Mihin 40.000e vuodessa tienaava laittaa rahansa!?!
plus siihen kun laskee vielä puolison tulot..
Itse tienaan alle 10.000 ja mies 17.000, vuokra 600e/kk, auton lýh. 300 ja ihan hyvin pärjätään, kaikkea on mitä tarvitaan eikä tahdota edes enempää..
Kommentit (85)
kaikki mikä on tullut on mennytkin. Itse olin pari vuotta työttömänä, nyt sentään alkaa jo oma palkka juoksemaan vaikkei sekään mikään huippu hyvä ole.
Mutta siis, käytännössä kuukausitulot jotain alle 2000 ¿, joista mies maksanut vuokran ja exälle elarit, se on jo 1000¿. Normaalit laskut, lainanlyhennykset (useampi sata euroa), ruoka... Siinähän se alkaa olemaan.
Mun päivärahasta (käteen joku 700¿) olen maksanut lisää ruokaa perheelle, omat normaalit laskuni joita on aina kertynyt enemmän tai vähemmän ja kaiken lisäks maksanut miehelle " omaa osuuttani" pakollisista menoista kuten vuokra,sähkö,netti koska minuu vi***taa asua toisen siivellä.
Mutta onneksi siis nyt itsekin töissä ja omia tuloja kertyy enemmän että jää jotain säästöönkin.
brandya), viikonloppuna jälkkärin kanssa kallista jälkiruokaviiniä, lapsien harrastusvälineisiin ja elektroniikkaan, kalliisiin lahjoihin kummilapsille jne... kyllä ne menot ihan itestään kasvaa sitä mukaa kun tulotkin, ei sille mitään voi.
Ite pärjään 380e/kk opintotuella kun vuokra-osuuteni 250e/kk. Syön ihan hyvin sillä rahalla, minulla on puhelin ja netti käynnissä, suhteellisen kattava sairaus-ja henkivakuutus, kaksi kissaa josta pidän huolta sekä kaksi autoa käytössä.
Hoh hoh tätä raha onkelmaa.
Pakko myöntää että kerran piti ottaa opintolainaa - että saisin uuden ajokortin. Mut sekin pois maksettu kesäduunirahoil.
Nyt omat vuositulot vähän alle tuon.
- asuntolaina, vaikka pienehkö asunto ja lainaa alle 100 000
- öljylämmitys
- vesi, jätemaksut, netti, sähkö
- päivähoitomaksu kahdesta lapsesta melkein 500e/kk
- kahden työssäkäyvän taloudessa tarvitaan 2 autoa ihan lastenkin kuskaamisen takia. Autojen huollot, renkaat, vakuutukset ovat kalliita, vaikka välimatkat ovat melko lyhyitä eikä autolainaa ole.
Ostokset tehdään tavallisissa marketeissa, ulkomailla käydään keskimäärin joka toinen vuosi ihan perusreissulla tyyliin Turkissa, lasten vaatteet perustrikoota (paitsi ulkovaatteet vähän parempia).
Näihin ne rahat melkein menee. Säästöön jää muutama satanen silloin tällöin.
Eikä ole mitään ongelmia rahan käyttämisessä. Ei tarvitse pihistellä, riittää matkailuunkin ja säästöönkin jää suht mukavasti. En kuitenkaan pidä itseäni mitenkään rikkaana.
Itse tienaan alle 10.000 ja mies 17.000, vuokra 600e/kk, auton lýh. 300 ja ihan hyvin pärjätään, kaikkea on mitä tarvitaan eikä tahdota edes enempää..
Buhhahaha, mä tienasin viime vuonna reilut 100.000 euroa ja mies jotakin 60.000 euroa (veikkaus). Mitään ongelmaa ei kyllä ole ollut saada rahoja kulumaan:D
tienaan noin 60 000 euroa vuodessa + miehen satunnaiset tulot. Ei lapsia.
Verotus vie osansa ja loput menee asuntoon, autoihin, matkustamiseen ja harrastuksiin. Kaupassa ei tarvitse hintoja katsella, mutta ei mihinkään erityiseen luksukseenkaan ole varaa.
on kolme elätettävää, vuositulot n. 38000 ja ylityöt+ lapsilisät + elarit päälle.
Asumiseen (perheasunto), puhelinlaskuihin, autoon, työmatkoihin, bussilippuun, vakuutuksiin, lääkäriin, lääkkeisiin, ruokaan, vaatteisiin, päivähoitomaksuun, iltapäiväkerhoon, kesämökin laskuihin, lasten harrastuksiin...vanhin lapsi pahimmassa kulutusiässä, äsken ostin satasella vaatetta, uuden skeittilaudan ja kännykin siltä meni sirpaleiksi...saan kuukausittain vaihtelevan summan säästöönkin. En edes muista kaikkia laskujani, vaikka olen karsinut ne minimiin.
Lasten menoihin! Yksinhän mulle välttäisi pikku kaksio, bussi ja polkupyörä ja voileipä-iltapalat.
sitä tottuu kuluttamaan enemmän kun on enemmän rahaa käytössä. Kun oma palkka nousi kerralla reippaammin, huomasi kyllä ostelevansa "vähän parempaa" kuin ennen. Varsinkin ruokakaupassa ja kosmetiikkapuolella kulutustottumukset muuttui. Kävi enemmän ulkona syömässä ja matkusteli kauemmas jne.
Nyt hoitovapaalla on taas huomannut miten vähällä sitä kuitenkin pärjää, ja aivan hyvin. Vaikka joku vuosi sitten ihmetteli, miten kummassa sitä opiskeluvuodet oli tullut niin pienillä tuloilla toimeen. Raha ei tosiaan tuo onnea, toki kohtuullinen toimeentulo on tärkeä asia.
Taloon, pihaan, kahteen autoon (pakolliset jotta pääsee töihin), neljään lapseen, ruokaan, vaatteisiin, yhteen risteilyyn vuodessa, remonttiin, sähköön, veteen, veroihin jne.
Perheemme bruttotulot yhteensä n. 80 000e vuodessa eli ei mitenkään älyttömän paljon edes.
vuodessa yhteensä, siis bruttotulot! Kaikki silti menee mitä tulee. Asuntolaina, riittävän monipuolinen ruoka, vakuutukset, muut laskut, harrastukset ym..ym.. Kyllähän niitä menoja riittää. Muita velkoja ei tosin ole asuntolainan lisäksi, eli jos sattuu vaikka jonkun kodinkoneen tai huonekalun tarvitsemaan, sen saa katettua palkkatuloilla. En oikein edes tiedä mihin säästäisin erityisesti kun emme matkustele ollenkaan, se ei vain kiinnosta vaikka raha varmaan riittäisi siihenkin.
vaikka ton verran kuussa, kyllä mä ne johkii aina menemään saisin :))
on tämä 40 000 e jonkun mielestä isokin summa..?
pääkaupunkiseudulla kohtuullisen kokoisessa omistusasunnossa mukavalla alueella asuvan ei ainakaan tarvitse miettiä, että "mihin sitä rahansa laittaisi" - ne menevät pääosin lainanlyhennyksiin ja muihin asumiskuluihin. ja 40 000 e tekee siinäkin kyllä tiukkaa, vaikka tienaajia olisi kaksi eli 80 000 e.
mulla tulot noin 40 000 vuodessa ja miehellä päälle 60 000, joten vaikka se yhteensä tekee 100 000 +, lähes kaikki kuluu tosiaan lainanhoitoon ja muuhun asumiseen liittyvään.
lasten(3 kpl) kanssa kotona. Kyllä tuollainenkin summa kuluu ihan mukavasti, vaikka ei edes matkustella (en halua lähteä pienten lasten kanssa ulkomaille) ja lasten vaatteet hankitaan osittain käytettyinä. Ruokakaupasta ei tosin osteta halvinta, vaan valitaan laadukkaita raaka-aineita. Auto on oma, mutta taloa maksellaan n. 1500/kk+ muut ison ok-talon ylläpitoon sisältyvät kulut. Mieheni laittaa toki joka tilistä säästöön jonkun verran ja meillä on mukava summa säästötilillä :)
Ehkä sitten kun itse menen töihin, alkaa tuntua että rahaa on sopivasti :)
Tosin meilläkin oli monta vuotta niin, ettei edes yhdessä tienattu lähellekään tuota aloittajan mainitsemaa summaa koska mies opiskeli ja itse olin kotona. Sitä ei olisi kyllä jaksanut, ellei olisi tiennyt että paremmat ajat koittavat miehen valmistumisen myötä :/
Meitä on kuusi ja puolisolla eli minulla , ei ole tuloja tällä hetkellä.
Kyllä kelpais lisärahakin, kun verottajakin tuosta nappaa omansa.
perhe siis 2 aikuista ja 2 lasta... pääkaunpunkiseudulla ja asutaan halvasti = 60 luvun kerrostalossa, 1 auto, toinen kulkee bussilla, takana molemmilla pitkät opiskelut yliopistossa, toinen lapsi tarhassa, toinen ekalla koulussa, molemmat vanhemmat töissä...
Kuukausikulut:
Asuntolaina ja vastike 1100 e
autolaina 350 e
diesel 200 e
bussilippu 100 e
päivähoito 264 e
koulun ip kerho 110 e
lasten harrastukset 150 e
vanhempien harrastukset 100 e
sähkö 40 e
tv-lupa 20 e
kampaajat, parturit neljälle 50 e
vakuutukset 200 e (sairasvakuutukset, asunto, auto, urheilu, matka jne)
Tässä mennyt jo aika välttämättömiin 2684 euroa, eikä vielä edes syöty...
ruoka neljälle 600 e
vaatteet neljälle (lapset tyttö ja poika -ei voi kierrättää, mies tarvii pukuja ym työn puolesta eikä voi kulkea verkkareissa sinne :) ) 200 e
Nyt on mennyt 3484 e kuukaudessa nettotuloja...
lääkkeet ja lääkärit (kaikilla sairauksia, mutta lapsilla vakuutukset kattaa lääkkeet ja lääkärit)
100 e
Nyt on mennyt 3594 e
sitten ei niin pakollisia, mutta ihan normaalia elämää...
lehtitilaukset
satunnaiset menot kuten
elokuvat, huvipuistot, synttärit, jouluostokset, muut lahjaostokset
matkustelu
remonttia kotona
uusia kodinkoneita (meillä hajosi parin vuoden sisään tiskikone, pyykkikone, digiboxi, dvd-soitin, tietokone)
uusia huonekaluja + muuta sisustustavaraa (lapset tarvii pöytää, sänkyä, on hankittu hyllyä, kaappia jne)
lapsille suksia, luistimia, polkupyörät joka toinen vuosi, potkulautoja, rullaluistimia, muita pelivälineitä, lautapelejä, leluja ym.
Sanoisin, että meillä menee helposti siis 4500 e nettotuloja kuukaudessa neljälle näillä menoilla.
Ei matkustella ulkomailla edes, vaan kotimaassa kesälomalla viikon verran kaikki yhdessä.
Saadaan siis ihan normaaliin elämään menemään ainakin 54 000 euroa vuodessa. Vähän säästetään lisäksi. Katsotaan tarjouksia vaatteissa varsinkin lapsille. Ostetaan tarjouksesta leluja jne.
Ollaan eletty myös yhden tuloilla kun olin kotona hoitamassa lapsia. Oli meillä silloinkin kaikkea, mutta vaatteet oli kulahtaneita, ei varaa käydä missään jne. Tätä jaksoin 5-6 vuotta kun lapset oli pieniä. Kiitos ei enää. Olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen, jossa voin elää laskematta jokaista euroa kaupassa jne.
Joten kyllä hengissä voi selvitä vähemmällä, mutta pitkän päälle se ei ole kivaa.
Vaimoni ei tarvitse käydä edes töissä. Tuosta summasta 25k on täysin verotonta tuloa, jolla maksamme n. 70% asuntomme vuokrasta. Varaa matkustella ja elää mukavasti.
Kouluttautuminen kannattaa, ja ulkomailla on halvempaa. :-) En ole edes maisteritason IT-ihminen, mutta sosiaalisille osaajille on aina kysyntää.
Nyt kirjoittelen tätä lomamökin patiolta vaimoni pyynnöstä, lämpöä oli tänäänkin 90F.
Eli mitä suuremmat tulot, sen suuremmat menot.