En ole koskaan saanut syödä niin paljon ja niin hyvää ruokaa kuin nyt VHH:lla
En edes tajua, miksi en ole muuttanut ruokavaliotani aikaisemmin. Nyt saan nauttia täyttävää ruokaa ja voida hyvin, silti paino putoaa ja vartalo kiinteytyy. Mikään konsti ei ole koskaan ollut näin tehokas!
Ahh, mieleni täyttyy onnesta ajatellessani kuinka ihana seuraava ateria tulee olemaan ja kuinka en todellakaan missään vaiheessa tule kituuttamaan tai tuntemaan minkään moista heikotusta tämän ruokavalion vuoksi ❤️
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväkarpit voi syödä myös leipää, puuroa ja hedelmiä.
Itse syön alakarpisti, en syö leipää, mutta hedelmiä kyllä.
Ruokareseptejä katson ruotsalaiselta dietdoctor -sivustolta.
Ja kyllä vhh onnistuu myös kasvisversiona.
8 vuotta jo hyvää ruokaa ja hyvää oloa.Kyllä, jos on hyväkarppi. Kaikki prosessoimattomat/vähänprosessoidut kasviproteiinilähteet sisältää myös paljon hiilaria.
Niin. Hyväkarppi on karppausta sekin.
https://www.dietdoctor.com/member/vegetarian-meal-plans
Siinä kasvisvaihtoehtoa heille, jotka lakto-ovoa harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväkarppi saa syödä leipää, puuroa ja hedelmiä, mikä erottaa sen virallisterveellisestä?
Jälleen kerran, se rasvan määrä ja laatu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii kyllä, laihduin itse 25kg lyhyessä ajassa. Joinakin päivinä teki mieli ainoastaan munia ja pekonia, joten söin niitä tyyliin viikonkin putkeen vihannesten kanssa- ja paino putosi silti.
Minä pudotin 27 kg 8kk aikana, virallisterveellisesti syömällä ja maltillisella kalorivajeella.
Voi reppanaa, säälin sinua. Mautonta, suolatonta, rasvatonta ruokaa :D:D:D
Ja lisäaineilla kyllästettyä keinoruokaa!
No emmä nyt tiiä. Kasviksia, juureksia, bataattia, perunaa, papuja, linssejä, hedelmiä, marjoja, oliivi- ja kookosoljyä, pähkinöitä ja siemeniä, kookosmaitoa- ja kermaa, juustoja, rahkaa ja jugurttia, kermaa, voita, riisiä, kauraa, kvinoaa, kananmunia, lihaa, kanaa, kalaa... Siinäpä lista mitä syön. Ruuan saa maistuvaksi, yllättäin, mausteilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväkarppi saa syödä leipää, puuroa ja hedelmiä, mikä erottaa sen virallisterveellisestä?
No paljonko sitä pitää olla ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
Joo, osaan kyllä googlettaa, mutta alkoi kiinnostaa kun täällä hehkutetaan niitä megahyviä herkkuruokia, että mitä ne sitten ovat? ap:n mielestä?
Vastaan omasta puolestani, mitä esimerkiksi syön, en siis toki kaikkia näitä samalla kertaa, vaan vaihdellen.
- Aamupala: omeletti, paistettuja sieniä, rasvaista kookos- tai kreikkalaista jogurttia, "rasvakahvi", avokado, pähkinöitä, juustoa
- Lämmin ateria eli lounas tai päivällinen: rasvaista kalaa, joskus lihaa, kasvisten kanssa. Kasviksissa reilusti voita. Erilaisia vuokia, joissa kasviksia ja paljon juustoa. Kermaisia ja (sulate)juustoisia keittoja, yleensä kasviksista nämäkin. Salaatteja, joissa paljon vihreää sekä sitten useimmiten oliiviöljy sekä feta tms rasvanlähteenä.
Jälkkäreitä: tuoreita marjoja vaniljakermavaahdolla (ei lisätty sokeria), tumma suklaa, herkkujuustoja, cappucino tai espresso, raakakakut, kookosletut kermavaahdolla
Muita herkkuja: viinit, oliivit, pähkinät, juustot, jo mainittu tumma suklaa (väh. 85%)
En lukenut ketjua sen enempää, joten moni näistä on varmasti jo mainittu. Periaatteessa syön siis kasviksia runsaalla rasvalla, tulee se sitten voista, kermasta, juustosta tai kaikista näistä. Sitten yhdellä aterialla voi olla kalaa ja joskus harvoin lihaa, joiden tulisi mieluiten myös olla rasvaisia. Itse en laihduta, mutta olen saanut tällä ruokavaliolla muita tavoittelemiani terveyshyötyjä ja ehdottomasti lisää energiaa. Söin lomalla olosuhteiden pakosta hampurilaisen ja ranskikset ja täytyy kyllä sanoa, että en mitenkään päin osannut tuota nautintona tai herkkuna enää pitää. Entisenä karkki- ja pastahiirenä en voi kuin ihmetellä, kuinka helppo on ollut päästä irti noista hiilarihimoista, kun ennen piti melkein joka iltapäivä hakea kaupasta suklaapatukka iltapäiväkahville, kun tuntui että muuten nukahtaa töiden ääreen.
Vierailija kirjoitti:
tälle on kyllä saanu nauraa näin 1. tyypin diabeetikkona koko elämän :D aivothan tarvis kans niitä sokereja, tyhmemmiksi vaan tuutte.
Ketoaineista valmistuu näppärästi aivojen, lihaksien ja sydämen tarvitsema määrä glukoosia. Maksa ja munuaiset muodostavat niitä rasvasta silloin kun ravinnosta tulee niukasti hiilihydraatteja. Onko glukoneogeneesi tuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko vhh:laiset tietoisia siitä miltä näytätte sisältäpäin?
Vhh ei myöskään missään nimessä sovi aerobista liikuntaa harrastaville ihmisille esim. Juoksijoille. Olen itse juoksija enkä pärjää ollenkaan ilman hiilareita
Et tietenkään pärjää ilman hiilareita, jos sulla energia tulee hiilareista. Vhh:lla energia tulee rasvasta.
Mä käyn rankemmassa pilateksessa, harrastan vesijuoksua ja -jumppaa vhh:lla. Kaveri juoksee maratoneja ilman ongelmia alakarppina. Kumma juttu:)
Mulla taas ei toimi. Palautumista varten tarvitsen hiilareita, joita syön pääosin bataatin, riisin ja kauran muodossa. Kyllä huomaan treenissä ja unessa, jos en hiilareita saa. Ja kokeiltu on treenata alakarpilla. Aluksi onnistu tosi hyvin, mutta parin kuukauden päästä alko palautuminen takkuamaan.
Lisäksi olen huomannut, että iltapuuro tuo (minulle) paremman unen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te karppaajat sitten syötte kun tekee mieli pizzaa? Jotain ällöä karppaus pitsapohjaa vai ihan tavallista? Otatte pitseriassa aina kebabin salaatilla?
Entä kun tekee mieli leipää? Syöttekö tavallista leipää vai alatteko tekemään jotain manteli/kananmunaleipiä? Yhteen aikaan karppausvillityksen aikaan kauppa pursusi leipiä, joissa oli olevinaan vähemmän hiilareita. Joillekin karppaajille mikään leipään viittaavakaan on suuri kauheus.
Ei paljon innostaisi syödä mitään salaattitortilloja. Leivonnaiset ovat poikkeuksetta melko pahoja, jos niihin ei käytä sokeria (hiilareita), vaan jotain mitä lie stevioita.
Ja kyllä se vaan on fakta, että joidenkin maha ei toimi karppauksella. Rasvan lisäys aiheuttaa epämukavaa tunnetta, maha hylkii isoa määrää rehuja ja ruoansulatukseen tulee ongelmia. Ei ole sattumaa, että karppausbuumi kuihtui kukoistuksensa jälkeen suuresti.
Sepä se oikeastaan on, kun ei tee enää juuri mieli pizzaa ja leipää. Italialaisessa ravintolassa tilaan caprese salaatin tai muun salaatin, tai riippuen mitä listalla on, jokin kala-annos tai keitto. Leipää ei oikein ole tehnyt mielikään, mutta jos tekisi, niin ruokavalioon mahtuu kyllä vaikka päivittäinen siivu ruisleipää jos ei nyt ihan ketoosissa vedä. Ja sille leivälle sitten voita ja kermajuustoa :) Esimerkiksi hotellien aamiaisbuffassa en itse ota leipää, mutta syön leivän päällisiä: kurkkua, tomaattia, juustoa, lohta, leikkeleitä. Siemennäkkäriä oon tehnytkin joskus ennen VHH:ta ja se sopisi ihan ok tähän ruokavalioon. Kunnollista siemennäkkäriä ei valitettavasti oikein kaupoista saa. Pidän itse hiilarit noin 60 grammassa per päivä tai sen alle ja itse asiassa tuohon mahtuu jo aika paljon kaikenlaista syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun, koska minuakin kiinnostaisi tietää vhh-ruokavalioon sopivista kasviproteiinin lähteistä. Eipä yhtään mainittu.
Äkkiä ajatellen on vaikea keksiä idioottimaisempaa ideaa, kuin kasvissyöjä tai vegaani vhh-ruokavaliolla, joka alkuvaiheessa ainakin koostuu lihasta ja kananmunista ja rasvaisista maitotuotteista. Ja kahdesta pinaatinlehdestä.
Mutta ainakin kokeilija laituisi ennenkuin kuolisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tälle on kyllä saanu nauraa näin 1. tyypin diabeetikkona koko elämän :D aivothan tarvis kans niitä sokereja, tyhmemmiksi vaan tuutte.
Vhh-laisten typeryys näkyy tässä ketjussa. Mutta onko se syy vai seuraus 🤔
Keskustelujen aatelia: käydä nimittelemään toisia typeriksi, jos mielipide ja valinnat eivät ole samat kuin itsellä. Sillä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun korvataan hiilihydraatteja rasvalla, pitää rasvan määrän olla enemmän kuin hiilihydraattien. Eli jos syö hiilaria 100g niin rasvaa syödään yli 100g. Se on sitten henkilöstä kiinni, että kuinka paljon maistuu. Yleensä karpit syövät aika runsaasti elukkarasvaa, jota saadaan maitotuotteista, lihasta ja munista. Sen lisäksi otetaan rasvat kasviperäisenä rasvana esim pähkinöistä, siemenistä, avokadosta, oliiviöljystä, kookosöljystä, mutta ei juurikaan siemenöljyistä kuten esim rypsi ja auringonkukka.
Virallisterveellisessä syödään paljon vähemmän rasvaa ja se otetaan mieluiten kasvirasvana ja pelätään kovaa eläinrasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh-dieetiläiset vetää aivan liikaa rasvaa. Ihan hirvittävää se miten paljon sitä rasvaa vedätte, huhhuh. Valitettavasti seuraukset näette kyllä tulevaisuudessa. Edes hyvää rasvaa ei kuulu käyttää paljoa.
Niin, koska on fiksumpaa mättää hiilareita, jotka varastoituvat rasvana sisäelinten ympärille ja sitten saattekin iki-ihanan kakkostyypin diabeteksen loppuelämän ystäväksenne. Ne (hiilarit) kun eivät pidä nälkää, niin vrk-saanti ylittyy peruspertillä reippaasti yli suositusten. No, kukin taaplaa...
Mättää hiilareita? Ehkä sulla oli tämmönen ongelma, mutta minulla ei ole ongelmia enkä mätä yhtään mitään. Syön aivan normaalisti kohtuudella mitä huvittaa. Ja elimistö kuluttaa hiilareita, minulla ne hiilarit ei varastoidu yhtään mihinkään. Toivottavasti sinä itse tajuat sen, miten vaarallista tuommoinen ylenmääräinen rasvan vetäminen on.
Mahtaa olla hyvä olo lähteä fyysiseen duuniin kun energiat nolla yön jälkeen. Nämä rasvahehkuttajat ovat ihmisiä jotka eivät osaa syödä normaalisti vaan mättävät. Ugh.
Ja varastoituuhan ne hiilarit. Normaalin ihmisen lihaksisto varastoi glykogeenia noin 1% lihasmassasta ja tämä on normaalilla lihasmassalla varustetulla ihmiselläkin helposti yli 200g. Lisäksi maksa varastoi hiilaria. Lihasmassaa kasvattamalla voi hiilarivarastoja kasvattaa edelleen. Toki se, että miten glykogeenia saa ajettua sinne lihakseen, riippuu paljolti ihmisen insuliiniaineenvaihdunnasta. Mutta insuliiniherkkyyttä/hiilarinsietokykyä taas parantaa voimaharjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun, koska minuakin kiinnostaisi tietää vhh-ruokavalioon sopivista kasviproteiinin lähteistä. Eipä yhtään mainittu.
Äkkiä ajatellen on vaikea keksiä idioottimaisempaa ideaa, kuin kasvissyöjä tai vegaani vhh-ruokavaliolla, joka alkuvaiheessa ainakin koostuu lihasta ja kananmunista ja rasvaisista maitotuotteista. Ja kahdesta pinaatinlehdestä.
Koostuu jos koostuu. Taidat sekoittaa nyt atkinsin induktion ja vhh:n. Olen karpannut jo vuosia, mutta koskaan en ole ollut induktiolla. Ketoosia olen kokeillut vahingossa muutaman kerran, mutta se ei sovi minulle. Sen sijaan alakarppi sopii ja siihen sopii myös monen monituista kasvispäivää ilman lihaslihaa, mutta kuitenkin eläinrasvoja suosien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun korvataan hiilihydraatteja rasvalla, pitää rasvan määrän olla enemmän kuin hiilihydraattien. Eli jos syö hiilaria 100g niin rasvaa syödään yli 100g. Se on sitten henkilöstä kiinni, että kuinka paljon maistuu. Yleensä karpit syövät aika runsaasti elukkarasvaa, jota saadaan maitotuotteista, lihasta ja munista. Sen lisäksi otetaan rasvat kasviperäisenä rasvana esim pähkinöistä, siemenistä, avokadosta, oliiviöljystä, kookosöljystä, mutta ei juurikaan siemenöljyistä kuten esim rypsi ja auringonkukka.
Virallisterveellisessä syödään paljon vähemmän rasvaa ja se otetaan mieluiten kasvirasvana ja pelätään kovaa eläinrasvaa.
Hei haloo! Sadassa grammassa hiilaria on 400 kcal, mikä vastaa taas vajaata 50 g rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko vhh:laiset tietoisia siitä miltä näytätte sisältäpäin?
Vhh ei myöskään missään nimessä sovi aerobista liikuntaa harrastaville ihmisille esim. Juoksijoille. Olen itse juoksija enkä pärjää ollenkaan ilman hiilareita
Et tietenkään pärjää ilman hiilareita, jos sulla energia tulee hiilareista. Vhh:lla energia tulee rasvasta.
Mä käyn rankemmassa pilateksessa, harrastan vesijuoksua ja -jumppaa vhh:lla. Kaveri juoksee maratoneja ilman ongelmia alakarppina. Kumma juttu:)
Mulla taas ei toimi. Palautumista varten tarvitsen hiilareita, joita syön pääosin bataatin, riisin ja kauran muodossa. Kyllä huomaan treenissä ja unessa, jos en hiilareita saa. Ja kokeiltu on treenata alakarpilla. Aluksi onnistu tosi hyvin, mutta parin kuukauden päästä alko palautuminen takkuamaan.
Lisäksi olen huomannut, että iltapuuro tuo (minulle) paremman unen.
Hyväkarpit voi syödä puuroa ja hedelmiä, jopa riisiä ja perunaakin. Joten mikä ongelma noudattaa vhh:ta? Ei tarvise vetää alakarpiksi kun voi hyvin elellä hyväkarppina. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Perunan, maissin ja viljatuotteiden määrä sekä rasvan määrä ja laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaahan VHH kasvissyöjänä onkin, ei siitä pääse mihinkään. Ennen VHH:ta yritin itse suosia mahdollisimman kasvispitoista ruokaa, siis korvata maitotuotteita kasvipohjaisilla jne. VHH sopivia kasvipohjaisia tuotteita mitä oon tähän mennessä löytänyt: cashewmaito, kookosjogurtti (harvest moon tms), soijakerma ja muut soijatuotteet maitohyllystä. Eipä noita paljoa ole.
Ja siis VHH ei koostu vain "kahdesta pinaatinlehdestä", vaan kasviksia voi kyllä aika lailla syödä niin paljon kuin haluaa. Tyyliin, kurkkua, parsaa, parsakaalia, kukkakaalia, fenkolia, munakoisoa, kaaleja, paprikaa... Ihan parasta mun mielestä on kukkakaalimuusi esim, paljon parempaa kuin perunamuusi :) Riippuu toki kuinka alas hiilarit haluaa, mutta aika vähän noista kasviksista kertyy, kun valitsee oikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo! Sadassa grammassa hiilaria on 400 kcal, mikä vastaa taas vajaata 50 g rasvaa.
no haloo haloo. Mikä oli ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat ihan samat kuin millä tahansa ruokavaliolla. Vain joku tiukin karppaaja saattaa kieltää kasviproteiinit (en tiedä, kieltääkö). Koska näissä ei ole juurikaan rasvaa, pitää muistaa syödä riittävästi myös kasvikunnan rasvaa (mitä toki moni vhh:lla oleva käyttää muutenkin eikä tukeudu silkkaan eläinrasvaan).
Mä saan ainakin proteiinia ja rasvaa tosi ison osan kasviksista - avokadosta, pähkinöistä, maapähkinävoista ja tahinista. Näitä olen tosin syönyt aina
60-kiloisen proteiinitarve on sellaiset 60 g päivässä, urheilijalla vähän enemmän. Jos sen haluaisi saada avokadoista (n. 2,5 g/100g, pitäisi avokadoja syödä 2,4 kiloa. Tuossa määrässä avokadoja on pikkuisen alle puoli kiloa rasvaa, mikä taas sisältää karkeasti 3500 kaloria. 60-kiloisen peruskulutus lienee sen reilut 2000 kaloria vuorokaudessa.
Maapähkinävoissa ja tahinissa proteiinia on jopa 20 grammaa sadassa grammassa, mutta rasvaa onkin sitten käytännössä loput. Joku innokas voi laskea, paljonko kaloreita saa kun täyttää proteiinintarpeensa niillä.
Edelleen odottelemme tietoa, kuinka kasvissyöjä täyttää proteiinintarpeensa vhh-ruokavaliolla. Ja kuten muistamme, ruoan pitää olla herkullista ja prosessoimatonta, ja sitä saa syödä niin paljon kuin haluaa, samalla kun laihtuu silmissä.
En ole kasvissyöjä joten saan sitä proteiinia lihastakin mutta yritän pitää 50/50. Noista pikkumurusista kasviproteiinia tulee kyllä päivän mittaan 20g ja lihasta toinen mokoma. Maitotuotteista sitten loput. Eiköhän tuosta n 50g tule päivässä, pikkuisen lisääkin voisi olla. Kaukana övereistä vielä.