Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole koskaan saanut syödä niin paljon ja niin hyvää ruokaa kuin nyt VHH:lla

Vierailija
02.04.2018 |

En edes tajua, miksi en ole muuttanut ruokavaliotani aikaisemmin. Nyt saan nauttia täyttävää ruokaa ja voida hyvin, silti paino putoaa ja vartalo kiinteytyy. Mikään konsti ei ole koskaan ollut näin tehokas!

Ahh, mieleni täyttyy onnesta ajatellessani kuinka ihana seuraava ateria tulee olemaan ja kuinka en todellakaan missään vaiheessa tule kituuttamaan tai tuntemaan minkään moista heikotusta tämän ruokavalion vuoksi ❤️

Kommentit (342)

Vierailija
241/342 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ruokavalio perinteinen, terveellinen, epäterveellinen, vhh tai karppi niin oman elimistön happamuustilaa ja kolesterolikuormaa on helppo käydä tarkastelemassa elävän veren analyysissä. Siinä tietokoneen ruudulle lävähtää veriplasmasi mikroskopoituna ja näet omin silmin kolesterolikristallit, mikäli niitä on ja sen kyöhnän ja muut ongelmat, joita

happamoituminen aiheuttaa. 

Kaikkihan sen tietää ,että eläinperäiset tuotteet happamoittaa kehoa ja lisää vapaita radikaaleja. Kasvikset, hedelmät ja marjat toimivat juurikin päinvastoin.

Hapan keho - sairas ja tulehtunut keho.

Monelle olisi ihan terveellistä nähdä tilanne omin silmin - vastaa sitä, että käy puntarilla katsomassa missä mennään tai mittaa vatsanympäryksen. 

Vierailija
242/342 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi kiinnostaa. Kertokaahan hyviä esimerkkejä ruuistanne.

Aamupala näyttää kovasti samalta kuin päivän muut pääruoat, eli aamulla voi vaikka paistaa pekonia/lihaisia nakkeja (Snellmanilla on todella hyvä vaihtoehto hh suhteen), muuta lihaa, kananmunia, kasviksia mielen mukaan. Tällä pysyy kylläisenä klo 13 tienoille. Vuorotyöläisenä aamuvuoroon menijänä paras kaveri on rasvakahvi (googleta ohje), jolla pysyy hyvin kylläisenä seuraavaan ruokahetkeen asti.

Lounaalla ja päivällisellä samantyyppinen kattaus, laiskana saatan syödä kasviksia, 2% raejuustoa, lihaa, panostaessa teen kesäkurpitsanuudeleita ja kanaa. Kermaa sekaan niin tulee hyvä kanakastike.

Herkutteluun teen vhh-lettuja, ohje löytyy googlettamalla. Lisään sekaan teelusikallisen nestemäistä makeuttajaa niin kananmuna ei maistu liikaa läpi. Tähän lisäämällä pinaattia saa herkullisia pinaattilettuja. Päälle kermavaahtoa kohtuudella. Kannattaa liittyä Vähähiilihydraattinen ruokavalio-ryhmään Facebookissa, siellä on todella hyviä ohjeita jopa vuokaleipään jos on tottunut puputtamaan sellaisia. Upea tsemppiryhmä!

Mulla -15kg puolessa vuodessa, normaalipainoon matkaa vielä samanlainen ja eteenpäin mennään koko ajan.

Hah:-D kyllähän tolla kiinteytyä voi, mutta tervetuloa syöpä, sydäntaudit ja diabetes myöhemmällä iällä. Kai tiedät, että diabetes johtuu liiasta eläinrasvasta , joka tukkii solut? ja kun ne on tukossa, sokeri ei pääse soluihin ja jää verenkiertoon, jolloin tulee se diabetes. Diabetestä ei aiheuta liika hh syönti, vaan liika rasva.

Ja sähän et tunne ,onko verisuonet täynnä plakkia vai ei .

Kenellekkään ei ole terveellistä tollanen syöminen, ei minkään tutkimuksen mukaan.

Vaikka nyt olo olis hyvä.

Ja vhh -ruokavalioon on niin helppo hurahtaa, kun ei tarvitse luopua niistä voissa paistetuista munista ja voikahveista, jotka ei millään mittarilla minkään oikean tutkimuksen mukaan ole terveellistä nähneetkään. Ja vaikka paino lähtee laskemaan ja kiinteytyy, niin samalla alkaa kuolemaan sisältä ,kun verisuonet kerää plakkia, keho happamoituu ja suoliston bakteerikanta muuttuu surkeaksi kuidun vähäisen määrän ja kaiken sen eläinperäisen proteiinin ja - rasvan takia.

Vhh onkin pääasiassa "täysjyvän ja hedelmien korvaamista eläinperäisillä tuotteilla".

Eli ojasta allikkoon.

Mutta onnea hyvästä olosta, ei kestä ikuisuutta.:-D

Nyt tuli hyvä ehdokas AV:n Huuhaa 2018 -palkinnon saajaksi! Ihanko rasva tukkii solut ja aiheuttaa diabetestä? Sano nyt vielä että rasva tukkii verisuonetkin ja että 5,1 kolesterolilla pitää ottaa lääkeet käyttöön? Kananmuniakaan ei varmaan saa syödä, mutta 9 palaa ruisleipää päivässä on terveellistä?

Jeps, menen tästä iltapalalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/342 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen nyt syömään mun ihanan avokado-sieni-kerma-pastan ja vaalean tuoreen leivän :) niiiin hyvää. Huomenna liikun normaalisti ja syön nälkääni, se siitä. Ei ooo vaikeaa elää terveellisesti ja pysyä hoikkana.

Vierailija
244/342 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkatkaa piirakan ystävälle joku hyväksi todettu ohje? Tein mustikkapiirakkaa jossa jauhot korvattu mantelijauhoilla ja sokeri korvattu makeutusjauheella ja pakko sanoa, että ei toiminut. Vai onko tämä ruokavaliona sellainen että kaikki makea kannattaa unohtaa?

Jos googlaat keisarin omenapiiras, niin siinä on hyvä pohja. Siis karppaus.infosta löytyy. Siihen tulee mantelijauhetta ja kookosjauhoja (tai "virallisessa" ohjeessa taisi olla jauhettuja kookoshiutaleita) ja sen voi makeuttaa ihan tavallisella sokerilla, vaniljasokerilla tai hunajalla. Pohjan ei tarvitse olla kyllästetty sokerilla ollakseen hyvä piirakkapohja. Itse laitan ihan pari tl vaniljasokeria tai kanelisokeria tai hunajaa. Jos sen määrän jakaa sitten piirakan palojen määrällä, niin ei siinä hiilarit korkealle nouse vaikka ihan tavallista sokrua käyttää. Mä olen elänyt vhh:lla jo vuosia enkä ole oppinut käyttämään mitään keinomakeuttajia vaikka kaikenlaiset karppisokerit ja steviat onkin tullut kokeiltua. Sokeria siis käytän ja hunajaa, mutta määrät ovat todella paljon pienempiä kuin silloin ennen vanhaan (ennen kuin siirryin vhh:lle).

En kovin usein piirakoita harrasta, mutta näin juhlapyhinä kaipaa jotain jälkkäriä. Nyt pääsiäisenä tein tuon keisarin omenapiiraan pohjalla ja päällisellä oikein maistuvaa rahkapiirakkaa. En laittanut omenaa siihen koska pakastimesta en löytänyt ja kauppaan en enää jaksanut lähteä. Siihen ois voinut laittaa mustikoita tai muita marjoja, mutta laitoin sitten perinteisesti rusinoita.

Vierailija
245/342 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä meen nyt syömään mun ihanan avokado-sieni-kerma-pastan ja vaalean tuoreen leivän :) niiiin hyvää. Huomenna liikun normaalisti ja syön nälkääni, se siitä. Ei ooo vaikeaa elää terveellisesti ja pysyä hoikkana.

Olet aivan oikeassa. Sulle sopii nuo syömiset, jos tunnet voivasi hyvin.

Vierailija
246/342 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vähän huonompi koneisto energiataloudellisessa mielessä. Monen muun vuosisataiset perimät pohjoisista oloista ovat varmistaneet sen, että ruuasta imetään rasvavarastot mahdollisimman tehokkaasti täyteen, ettei kuolo korjaa talvella. Mut joo, nauti yöpalastasi jos siitä tykkäät kerran.

Vierailija
247/342 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein äsken ”tortilloja” eli käärin Cosmopolitan-salaattilehteen haluamani täytteet. Avot!

Miksi alapeukut?

Vierailija
248/342 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala näyttää kovasti samalta kuin päivän muut pääruoat, eli aamulla voi vaikka paistaa pekonia/lihaisia nakkeja (Snellmanilla on todella hyvä vaihtoehto hh suhteen), muuta lihaa, kananmunia, kasviksia mielen mukaan. Tällä pysyy kylläisenä klo 13 tienoille. Vuorotyöläisenä aamuvuoroon menijänä paras kaveri on rasvakahvi (googleta ohje), jolla pysyy hyvin kylläisenä seuraavaan ruokahetkeen asti.

Lounaalla ja päivällisellä samantyyppinen kattaus, laiskana saatan syödä kasviksia, 2% raejuustoa, lihaa, panostaessa teen kesäkurpitsanuudeleita ja kanaa. Kermaa sekaan niin tulee hyvä kanakastike.

Herkutteluun teen vhh-lettuja, ohje löytyy googlettamalla. Lisään sekaan teelusikallisen nestemäistä makeuttajaa niin kananmuna ei maistu liikaa läpi. Tähän lisäämällä pinaattia saa herkullisia pinaattilettuja. Päälle kermavaahtoa kohtuudella. Kannattaa liittyä Vähähiilihydraattinen ruokavalio-ryhmään Facebookissa, siellä on todella hyviä ohjeita jopa vuokaleipään jos on tottunut puputtamaan sellaisia. Upea tsemppiryhmä!

Mulla -15kg puolessa vuodessa, normaalipainoon matkaa vielä samanlainen ja eteenpäin mennään koko ajan.

Hah:-D kyllähän tolla kiinteytyä voi, mutta tervetuloa syöpä, sydäntaudit ja diabetes myöhemmällä iällä. Kai tiedät, että diabetes johtuu liiasta eläinrasvasta , joka tukkii solut? ja kun ne on tukossa, sokeri ei pääse soluihin ja jää verenkiertoon, jolloin tulee se diabetes. Diabetestä ei aiheuta liika hh syönti, vaan liika rasva.

Kenellekkään ei ole terveellistä tollanen syöminen, ei minkään tutkimuksen mukaan.

Ja vhh -ruokavalioon on niin helppo hurahtaa, kun ei tarvitse luopua niistä voissa paistetuista munista ja voikahveista, jotka ei millään mittarilla minkään oikean tutkimuksen mukaan ole terveellistä nähneetkään. Ja vaikka paino lähtee laskemaan ja kiinteytyy, niin samalla alkaa kuolemaan sisältä ,kun verisuonet kerää plakkia, keho happamoituu ja suoliston bakteerikanta muuttuu surkeaksi kuidun vähäisen määrän ja kaiken sen eläinperäisen proteiinin ja - rasvan takia.

Vhh onkin pääasiassa "täysjyvän ja hedelmien korvaamista eläinperäisillä tuotteilla".

Eli ojasta allikkoon.

Nyt tuli hyvä ehdokas AV:n Huuhaa 2018 -palkinnon saajaksi! Ihanko rasva tukkii solut ja aiheuttaa diabetestä? Sano nyt vielä että rasva tukkii verisuonetkin ja että 5,1 kolesterolilla pitää ottaa lääkeet käyttöön? Kananmuniakaan ei varmaan saa syödä, mutta 9 palaa ruisleipää päivässä on terveellistä?

Löydät tuon diabeteksen syntymekanismin ihan tieteellisistä lähteistä, jos osaat etsiä.

Kenenkään ei pitäisi ottaa kolesterolilääkitystä, vaan muuttaa ruokavalionsa kasvispainotteiseksi ja vähentää eläinperäisten tuotteiden käyttö ihan minimiin.

Kokonaiskolesteroli 5,1 ei ole hyvä.

Kalaöljyn käyttö on täysin turhaa ja ennemmin tulisikin vähentää omega 6-lähteitä ruokavaliossa (mm. maaeläinten liha ja kasviöljyt ) .

Kala itsessään ei sisällä omega3-rasvahappoja, vaan se saa ne syömällä mikroleviä. Samalla sen lihaan kertyy kaikki merten epäpuhtaudet ja raskasmetallit jotka sinä sitten saat elimistöösi syömällä kalaa.

Olisiko terveellisempi ottaa ne omega3-rasvat suoraan kasvikunnan lähteistä?

en minäkään syö ruisleipää, mutta kaurapuuroa ja täysjyväriisiä kyllä. Ja ohrahelmiä.

Kananmunat eivät muuten ole terveellisiä.

Vierailija
249/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ojasta allikkoon.

Löydät tuon diabeteksen syntymekanismin ihan tieteellisistä lähteistä, jos osaat etsiä.

Kenenkään ei pitäisi ottaa kolesterolilääkitystä, vaan muuttaa ruokavalionsa kasvispainotteiseksi ja vähentää eläinperäisten tuotteiden käyttö ihan minimiin.

Kokonaiskolesteroli 5,1 ei ole hyvä.

Kalaöljyn käyttö on täysin turhaa ja ennemmin tulisikin vähentää omega 6-lähteitä ruokavaliossa (mm. maaeläinten liha ja kasviöljyt ) .

Kala itsessään ei sisällä omega3-rasvahappoja, vaan se saa ne syömällä mikroleviä. Samalla sen lihaan kertyy kaikki merten epäpuhtaudet ja raskasmetallit jotka sinä sitten saat elimistöösi syömällä kalaa.

Olisiko terveellisempi ottaa ne omega3-rasvat suoraan kasvikunnan lähteistä?

en minäkään syö ruisleipää, mutta kaurapuuroa ja täysjyväriisiä kyllä. Ja ohrahelmiä.

Kananmunat eivät muuten ole terveellisiä.

Voisitko linkittää kakkostyypin diabeteksen etiologiaan liittyvät varmat tutkimukset kiitos. Varmalla tarkoitan sitä, että tutkimus on replikoitu ja kausaalinen, eli tiedetään varmuudella se, että ilmiö johtuu siitä mitä mitataan. Korrelatiivisia tutkimuksia esimerkiksi lihavuuden ja diabetes 2 välillä löytyy, mutta yksikään niistä ei kerro siitä onko diabetes 2 lihavuuden seurausta vai lihavuus osa diabetes 2 kehitystä.

Vierailija
250/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkatkaa piirakan ystävälle joku hyväksi todettu ohje? Tein mustikkapiirakkaa jossa jauhot korvattu mantelijauhoilla ja sokeri korvattu makeutusjauheella ja pakko sanoa, että ei toiminut. Vai onko tämä ruokavaliona sellainen että kaikki makea kannattaa unohtaa?

Jos googlaat keisarin omenapiiras, niin siinä on hyvä pohja. Siis karppaus.infosta löytyy. Siihen tulee mantelijauhetta ja kookosjauhoja (tai "virallisessa" ohjeessa taisi olla jauhettuja kookoshiutaleita) ja sen voi makeuttaa ihan tavallisella sokerilla, vaniljasokerilla tai hunajalla. Pohjan ei tarvitse olla kyllästetty sokerilla ollakseen hyvä piirakkapohja. Itse laitan ihan pari tl vaniljasokeria tai kanelisokeria tai hunajaa. Jos sen määrän jakaa sitten piirakan palojen määrällä, niin ei siinä hiilarit korkealle nouse vaikka ihan tavallista sokrua käyttää. Mä olen elänyt vhh:lla jo vuosia enkä ole oppinut käyttämään mitään keinomakeuttajia vaikka kaikenlaiset karppisokerit ja steviat onkin tullut kokeiltua. Sokeria siis käytän ja hunajaa, mutta määrät ovat todella paljon pienempiä kuin silloin ennen vanhaan (ennen kuin siirryin vhh:lle).

En kovin usein piirakoita harrasta, mutta näin juhlapyhinä kaipaa jotain jälkkäriä. Nyt pääsiäisenä tein tuon keisarin omenapiiraan pohjalla ja päällisellä oikein maistuvaa rahkapiirakkaa. En laittanut omenaa siihen koska pakastimesta en löytänyt ja kauppaan en enää jaksanut lähteä. Siihen ois voinut laittaa mustikoita tai muita marjoja, mutta laitoin sitten perinteisesti rusinoita.

Muropohja ei kaipaa yhtään sokeria, esim ranskassa ei laiteta koskaan.

3 dl vehnäjauhoja

120 g voita pieniksi paloiksi leikattuna

3(-8) rkl jääkylmää vettä

Jauhoista osan voi korvata vaikka mantelijauholla

Vierailija
251/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta tärkeintähän on että löytää itselleen sellaisen ruokavalion, jota pystyy noudattamaan niin että kaloreita tulee kohtuudella. Minulle se on VHH. Hiilarit saavat minut jotenkin pois raiteiltaan, erityisesti ruisleipä oli minulle ongelma. Hiilaripitoisen aterian jälkeen sitä miettii mitähän seuraavaksi söisi, verensokeri heiluu liikaa ja tulee kouristava näläntunne. VHH-ruokavaliolla nälkä ei tule kouristuksena, vaan enemmän sellaisena heikotuksena ja tunteena, että kone hidastuu. Ja nämä tuntemukset tulevat aikaisintaan 6 tuntia aterian jälkeen. 

Minulla on aina vakio aamiainen. Iso latte (jossa kermaa ja kulutusmaitoa), kahden munan pinaattimunakas jossa mozzarellaraastetta ja muutama siivu pekonia. Töissä ei ole oikein mahdollisuutta syödä mitään järkevää, joten minulla on eväänä salami snacksejä, kirsikkatomaattia ja porkkananpaloja. Näillä on menty toistaiseksi, ehkä nämä eväät monipuolistuvat tässä ajan myötä mutta minua ei ole haitannut syödä aina samoja eväitä. Töiden jälkeen syön sitten ruokaa ja jos ennen nukkumaanmenoa on pieni nälkä, saatan ottaa turkkilaista jogurttia kermalla ja marjoilla. Tai sitten napsin suuhuni oliiveja, latva-artisokkaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, meetwurstia, juustoa - vähän jotain pientä ja rasvaista ja hyvää. 

Olen itse vähän laiska arkikokki ja tyypillisesti jos joudun itselleni laittamaan ruokaa, niin se on juuri jotain sellaista että heitetään paistinpannulle jauhelihaa ja kasviksia. Mies jaksaa kokata pidemmän kaavan mukaan ja tehdä jotain 40h haudutettua osso bucoa (jota syödään papupastan kanssa). 

Mitään makeaa en varsinaisesti kaipaa ollessani tällä ruokavaliolla. Hiilariruokavaliolla teki karkkejakin mieli harvase päivä. Saatamme joskus kyllä jotain makeaakin syödä. Esim. jos menemme hienoon ravintolaan syömään, niin kyllä me otamme myös jälkiruokaa. Tämä on muutaman kerran vuodessa ja ihan sellainen tietoinen ja harkittu päätös, ei mikään repsahdus jonka jälkeen elämä on pilalla. Saatamme ravintolassa maistaa myös hieman leipää, jos se on paikan päällä leivottua, tai syödä hieman perunaa. Tuollaisten jälkeen saattaa tulla kyllä sitten se hiilarinälkä, joka kouristaa vatsanpohjassa, mutta sitten syödään kotona jotain karpimpaa ja päästään takaisin normaaliin.

Vierailija
252/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laihduin, mutta mulle tuli muita ongelmia siitä, eli kaikille se ei sovi. Mä tarvitsen hedelmiä ja leipää vatsan toimintaan. Muuta sokeria ilman pärjään kyllä.

Minulle kävi ihan samoin. Noin puolen vuoden jälkeen vatsan toiminta oli yhtä säätämistä. Välillä oli limaista ripulia ja välillä tuli pari kovaa papanaa. Söin paljon salaatteja ja kasviksia, mutta tietyistä kasviksista tuli ilmavaivoja ja vihertävä, löysä uloste (mm. kaikki palkokasvikset). Vaikka lisäsin lesettä jukurtin päälle, sekään ei auttanut. Siirryin lopulta takaisin tavalliseen ruokavalioon, johon vatsa ja suolisto ovat vuosikymmeniä tottuneet.

Vierailija
253/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vähän huonompi koneisto energiataloudellisessa mielessä. Monen muun vuosisataiset perimät pohjoisista oloista ovat varmistaneet sen, että ruuasta imetään rasvavarastot mahdollisimman tehokkaasti täyteen, ettei kuolo korjaa talvella. Mut joo, nauti yöpalastasi jos siitä tykkäät kerran.

Kun näitä koneistoja on tutkittu, erot ovat olleet varsin pieniä, ja niille on löydetty selityksiä lähempää kuin vuosisatojen takaa. Esimerkiksi ihmismaitoa ravinnokseen saaneet tuppaavat olemaan hoikempia kuin lehmänmaitoa nauttineet, johtunee lehmänmaidon insuliinista. Myös keskitysleireiltä selvinneet ovat eläneet muuta väestöä hoikempina ja (fyysisesti) terveempinä.

Mutta useimmat meistä saattavat ihan itse koneistonsa sekaisin tavalla tai toisella. VHH:ssa kuten kaikissa dogmeissa on se huono puoli, että keho jää helposti kuuntelematta. Itse syön melko virallisterveellisesti, mutta saatan korvata aterian juustolla, jos tekee mieli juustoa. Samoin saatan minäkin ottaa yöpastan, jos siltä tuntuu. Mutta sitten en todennäköisesti halua aamiaista.

Vierailija
254/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun, koska minuakin kiinnostaisi tietää vhh-ruokavalioon sopivista kasviproteiinin lähteistä. Eipä yhtään mainittu.

Vierailija
255/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin jostain kumman syystä nämä fanaattisimmat karppaajat on muutaman kymmenen kiloa ylipainoisia. Itse en tieda ainuttakaan normaalipainoista/hoikkaa karppaajaa, mutta näitä reilusti ylipainoisia on omalla työpaikallakin useita.

Ne sinun maintsemasi fanaattiset karppaajat saattavat olla juuri niitä, jotka syövät proteiinia liikaa. Noitahan suurin osa on, kun eivät viitsi perehtyä asiaan. Liika proteiini lisää painoa.

On kiistatonta, että liika proteiini käy sisäelinten päälle. Karppaminen läträämällä proteiinilla ei ole terveellistä.

Olet oikeassa, proteiinin liika syöminen on haitallista. Karppaukseen ei kuitenkaan kuulu liika proteiini.

Öh? Mitä se karppaus sitten on? Juoda öljyä pullosta? Ravinto jaetaan hiilareihin, proteiiniin ja rasvaan. Mistä lähtien sekasyöjä ihminen on kuulunut valaisiin? Jos unohdetaan petoeläimenkin ravinto?

Karppaus on kasvispainotteinen ruokavalio, jossa energia saadaan rasvasta. Öljyäkin voi juoda pullosta, onhan se nestettä. Minä käytän kuitenkin mieluummin eläinrasvaa, on ravitsevampaakin kuin pelkkä öljy.

Mistä lähteien karppaus tai vhh on alkanut tarkoittaa runsaskasvista ruokavaliota? Minusta se on aina tarkoittanut hiilihydraattien välttämäistä ja tarkoittaa edelleen. Monen rasvamaakarin mielestä kasviksia pitää välttää, koska ne ovat hiilareita.

Vierailija
256/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun, koska minuakin kiinnostaisi tietää vhh-ruokavalioon sopivista kasviproteiinin lähteistä. Eipä yhtään mainittu.

Ne ovat ihan samat kuin millä tahansa ruokavaliolla. Vain joku tiukin karppaaja saattaa kieltää kasviproteiinit (en tiedä, kieltääkö). Koska näissä ei ole juurikaan rasvaa, pitää muistaa syödä riittävästi myös kasvikunnan rasvaa (mitä toki moni vhh:lla oleva käyttää muutenkin eikä tukeudu silkkaan eläinrasvaan). 

Vierailija
257/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat ihan samat kuin millä tahansa ruokavaliolla. Vain joku tiukin karppaaja saattaa kieltää kasviproteiinit (en tiedä, kieltääkö). Koska näissä ei ole juurikaan rasvaa, pitää muistaa syödä riittävästi myös kasvikunnan rasvaa (mitä toki moni vhh:lla oleva käyttää muutenkin eikä tukeudu silkkaan eläinrasvaan). 

Putoaisiko kuuma kivi päähäsi, jos nimeäisit muutaman ruoka-aineen?

Vierailija
258/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, koska en ole perehtynyt siihen, mitkä ovat parhaita kasviproteiinilähteitä (olen allerginen niistä lähes jokaiselle).

Mutta siis kun nyt kaivoin esiin saamani ohjeet niin siellä listataan nämä: guorn, soija, riisiproteiini, hamppu, palkokasvit, pavut, linssit, pähkinät ja siemenet. Suositellaan yhdistelemään, jotta saa laajemmin eri aminohappoja. 

Vierailija
259/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, koska en ole perehtynyt siihen, mitkä ovat parhaita kasviproteiinilähteitä (olen allerginen niistä lähes jokaiselle).

Mutta siis kun nyt kaivoin esiin saamani ohjeet niin siellä listataan nämä: guorn, soija, riisiproteiini, hamppu, palkokasvit, pavut, linssit, pähkinät ja siemenet. Suositellaan yhdistelemään, jotta saa laajemmin eri aminohappoja. 

Quorn on prosessoitua, samoin soija, riisiproteiini ja hamppu. Palkokasveista ja pavuista tuntuu joka vhh-uskovaisella menevän maha sekaisin. Linsseissä (kuten pavuissakin) ainakin se 15 g hiilareita sadassa grammassa. Pähkinöistä ja siemenistä ei kukaan saa proteiinitarvettaan täyteen.

Täysjyväviljan jostakin syystä unohdit.

Vierailija
260/342 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kasviproteiinin lähteet käy. Ongelmaksi vaan saattaa tulla niiden sisältämä hiilari ja rasva. Se taas riippuu siitä, mille tasolle makronsa asettaa. Ketokarppaus vegaanisesti voi olla mahdotonta, mutta jos suostuu käyttämään munia ja maitotuotteita, se on jo helpompaa. Hyväkarppia on tosi helppo noudattaa myös vegaanisesti.

Finelissä on helppo vertailla, missä ruoka-aineissa on eniten/vähiten mitäkin.

Vhh ruokavalion sovittaminen omiin tarkoituksiin vaatii viitseliäisyyttä, mutta on vaivan arvoista.