Mihin 40.000e vuodessa tienaava laittaa rahansa!?!
plus siihen kun laskee vielä puolison tulot..
Itse tienaan alle 10.000 ja mies 17.000, vuokra 600e/kk, auton lýh. 300 ja ihan hyvin pärjätään, kaikkea on mitä tarvitaan eikä tahdota edes enempää..
Kommentit (85)
Ihmetyksen aihe itsellenikin, mihin kaikki menee. Opiskeluaikana selvisi vähällä.
Tuloverotushan on nykyisin kevyttä, koska rahaa jaetaan (takaisin) keskiluokalle asuntolainojen korkovähennyksistä kotitalousvähennyksiin. Omat vuosituloni brutto 65.000, joista veroprosentti 26.
Yhteensä perheen nettotulot on 85.000 vuodessa.
Matkusteluun, ravintoloihin ja ruokaan kaikkiin noin tonni kuussa, asumiseen eli lyhennykset+vastike kaksi. Loput menee johonkin. Autoon ei ole varaa, mutta ei tarvettakaan.
Saan käteen 2300 euroa.
Siitä asuntolainan hoitoon 1200, jää 1100.
Siitä yhtiövastike, sauna, autopaikka ym. 400, jää 700.Verojen ja asumiskulujen jälkeen jää siis 700 euroa. Eihän sitä nyt ole vaikeaa saada kulumaan.
- Ruokaan vain 100 e, koska perheen sisäisen työnjaon mukaan mies ostaa ruoat kotiin. Jää 600.
- Liikkumiseen 50 e, jää 550.
- Terveydenhoitoon ja puhtauteen 50 e, jää 500.
- Kampaajalle 100, jää 400.
- Vaatteisiin 100, jää 300.
- Perheen nuorelle 100, jää 200.
- Kodin hankintoihin 50, jää 150.
- Harrastuksiin 50, jää 100.
- Nettiin 50, jää 50.
- Lehtitilauksiin ja satunnaisiin menoihin 50, jää 0.Matkoihin ei jäänyt mitään, ei myöskään isompiin hankintoihin, vakuutuksiin, sähköön yms.
Jos teillä menee asumiseen 1600e/kk ja se maksetaan täysin sinun palkastasi niin sinun rahasi ehkäpä loppuvat kesken, mutta toisaalta miehellesi pitäisi jäädä aika reilusti ylimääräistä, jos hän vastaa pääasiassa vain ruokakuluista.
Kyllä ne ihan normaalin, ei leveään, elämiseen menee ja asuntolainaan, ei ole ökytalo.
Ei tule paljonkaan tulonsiirtoina takaisin korkeasta verotuksesta. Sitten jos olisi taloudessa kaksi saman palkan tienaavaa, niin olisi jo mitä tuhlatakin, tosin en tiedä PK-seudusta.
Tyytyväisin on se, joka haluaa sen minkä on saanut, ei se, joka saa sen minkä haluaa. Sitä haluttavaa kun keksii aina uutta. Tienaan itse n. 70.000 euroa/vuosi (brutto) ja mies saman verran ja kyllä vaan se raha kulumaan saadaan aika arkisesti. Asumme pk-seudulla ns. hyvällä alueella. Talo on varsin kohtuullisen kokoinen, mutta hinnat kun ovat täällä >4.500 eur/m2, niin asuntolainaakin on maksettavana vielä yli 150.000 euroa. Toki tykkään ostaa vähän laadukkaampia (ja pitkäikäisempiä) vaateita, huonekaluja ym. ja matkustelemme jonkin verran, mutta ei näillä tuloilla vielä tarvitse kauheasti miettiä, mihin sitä rahaa työntäisi :D
Tienasin viime vuonna 43 000 euroa, olen sinkku ja asun Helsingissä. Niin se vaan kaikki hurahtaa asumiseen, autolainaan, bensaan, ruokaan ja muuhun peruselämiseen mitä tuleekin eikä kyllä yhtään jää muuhun.
Jos tuloni olisivat pienemmät, en varmasti raaskisi maksaa eläimen hoidosta noin paljon.
Kyseessä vielä niin vanha eläin, ettei vakuutus ole enää voimassa.
Eihän ne tulot ratkaise vaan menot. Jos tienaatte 27 000 € / vuosi, sehän tarkoittaa noin 2250 € / kk tuloja miinus verot. Käteen teillä siis jää noin pari tonnia / kk ja siitä liki puolet menee vuokraan + auton lyhennykseen. Eipä tonnilla paljon ostella kahdelle henkilölle...
Itse tienaan osapäivätyössä noin 45 000 € / vuosi ja siitähän menee jo kymppitonni jos ei enemmänkin verottajalle. Loput sitten lainojen lyhennykseen jne. muualle elämiseen.
se menee täysin6 henkisen perheen elättämiseen. Eikä edes riitä kunnolla
1) verottaja vie 2) pankki vie asunto- ja opintolainoihin 3) kunta nappaa korkeimmat päivähoitomaksut 4) kiinteät menot (yhtiövastike, sähkö, puhelin, sanomalehti jne.) ---------- jäljelle jää kuukaudessa noiden jäljiltä minulla alle 600 euroa, ei siis todellakaan paljoa. Mies maksaa meillä ruuat, minä vastikkeen ja kiinteät menot. Tuosta 500-600 eurosta panen 50 eläkesäästöön, käytän jonkin verran lasten ja omiin vaatteisiini, ostan jotakin muuta " pientä kivaa" . Osan panen säästöön matkoja ja viikonloppureissuja varten - tykkäämme käydä kerran pari vuodessa ulkomailla ja kylpylöissä jne. Mutta mitenkään erityisen LEVEÄSTI ei näillä tuloilla elä. Asumme lähiössä, ajamme tavallista autoa. Veroprogressio ja asuntojen hintataso pk-seudulla pitävät aika tehokkaasti huolen siitä, ettei keskituloinen rikastumaan pääse, palkkatuloilla. Mitä sitten ap kuvittelit?
rttä käytte kerran tai kaksi vuodessa ulkomailla tai kylpylöissä kertoo että teillä on rahaa enemmän kuin tarpeeksi. JOten mitään rahaongelmia teillä ei kyllä ole
lasten(3 kpl) kanssa kotona. Kyllä tuollainenkin summa kuluu ihan mukavasti, vaikka ei edes matkustella (en halua lähteä pienten lasten kanssa ulkomaille) ja lasten vaatteet hankitaan osittain käytettyinä. Ruokakaupasta ei tosin osteta halvinta, vaan valitaan laadukkaita raaka-aineita. Auto on oma, mutta taloa maksellaan n. 1500/kk+ muut ison ok-talon ylläpitoon sisältyvät kulut. Mieheni laittaa toki joka tilistä säästöön jonkun verran ja meillä on mukava summa säästötilillä :) Ehkä sitten kun itse menen töihin, alkaa tuntua että rahaa on sopivasti :) Tosin meilläkin oli monta vuotta niin, ettei edes yhdessä tienattu lähellekään tuota aloittajan mainitsemaa summaa koska mies opiskeli ja itse olin kotona. Sitä ei olisi kyllä jaksanut, ellei olisi tiennyt että paremmat ajat koittavat miehen valmistumisen myötä :/
elätte kyllä jo varakkaan ihmisen elämää. Tajuatko miten iso palkka tuo on?
Eihän ne tulot ratkaise vaan menot. Jos tienaatte 27 000 € / vuosi, sehän tarkoittaa noin 2250 € / kk tuloja miinus verot. Käteen teillä siis jää noin pari tonnia / kk ja siitä liki puolet menee vuokraan + auton lyhennykseen. Eipä tonnilla paljon ostella kahdelle henkilölle... Itse tienaan osapäivätyössä noin 45 000 € / vuosi ja siitähän menee jo kymppitonni jos ei enemmänkin verottajalle. Loput sitten lainojen lyhennykseen jne. muualle elämiseen.
Vaikka maksaisi omaa asuntoa niin ei mene kuin 600-700 euroa kuussa kaikki kulut. Tonnilla ostaa helposti kaiken mitä tarvitsee ja jää käteen. Kakasi ihmistä syö 400 eurolla hyvin kuussa. Sähkö, vakuutukset, puhelimet ja netti ovat pieniä laskuja. Joten rahaa jää säästään tonnistakin 500 euroa kuussa. MUtta kyllä tuosta asumismenoista jää enemmän kuin tonni. JOten raha ei ole ongelma.
on kolme elätettävää, vuositulot n. 38000 ja ylityöt+ lapsilisät + elarit päälle. Asumiseen (perheasunto), puhelinlaskuihin, autoon, työmatkoihin, bussilippuun, vakuutuksiin, lääkäriin, lääkkeisiin, ruokaan, vaatteisiin, päivähoitomaksuun, iltapäiväkerhoon, kesämökin laskuihin, lasten harrastuksiin...vanhin lapsi pahimmassa kulutusiässä, äsken ostin satasella vaatetta, uuden skeittilaudan ja kännykin siltä meni sirpaleiksi...saan kuukausittain vaihtelevan summan säästöönkin. En edes muista kaikkia laskujani, vaikka olen karsinut ne minimiin. Lasten menoihin! Yksinhän mulle välttäisi pikku kaksio, bussi ja polkupyörä ja voileipä-iltapalat.
Yksiökin riittää yhdelle ihmiselle ihan hyvin.
Myy se kesämökki. Täysin turha.
Älä anna lapsen määrätä kulutusta. Jos rikkoo kännykän uutta ei saa. Älä ikinä osta merkkivaatteita. Äläkä muuta roskaa.
Vuokra 1300 auto oma mutta vakuutukset ja bensat.
Sähkö puhelin tvmaksu muut vakuutukset.
Kuntosali
Kampaajakulut
Netti
Tv-kanavat
Lääkkeet lapselle ja itselle
Takslkulut ja terapiakulut sairaille lapselle
Lasten hoitokulut
Vaatteet vaiks ostan kirppikseltä suurimman osan
Harrastuksiin uppoaa lapsilla rahaa
Tupakka
Ruoka vaikka ostan yleensä halvinta ja olen tarkka
matkakulut etelään kerta vuoteen koko konkkaronkalle
Luottovelka lyhennys
Muut velat lyhennykset
2 koulussa olevaa lasta, erosta vähän aikaa ja totuttelua elämään 3 kertaa pienemmillä tuloilla. Exä tienasi hyvin joten jäi päälle kulutus.
Vuokra 2200 (asumme ulkomailla)
Talolaina 2130 (Suomessa)
Ruokaan 800
Laskuihin 700
Lasten vaatteet ja harratukset 400
Omat ja mieen henk.koht.menot 600
Auto ja muu liikenne 500
Muut sekalaiset menot 600
Säästöön 1000
kertoa, että asumiseen, elämiseen ja lapsiin menee, eikä ihan piisaakaan.
Me asutaan kerrostalossa Itä-Helsingissä, eikä meillä ole autoa. Ei matkustella, ei sisusteta, ei shoppailla. Silti rahat riittävät just ja just.
Opintolainat on maksettu, mutta asuntolainaa piisaa
Eipä tuo ole kummoinenkaan summa, kun asumiskuluihin menee noin 1100¿/kk, päälle autolaina, opintolainaa ja muut menot
Perheessä 2 lasta, minä hoitovapaalla ja mies tienaa lähes tuon verran.
Meillä menee normaali elämiseen ja säästöt karttuu vuodessa n 10.000 euron verran. Meillä ei ole velkaa, asumme vielä toistaiseksi vuokralla. Säästämme omaa taloa varten (1/3 talon hinnasta vähintään säästöillä, loppu tehtävä velkaa..) ja just nyt mm. hankimme uuden auton säästöillä sekä keittiöön uuden jääkaappi-pakastimen. Teemme myös pari ulkomaanmatkaa vuosittain. Nyt kun pääsen minäkin hankkimaan niin säästöön jää roimasti enemmän ja se oman talon käsiraha siten karttuu :)) Ja emme todellakaan elä mielestäni yhtään leveästi, aika nuukasti ostellaan esim uusia vaatteita.
Eli vastaukseni kysymykseesi: laitamme säästöön kaiken perusmenoista ylijäävän...
Mun ja miehen tulot yhteensa noin 100.000e vuodessa. Verottajan jalkeen kateen jaa kuitenkin vaan n. 65.000e/v. Kaikki menee asumiseen (1500e/kk lyhennys + vastike) , autoon (bensa n. 300e) + vakuutus 130e/kk, hyvantekevaisyyteen 150e/kk, ruokakauppaan n. 800e, matkusteluun (iso reissu kerran vuodessa + muutama viikonlopun reissu), lasten harrastuksiin (120e/kk), paivahoitomaksuihin (530e/kk), vaatteisiin n.150e/kk, ulkona syomiseen (n. 200e/kk), pieniin ostoksiin sinne ja tanne (loput). Elintaso noussut vuosien varrella lahes huomaamatta. Lapsia kaksi, alle kouluikaisia.
Tuttavapiirissa useita hyvintienaavia perheita, ja kaikilla menee rahat lahes peruselamiseen, eli ylla luetellun kaltaisesti.