Miksi suomalaiset eivät enää tunne Naapuriapua?
Tämä maa on mennyt ihan oudoksi. Muutin viikonloppuna uuteen asuntoon. Olin saanut muuttoavuksi yhden ystäväni, mutta emme olisi millään jaksaneet kantaa painavaa ja sänkyä sisälle. Pyysin erästä ( hyväkuntoisenkin oloista) parikymppistä miestä avuksi. Mies meni samaan taloon avaimilla, ilmeisesti siis asuu siellä. Vastaus: ”ei kiinnosta”. Myös talosta ulos tullut pariskunta, ehkä viisikymppisiä: ”ei ehdi nyt millään.”
Jouduimme sitten ystävän kanssa kahdestaan rehkimään ja menimme tavaroiden kanssa rappu kerrallaan. Ihmeen kaupalla homma saatiin tehtyä, mutta vieläkin on selkä kipeänä. Ihmettelen kyllä tuota ihmisten välinpitämättömyyttä. Muistan lapsuudestani auttavaiset ja ystävälliset naapurit. Ja olen -71 syntynyt, eli en nyt vielä aivan ikäloppukaan. Onko tosiaan näin, että ihmiset ovat nykyaikana itsekkäämpiä, eivätkä enää välitä muista? Vai olenko nyt sitten vain kohtuuton?
Kommentit (78)
Autan kyllä naapureita esim.laatikoiden tms kantamisessa, mutta tässäkin on vastuuasiat. En halua olla korvausvelvollinen jos jotain hajoaa.
Mitään painavaa sohvaa en kyllä roudaa yläkerroksiin. Sori nyt vaan. Ellen sitten satu olemaan lenkille menossa/tulossa ja oikeat kamppeet päällä.
Kyllä nopeita pikku juttuja voi tehdä. Mutta sellaisen sängyn siirtäminen, jota kaksi ihmistä ei helposti siirrä, ei todellakaan kuulu pikku juttuihin tai kuulosta kovinkaan nopealta.
Asun Helsingissä rivitalossa ja olen käynyt kastelemassa naapurin kukat, tyhjentänyt postilaatikon ja lapioinut lumet naapurin oven edestä jne.
Mikä teidän suunnitelma oli sen varalle, että kukaan kantamiskykyinen ei olisi sattunut kulkemaan ohi? Naapuriapu on hyvä juttu, mutta on myös vähän röyhkeää olettaa että kuka tahansa ohikulkija suostuu raahaamaan painavaa sänkyä. Ja ihmisillä voi oikeasti olla kiire. Sitäpaitsi ettehän te edes vielä olleet naapureita, kun vasta muutit taloon?
Mulla on kyllä ihan päinvastaisia kokemuksia. Pari viikkoa sitten meidän auto juuttui kinokseen parkkipaikalla ja tuttu naapuri JA täysin tuntematon vastapäisen talon naapuri tulivat omasta aloitteestaan auttamaan ja auttoivat kunnes auto saatiin irti, vaikka ei se ihan nopeasti käynyt.
Jännä juttu, miten tämän avun ja yhteisöllisyyden perään huutelijat ovat yleensä aina niitä, jotka haluavat itse sitä apua eikä toisinpäin. Itse olen luonut ihan toimivan verkoston omassa lähinaapurustossani tarjoamalla ensin itse sitä apua.
Apuun kuuluu myös tietty vastavuoroisuus. Veikkaan, että jos joku olisi antanut sinulle kaipaamaasi kantoapua, et silti olisi vastapalvelukseksi kutsunut häntä esim. luoksesi syömään tms. Olisit varmaan vaan olettanut saavasi ilmaista apua ilman että sinun tarvitsee tehdä mitään. Ei se näin toimi.
Minä otin naapurien lapsiaa välillä kyytiin koulusta ja muutenkin saivat olla meillä hoidossa vanhempien menojen aikana. Kunnes kyllästyin yksipuoliseen naapuriapuun. Ei kiitos enää. Nyt samaa yrittää eräs lähellä asuva tuttava; tekee töitä silloin tällöin ja on nyt muutaman kerran tuupannut lapsensa meille "leikkimään" omien lasteni kanssa kun on itse töissä. Kun eihän siitä vaivaa ole, samallahan se siinä menee kuim omasikin... Jos ei ala tulla kutsuja leikkimää omilleni heiltä päin niin loppuu minunkin puolelta "naapuriapu".
En ymmärrä huolimatonta oman elämän hallintaa ja suunnittelua.
Oliskohan tämä tapahtunut porvoossa.
Onneks tällä pikkukylällä vielä autetaan naapuria. Varsinkin naisihmisellä piisaa kyllä auttajia!
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuori mies ja yksi pariskunta = koko suomen kansa
Niinpä. Itse tunnen tajuttoman ystävällisiä ja avuliaita naapureita. Ihan normaalia tarjota apua viereisenkin talon ihmisille, jotka tunnetaan vain naamalta.
Ja ennen kuin joku sanoo, että pikkukylässä tms, niin Tampereen keskustassa.
”Ei kiinnosta” on kyllä outo ja tökerö vastaus. Normaalit käytöstavat omaava ihminen sanoisi ”nyt on kiire”. Ja sen pitää riittää.
Tunnen valtavaa myötätuntoa sitä ystävääsi kohtaan. On aivan hirveää olla auttamassa muutossa kun työsarka on aivan ylitsepääsemätön. Toivottavasti arvostat ystävääsi.
Minusta apen toiminta on täysin ok. Ihan varmasti apen on ihminen joka auttaa myös muita,tuskin muuten olisi kehdannut kysyä.
Sama mulla. Autan aina muita, ja teen sen mielelläni. Tarjoan apua tarvitseville myös esim.face ryhmissä. Tykkään ihmisistä, toivon että apua tarvitsevat saavst sitä. Mielestäni tällainen ajattelu on inhimillistä. Teitä, parjaajat ihmettelen syvästi. Hävettää jotenkin teidän puolesta.
Ei pidä paikkaansa. Ei kaikkea hesassa koettua voi todellakaan koko suomen alueelle yleistää.
Muuttoapua oisi sinun pitänyt pyytää jo muuttoa järjestäessäsi, ei kuulu naapuriavun piiriin mikään sohvan kantamiset, ovea voi tietty auki ja tervehtiä kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä autan jos joku pyytää, mutta onhan se aika erikoista teettää muuttonsa naapureilla. Tulisikojan joku imuroimaan puolestani?
Muuten en kyllä halua olla naapureiden kanssa tekemisissä tervehtimistä enempää. Onneksi kerrostalossa saa olla rauhassa, rivari kaikkine typerine pihatalkoineen (joihin en toki osallistunut) oli yhtä helvettiä.
Ei ollenkaan ole helvettiä. Teen työt mitä olen aikonutkin tehdä, enkä tervehdi ketään.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Muutitko ensimmäistä kertaa vai miksi ajattelit, että saisit muuton tehtyä kahdestaan ystäväsi kanssa? Yleensä ihmisillä on tapana varautua sellaisiin asioihin kuin muutto ja miettiä etukäteen, miten muutto saadaan hoidettua. Ei suinkaan ajatellen, että kyllä uuden asunnon luona varmaan joku tulee auttamaan.
Heh.. olen muuttanut ykinäänkin. Mm. Siten, että olen pitänyt asuntoni kuukauden pidempään ja kuljettanut tavaroita uuteen asuntoon autollinen kerrallaan. Siten saa jo 90% asioista liikahtamaan.
Sinkkumies
Toki älyähän tämäkin vaatii, mutta sitä ei palstalaisilla liene.
Vierailija kirjoitti:
Minusta apen toiminta on täysin ok. Ihan varmasti apen on ihminen joka auttaa myös muita,tuskin muuten olisi kehdannut kysyä.
Sama mulla. Autan aina muita, ja teen sen mielelläni. Tarjoan apua tarvitseville myös esim.face ryhmissä. Tykkään ihmisistä, toivon että apua tarvitsevat saavst sitä. Mielestäni tällainen ajattelu on inhimillistä. Teitä, parjaajat ihmettelen syvästi. Hävettää jotenkin teidän puolesta.
Mulle avun antaminen ei ole vaikeaa. Riittää, että kysyy. Se ei mun kapasiteetista vie 1% kaan..
Kaikenlaisia itkijöitä kyllä on.
Sinkkumies
Ei kukaan ennenkään muuttoa ulkoistanut satunnaisille vastaantulijoille.
Naspuriin ja toisiin ihmiseen ei voi luottaa. Ties millaisia ihmisiä he ovat. Paras apu on oma apu, joten jokainen selviytyköön itse.
Itse kyllä autan jos joku pyytää, mutta onhan se aika erikoista teettää muuttonsa naapureilla. Tulisikojan joku imuroimaan puolestani?
Muuten en kyllä halua olla naapureiden kanssa tekemisissä tervehtimistä enempää. Onneksi kerrostalossa saa olla rauhassa, rivari kaikkine typerine pihatalkoineen (joihin en toki osallistunut) oli yhtä helvettiä.