaa minne siirryttäisiin.

Vierailija
706/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lto saa saman tai enemmän kuin minä (luokanopettajien alkupalkka reilu 2600€) niin minä vaihdan päiväkodin puolelle. Ei opsia, jota on pakko seurata, ei tarkoin määriteltyä arviointia eikä aikuinen/lapsi-suhde ole 1:25 niin kuin nykytyössäni.

Tarkoitus on toki, että pyytävät reilusti yläkanttiin, että saisivat sen, mitä oikeasti tavoittelevat, eli jotain 10%? Sekin tuo nämä kandit kyllä lähelle luokanopettajan palkkaa. Ei voi mennä ihan niin...

Kyllä varhaiskasvatuksessakin on ops, mikä on siinä mielessä hupaisaa, että kasvatustieteen omankin määritelmän mukaisesti kaikki lapsen varhainen kasvatus on varhaiskasvatusta, niin muodoin myös kotona saatu. Seurataankohan kodeissa tarkoin varhaskasvatussuunnitelman perusteita? Entä mummat ja paapat?

Mutta joo, on valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet eli varhaiskasvatuksen ops, ja sieltähän nämä muotisanat "osallisuus" sun muut, joita tässäkin ketjussa on painotettu, ovat peräisin.

Kasvatuksen ammatillisella kentällä on muotinsa, jotka näkyvät aina kulloinkin voimassa olevissa opseissa.

Vierailija
707/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö lo:na tiedä että varhaiskasvatuksessa vk: n perusteet jota seurataan? Pedagoginen arvointi myös nykyaikaa varhaiskasvatuksessa. Lto:illa toukokuusta alkaen sak-aika joka varattu työn suunnitreluun, kehittämiseen ja arviointiin. ks.uusi kvtes

Lto.n työ on paljon vaativampaa, kuin lo.n, koska lto.t tekevät pohjatyön ilman kolmen kuukauden lomia ja antavat valmiin paketin luokanopettajille, jotka käyvät töissä vain 3-4 tuntia päivässä ja noukkivat hedelmät valmiina.

Vierailija
708/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lto.t on yhtä lailla kuin hoitajat kiukuttelevia lapsia. Me kaikki vaihdamme muihin töihin, jos palkka ei parane. Lähden ainakin kaupan kassalle vaikka, kun siellä tienaa paremmin. Jos emme saa isompaa palkkaa, niin vaihdamme alaa.

Oikeassa elämässä en tiedä kuin yhden hoitajan, joka loppujen lopuksi vaihtoi alaa ja työpaikkaa, vaikka palkka ei noussutkaan uhosta huolimatta. Joten enpä usko, että tuhannet lastentarhanopettajatkaan sanovat itsensä irti ja lähtevät kaupan kassalle tienaamaan tai opiskelemaan ihan muuta alaa. Opettajiksikaan kun kaikki eivät mahdu.

Kummia väitteitä sinulla että kaikki ltot irtisanoutuisivat. Näin ei ole kukaan muu tässä keskustelussa väittänyt kuin sinä itse. ☺ Ltopula on silti olemassa eikä se muuksi muutu vaikka kunka väännät ja käännät ja halveksit.

Riippuu kyllä paikkakunnasta. Täällä jokaiseen paikkaan on useampi hakija. Joten älä yleistä

Kunnassanne on sitten hyvä tilanne, mahtava juttu! ☺ Olennaisempaa on kuitenkin vatakunnallinen tilanne, joka on päinvastoin.

Vierailija
709/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri meni päiväkodin puolelta ala-asteelle töihin. On luokanope. Ja ei kadu. Tulot nousi ja työaika parempi ja monta muuta etua. Ja lapset isompia. Työ tosin aika saman tyyppistä ekaluokalla kuin eskarissa. Joten katuisit! Voit keskittyä yhteen ryhmään.

Vierailija
710/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole päivääkään valmistuneena tehnyt töitä ja olet jo nyt varma, ettet jaksa tehdä sitä. Joten en usko, että haluat edes tehdä kyseistä työtä.

Joo en ole valmistuneen lto:n roolissa tehnyt töitä päiväkodissa, mutta työskennellyt päiväkodeissa kyllä. Olen aina nauttinut _päiväkotityöstä_, mutta arvostuksen puute ja vähättely vaikuttaa negatiivisesti hyvinvointiin. Jos omalla kohdallani joudun jo aiemmin näkemääni ja kohtaamaani työpaikkakiusaamista valmistumiseni jälkeen pidemmän aikaa kohtaamaan, niin kyllähän se työssä jaksamiseen vaikuttaa.

Kehtaatkin väittää, ettei minua päiväkodissa työskentely kiinnosta.

Vierailija
711/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo lto-opiskelija mutta sanon silti että se ei olekaan sinun uskonasiasi. 😊

Vierailija
712/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhan opettaja on niin turha ammatti. Tarhaikäiset lapset tarvitsee vain luotettavan aikuisen hoitamaan ja katsomaan kersojen perään. Opettajia tarvitaan vasta kouluissa. Palkka toki saa olla kohtuullinen kun mun mielestä vastuullinen työ.

Omat lapset oli välillä perhepäivä hoitajalla. Naisella joka hoiti lapsia kotonaan. Joskus hain lapset ennen sovittua aikaa ja tämä oli että kun hänelle maksetaan vain hoito ajasta ja hän menettää kun haen aikaisemmin. Sanoin heti että laitat aina täydet tunnit sama moneltako haen. Niitä kotona hoitavia riistetään mielestäni törkeästi.

Mä ainakin maksoin mieluusti vähän ylimääräistä hyvästä hoitopaikasta. Lapset tykkäsi olla siellä niin siksi se paikka oli mun mielestä hyvä. Naisen koulutuksesta mulla ei ole mitään tietoa. Se riitti että osasi hommansa.

Ja sinä et asiasta ymmärrä mitään!

Varhaiskasvatuksen merkitys ihmisen elämässä on jopa koulua merkityksellisempi.

Lisäksi tutkimusten valossa korkeampi koukutus takaa paremman lasten kohtelun.

ja mikähän siitä "varhaiskasvatuksesta" tekee niin tärkeää että se menee jopa koulun ohi tärkeydestä?? se että oppii selviytymään hengissä häiriintyneiden kahelilasten keskellä?? varhaiskasvatus on pelkkää paskaa jolla ei tee mitään, en halua maksaa veroja moisesta senttiäkään. hyvät käytöstavat ja muita koulussa tarvittavia taitoja oppii kotonakin, kyseisten taitojen opettamiseen ei kyllä mitään päiväkodin tätiä tarvita. lastentarhanopettajat yrittää tehdä itsestään korvaamattomia.

Tuossa väitteessä, että julkisesti tuettu varhaiskasvatus (sillä sitähän siinä tarkoitettiin, ei kodissa saatua varhaiskasvatusta) on jopa koulua merkityksellisempi (kenelle?) on se vika, että eri muuttujien vaikutusta ei voi sulkea pois. Tuskin meillä on esimerkiksi yhtään menestynyttä esimerkkitapausta, joka on saanut vain laadukasta julkisesti tuettua varhaiskasvatusta, mutta ei ole käynyt koulua lainkaan.

Ja tuolla tasolla nuo väitteet pyörivät vuodesta toiseen. Sitten kun menee lukemaan "tutkimuksia", joiden mukaan nuo asiat ovat kuten edunvalvonnassa väitetään, huomaa, että tutkimustulokset eivät ole lainkaan yksiselitteisiä eivätkä edes vertailukelpoisia. Valitaan jokin yksittäinen mairitteleva tutkimustulos maasta, jossa yhteiskuntarakenne, päivähoitojärjestelmä ja koulutusjärjestelmä poikkeavat suomalaisesta, ja otetaan se perusteeksi sille, miksi Suomessa pitäisi toimia tietyllä tavalla.

Oletko tosissasi sitä mieltä,että laadukas varhaiskasvatus (pätevät opettajat ja hoitajat) eivät tue lapsen koulupolkua ja tasoita eroja kouluvalmiuksissa?

Kukaan ei ole väittänytkään että varhaiskasvatuksessa opiskellaan samat asiat kuin koulussa. Laadukas varhaiskasvatus vahvistaa oppimisen taitoja, sosiaalisia taitoja, ryhmässä toimimista, arjen taitoja ja luo pohjan "akateemisten" taitojen oppimiselle. Pätevä opettaja tunnistaa myös erilaiset oppimisen/kasvun/kehityksen haasteet ja osaa ottaa huolen puheeksi vanhempien kanssa sekä ohjata tarvittaessa eteenpäin. Pk on myös ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön muoto ja yksi kuntoutuksen muoto tukea tatvitseville lapsille.

Perhepäivähoito pitäisi kieltää, koska siellä ei ilman lastentarhanopettajia voi olla laadukasta varhaiskasvatusta.

Minun lapseni perhepäivähoitaja oli kasvatustieteen kandi, varhaiskasvatuksesta. Eli toisin sanoen lastentarhanopettaja koulutukseltaan.

Kertoo jotain sekin, että alalla työskentelevä ei halunnut omia lapsiaan päiväkotiin, ja oli näiden varhaislapsuuden ajan perhepäivähoitajana aina siihen saakka, kun nämä menivät kouluun.

Vierailija
713/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, tästä siis tämä järjetön vihasi lastentarhanopettajia kohtaan kumpuaa.

Vierailija
714/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

700 euron kustannusvaikutus (karkeasti laskettuna):

Suomessa on noin 13000 eltoa tai ltoa. 700e * 12,5 * 13000 = noin 110 miljoonaa. Tämä jaettuna Suomen väkimäärällä: 110 miljoonaa/5,5 miljoonaa = 20 euroa. Voidaan olettaa, että joka toinen suomalainen maksaa veroja, joten kustannusvaikutus on keskimäärin 40 euroa/veronmaksaja. Keskitulot ovat noin 3200 euroa kuukaudessa, eli 40000 vuodessa. 40€/40000€ = 0,1%.

Kuntien veroprosentin nostopaine olisi siis noin 0,1 prosenttiyksikköä, jos eltot ja ltot saisivat 700 euroa lisää palkkaa.

Sinä siis oikesti kuvittelet että tarhatätien 30% palkankorotus ei toisi toteutuessaan vastaavanlaisen korotuspaineen kaikille muillekin? Oletko tyhmä vai ainoastaan yksinkertainen? Luuletko ettei esim luokanopettajat vaatisi 50%:n korotusta? Onhan heidän koulutus- ja osaamistasokin korkeammalla.

Vierailija
715/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tää ap on? Katkera lh? Tai mamma joka kuitenkin täysin riippuvainen päiväkodista että saa pitää lapsensa siellä yli 8 tuntia päivässä. Joku jonka lapsesta sanottu jotain huolta herättävää päiväkodin puolelta? Ei mee muuten mun ymmärrykseen noin masentuneen oloinen henkilö.

Vierailija
716/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, hän vihaa lastentarhanopettajia koska onnekkaana "väisti luodin"?

Vierailija
717/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä,tämä selittääkin jo paljon. Yritä päästä katkeruudestasi lastentarhanopettajia kohtaan eroon, vaikket itse alalle soveltunutkaan. Katkeruus syö elämäniloa ja energiaasi turhaan. Tsemppiä. 👍

Vierailija
718/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi just naisten potää niellä ja tyytyä paskaan palkkaan? Ehdotus! Nostetaan naisvaltaisten palkkoja leikkaamalla miesvaltaisilta. Ei ne alat mitenkään ansaitse niin paljoa enempää. Epäreilua.

Vierailija
719/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo yli 700 kommenttia aiheesta. ☺ Kumma ettei aloittaja ole halunnut keskustella enemmän palkkakartellista.

Vierailija
720/1196 |
08.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

700 euron kustannusvaikutus (karkeasti laskettuna):

Suomessa on noin 13000 eltoa tai ltoa. 700e * 12,5 * 13000 = noin 110 miljoonaa. Tämä jaettuna Suomen väkimäärällä: 110 miljoonaa/5,5 miljoonaa = 20 euroa. Voidaan olettaa, että joka toinen suomalainen maksaa veroja, joten kustannusvaikutus on keskimäärin 40 euroa/veronmaksaja. Keskitulot ovat noin 3200 euroa kuukaudessa, eli 40000 vuodessa. 40€/40000€ = 0,1%.

Kuntien veroprosentin nostopaine olisi siis noin 0,1 prosenttiyksikköä, jos eltot ja ltot saisivat 700 euroa lisää palkkaa.

Sinä siis oikesti kuvittelet että tarhatätien 30% palkankorotus ei toisi toteutuessaan vastaavanlaisen korotuspaineen kaikille muillekin? Oletko tyhmä vai ainoastaan yksinkertainen? Luuletko ettei esim luokanopettajat vaatisi 50%:n korotusta? Onhan heidän koulutus- ja osaamistasokin korkeammalla.

Miksi asia häiritsee sua noin paljon? Menee ihan ihon alle? Mun puolesta luokanopettaja voi myös vaatia lisää. Se on sitten sen ajan murhe. En edes tiedä milloin luokanopettaja saanut korotusta/ etuja viimeksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi