En ole koskaan saanut syödä niin paljon ja niin hyvää ruokaa kuin nyt VHH:lla
En edes tajua, miksi en ole muuttanut ruokavaliotani aikaisemmin. Nyt saan nauttia täyttävää ruokaa ja voida hyvin, silti paino putoaa ja vartalo kiinteytyy. Mikään konsti ei ole koskaan ollut näin tehokas!
Ahh, mieleni täyttyy onnesta ajatellessani kuinka ihana seuraava ateria tulee olemaan ja kuinka en todellakaan missään vaiheessa tule kituuttamaan tai tuntemaan minkään moista heikotusta tämän ruokavalion vuoksi ❤️
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tälle on kyllä saanu nauraa näin 1. tyypin diabeetikkona koko elämän :D aivothan tarvis kans niitä sokereja, tyhmemmiksi vaan tuutte.
Ketoaineista valmistuu näppärästi aivojen, lihaksien ja sydämen tarvitsema määrä glukoosia. Maksa ja munuaiset muodostavat niitä rasvasta silloin kun ravinnosta tulee niukasti hiilihydraatteja. Onko glukoneogeneesi tuttu?
Tytär on db1 ja hänelle suositeltii 200-250g hiilareita päivässä - ihan järjetön määrä jota sitten korjataan inskalla. Koko elimistö sekaisin, sokerit heittelehti, ambulanssi yövieraana kun tuli hypoja jne.
Pudotimme ravinnon hiilarit 150g:aan ja kaikki on nyt ok. Yhtään hypoa ei ole ollut 2 vuoteen ja tyttö voi paljon paremmin. Ei sitten viitsitä kertoa asiasta ravitsemusterapeutille kun saadaan haukut:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun, koska minuakin kiinnostaisi tietää vhh-ruokavalioon sopivista kasviproteiinin lähteistä. Eipä yhtään mainittu.
Ne ovat ihan samat kuin millä tahansa ruokavaliolla. Vain joku tiukin karppaaja saattaa kieltää kasviproteiinit (en tiedä, kieltääkö). Koska näissä ei ole juurikaan rasvaa, pitää muistaa syödä riittävästi myös kasvikunnan rasvaa (mitä toki moni vhh:lla oleva käyttää muutenkin eikä tukeudu silkkaan eläinrasvaan).
Mä saan ainakin proteiinia ja rasvaa tosi ison osan kasviksista - avokadosta, pähkinöistä, maapähkinävoista ja tahinista. Näitä olen tosin syönyt aina
60-kiloisen proteiinitarve on sellaiset 60 g päivässä, urheilijalla vähän enemmän. Jos sen haluaisi saada avokadoista (n. 2,5 g/100g, pitäisi avokadoja syödä 2,4 kiloa. Tuossa määrässä avokadoja on pikkuisen alle puoli kiloa rasvaa, mikä taas sisältää karkeasti 3500 kaloria. 60-kiloisen peruskulutus lienee sen reilut 2000 kaloria vuorokaudessa.
Maapähkinävoissa ja tahinissa proteiinia on jopa 20 grammaa sadassa grammassa, mutta rasvaa onkin sitten käytännössä loput. Joku innokas voi laskea, paljonko kaloreita saa kun täyttää proteiinintarpeensa niillä.
Edelleen odottelemme tietoa, kuinka kasvissyöjä täyttää proteiinintarpeensa vhh-ruokavaliolla. Ja kuten muistamme, ruoan pitää olla herkullista ja prosessoimatonta, ja sitä saa syödä niin paljon kuin haluaa, samalla kun laihtuu silmissä.
En ole kasvissyöjä joten saan sitä proteiinia lihastakin mutta yritän pitää 50/50. Noista pikkumurusista kasviproteiinia tulee kyllä päivän mittaan 20g ja lihasta toinen mokoma. Maitotuotteista sitten loput. Eiköhän tuosta n 50g tule päivässä, pikkuisen lisääkin voisi olla. Kaukana övereistä vielä.
Ja tämä liittyi alkuperäiseen kysymykseen miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin koko ketjun, koska minuakin kiinnostaisi tietää vhh-ruokavalioon sopivista kasviproteiinin lähteistä. Eipä yhtään mainittu.
Ne ovat ihan samat kuin millä tahansa ruokavaliolla. Vain joku tiukin karppaaja saattaa kieltää kasviproteiinit (en tiedä, kieltääkö). Koska näissä ei ole juurikaan rasvaa, pitää muistaa syödä riittävästi myös kasvikunnan rasvaa (mitä toki moni vhh:lla oleva käyttää muutenkin eikä tukeudu silkkaan eläinrasvaan).
Mä saan ainakin proteiinia ja rasvaa tosi ison osan kasviksista - avokadosta, pähkinöistä, maapähkinävoista ja tahinista. Näitä olen tosin syönyt aina
60-kiloisen proteiinitarve on sellaiset 60 g päivässä, urheilijalla vähän enemmän. Jos sen haluaisi saada avokadoista (n. 2,5 g/100g, pitäisi avokadoja syödä 2,4 kiloa. Tuossa määrässä avokadoja on pikkuisen alle puoli kiloa rasvaa, mikä taas sisältää karkeasti 3500 kaloria. 60-kiloisen peruskulutus lienee sen reilut 2000 kaloria vuorokaudessa.
Maapähkinävoissa ja tahinissa proteiinia on jopa 20 grammaa sadassa grammassa, mutta rasvaa onkin sitten käytännössä loput. Joku innokas voi laskea, paljonko kaloreita saa kun täyttää proteiinintarpeensa niillä.
Edelleen odottelemme tietoa, kuinka kasvissyöjä täyttää proteiinintarpeensa vhh-ruokavaliolla. Ja kuten muistamme, ruoan pitää olla herkullista ja prosessoimatonta, ja sitä saa syödä niin paljon kuin haluaa, samalla kun laihtuu silmissä.
En ole kasvissyöjä joten saan sitä proteiinia lihastakin mutta yritän pitää 50/50. Noista pikkumurusista kasviproteiinia tulee kyllä päivän mittaan 20g ja lihasta toinen mokoma. Maitotuotteista sitten loput. Eiköhän tuosta n 50g tule päivässä, pikkuisen lisääkin voisi olla. Kaukana övereistä vielä.
Ja tämä liittyi alkuperäiseen kysymykseen miten?
Opettelisit kirjoittamaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväkarppi saa syödä leipää, puuroa ja hedelmiä, mikä erottaa sen virallisterveellisestä?
Jälleen kerran, se rasvan määrä ja laatu!
No paljonko sitä pitää olla ja mitä?
Silloin kun korvataan hiilihydraatteja rasvalla, pitää rasvan määrän olla enemmän kuin hiilihydraattien. Eli jos syö hiilaria 100g niin rasvaa syödään yli 100g. Se on sitten henkilöstä kiinni, että kuinka paljon maistuu. Yleensä karpit syövät aika runsaasti elukkarasvaa, jota saadaan maitotuotteista, lihasta ja munista. Sen lisäksi otetaan rasvat kasviperäisenä rasvana esim pähkinöistä, siemenistä, avokadosta, oliiviöljystä, kookosöljystä, mutta ei juurikaan siemenöljyistä kuten esim rypsi ja auringonkukka.
Virallisterveellisessä syödään paljon vähemmän rasvaa ja se otetaan mieluiten kasvirasvana ja pelätään kovaa eläinrasvaa.
Eikös näitä ravintoaineita yleensä vertailla energiansaannin kannalta eikä absoluuttisina määrinä?
Ja mikä mä olen, kun tykkään syödä salaatteja reilulla oliiviöljyllä, paljon paistettuja kasviksia, tofua, lohta, hyviä juustoja, ruisleipää, perunaa, bataattia, pastaa. Omena on suunnilleen makeinta, mitä syön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko vhh:laiset tietoisia siitä miltä näytätte sisältäpäin?
Vhh ei myöskään missään nimessä sovi aerobista liikuntaa harrastaville ihmisille esim. Juoksijoille. Olen itse juoksija enkä pärjää ollenkaan ilman hiilareita
Et tietenkään pärjää ilman hiilareita, jos sulla energia tulee hiilareista. Vhh:lla energia tulee rasvasta.
Mä käyn rankemmassa pilateksessa, harrastan vesijuoksua ja -jumppaa vhh:lla. Kaveri juoksee maratoneja ilman ongelmia alakarppina. Kumma juttu:)
Mulla taas ei toimi. Palautumista varten tarvitsen hiilareita, joita syön pääosin bataatin, riisin ja kauran muodossa. Kyllä huomaan treenissä ja unessa, jos en hiilareita saa. Ja kokeiltu on treenata alakarpilla. Aluksi onnistu tosi hyvin, mutta parin kuukauden päästä alko palautuminen takkuamaan.
Lisäksi olen huomannut, että iltapuuro tuo (minulle) paremman unen.
Hyväkarpit voi syödä puuroa ja hedelmiä, jopa riisiä ja perunaakin. Joten mikä ongelma noudattaa vhh:ta? Ei tarvise vetää alakarpiksi kun voi hyvin elellä hyväkarppina. Ohis.
Niin, se onkin sitten makukysymys, olenko hyväkarppi vai elelenkö virallisterveellisellä ruokavaliolla. Henkilökohtaisesti mulle sillä ei ole väliä, mihin kategoriaan mun ruokavalio menee. Muilla se ongelma tuntuu olevan. Ohjeistuksia kun lukee, mun ruokavalio sopii tuonne virallisterveellisenkin kuvaukseen.
Hyvä että tuo jollekin sopii. Ite yritin vhh:ta puolisen vuotta pari vuotta sitten. Vaan se on ihan liian orjuuttava ruokavalio mulle. Havaitsin että se sopii vain jos jaksaa sitoutua siihen loppuelämäkseen ilman lipsuilua. Ei sallia satunnaistakaan kakkua juhlissa tai joskus harvoin limsaa tms hyvää.
Lopputulemana ne kilot mitkä laihduin, tuli korkojen kera takas jos yhtään ikinä antoi välillä itsensä hellittää juhlissa tms. Luovuin koko jutusta kun huomasin lopulta vain lihoneeni pitkällä tähtäimellä. Kun ne lipsunnat sen kaiken syö rasvasinta mahollista juttua aina juttuun yhdisti niin lopputulema oli kiloja vain lisää. Vhh ei salli minkään tason joustoa edes harvoin juhlissa, hyöty ruokavaliosta katoaa heti.
Minä olen parhaimman ja pysyvimmän laihtumisen saavuttanut ilman kitukuureja päätymällä syömään maalaisjärkisesti noudattaen periaatetta että mitä vaan saa syödä kun syö kohtuudella. Joskus saa nauttia juuri siitä kaikkei epäterveellisimmästäkin herkusta kun vaan on kohtuus.
Joudun keliakian takia jo valmiiksi olemaan aina tarkka ruokani suhteen, vhh:n yhtäläinen orjuuttavuus ilman mitään hyvää mistä eniten nautin oli liikaa :P kitukuuritkin on olleet miellyttävämpiä, niissä kroppa ei sentään sakota lisäkiloilla jos lipsahti vaan riitti että oli seuraavana päivänä taaas tarkempi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että tuo jollekin sopii. Ite yritin vhh:ta puolisen vuotta pari vuotta sitten. Vaan se on ihan liian orjuuttava ruokavalio mulle. Havaitsin että se sopii vain jos jaksaa sitoutua siihen loppuelämäkseen ilman lipsuilua. Ei sallia satunnaistakaan kakkua juhlissa tai joskus harvoin limsaa tms hyvää.
Lopputulemana ne kilot mitkä laihduin, tuli korkojen kera takas jos yhtään ikinä antoi välillä itsensä hellittää juhlissa tms. Luovuin koko jutusta kun huomasin lopulta vain lihoneeni pitkällä tähtäimellä. Kun ne lipsunnat sen kaiken syö rasvasinta mahollista juttua aina juttuun yhdisti niin lopputulema oli kiloja vain lisää. Vhh ei salli minkään tason joustoa edes harvoin juhlissa, hyöty ruokavaliosta katoaa heti.Minä olen parhaimman ja pysyvimmän laihtumisen saavuttanut ilman kitukuureja päätymällä syömään maalaisjärkisesti noudattaen periaatetta että mitä vaan saa syödä kun syö kohtuudella. Joskus saa nauttia juuri siitä kaikkei epäterveellisimmästäkin herkusta kun vaan on kohtuus.
Joudun keliakian takia jo valmiiksi olemaan aina tarkka ruokani suhteen, vhh:n yhtäläinen orjuuttavuus ilman mitään hyvää mistä eniten nautin oli liikaa :P kitukuuritkin on olleet miellyttävämpiä, niissä kroppa ei sentään sakota lisäkiloilla jos lipsahti vaan riitti että oli seuraavana päivänä taaas tarkempi.
Taisit sitten lipsua ihan jatkuvasti. Mä olen nyt arjessa ollut puoli vuotta vhh:lla. Juhlissa syönyt ihan mitä mieli tekee. Nyt pääsiäisenä esim söin suklaamunan ja pari kertaa mämmiä. Lisäksi kylässä palan kakkua. Paino on pudonnut melkein kymmenen kiloa. Aaumulla vaaka näytti 700 g plussaa (nestettä) ja kyllä se parissa päivässä häviää, nyt kun on taas arki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopputulemana ne kilot mitkä laihduin, tuli korkojen kera takas jos yhtään ikinä antoi välillä itsensä hellittää juhlissa tms. Luovuin koko jutusta kun huomasin lopulta vain lihoneeni pitkällä tähtäimellä. Kun ne lipsunnat sen kaiken syö rasvasinta mahollista juttua aina juttuun yhdisti niin lopputulema oli kiloja vain lisää. Vhh ei salli minkään tason joustoa edes harvoin juhlissa, hyöty ruokavaliosta katoaa heti.Minä olen parhaimman ja pysyvimmän laihtumisen saavuttanut ilman kitukuureja päätymällä syömään maalaisjärkisesti noudattaen periaatetta että mitä vaan saa syödä kun syö kohtuudella. Joskus saa nauttia juuri siitä kaikkei epäterveellisimmästäkin herkusta kun vaan on kohtuus.
Joudun keliakian takia jo valmiiksi olemaan aina tarkka ruokani suhteen, vhh:n yhtäläinen orjuuttavuus ilman mitään hyvää mistä eniten nautin oli liikaa :P kitukuuritkin on olleet miellyttävämpiä, niissä kroppa ei sentään sakota lisäkiloilla jos lipsahti vaan riitti että oli seuraavana päivänä taaas tarkempi.Taisit sitten lipsua ihan jatkuvasti. Mä olen nyt arjessa ollut puoli vuotta vhh:lla. Juhlissa syönyt ihan mitä mieli tekee. Nyt pääsiäisenä esim söin suklaamunan ja pari kertaa mämmiä. Lisäksi kylässä palan kakkua. Paino on pudonnut melkein kymmenen kiloa. Aaumulla vaaka näytti 700 g plussaa (nestettä) ja kyllä se parissa päivässä häviää, nyt kun on taas arki.
En suinkaan jatkuvasti, vaan kuten sanottua lähinnä juhlissa ja joskus kun teki mieli jotain mistä itse nautin. Kerran tai kaksi kuussa? En nauttinut noista täällä vhh:n ruokavalioon soveltuviksi maistuvista herkuista, eivät maistu minusta hyvälle. Moni sanoo tällä että mielihalut aiempiin herkkuihin katosi kokonaan. Mulla ei. Nälkä tms kyllä katosi eli sinänsä ihan toimiva systeemi jos jaksa aolla itselleen orjallisen tiukka ja jaksaa syyä ruokaa josta ei nauti. Mielihalut oli koko ajan taustalla jäytämässä mieltä vaikka nälkä ei niin ollutkaan. Olo oli sen takia aika apea usein, ei nuo vhh-herkut vaan maistu mulle oikein, niistä ei saa sitä samaa mielihyvää.
Mua kiinnostaisi myös turhan hiilarin jättäminen mutta mietityttää ensinnäkin se, voisinko edelleen syödä työpaikan ruokalassa ja saisinko hiilarit tarpeeksi alas maidottomalla ja munattomalla kasvisruualla. En siis syö lihaa, kanaa, munaa enkä meijerituotteita. Kalaa syön. Työmaaruokalassa on poikkeuksellisen hyvä palvelu: siellä on aina myös vegaanista ruokaa, jota otan, ellei tarjolla satu olemaan munatonta ja maidotonta kalavaihtoehtoa. Ruokalan kasvisruuassa ei vain aina ole kovin paljon proteiinia, vaan hiilaria riittää.
Kasvikunnan tuotteista esim. pavuissa ja linsseissä on paljon proteiinia mutta niin niissä on hiilihydraattiakin. Lisäksi kasvissyöjälle täysjyvävilja on tärkeä raudan lähde. Onnistuisiko vhh silti? Jotenkin epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi myös turhan hiilarin jättäminen mutta mietityttää ensinnäkin se, voisinko edelleen syödä työpaikan ruokalassa ja saisinko hiilarit tarpeeksi alas maidottomalla ja munattomalla kasvisruualla. En siis syö lihaa, kanaa, munaa enkä meijerituotteita. Kalaa syön. Työmaaruokalassa on poikkeuksellisen hyvä palvelu: siellä on aina myös vegaanista ruokaa, jota otan, ellei tarjolla satu olemaan munatonta ja maidotonta kalavaihtoehtoa. Ruokalan kasvisruuassa ei vain aina ole kovin paljon proteiinia, vaan hiilaria riittää.
Kasvikunnan tuotteista esim. pavuissa ja linsseissä on paljon proteiinia mutta niin niissä on hiilihydraattiakin. Lisäksi kasvissyöjälle täysjyvävilja on tärkeä raudan lähde. Onnistuisiko vhh silti? Jotenkin epäilen.
Onko tässä nyt kyse siitä, että syöt hiilarituotteita niiden sisältämän proteiinin vuoksi? Ainakaan perunaa ja pastaa et syö proteiinin vuoksi.
Minä syön löyhää vhh:ta (silti paino pudonnut lähes huomaamatta 9 kg puolessa vuodessa) ja saamieni ohjeiden mukaan kasvisten hiilareita ei lasketa kuin perunasta, pastasta, riisistä ja viljoista (niiden määrä istumatyötä tekevällä naisella alle 100 g/vrk).
Aamupala 7:30 maissa:
- 2 voissa paistettua kananmunaa ja 2 pekonisiivua
- Kourallinen kebab-lastuja ja puolikas pussia pakastevihanneksia, sekaan paseerattua tomaattia ja tabascoa
- 1 litra vettä
Lounas siinä 14:00 tienoilla (koska ennen sitä ei edes tunnu nälkä):
- 50 g voissa paistetua lihaa (possu, nauta, kana) kastikkeessa (Uncle Ben's jne.)
- 200 g salaattia, jossa esim. kurkku, tomaatti, kaali, kiinankaali, jäävuorisalaatti, paprika, rucolaa, fetajuustoa, oliiveja, ja reilusti oliiviöljyä
- 1 litra vettä
Hyvin pärjää ja maistuu oikein hyvältä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH toimii kyllä, laihduin itse 25kg lyhyessä ajassa. Joinakin päivinä teki mieli ainoastaan munia ja pekonia, joten söin niitä tyyliin viikonkin putkeen vihannesten kanssa- ja paino putosi silti.
Minä pudotin 27 kg 8kk aikana, virallisterveellisesti syömällä ja maltillisella kalorivajeella.
Voi reppanaa, säälin sinua. Mautonta, suolatonta, rasvatonta ruokaa :D:D:D
Minä taas säälin sinua siksi että et ole edes tutustunut virallistervelliseen ruokavalioon. Energiasta 40% rasvasta riittää minulle mainiosti. Oletko kuullut koskaan mausteista?
PS: VHH ei tarkoita sitä että kyllästetään itsensä suolalla.
Ok, elä sinä sillä virallisella. Vhh ei todellakaan tarkoita suolan syömistä. Tiedätkö muuten, että virallisterveellisessä suolan määrä on huomattavasti suurempi kuin vhh:ssa?
No miksi tuo virallisterveellisen suolatomuus tuossa sitten mainittiin? No en todellakaan tiennyt, paljonko on vhh suolasuosiitus? Uskonlakonne ei taida olla kovin homogeeninen, vaan eri vhh uskiksilla on ihan erilaiset käsitykset siitä miten pitää syödä.
Vhh-ruokavaliolla olevat eivät syö jonkun ulkopuolisen laatiman suosituksen mukaan. Heillä toimii oma järki ja kehon kuuntelu.
No eipä toiminut ennen kuin alkoivat vhh:laisiksi.
veri-hevi-homma kirjoitti:
Aamupala 7:30 maissa:
- 2 voissa paistettua kananmunaa ja 2 pekonisiivua
- Kourallinen kebab-lastuja ja puolikas pussia pakastevihanneksia, sekaan paseerattua tomaattia ja tabascoa
- 1 litra vettäLounas siinä 14:00 tienoilla (koska ennen sitä ei edes tunnu nälkä):
- 50 g voissa paistetua lihaa (possu, nauta, kana) kastikkeessa (Uncle Ben's jne.)
- 200 g salaattia, jossa esim. kurkku, tomaatti, kaali, kiinankaali, jäävuorisalaatti, paprika, rucolaa, fetajuustoa, oliiveja, ja reilusti oliiviöljyä
- 1 litra vettäHyvin pärjää ja maistuu oikein hyvältä :)
Siinähän se pähkinänkuoressa tulikin. Munia, voita, pekonia, lihaa,fetajuustoa (kolesterolia, transrasvaa, tyydyttynyttä rasvaa, lisäaineita, natriumnitriittiä ja suolaa) ja lisäksi vielä pelastuksena oliiviöljy. Kylkeen sekasalaatti jotta voi todeta syöneensä kasviksia.
"Tosi terveellistä" .
On se hyvä, että lihateollisuus on saanut ihmiset oikeasti hurahtamaan kustantamiensa tutkimusten perusteella laadittuihin klikkiotsikoihin.
Se ,kun kuulee hyviä uutisia huonoista syömätottumuksistaan, tottakai siihen tarttuu.
Sillä tehdään rahaa:-D
Kaikki atkinsista paleoon samaa linjaa ja samaa lihateollisuuden mainontaa.
Tottakai huonoja hh kannattaa vähentää (sokeri, vehnä, valkoinen riisi, keksit ,pullat ,karkit yms.)
Jotkut vhh syöjät jotenkin olettavat muiden syövän vain ruisleipää, sokerijogurtteja, pullaa ja margariineja.
Ehkä ovat sitten itse aikaisemmin syöneet noin, ja kuvittelevat nyt löytäneensä oikotien onneen.
Todella moni huippu-urheilijakin on vaihtanut plant based ruokavalioon kokeiltuaan sitä, kun urheilusuoritus ja palautuminen paranee huomattavasti, kun ei ole eläinrasva ja -proteiini hapettamassa ja tulehduttamassa kehoa.
Moniko vhh :lla olevista esimerkiksi kykenee hyviin ja riittäviin urheilusuorituksiin?
on täysin naurettavaa korvata hyviä hh (täysjyväriisi, kaura, tattari, hedelmät, marjat yms.) eläinrasvalla ja -proteiinilla, eikä siitä ole ainuttakaan ,puolueettoman tahon kustantamaa tutkimusta, joka puoltaisi sitä.
Se että paino lähtee laskuun, ei tarkoita ,että ruokavalio on terveellinen muuten.
Ihmisen aivot käyttävät polttoaineenaan glukoosia, jota saadaan nopeiten hiilihydraateista.
Mutta ennenkaikkea vhh syövien kannattaisi katsoa asiaa siltä kannalta, että ruoka on ihan muuta , kuin proteiinit, hh ja rasvat .
Miten paljon enemmän tärkeitä ravintoaineita keho saa kasvikunnan tuotteista (linssit, pavut, marjat, kaalit, siemenet, täysjyvävilja ,pähkinät, hedelmät, jne jne)
Ja miten paljon niitä jää saamatta, kun korvataan eläinkunnan tuotteilla.
Kannattaisiko ennemmin miettiä kokonaisvaltaisesti loppuelämän terveyttä kuin pelkkää laihtumista tällä hetkellä?
Esimerkiksi runsas hedelmien syönti vähentää riskiä sairastua 2 tyypin diabetekseen (hedelmämehun juominen lisää riskiä) mutta eläinproteiinin ja -rasvan kulutus korreloi suoraan diabeteksen sairastavuuden lisääntymisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ruokavalio perinteinen, terveellinen, epäterveellinen, vhh tai karppi niin oman elimistön happamuustilaa ja kolesterolikuormaa on helppo käydä tarkastelemassa elävän veren analyysissä. Siinä tietokoneen ruudulle lävähtää veriplasmasi mikroskopoituna ja näet omin silmin kolesterolikristallit, mikäli niitä on ja sen kyöhnän ja muut ongelmat, joita
happamoituminen aiheuttaa.Kaikkihan sen tietää ,että eläinperäiset tuotteet happamoittaa kehoa ja lisää vapaita radikaaleja. Kasvikset, hedelmät ja marjat toimivat juurikin päinvastoin.
Hapan keho - sairas ja tulehtunut keho.Tämä on ihan höpöhöpö-teoria. Mahaneste on jo niin kovaa happoa, että se sulattaa lihamöykyn muutamassa tunnissa, ei siitä elimistöön enää happoja tai emäksiä siirry.
Toki emäksiset ruuat, kuten useimmat kasvikset virallisesti tunnustetaan muuten vain terveellisiksi.
Ei voi olla totta! ootko nyt ihan tosissas??
se on ihan biologinen tosiasia, että liha, kana, munat yms. Lisää kehon happamuutta ja tulehdusta. Se voidaan mitata jo tunnin sisällä lihan syömisestä.
Sitä paitsi, jos olisimme puhtaasti lihansyöjiä, vatsahappomme olisivat paljon voimakkaampia ja voisimme syödä vaikka raakaa lihaa, kuten kissat ja koirat ,sairastumatta e-koli bakteeriin jota joissain lihatuotteissa voi esiintyä.
Suolistomme on pitkä, kun taas lihansyöjillä se on suhteellisen lyhyt, koska liha mätänee suolistossa.
Lisäksi, montako eläintä pystyt tappaa ja syödä raakana ja limaisena hampaillasi raadellen. Et yhtäkään. Kuten ei pysty simpanssikaan, joka taitaa olla lähin sukulaisemme geneettisesti ja jonka ruokavalio koostuu 97% kasveista loput 3% hyönteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kannaattaakohan kasvissyöjän kokeilla vhh:ta? Syön kyllä kalaa sillointällöin mutta en ollenkaan lihaa tai kanaa.
Vaikket söisikään lihaa mutta syöt kalaa, olet sekasyöjä.
Aamupala: kananmuna ja vihanneksia / turkkilaista ja marjoja / kaurapuuroa ja maapähkinävoita
Lounas: kalaa tai kanaa, voita, suuri salaatti, oliiviöljyä
Illallinen: esim. lämpimiä kasviksia ja proteiinia (keitto, vuoka, paistos, wokki jne jne) / kastiketta ja papupastaa / juustoja ja kasviksia / kotitekoista pizzaa tai hampurilainen ilman jauhoja
Jälkiruoka/välipala/iltapala: kermaa, rahkaa, marjoja, tummaa suklaata, pähkinöitä, hedelmiä, juustoa, itse tehtyä vhh-leipää (aivan yhtä hyvää kuin tavallinen), lättyjä jne jne.
Juhlissa ja "vapaapäivinä": ihan mitä tahansa
Keskimäärin kaloreita n. 2000, kasviksia 700-1000g, hiilareita alle 70g. En syö punaista lihaa, en tuki suoniani, olen terve, voin hyvin, laihdun. VHH muutti elämäni niin paljon parempaan. Mistään en ole luopunut enkä syö mitään korvikkeita tai feikkiversioita mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko vhh:laiset tietoisia siitä miltä näytätte sisältäpäin?
Vhh ei myöskään missään nimessä sovi aerobista liikuntaa harrastaville ihmisille esim. Juoksijoille. Olen itse juoksija enkä pärjää ollenkaan ilman hiilareita
Et tietenkään pärjää ilman hiilareita, jos sulla energia tulee hiilareista. Vhh:lla energia tulee rasvasta.
Mä käyn rankemmassa pilateksessa, harrastan vesijuoksua ja -jumppaa vhh:lla. Kaveri juoksee maratoneja ilman ongelmia alakarppina. Kumma juttu:)
Mulla taas ei toimi. Palautumista varten tarvitsen hiilareita, joita syön pääosin bataatin, riisin ja kauran muodossa. Kyllä huomaan treenissä ja unessa, jos en hiilareita saa. Ja kokeiltu on treenata alakarpilla. Aluksi onnistu tosi hyvin, mutta parin kuukauden päästä alko palautuminen takkuamaan.
Lisäksi olen huomannut, että iltapuuro tuo (minulle) paremman unen.
Hyväkarpit voi syödä puuroa ja hedelmiä, jopa riisiä ja perunaakin. Joten mikä ongelma noudattaa vhh:ta? Ei tarvise vetää alakarpiksi kun voi hyvin elellä hyväkarppina. Ohis.
Millä tavalla se sitten eroaa ihan tavallisesta ruokavaliosta? Tuohan on ihan normaali suositusten mukainen ruokavalio, ei sielläkään käsketä syömään sokeria ja karkkia ja pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta ollenkaan hyvältä se vhh.
Lettujakaan ei saa syödä, pitää tehdä jotain feikkilettuja ja peittää munan maku.. Siis huhhuh. Jos ihminen ei uskalla syödä edes oikeita lettuja, sillon kun lettuja tekee mieli, niin aika kaistaa touhua minun mielestä. Tuskin kukaan mättää lettuja joka päivä. Jos tekee lettuja mieli niin millanen ihminen tekee jotain keinotekosia lettuja, kun pelkää jauhoja niin paljon.
Pyh, ihan hirveetä elämää.Mun vhh letut maistuu ainakin ihan letuilta. Niissä on jotain notkeaa maitotuotetta (kuten kermaa tai jugurttia), munia, voita, suolaa ja perunajauhoa. Nää on itseasiassa parempia kuin normaalit letut jopa ihan normaalisyöjienkin mielestä. Sama maku, mutta täyteläisempi.
Mikset uskalla tehdä ja syödä oikeita lettuja? Lihotko heti kymmenen kilos jos vaikka kerran kuussa syöt normilettuja, enpä usko.
Minulla menee tollanen vouhotus yli hilseen. Halutaan kuitenkin syödä lettuja, leipää, pizzaa jne jne, mutta sitten pitää tehdä jotain feikkiversioita niistä, joista ei saa lähellekään oikeita tekemälläkään. Surullista, jos ei ole edes mitään vilja-allergiaa.
Ja perunakin kiellettyä, jestas. Maailma on täynnä herkullisia perunaruokia, kai niihinkin pitänyt keksiä omat feikkiversiot.
Mä olen allerginen vehnälle, joten siksi en sitä lettuihin laita, mutta silti saan kyllä tehtyä ihan yhtä hyviä lettuja.
Vierailija kirjoitti:
On se hyvä, että lihateollisuus on saanut ihmiset oikeasti hurahtamaan kustantamiensa tutkimusten perusteella laadittuihin klikkiotsikoihin.
(...)
Moniko vhh :lla olevista esimerkiksi kykenee hyviin ja riittäviin urheilusuorituksiin?
En tiedä mistä saat päähäsi, että VHH:llä syödään jotenkin erityisen paljon lihaa? Siinä syödään ihan vastaava määrä kuin "tavallisellakin". Eli bauttia 1 g proteiiniä per painokilo.
Vihanneksia syödään muuten n. 300 - 400 g per päivä VHH:lla. Se unohtui tuosta listasta. Eli 50/50 pannullisesta ruokaa on vihanneksia/lihaa. Plus se 200 g salaattia (itsellä, voi toki syödä enemmänkin).
Mitä urheilusuorituksiin tulee, niin itse mm. kyykkään 25 x 100 kg ongelmitta ja takana on 5 juostua puolimaratonia. Joka on varmasti enemmän kuin mitä 90 - 95 % normaalijanttereista on tehnyt. Ammattiurheilijat on sitten erikseen, mutta miksi ihmeessä verrata ruokavaliota sellaisiin erikoistapauksiin? Heillä on omat ruokansa ja aineensa.
VHL:llä syö vielä paremmin..