En ole koskaan saanut syödä niin paljon ja niin hyvää ruokaa kuin nyt VHH:lla
En edes tajua, miksi en ole muuttanut ruokavaliotani aikaisemmin. Nyt saan nauttia täyttävää ruokaa ja voida hyvin, silti paino putoaa ja vartalo kiinteytyy. Mikään konsti ei ole koskaan ollut näin tehokas!
Ahh, mieleni täyttyy onnesta ajatellessani kuinka ihana seuraava ateria tulee olemaan ja kuinka en todellakaan missään vaiheessa tule kituuttamaan tai tuntemaan minkään moista heikotusta tämän ruokavalion vuoksi ❤️
Kommentit (342)
Karppauksessa oli minun kohdallani ongelmana mahan toimimattomuus eli suomeksi sanottuna ummetus ja närästys, innostuin ehkä käyttämään maitotuotteita vähän liikaa kun ne houkutti ja vieläkin etoo ajatus kaikenmaailman ruoankorvikeruoista. Liikunnassa oli hieman puhti pois, kun ennen oli tottunut elämään hiilareilla.
Karppiresepteissä oli mitä mielikuvituksellisemmilla tavoilla korvattu asioita mitä jää kaipaamaan joissain resepteissä. Kuten pizzapohja, kakkupohja tai tortillat. Rasvaa tihkuvat juustoiset mantelileivät ja muut leivän korvikkeet olivat aika *meh*, sokerinkorvikkeet, kananmunaiset tai kukkakaaliset pitsanpohjat jättivät pettymyksen ja muistan vieläkin leipomani rahkapiirakan ilman pohjaa. En kaipaa.
Kyllä se, että sai syödä rasvaa niin, että suupielet oli rasvassa, ei niin kauaa jaksanut innostaa. Ärsytti kokoajan funtsia kaiken hiilariarvoa, ja kieltäytyä ruoista tämän takia esim kyläillessä. Ai mikset syö? Otatko tuosta vähän lihakastiketta? Siinä on kyllä suurusteena vehnäjauhoa.
Ei kuulosta ollenkaan hyvältä se vhh.
Lettujakaan ei saa syödä, pitää tehdä jotain feikkilettuja ja peittää munan maku.. Siis huhhuh. Jos ihminen ei uskalla syödä edes oikeita lettuja, sillon kun lettuja tekee mieli, niin aika kaistaa touhua minun mielestä. Tuskin kukaan mättää lettuja joka päivä. Jos tekee lettuja mieli niin millanen ihminen tekee jotain keinotekosia lettuja, kun pelkää jauhoja niin paljon.
Pyh, ihan hirveetä elämää.
ps. Oikeissa letuissa ei munan makua tarvitse millään peittään, lettu maistuu vain letulle, ei munalle.
t.204
Vierailija kirjoitti:
Karppauksessa oli minun kohdallani ongelmana mahan toimimattomuus eli suomeksi sanottuna ummetus ja närästys, innostuin ehkä käyttämään maitotuotteita vähän liikaa kun ne houkutti ja vieläkin etoo ajatus kaikenmaailman ruoankorvikeruoista. Liikunnassa oli hieman puhti pois, kun ennen oli tottunut elämään hiilareilla.
Karppiresepteissä oli mitä mielikuvituksellisemmilla tavoilla korvattu asioita mitä jää kaipaamaan joissain resepteissä. Kuten pizzapohja, kakkupohja tai tortillat. Rasvaa tihkuvat juustoiset mantelileivät ja muut leivän korvikkeet olivat aika *meh*, sokerinkorvikkeet, kananmunaiset tai kukkakaaliset pitsanpohjat jättivät pettymyksen ja muistan vieläkin leipomani rahkapiirakan ilman pohjaa. En kaipaa.
Kyllä se, että sai syödä rasvaa niin, että suupielet oli rasvassa, ei niin kauaa jaksanut innostaa. Ärsytti kokoajan funtsia kaiken hiilariarvoa, ja kieltäytyä ruoista tämän takia esim kyläillessä. Ai mikset syö? Otatko tuosta vähän lihakastiketta? Siinä on kyllä suurusteena vehnäjauhoa.
Kuka tollasta elämää haluaa elää. Typerään kuuloista kun pitää keksiä feikki pizzoja ja feikki piirakoita ilman pohjaa.. voi jestas.
Luulin eka et VHH on vankien hoitoon liittyvää ja uteliaana avasin , että missäs vankilassa noin hyvää ruokaa tarjotaan.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tollasta elämää haluaa elää. Typerään kuuloista kun pitää keksiä feikki pizzoja ja feikki piirakoita ilman pohjaa.. voi jestas.
Olen karpannut jo yli kymmenen vuotta, enkä tee koskaan feikkiruokia, -piirakoita tai -pizzoja. Syön todella monipuolisesti mutta tällaiset herkut eivät valitettavasti kuulu ruokavaliooni säännöllisesti käytettynä. Kylässä saatan ottaa piirakkaa kun tarjotaan, enkä tietenkään kieltäydy lihakastikkeesta jauhosuurusteen vuoksi vaikken itse jauhoilla suurusta.
Hiilariarvojen funtsiminen ei myöskään ole millään lailla tarpeellista. Itse otin ensimmäisinä kuukausina selvää mitkä ovat vähähiilarisimpia vihanneksia, mutta opin nopeasti yleisimpien ruoka-aineiden hh-arvot. Olen syönyt aina mututuntumalla enkä tiedä kuinka monta hiilarigrammaa päivässä syön. Ylipaino hävisi ensimmäisenä vuonna eikä ole tullut takaisin.
Minä en syö feikkejä enkä korvikkeita, hyvin pärjää niinkin. Maitotuotteeton, kananmunaton, lähes pekoniton, viljaton paitsi kaurallinen, nyhtökauraton, härkiksetön, sirkaton, proteiinijauheeton jne. Mahdollisimman simppeliä ja puhdasta.
Ihan hirveän moni on vehnä/vilja yliherkkä tajuamattaan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lettujakaan ei saa syödä, pitää tehdä jotain feikkilettuja ja peittää munan maku.. Siis huhhuh. Jos ihminen ei uskalla syödä edes oikeita lettuja, sillon kun lettuja tekee mieli, niin aika kaistaa touhua minun mielestä. Tuskin kukaan mättää lettuja joka päivä. Jos tekee lettuja mieli niin millanen ihminen tekee jotain keinotekosia lettuja, kun pelkää jauhoja niin paljon.
Pyh, ihan hirveetä elämää.
Mun vhh letut maistuu ainakin ihan letuilta. Niissä on jotain notkeaa maitotuotetta (kuten kermaa tai jugurttia), munia, voita, suolaa ja perunajauhoa. Nää on itseasiassa parempia kuin normaalit letut jopa ihan normaalisyöjienkin mielestä. Sama maku, mutta täyteläisempi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö feikkejä enkä korvikkeita, hyvin pärjää niinkin. Maitotuotteeton, kananmunaton, lähes pekoniton, viljaton paitsi kaurallinen, nyhtökauraton, härkiksetön, sirkaton, proteiinijauheeton jne. Mahdollisimman simppeliä ja puhdasta.
Ihan hirveän moni on vehnä/vilja yliherkkä tajuamattaan asiaa.
Joo eipä ole tarvinnut noita kamalia korvikkeita käyttää, eikä soijaakaan.
Kananmunista pidän joten niitä syön ja maitotuotteitakin. Proteiinia saan sekä kasveista että lihasta juuri sopivasti.
Kaikki ruoka itsetehtyä niin tietää mitä niissä on ja helppo arvioida hiilaritkin tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Teit ihan turhaan elämäsi hankalaksi vhh kokeilullasi. Mikään ei pakota tekemään tai syömään korvikkeita. Mikään pakko ei ole kieltäytyä jauhosuurustetusta kastikkeesta, ellei ole keliaakikko. Eikä hiilariarvoja tarvitse koko aikaa funtsia. Ummetus johtuu liian vähäisestä kasvisten ja rasvan osuudesta ja liian runsaasta proteiinista. Jos liikunta takkusi vhh:lla, mikset lisännyt hiilaria liikuntaasi sopivaksi? On se kumma miten ammattiurheilijat kykenee vhh:lla liikkumaan, muttei tavallinen av mamma.
Tuolla aiemmin joku kirjoitti suklaahimostaan. Minulla kävi myös niin, että suklaa alkoi himottaa jossain vaiheessa. Sitten tein testin ja aloin syödä soijalesitiiniä (suklaan ainesosa) lisäravinteena ja suklaanhimo hävisi kokonaan. Aloin miettiä, että oliko se himo sitten kuitenkin sen lesitiinin perään, etenkin kun en syö kananmunia ja aivot tarvitsevat lesitiiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyh, ihan hirveetä elämää.Mun vhh letut maistuu ainakin ihan letuilta. Niissä on jotain notkeaa maitotuotetta (kuten kermaa tai jugurttia), munia, voita, suolaa ja perunajauhoa. Nää on itseasiassa parempia kuin normaalit letut jopa ihan normaalisyöjienkin mielestä. Sama maku, mutta täyteläisempi.
Mikset uskalla tehdä ja syödä oikeita lettuja? Lihotko heti kymmenen kilos jos vaikka kerran kuussa syöt normilettuja, enpä usko.
Minulla menee tollanen vouhotus yli hilseen. Halutaan kuitenkin syödä lettuja, leipää, pizzaa jne jne, mutta sitten pitää tehdä jotain feikkiversioita niistä, joista ei saa lähellekään oikeita tekemälläkään. Surullista, jos ei ole edes mitään vilja-allergiaa.
Ja perunakin kiellettyä, jestas. Maailma on täynnä herkullisia perunaruokia, kai niihinkin pitänyt keksiä omat feikkiversiot.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kasvikset siis ovat "oikeita" ja vhh:n sopivia? Ja mitkä eivät?
Riippuu siitä mille tasolle rajansa asettaa. Ketokarppaajat syö oikeastaan vaan kaaleja, salaatteja ja kesäkurpitsaa eli tyyliin niitä mitkä kasvaa maanpinnan yläpuolella. Alakarpit rennommin myös juureksia ja hyväkarpit on liberaaleimpia syöden jopa perunaa ja riisiäkin. Itse alakarppaan ja syön kyllä oikeastaan kaikkia kasviksia, marjoja, jonkin verran hedelmää ja joskus myös pieniä määriä hyvin rasvattua perunaa/riisiä. Mun hiilariraja on noin 50-60 g per päivä. Esim kaalilaatikon tai maksalaatikon syön riisillisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyh, ihan hirveetä elämää.Mun vhh letut maistuu ainakin ihan letuilta. Niissä on jotain notkeaa maitotuotetta (kuten kermaa tai jugurttia), munia, voita, suolaa ja perunajauhoa. Nää on itseasiassa parempia kuin normaalit letut jopa ihan normaalisyöjienkin mielestä. Sama maku, mutta täyteläisempi.
Mikset uskalla tehdä ja syödä oikeita lettuja? Lihotko heti kymmenen kilos jos vaikka kerran kuussa syöt normilettuja, enpä usko.
Minulla menee tollanen vouhotus yli hilseen. Halutaan kuitenkin syödä lettuja, leipää, pizzaa jne jne, mutta sitten pitää tehdä jotain feikkiversioita niistä, joista ei saa lähellekään oikeita tekemälläkään. Surullista, jos ei ole edes mitään vilja-allergiaa.
Ja perunakin kiellettyä, jestas. Maailma on täynnä herkullisia perunaruokia, kai niihinkin pitänyt keksiä omat feikkiversiot.
Kyse ei ole uskalluksesta vaan siitä, ettei mulla ole talossa vehnäjauhoja. Ja mitä väliä sillä sulle on jos mä laitan lettutaikinaan 2 rkl perunajauhoja vs. 2 dl vehnäjauhoja? Peruna ei ole kiellettyä, mulla ainakaan. Syön sitä kyllä, mutten joka päivä, ja silloin kun syön sen pitää olla sitten myös maukkaaseen muotoon tehty, esim voipottuna. En näe mitään syytä syödä esim keitettyä perunaa aterian lisukkeena kun ravinteikkaampaa ja maukkaampaakin voi syödä.
Ja missä on säädetty, että pizzaa voi olla vain ja ainoastaan vehnäjauhopohjainen lätty? Tai että leipä pitää olla viljajauhoista leivottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuu ihan "letulta"?
Syön kaikkea, mitä haluan ja olen hoikka. Se on se kulutus se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Sinun elimistösi toimii, koska et ole sairastunut autoimmuunitauteihin, olet selvinnyt stressistä joko kokematta tai sairastumatta ja lisäksi et ole vahingossa tai tahallaan pilannut elimistöäsi vääränlaisella ravinnolla.
Meidän muiden on yritettävä jotenkin paikata tapahtuneita vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun elimistösi toimii, koska et ole sairastunut autoimmuunitauteihin, olet selvinnyt stressistä joko kokematta tai sairastumatta ja lisäksi et ole vahingossa tai tahallaan pilannut elimistöäsi vääränlaisella ravinnolla.
Meidän muiden on yritettävä jotenkin paikata tapahtuneita vahinkoja.
Paikata vahinkoja? Siltä näyttääkin, kirjoittelee itselleen tyyppi. Vhh se siis korjaa minkä autoimmuunisairauden? Ja stressinkin. Mahtoi olla perheellisellä ja elämää olevilla tosi vhh ateria tänään ja eilen, lammasta, vihanneksia ja hui kauheaa mämmiä.
Sut tunnistaa jeesustelusta ihan heti, että mikä koulukunta se nyt olikaan😂
Vierailija kirjoitti:
Vhh ei toki kaikille sovi. Toki se vaatii kunnon perehdytyksen ennen aloitusta. Sä et selvästikään ole hankkinut tietoa vhh:sta. Ja nyt vingut kuinka se on huono ruokavalio.
Pisti silmään tuo mainitsemasi korvikkeiden syönti. Vhh-ruokavaliossa ei mitään korvikkeita syödä, vaan aitoja ruoka-aineita.
Mitkä kasvikset siis ovat "oikeita" ja vhh:n sopivia? Ja mitkä eivät?