En ole koskaan saanut syödä niin paljon ja niin hyvää ruokaa kuin nyt VHH:lla
En edes tajua, miksi en ole muuttanut ruokavaliotani aikaisemmin. Nyt saan nauttia täyttävää ruokaa ja voida hyvin, silti paino putoaa ja vartalo kiinteytyy. Mikään konsti ei ole koskaan ollut näin tehokas!
Ahh, mieleni täyttyy onnesta ajatellessani kuinka ihana seuraava ateria tulee olemaan ja kuinka en todellakaan missään vaiheessa tule kituuttamaan tai tuntemaan minkään moista heikotusta tämän ruokavalion vuoksi ❤️
Kommentit (342)
En itse ryhtyisi ikipäivänä vhh-dieetille, mutta hyvä jos sulla toimii. Tärkeintä on oma yksilöllinen hyvinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat! Lchf:lla vuoden alusta. En ole koskaan ennen syönyt ja voinut näin hyvin. Paino pudonnut 5 kg normaalipainon sisällä. Vyötärö tullut taaas esiin. Ei tarvitse kärsiä nälkää, laskea kaloreita tai punnita kituannoksia. Mahtavaa.
Mikähän tämä "Lchf" sitten on.
Vähän hiilaria, paljon rasvaa
Vierailija kirjoitti:
No minäpä syön hiilareita ja kaikkea muutakin just niin paljon ku huvittaa ja ihan normaalipainoisena/hoikkana pysynyt kokoajan. En ymmärrä tuollaisia ruokavalion kyyläämisiä muutoin kuin jos on keliakiaa, allergioita tai muita OIKEITA syitä.
Miksi ihminen ei saisi syödä sillä tavalla kuin haluaa ja on hyvinvoiva olo? Jos joku ei voi hyvin syötyään leipää tms.miksi se sinua häiritsee? Vaikka ei olisi sairautta taustalla niin kaikille ei sovi samanlainen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
No minäpä syön hiilareita ja kaikkea muutakin just niin paljon ku huvittaa ja ihan normaalipainoisena/hoikkana pysynyt kokoajan. En ymmärrä tuollaisia ruokavalion kyyläämisiä muutoin kuin jos on keliakiaa, allergioita tai muita OIKEITA syitä.
Se on kiva, että syöt mitä syöt, mutta ei mua kiinnosta mielipiteesi siitä, onko omat syömiseni sinusta kyttäämistä tai jotain. Minä syön luvan kanssa lempiruokiani, niin paljon kuin jaksan, ja silti/siksi laihdun ja voin paljon paremmin kuin tuolla sinun leipä-pastasekoilulla.
Mä yritin muutaman vuoden ajan syödä vähähiilarisesti. Olin aivan mahdoton sokerihiiri ja ajattelin, että vhh olisi auttanut minua pääsemään siitä eroon. Ja paskat. Söin vaan entistä enemmän kaikkea sokerista eikä minulla ollut "itsekuria" päästä sokerista eroon. Lopulta tutustuin kasvissyöntiin ja siirryin pikkuhiljaa siihen. Rasvankäyttö väheni ja aloin syödä terveellisiä hiilareita. Sokerinhimo hävisi lähes kokonaan. Nyt syön paljon terveellisisemmin kuin vvh-aikoinani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa. Kertokaahan hyviä esimerkkejä ruuistanne.
Aamupala näyttää kovasti samalta kuin päivän muut pääruoat, eli aamulla voi vaikka paistaa pekonia/lihaisia nakkeja (Snellmanilla on todella hyvä vaihtoehto hh suhteen), muuta lihaa, kananmunia, kasviksia mielen mukaan. Tällä pysyy kylläisenä klo 13 tienoille. Vuorotyöläisenä aamuvuoroon menijänä paras kaveri on rasvakahvi (googleta ohje), jolla pysyy hyvin kylläisenä seuraavaan ruokahetkeen asti.
Lounaalla ja päivällisellä samantyyppinen kattaus, laiskana saatan syödä kasviksia, 2% raejuustoa, lihaa, panostaessa teen kesäkurpitsanuudeleita ja kanaa. Kermaa sekaan niin tulee hyvä kanakastike.
Herkutteluun teen vhh-lettuja, ohje löytyy googlettamalla. Lisään sekaan teelusikallisen nestemäistä makeuttajaa niin kananmuna ei maistu liikaa läpi. Tähän lisäämällä pinaattia saa herkullisia pinaattilettuja. Päälle kermavaahtoa kohtuudella. Kannattaa liittyä Vähähiilihydraattinen ruokavalio-ryhmään Facebookissa, siellä on todella hyviä ohjeita jopa vuokaleipään jos on tottunut puputtamaan sellaisia. Upea tsemppiryhmä!
Mulla -15kg puolessa vuodessa, normaalipainoon matkaa vielä samanlainen ja eteenpäin mennään koko ajan.
Hyviä vinkkejä, mutta vähän ihmettelen tuota ”kermavaahtoa kohtuudella”. Siis miksi kohtuudella? Sehän on vhh:ssa todella hyvä raaka-aine, koska koostui niin suurelta osin rasvasta. Ainakaan Maitokolmion kermassa ei käsittääkseni ole myöskään juurikaan hiilareita..
Monessa kuohukermassa on lisäaineena karrageenia (polysakkaridi), joka ei tietääkseni sovellu vhh-tyyliin eikä sitä pitäisi edes kermaan tunkea? Lidlistä saa kuulemma karrageenitonta, mutta en viitsi itse ajaa reilua 20 km lähimpään Lidliin, siksi kohtuudella omassa ohjeessani kun lähimmässä marketissani sellaista ei ole.
Vhh-dieetiläiset vetää aivan liikaa rasvaa. Ihan hirvittävää se miten paljon sitä rasvaa vedätte, huhhuh. Valitettavasti seuraukset näette kyllä tulevaisuudessa. Edes hyvää rasvaa ei kuulu käyttää paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa! Kuinka nopasti paino putoaa? Kuvailkaa joku yhden päivän ateriat.
Laitan tähän eiliset ruuat. Valinnanvaraa on kuitenkin paljon, joten samanlaista ruokaa ei tarvitse syödä joka päivä.
Aamu: sardiinia purkillinen, herneversoja, punajuuripaistosta
Päivä: juures-juustokeittoa
Ilta: paistoin pannulla voissa jauhelihaa ja kasviksia, jälkkäriksi kermavaahtoa, jossa marjoja.
Kahvia juon, jos väsyttää (kerman kera)
Henkilökohtaisesti sanottuna ruokasi ei kuulosta kovin herkulliselta. Juures-juustokeitto voi olla ihan ok ja marjakermavaahto samaten, mutta muut kuulostavat mauttomilta tai omituisilta. Söitkö purkillisen sardiineja yksinään vai sekoititko ne jotenkin versojen ja paistoksen vuoksi? Jauheliha kasvisten kanssa kuulostaa aika ankealta myös.
Jauheliha kasviksilla ankeaa?? Olisiko jauheliha makaroonilla sitten sitä ok ruokaa?
No ihan hiton ankeaahan sekin on. Siksipä en sitä syökään.
Oletteko vhh:laiset tietoisia siitä miltä näytätte sisältäpäin?
Vhh ei myöskään missään nimessä sovi aerobista liikuntaa harrastaville ihmisille esim. Juoksijoille. Olen itse juoksija enkä pärjää ollenkaan ilman hiilareita
Vierailija kirjoitti:
Minä saan syödä ihan tavallisella terveellisellä ruokavaliolla ihan niin paljon kuin haluan ja niin hyviä ruokia kun vain jaksan tehdä. Vältän ainoastaan sokeria, vehnää ja alkoholia. Muuten vapaus ruokavaliossa. Kun on liikunnallinen elämäntapa ja syö kunnolla, niin aineenvaihdunta rullaa eikä tarvitse tuijottaa koko ajan mitä suuhunsa laittaa ja paljonko. En ole koskaan ollut ylipainoinen.
En usko itse vhh-ruokavalion terveellisyyteen pitkällä aikavälillä. Ei vaikuta hyvältä, että hiilihydraatit korvataan proteiinilla ja usein kovalla rasvalla. Olen itse ollut kerran ketoosissa, ja oloni ei ollut hyvä. Urheilusta ei ainakaan tule mitään ilman hiilihydraatteja. Ehkä liikkumattomiin ketoilijoihin tämä ei niin vaikuta, mutta itselleni oli suuri este.
Kun kroppa (aineenvaihdunta) toimii, ei tarvitse vhh-dieettejä. Tämä on minun mielipiteeni.
Vhh:ssa hiilareita ei suinkaan vaihdeta proteiiniin, vaan rasvaan. Turha mollata, jos ei edes osaa noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa. Kertokaahan hyviä esimerkkejä ruuistanne.
Aamupala näyttää kovasti samalta kuin päivän muut pääruoat, eli aamulla voi vaikka paistaa pekonia/lihaisia nakkeja (Snellmanilla on todella hyvä vaihtoehto hh suhteen), muuta lihaa, kananmunia, kasviksia mielen mukaan. Tällä pysyy kylläisenä klo 13 tienoille. Vuorotyöläisenä aamuvuoroon menijänä paras kaveri on rasvakahvi (googleta ohje), jolla pysyy hyvin kylläisenä seuraavaan ruokahetkeen asti.
Lounaalla ja päivällisellä samantyyppinen kattaus, laiskana saatan syödä kasviksia, 2% raejuustoa, lihaa, panostaessa teen kesäkurpitsanuudeleita ja kanaa. Kermaa sekaan niin tulee hyvä kanakastike.
Herkutteluun teen vhh-lettuja, ohje löytyy googlettamalla. Lisään sekaan teelusikallisen nestemäistä makeuttajaa niin kananmuna ei maistu liikaa läpi. Tähän lisäämällä pinaattia saa herkullisia pinaattilettuja. Päälle kermavaahtoa kohtuudella. Kannattaa liittyä Vähähiilihydraattinen ruokavalio-ryhmään Facebookissa, siellä on todella hyviä ohjeita jopa vuokaleipään jos on tottunut puputtamaan sellaisia. Upea tsemppiryhmä!
Mulla -15kg puolessa vuodessa, normaalipainoon matkaa vielä samanlainen ja eteenpäin mennään koko ajan.
Hyviä vinkkejä, mutta vähän ihmettelen tuota ”kermavaahtoa kohtuudella”. Siis miksi kohtuudella? Sehän on vhh:ssa todella hyvä raaka-aine, koska koostui niin suurelta osin rasvasta. Ainakaan Maitokolmion kermassa ei käsittääkseni ole myöskään juurikaan hiilareita..
Monessa kuohukermassa on lisäaineena karrageenia (polysakkaridi), joka ei tietääkseni sovellu vhh-tyyliin eikä sitä pitäisi edes kermaan tunkea? Lidlistä saa kuulemma karrageenitonta, mutta en viitsi itse ajaa reilua 20 km lähimpään Lidliin, siksi kohtuudella omassa ohjeessani kun lähimmässä marketissani sellaista ei ole.
Juuri tuossa Maitokolmion kermassa ei ole karrageenia, kun taas kaikkien muiden valmistajien kermoissa on...
..niin joo ja Lidlistä sitä ostan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän vhh onnistuu,jos kärsii sappikivitaudista? Eli mitään kovin rasvaista ei voi syödä,tai seuraa kivut ja rasvaripuli.
Mä sain samaan tautiin lääkäriltä ohjeet syödä rasvaa. Rasva tyhjentää sappirakon, ja sen tyhjentäminen säännöllisesti estää itselläni kivien muodostumisen. Jos sappineste on rakossa liian kauan niin muodostuu noita kiviä. Toki jokainen potilas on yksilöllinen, mutta itse en ole saanut yhtään sappikohtausta seitsemään vuoteen, ja ainoa hoito on tosi iso rasva-annos parin kolmen päivän välein, esim pari rkl kookosrasvaa tai 0,5dl oliiviöljyä. Minä en kyllä muuten noudata mitään ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vhh-dieetiläiset vetää aivan liikaa rasvaa. Ihan hirvittävää se miten paljon sitä rasvaa vedätte, huhhuh. Valitettavasti seuraukset näette kyllä tulevaisuudessa. Edes hyvää rasvaa ei kuulu käyttää paljoa.
Olen ihan samaa miettinyt. Ei kyllä paljoa terveellisyydestä näköjään välitetä.. hyi h*lvetti.
Minä en yksinkertaisesti pysty syömään aamiaisella paria kolmea kananmunaa ja paketillista pekonia kuten vhh:t. Samoin tuo, että vhh pääruoka on usein esim. paistettua (ja toivottavasti maustettua) jauhelihaa... en vaan kykenisi. Minusta ruoan pitää olla ruokaa, eikä "proteiinia" tai jotain raaka-ainetta.
Syön paljon vihanneksia, marjoja, hedelmiä ja mieluummin kalaa kuin lihaa. En pelkää perunaa tai pastaa, sillä nehän ovat vain osa ateriaa. Kananmuna on ihan hyvää, kun sitä laittaa hyvän ruisleivän päälle. Pekoni on hyvä mauste esim. keiton pohjana. Samoin voi ja kerma (tai kermavaahto) ovat minusta enemmän mausteita kuin sellaisenaan syötävää ruoka.
Mut joo, olen kuullut monen monet kerrat, että peruna, hedelmät ja viljat pitää jättää pois koska ne ovat myrkkyjä. Perustelut on olleet niinkin tasokkaita, että rasva on terveellistä (voita, pekonia, kermaa) ja hedelmät on pahaa sokeria.
Teidän elimet ui rasvassa. Semmonen rasvakerros tulee siihen elinten päälle vähitellen. Ulospäin ei näy ollenkaan. Paljon tulee sairauksia tulevaisuudessa. Rasva on suurin sairauksien aiheuttaja, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt jostain lihansyöjä-voi-kerma-karpista vai mistä? Vhh-sanan alle mahtuu iso määrä täysin toisistaan poikkeavia ruokavalioita. Kokonaiskolesteroni on 4,4, joten en nyt ihan ensimmäiseksi odota suonteni tukkeutuvan. Hyvä rasva lisää hyvää kolesterolia, joka kuljettaa elimistöstä pois huonoa kolesterolia, jolloin kolesteroli laskee eikä nouse. Huono kolesteroli ei liikahda mihinkään ilman hyvän nostamista.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän vhh onnistuu,jos kärsii sappikivitaudista? Eli mitään kovin rasvaista ei voi syödä,tai seuraa kivut ja rasvaripuli.
Mulla rasvaripuli loppui parin viikon jälkeen kun kroppa tottui uuteen ruokavalioon. Kannattaa kuitenkin jutella lääkärin kanssa joka tuntee sairautesi ja siihen liittyvät asiat. Harva lääkäri kuitenkin suosittelee vhh:ta, koska joutuvat suosittelemaan kotimaisia ravitsemussuosituksia. Yhdysvalloissa vhh on hyväksytty 2-tyypin diabeteksen hoitomuodoksi, mutta ei täällä meillä vaikka se on tehonnut suomalaisiinkin. 2-tyypin diabeetikot ovat yleensä herkuttelijoita tai ylensyöjiä, joten kitudieeteillä tms. he vain repsahtelevat kahta kauheammin. Vhh:lla saa syödä isoja annoksia ja rasva pitää kylläisenä. Lähipiirissäni on kaksi tällaista ja he onnistuivat pääsemään lääkkeistä eroon tällä tavalla ja normaalipaino on lähempänä kuin koskaan :)
ihmisen elimistö tarvitsee myös hiilihydraatteja.
sehän on merkki siitä että lihaksisto alkaa surkastumaan jos tolla nopeasti paino tippuu, ensin sulaa rasvat ja sitten sulaa lihas, lopulta istutte pyörätuolissa tai makaatte lasaretissa letkuissa.
vähän sama kuin syöttäisi petoeläimelle (esim kissa) pelkkiä kasviksia.
Ihmisen ei kuulu syödä paljoa rasvaa. Hyvää rasvaa tarvitaan ihan vähäsen, laittaa esim. Öljyä salaattiin tai syö kourallisen pähkinöitä tai kalaa silloin tällöin. Tai vaikka avokadoa salaatissa.
Tommonen rasvan litkiminen kaikessa ruoassa on aivan järkyttävää. En voi käsittää sitä, kuka tuollaista ruokavaliota noudattaa. Aivan todella sairasta.
En ole ollut ketoosissa vhh:lla.