Lapsen koulukaverin äidin ”lokkiminen”
Tilanne: lapsemme hyvä ystävä 12 v ei ole koskaan ollut ulkomailla (paitsi laivalla) Me matkustelemme useamman kerran vuodessa sekä kauko-että Euroopan matkoja. Tytöt alkoivat inttää viime syksynä että ”Kia” tulisi mukaan kesälomareissuun erääseen etelä-Euroopan maahan. Lopulta äitinsä otti yhteyttä ja kysyi että onko tämä tyttöjen juttuja vai sopiiko. Mietimme hetken ja lupauduimme ottamaan Kian mukaan. Sanoin hänelle, että lennot otetaan päivänä x ja siihen mennessä hänen täytyy siirtää raha tilille (minulla on jonkinlainen vaisto ollut tästä ihmisestä) Rahasta puolet tuli päivänä x ja toista puolta kyselinkin muutamaan otteeseen, koska olin liput jo luottokortilla kuitannut
Nyt sitten kerroin hänelle, että vuokraamamme uima-altaallinenasunto maksaa kahdelta viikolta 1700€ Eli Kian osuus 283. Lisäksi jouduimme vuokraamaan aiottua isomman auton, koska lapsia 4 ja sanoin että maksamme toki bensakulut mutta ehdotin tuon erotuksen maksamista hänen äidilleen. Erotus 5 ja 7 hengen autossa on 135€. Hänen äitinsä oli kovin suiviintunut, että ei todellakaan ole varautunut YLIMÄÄRÄISIIN kuluihin, että mummo on luvannut 150€ matkarahaa, mutta enempää ei ole. Olin tyrmistynyt. Olen laskenut, että iltaisin ulkona syöminen, aamiaiset, jätskit jne kustantavat minimissään 25€/pvä eli 350€ tulisi pelkästään näistä. Entäs sitten kun mennään vesipuistoon tai eläintarhaan? En tiedä mitä tehdä, onhan tämä meille aika paska investointi. Sanonko ystävällisesti, että ei onnistu ha tehkää maksamallanne lentolipulla mitä haluatte? Mielipiteitä?
Kommentit (420)
Ei pidä luvata matkalle mukaan "ylimääräisiä" , jollei ole varaa siihen. Piste .
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä luvata matkalle mukaan "ylimääräisiä" , jollei ole varaa siihen. Piste .
Meillä päin nämä "ylimääräiset" kustantavat matkansa itse. En ole koskaan pitänyt olettamuksena et mun vanhempien pitäisi maksaa mun kavereiden matkat. 🙄 Eikä ole kaveritkaan. Vanhemmat sopivat keskenään kustannuksista ja maksusta. Vanhempani ovat joskus maksaneet jätskit tai liput huvipuistoon, mutta majoituksen, lennot ja omat ruuat ovat kaverit itse maksaneet.
Muutamia epäkohtia havaittavissa.
1. Sinun olisi tullut ilmoittaa Kian perheelle etukäteen kaikki mahdolliset kulut, ja tehdä selväksi mitkä asiat tyttö kustantaa itse.
2. Auton käytöstä rahan pulittaminen on ihan outoa-
3. Asumisesta ei tulisi Kian maksaa, sillä olisitte kuitenkin samankokoisen mestan vuokranneet.
Itse, jos olisin hyväksynyt mukaan kaverin lapsen, käskisin maksamaan itse vain lentolipun, ruokakulut sekä mahdolliset harrasteet (ja nekin vain, jos harrasteet on ennalta mietitty ja varattu)
Se mikä tuossa eniten yököttää on se, että Kia olisi vastannut täysimääräisenä kuluista aikuisen lailla ilman mitään päätösvaltaa asumiseen, autoon ja tuskin se Kia olisi ravintoloita ja menoja saanut valita.
Provo tai ei, valitettavasti tiedän ihan hyvätuloisia ”aikuisia” jotka oikeasti laskevat menot pennilleen. Jopa perheessä. Joten ihan mahdollista tällainen ap:n touhu on.
Suurimman karhunpalveluksen tekee kyllä lapselleen. Eläköön sen kanssa.
Olen aika vanha, omat lapset jo teini-iässä. En voi käsittää enkä arvostaa edelleenkään oman äitini tapaa toimia kun olin itse teini.
Aloittajan tarkoitus taisi ollakin näpäyttää tämän kaveritytön vanhempia. Jos hän olisi ollut aidon ystävällinen, niin hän olisi kertonut aivan alussa kuinka paljon matka suunnilleen tulisi tytölle maksamaan. Sellainen, joka ei ole paljon matkustanut, ei välttämättä osaa ajatella kaikkia kuluja.
Onhan tässä sellainenkin mahdollisuus, että tytön vanhemmat maksavat tytön osuuden matkan jälkeen vaikkapa muutamassa erässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo... Tätä minäki arvon, että otetaanko tytön kaveri reissuun mukaan. Tiedän, että just ja just lentoliput pystyy persaukinen äiti maksamaan. Muuten kulut jää meille. Jokaista penniä ei saa ikinä. Tässä on tietysti se ero, että itse maksaisin ylpeänä ihmisenä kaikki lapsestani tulevat kulut, mutta nää "köyhät" on aina mielellään toisten lompakolla ja itsekkäästi sulkevat silmänsä kaikelta hyväksikäytössään.
Muuten sanoisin:
- onko reilua jakaa asunto per nenä? Paljonko oikeasti panostitte lisää kämppään tuon vieraan muksun takia?
- autojuttu on kinkkinen. Se on totta, että vain ja ainoastaan vieraan lapsen takia tarvitte isomman auton.
- tuo 350 Euroa ei ole kohtuuton ruuasta, ymmärtääkseni teillä on yli viikon matka?
350 on kohtuuton ruuasta.
No ei varmana ole! Täytyyhän sitä syödä ainakin pari kertaa päivässä ja matkalla se yleensä tapahtuu ravintolassa. Kevyesti menee ihan minimissään 20€/päivä vaikka olisi halpakin kohde maa. Kahden viikon matkalla siis 280€ pelkkiin ravintolalaskuihin. Vähintään! Lisäksi kaikki aamupalan, välipalat, juomat jne. Hyvä jos 350€ edes riittää! Jos kohde on esim Italia tai jokin muu ei niin halpa turiatirysä niin ei varmasti riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Korjaan 3 virheellistä asiaa, jotka sitkeästi toistuu joka sivulla
A) Airbnb -asunto uima-altaalla. Hinta oli eri viidelle/kuudelle. Talo on hieman etäämmällä, hinta oli mielestäni edullunen. Käyttäjäarviot viittä tähteä. Auto välttämätön
B) auton hinnassa oli selkeä ero viidelle/seitsemälle
C) Emme ole hyvätuloisia. Matkustelemme paljon, mutta olemme keskituloisia. Säästämme paljon rahaa juurikin hyödyntämällä lentokamppiksia hyvissä ajoin (mm kaukomatkoilla käytämme Qataria, jossa usein ”kids fly free” kamppiksia) Juu ja tiedän että on perseestä ja väärin lentää Qatarilla ja orjatyö ja ihmisoikeudet jne. Sanon tämänkin itse kun minusta on tehty maailman huonoin ihminen
Hienoa, että täällä on kymmeniä, ellei satoja ystävällisiä, jotka maksaa lentoliput, ylläpidon, huvipuistot ja kylpylät vieraille lapsille. Tosi moni lapsi ilahtuu tänä kesänä :)
Asiaan. Kian äiti vastasi. Hän kertoi ettei Kialla ole passia tai henkilökorttia, koska sellaista ei kuulemma tarvita (meillä on ko maassa tarkastettu passit poislähtiessä, joka kerta) Hän ei ollut myöskään tietoinen onko kotivakuutuksessa matkavakuutus. Kerroin kohteliaasti, että ruokailut (aamupala, dinner, mahd jätskiostot, välipala) vievät rahaa n 20€ päivä. Hän sanoi että liian kallista tuollainen loma. Lopuksi totesi että lentolipun rahalle on muuta käyttöä ja että hyvä jos voin palauttaa rahan nopeasti. Asia siis ratkesi, olen tyytyväinen että asia selvitetty. -ap
Varmaan hyvä että asia ratkesi näin päin. Jos ei ole edes henkilökorttia vaikka on 12-vuotiaasta kyse niin aika heikosti on valmistautunut mihinkään. Eikä tiedä onko matkavakuutustakaan. ?? Pelkästään passiin kuvineen menee monta kymppiä.
Ei kukaan normaali ihminen oleta että voi lähettää lapsensa matkalle toisen kustannuksella. Vaikka ei olisikaan matkustellut niin kyllä jokainen tajuaa että lentojen lisäksi myös asuminen maksaa ja joka päivä pitää syödä. Eikä kukaan varmaan myöskään ajattele ettei siellä lomalla mitään tehdä ettei yhtään ylimääräistä rahaa kulu. Kun tämän Kian äiti otti yhteyttä ja kysyi voiko tyttö lähteä mukaan hänen olisi ilman muuta pitänyt olla myös valmis maksamaan kaikki tytön kulut. Tietenkin! Hän ei voi myöskään odottaa että ap:n perhe laskee reissunsa tasoa jotta Kia pääsisi halvemmalla. Sehän on HEIDÄN lomansa ja he ovat ystävällisiä jo suostuessaan ottamaan ylimääräisen lapsen mukaan. Uskomattoman röyhkeää odottaa heidän vielä MAKSAVAN siitä että ovat lapsenvahtina lomansa ajan vieraalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä rahaa kohta enää ole, kun alkaa muiden matkoja makselemaan.
No jos on niin tiukoilla, ettei satunnaisesti voi kaverin kuluista osaa maksaa, niin silloin kannattaisi varmaan suunnitella omatkin lomat edullisemmiksi. Ap:lla tuntuu rahaa riittävän.
Siis että mitä?! Pitäisi suunnitella omat lomansa riittävän halvaksi sitä varten että olisi varaa kustantaa kavereiden matkustelua??? Ei hyvää päivää! Mieti nyt vähän mitä kirjoitat!
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan siihen serkkujen yhteismatkasta. Kyllä siskon lapset ovat tietenkin eri juttu kun jotkut kaverit. . Siskon lapsia on jo odotettu yhdessä ennen syntymää. Saman vuonna syntyneet elävät lapsuutensa lähes sisaruksina. Voi olla yhdessä koko kesät, ja välillä asuttukin " mummolassa ". Yheisiä autoja käytetään ja joulut, pyhät ja usein arjetkin vietetään yhdessä. Silloin on ne raha-asiatkin melko yhteisiä jos samasta padasta syödään. Sama suku ympärillä. Lomalle on helpompi ottaa serkku kun tietää lapsen tavat ja mielipiteet. Sisarukset ovat elämässä ehkä pitkään läheisimmät perheet. Terv, ollaan menossa porukalla vappulounaalle. Siskon lapset ovat kuin omia lapsia, tekisin mitä tahansa heidän vuokseen.
Ovatko rahasi yhteiset myös miehesi veljien ja siskojen kanssa? Hieman rohkenen epäillä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, mulle on käynyt näin että yksi lapsen kaverin äiti oli kertonut yhdelle yhteiselle tuttavalle että olisi kutsunut lapseni heidän mukaan matkalle, vai menikö se jopa niin että hänkin oli käyttänyt ilmaisua että minä olin jopa itse ängennyt lastani mukaan. Tälläistä keskustelua ei oltu ikinä käyty, enhän minä ole ollut edes missään yhteyksissä tuohon äitiin. Lisäksi hänkin oli ilmoittanut että matka olisi peruuntunut kun en halunnut tai voinut maksaa kustannuksia. Olin kyllä aika hämmentynyt. En ole kyllä missään tekemisissä tuon perheen kanssa ja tiesin aina että pahasti vippaa tuon äidin päässä mutta tällainen oli todella outo kokemus. Mutta niin kuin sanoin koska emme ole missään tekemisissä en voinut kysyä häneltä suoraan ja jos totta puhutaan niin kyseinen tyyppi puistattaa sen verran että en kyllä haluaisi olla missään kontaktissa.
En tiedä sitten oliko motiivina joku kosto tai mustamaalaus tai muuten vaan sairas mieli kun valitettavasti hän oli aikoinaan saanut tietää että en ajatellut hänestä kovin ylevästi toisin sanoen hieman kritisoin häntä hänen käyttäytymisestään ja elämästään yleensä ja tämä oli jotenkin kantautunut hänen korviinsa. Kyse oli kuitenkin asioista jotka kaikki ns. näkivät eli ei mitään valheellista panettelua. Ei kai tässä ole kyseessä sama henkilö?
Voin kertoa sinulle vuorenvarmasti että et ole ko henkilö. Samasta syystä uskalsin tämän avauksen tänne laittaa. Moni varmaan hoksaa mistä kyse. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mun nähdäkseni ne on ne varakkaat jotka ovat penneistään tarkimpia. Siksi kaiketi ovatkin varakkaita.
T:raha-asioissaan löperö
Itse olen varakas ja mielelläni tarjoan vähemmän varakkaille jos toinen osapuoli on muuten asiallisesti käyttäytyvä ja joskus saa jotain takaisinpäinkin eikä kyse ole vain hyväksikäytöstä. Sen takaisin tulevan ei tarvitse olla mitään rahallista tai muuta materiaalista (tai edes muuten hyödyllistä) vaan ajatus ratkaisee.
Tässä tapauksessa on vaikea sanoa, onko kyse provosta, lokkeilijaäidistä joka tuhlaa omat vähät rahat viinaan ja jättää lapsensa muiden hoidettavaksi, alemman luokan nousukasperheestä joka haluaa päivittää oman lomansa astetta paremmaksi rahastamalla lapsen kaverin köyhää perhettä, vai kahdesta jokseenkin normaalista (kaikesta päätellen hieman alemman sosiaaliluokan) perheestä, jotka eivät ole pystyneet kommunikoimaan selkeästi. Molempien osapuolien olisi pitänyt alusta asti selvittää minkälaisesta kokonaisbudjetista lapsen kaverin osalta puhutaan ja mitä siihen sisältyy. Jos se olisi saatu sovittua, olisi matkajärjestäjäperheen pitänyt pitää siitä kiinni eikä keksiä koko ajan uusia lisäkuluja. Jos kaverin äiti ei osannut kysyä kokemattomana joka asiaa, olisi kokeneemman osapuolen pitänyt älytä ottaa vähän vastuusta ja hyvissä ajoin keskustella siitä mitä kaikkea mietittävää ja vastuukysymyksiä asiaan liittyy. Mutta kun elämänhallintataidot ja tahdikkuus ovat alemmissa luokissa mitä ovat.
Palaan asiaan vielä. Minulle tuli Kian puolesta paha mieli, tottakai. Soitin äidille tänään ja ehdotin puhumista asiasta. Hän sanoi, että oli netistä selvittänyt että ei tarvitse passia ko maahan ja ei siksi ollut ymmärtänyt asiaa. Sanoi että passi on tähän kuuhun liian kallis investointi ja lisäksi epäili että passin hakemiseen liittyisi toinen ongelma (jota en tässä avaa nyt enkä myöhemmin) Sanoin hänelle, että olemme valmiita maksamaan autokorotuksen ja asumisenkin, mutta emme pysty kustantamaan kaikkea ja 150€ on aivan liian vähän. Kian äiti sanoi, että passin hakeminen ei jokatapauksessa onnistu tällä aikataululla.
En osaa sanoa onko totta että ilman passia voi matkustaa. Viime viikolla minulla tarkastettiin passi Nizzasta lähtiessäni ja puhuessamme asiasta mieheni kanssa, oli meillä sama muistikuva että passit olisi myös Euroopan kohdemaissa tarvittu.
Edelliselle: Nyt vedit provon liian pitkälle. Aivan selvä provo. Tarina vaan jatkuu, ja ihan outoja käänteitä. Vai matkiiko joku tuossa ap:ta? P.s. Pikapassin saa parissa tunnissa lentokentältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä rahaa kohta enää ole, kun alkaa muiden matkoja makselemaan.
No jos on niin tiukoilla, ettei satunnaisesti voi kaverin kuluista osaa maksaa, niin silloin kannattaisi varmaan suunnitella omatkin lomat edullisemmiksi. Ap:lla tuntuu rahaa riittävän.
Siis että mitä?! Pitäisi suunnitella omat lomansa riittävän halvaksi sitä varten että olisi varaa kustantaa kavereiden matkustelua??? Ei hyvää päivää! Mieti nyt vähän mitä kirjoitat!
No ei tietenkään pidä sitä varten. Vaan jos on tiukoilla. Ap ei tunnu olevan, kun otetaan kallis majoitus ja auto, joten luulisi, ettei se, että vähän avustaa kaveria, tuntuisi missään. Mutta tässä tapauksessa nyt varmaan parempi, ettei Kia lähde, kun ei ole varaa edes passiin.
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle: Nyt vedit provon liian pitkälle. Aivan selvä provo. Tarina vaan jatkuu, ja ihan outoja käänteitä. Vai matkiiko joku tuossa ap:ta? P.s. Pikapassin saa parissa tunnissa lentokentältä.
Ilman rahaa? Passi maksaa...heikko on sun lukutaito, jos et älynnyt, että sillä äidillä EI OLE RAHAA siihen passiin.
Vierailija kirjoitti:
Palaan asiaan vielä. Minulle tuli Kian puolesta paha mieli, tottakai. Soitin äidille tänään ja ehdotin puhumista asiasta. Hän sanoi, että oli netistä selvittänyt että ei tarvitse passia ko maahan ja ei siksi ollut ymmärtänyt asiaa. Sanoi että passi on tähän kuuhun liian kallis investointi ja lisäksi epäili että passin hakemiseen liittyisi toinen ongelma (jota en tässä avaa nyt enkä myöhemmin) Sanoin hänelle, että olemme valmiita maksamaan autokorotuksen ja asumisenkin, mutta emme pysty kustantamaan kaikkea ja 150€ on aivan liian vähän. Kian äiti sanoi, että passin hakeminen ei jokatapauksessa onnistu tällä aikataululla.
En osaa sanoa onko totta että ilman passia voi matkustaa. Viime viikolla minulla tarkastettiin passi Nizzasta lähtiessäni ja puhuessamme asiasta mieheni kanssa, oli meillä sama muistikuva että passit olisi myös Euroopan kohdemaissa tarvittu.
Passin hankintaan liittynee ehkä joku huoltajuuskuvio, joka on vaikea hoitaa, sillä muutenhan passin saisi aikataulu huomioiden. Vaikka maassa ei tarvittaisi passia, kuten EU-alueella ei välttämättä kaikissa maissa EU-maiden kansalaisilta, niin todellakin henkilöllisyys pitää pystyä pyydettäessä todistamaan. Alaikäinen tarvitsee aina passin tai henkilötodistuksen. Todennäköisesti olisitte tarvinneet myös vanhempien kirjallisen todistuksen siitä, että teillä on luvallisesti heidän alaikäinen lapsensa mukana, kun ymmärtääkseni todistus huoltajuudesta voidaan biovanhemmiltakin vaatia, jos lapsi matkustaa vain toisen vanhemman kanssa! Ja yhteishuoltajuudessa passin saamiseksi, vaikka yhteistaloudessa elettäisiinkin, tarvitaan joko molempien vanhempien läsnäolo passia haettaessa tai toisen kirjallinen lupa passin myöntämiseen. Myös lapsen ikä vaikuttaa passin hakemiseen.
Myös vakuutus on välttämätön juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun nähdäkseni ne on ne varakkaat jotka ovat penneistään tarkimpia. Siksi kaiketi ovatkin varakkaita.
T:raha-asioissaan löperö
Itse olen varakas ja mielelläni tarjoan vähemmän varakkaille jos toinen osapuoli on muuten asiallisesti käyttäytyvä ja joskus saa jotain takaisinpäinkin eikä kyse ole vain hyväksikäytöstä. Sen takaisin tulevan ei tarvitse olla mitään rahallista tai muuta materiaalista (tai edes muuten hyödyllistä) vaan ajatus ratkaisee.
Tässä tapauksessa on vaikea sanoa, onko kyse provosta, lokkeilijaäidistä joka tuhlaa omat vähät rahat viinaan ja jättää lapsensa muiden hoidettavaksi, alemman luokan nousukasperheestä joka haluaa päivittää oman lomansa astetta paremmaksi rahastamalla lapsen kaverin köyhää perhettä, vai kahdesta jokseenkin normaalista (kaikesta päätellen hieman alemman sosiaaliluokan) perheestä, jotka eivät ole pystyneet kommunikoimaan selkeästi. Molempien osapuolien olisi pitänyt alusta asti selvittää minkälaisesta kokonaisbudjetista lapsen kaverin osalta puhutaan ja mitä siihen sisältyy. Jos se olisi saatu sovittua, olisi matkajärjestäjäperheen pitänyt pitää siitä kiinni eikä keksiä koko ajan uusia lisäkuluja. Jos kaverin äiti ei osannut kysyä kokemattomana joka asiaa, olisi kokeneemman osapuolen pitänyt älytä ottaa vähän vastuusta ja hyvissä ajoin keskustella siitä mitä kaikkea mietittävää ja vastuukysymyksiä asiaan liittyy. Mutta kun elämänhallintataidot ja tahdikkuus ovat alemmissa luokissa mitä ovat.
Porvariston hillitty charmi! Heheh!
Hyvä luoja! Mistä tuollaisia äitejä sikiää. Sääli hänen omia lapsiaan.