Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset eivät enää tunne Naapuriapua?

Vierailija
04.04.2018 |

Tämä maa on mennyt ihan oudoksi. Muutin viikonloppuna uuteen asuntoon. Olin saanut muuttoavuksi yhden ystäväni, mutta emme olisi millään jaksaneet kantaa painavaa ja sänkyä sisälle. Pyysin erästä ( hyväkuntoisenkin oloista) parikymppistä miestä avuksi. Mies meni samaan taloon avaimilla, ilmeisesti siis asuu siellä. Vastaus: ”ei kiinnosta”. Myös talosta ulos tullut pariskunta, ehkä viisikymppisiä: ”ei ehdi nyt millään.”

Jouduimme sitten ystävän kanssa kahdestaan rehkimään ja menimme tavaroiden kanssa rappu kerrallaan. Ihmeen kaupalla homma saatiin tehtyä, mutta vieläkin on selkä kipeänä. Ihmettelen kyllä tuota ihmisten välinpitämättömyyttä. Muistan lapsuudestani auttavaiset ja ystävälliset naapurit. Ja olen -71 syntynyt, eli en nyt vielä aivan ikäloppukaan. Onko tosiaan näin, että ihmiset ovat nykyaikana itsekkäämpiä, eivätkä enää välitä muista? Vai olenko nyt sitten vain kohtuuton?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään muutetaan usein. Se lienee syy monella. Kun isossa taloyhtiössä voi vuodessa muuttaa toistakymmentä uutta asukkia sisään ja vanhaa pois, ei jaksa aina auttaa. Ja omia kavereitakin saa keskimäärin kerran vuoteen olla jonkun muuttoapuna.... kun ihmiset vaihtaa tupaa kerran kolmeen vuoteen entisen kerran 10 vuoteen sijaan.

Vierailija
22/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olisin kyllä auttanut, mutta olen kyllä sitä mieltä, että muutto apu pyydetään ensi sijaisesti kavereilta, ei uusilta naapureilta yllättäen. Jos en saa kavereita avuksi, niin palkkaan muuttomiehet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan varmaan joku lähtee muuttamaan ilman apuvoimia. Mitä olisit tehnyt jos ette olisikaan jaksaneet kantaa sitä sänkyä? Itkeneet pihalla ja soittaneet poliisille? Aivan epäuskottava juttu.

Vierailija
24/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Eikä pahemmin auteta myöskään sukulaisia tai ystäviäkään. Suvun vanhuksia ei käydä katsomassa, ei oikein edes omia vanhempia, lapsiperheitä ei auteta lastenhoidossa, talonrakentajalle ei tarjota talkooapua. Muistan kun siskoni rakensi taloa 80-luvulla, me sisarukset oltiin aika paljon auttamassa, minäkin teininä kävin siellä siivoamassa, nauloja keräämässä, lautoja maalaamassa, betoniharkkoja kantamassa yms. Naapurit tarjoutuivat valutalkoisiin. Koko suku oli kattotuolitalkoissa. Kun me rakennettettiin 15 v sitten, kukaan ei tarjonnut apua ja jos kysyi, kukaan ei joutanut. Kerran veljeni kävi tapetointiapuna.

Minulle on aina ollut selvää, että suvun vanhuksia käydään tervehtimässä, kiinnostipa tai ei. Nykyään ei tarvitse, kun ne vanhukset on niin ikäviä, en pidä hänestä, en ehdi, en jaksa, eiolepakkojoseihalua. Äidilläni on lähes 20 lastenlasta, omieni lisäksi vain kolme lastenlasta käy joskus, kerran tai pari vuodessa tervehtimässä.

Nuorena hoidin paljon sisarusten lapsia ja ajattelin, että onpa mulla sitten paljon hoitajia omille lapsille. No, oliko? Ei kukaan jaksanut tai ehtinyt tai elämäntilanne oli sellainen, että ei vain sopinut. 

Miten meistä on tullut niin itsekkäitä?

Emme ole itsekkäämpiä. Aikaa vain on vähemmän kaikenlaiseen suunnittelemattomaan.

Ap ei ilmeisesti osaa suunnitella. Isot kalusteet puretaan ja muuttoon tilataan apu etukäteen. Mielestäni ap oli itsekäs kuvitellessaan voivansa hyväksikäyttää muita.

Vierailija
25/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu suomalaisesta kulttuurista, johon on menneinä vuosikymmeninä vaikuttanut sosialismi. Jokainen huolehtikoon omista asioistaan, ja valtio olkoon jokaisen lähin omainen, tuki ja turva.

Suomessa sekä lapsi että vanhempi pitävät usein sitä ylpeilyn aiheena, jos lapsi muuttaa pois kotoa 16-vuotiaana ja tienaa siitä lähtien tienaa omat rahansa. Harva vanhempi kokee kunnia-asiana lapsen elättämistä ja tukemista nuoreen aikuisuuteen. Ja monen nuoren mielestä on jotenkin jalompaa ja itseellisempää nostaa valtion tukia (esim. asumistuki) kuin ottaa vanhemmiltaan rahaa vastaan, vaikka samalla tavalla siinä otetaan muiden armopaloja.

Viime vuosina ihmissuhteiden konmaritus on tullut muotiin, ja ihmisillä on matalampi kynnys polttaa siltoja takanaan. Palstalla yllytetään aina välien katkaisuun, jos joku läheinen on hankala. En tietenkään väitä, ettei olisi paljon tilanteita, joissa se on oikea ratkaisu. Ajan henkeä kuitenkin kuvaa se, että useimpien mielestä "ei vaan kiinnosta" ja "ei sukulaisuus / naapuruus merkitse mitään, ei meillä ole mitään yhteistä" ovat hyväksyttäviä syitä olla torjuva toisen lähestymisyrityksiä kohtaan.

Sosialistisessa valtiossa ihmiset eivät halua ottaa aitoa vastuuta läheisistään, vanhuksista, naapureista, sisarustensa perheistä ym., koska se kuuluu yhteiskunnalle. On vain se oma ydinperhe. On valitettavaa, että hyvän sosiaaliturvan hinta on usein yhteisöllisyys. Niin se vaan menee. Niissä ihailluissa, lämpimissä, yhteisöllisissä kulttuureissa harvemmin on tällaista tukijärjestelmää. Eikä ollut Suomessakaan niinä "vanhoina hyvinä aikoina", kun naapureita ja sukulaisia vielä autettiin. Enkä nyt sano, että ne ovat absoluuttisesti parempia yhteiskuntia kuin tämä. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. On makuasia, minkälaisessa yhteiskunnassa kukin kokisi olevansa onnellisin.

Vierailija
26/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit virheen, olisit tarjonnut rahaa niin olisi alkanut sänky liukumaan.

Ennen vanhaan kahviteltiin naapurien kanssa joten suhde oli lämpimämpi. Silloin molemminpuolinen apu oli normaalia, koska ei oltu tuntemattomia naapureita.

Vierailija
27/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi nuori mies ja yksi pariskunta = koko suomen kansa

Tilastokeskuksen hengessä.

Vierailija
28/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuriapu, onko sen niminen järjestö/yhdistys/seura? Jos kirjoitat naapuriapu, niin se on sitä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta jos kirjoitat sen isolla kirjaimella lauseen keskellä, niin se on ehkä joku edellä mainitsemani. Vai nostitko naapuriavun kenties jalustalle, ja sen takia kirjoitit isolla kirjaimella?

Vierailija
29/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pura se sänkysi ensi kerralla osiin, menee helpommin.

Vierailija
30/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse nauroin kun kaksi hyvässä kunnossa olevaa nuorta miestä raahasi minun sohvani aikoinaan viidenteen kerrokseen (vai oliko se kuudes, ylin kuitenkin) 

Hissiin se ei olisi mahtunut. Sitä ähyllystä ja itkua. Tää ei tuu onnistumaan. Rohkaisin vain sieltä ylätasanteelta, että kyllä te pystytte ;)

Ymmärtänet, että jos itse olen valmis maksamaan siitä, että joku muu kärsii, niin miksi kärsisin ilmaiseksi puolestasi?

Sinkkumies

Vierailija
31/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärän ikäinen vastaanottamaan naapuriapua :)

Miehet auttavat mielellään kauniita nuoria naisia, mutta eivät rumempia tai vanhempia.

Vanhukset saavat myös helpommin apua, kuin keski-ikäiset naiset.

Vierailija
32/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän sellanen juttu, että ilmainen apu kyllä kelpaisi, mutta vastavuoroisuutta ei tunneta.

Ollaan miehen kanssa oltu talkoissa taloa rakentamassa, muuttoapuna kun meillä oli pakettiauto, maalaamassa taloa, pihatalkoissa, lapsenvahteina...

Kun oltais itse tarvittu apua, niin kaikilla oli tosi paljon kiirettä, kremppaa tai muuten niin raskasta ettei joutanut.

Meinattiin sitten, että hoitakoon jokainen itse omat hommansa. Rahalla saa ammatti-ihmisiä, jotka mielellään auttavat.

Vierailija
33/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omat kiireensä, hyvä kun omat hommansa ehtii ja jaksaa.

Vierailija
34/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän sellanen juttu, että ilmainen apu kyllä kelpaisi, mutta vastavuoroisuutta ei tunneta.

Ollaan miehen kanssa oltu talkoissa taloa rakentamassa, muuttoapuna kun meillä oli pakettiauto, maalaamassa taloa, pihatalkoissa, lapsenvahteina...

Kun oltais itse tarvittu apua, niin kaikilla oli tosi paljon kiirettä, kremppaa tai muuten niin raskasta ettei joutanut.

Meinattiin sitten, että hoitakoon jokainen itse omat hommansa. Rahalla saa ammatti-ihmisiä, jotka mielellään auttavat.

Miehen suku toimii näin.

Heillä on tarvetta vaikka minkälaiselle avulle, ihan jatkuvasti.

Vaikka ihan vaan kylään olisi tarkoitus mennä, niin kohta sitä huomaa olevansa jossain talkoissa mukana.

Toiseen suuntaan tämä apu ei toimi.

Meille kun on niin pitkä matka, eihän sitä nyt sellaista jaksa.

Ihan yhtä pitkä se matka on toiseenkiin suuntaan, mutta silti meidän oletetaan jaksavan, ja jaksavan siihen lisäksi vielä talkooapuna toimia.

Vierailija
35/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet kyllä härski, todella.

Vierailija
36/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju kertoo syyn, miksi vain yksi ystävä pääsi paikalle.

Vierailija
37/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes kehtaisi häiritä naapuria tuollaisella. Muuttomiehet on sitä varten että kantavat, ei naapurit.

Vierailija
38/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttoauto, -miehet, -laatikot ja työt, maksaa noin 900€.

Firmalla on vakuutukset. 160-neliöinen ok-talo tyhjenee tunnissa, toinen täyttyy samassa ajassa, itse voi seistä vieressä ja komentaa.

Joten mitä valkoista roskaa on tämä väki, joka kolhii sängyillään rapun seiniä 12 tuntia ja kuvittelee, että ilmaiseksi autetaan omien kiireiden keskellä? Mistä peräkylästä???

Vierailija
39/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan varannut tarpeeksi muuttoapua.Niin muut toimivat.Btw, naapuriapu kirjoitetaan kyllä  pienellä alkukirjaimella, ellei kyse ole firman  nimestä.

Vierailija
40/78 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista että meistä suomalaisista on tullut niin itsekkäitä. Pieni korvien välien laajennus, vuosi Nepalissa, missä ihmiset ovat aidosti ystävällisiä, voisi tehdä terää.

Asun pk-seudulla, rivitaloyhtiössä. Meillä on hyvä taloyhtiö, naapuriapu toimii vastavuoroisesti. Monet naapureista ovat parhaita ystäviäni. Kun muutimme taloyhtiön sisällä, naapurit auttoivat muutossa. Matkoilla ollessa naapuri hoitaa postit, kukat ja lemmikit. Lapset ovat kavereita keskenään, puolin ja toisin hoidetaan toistemme lapsia tarvittaessa. Tiedän että tämä on harvinaista eikä tällainen yhteisöllisyys sovi kaikille. Meille tämä on enemmän kuin lottovoitto.