Jenny+ haukkui vegaaneja
Kattelin tossa yle areenalta sitä keskusteluohjelmaa, jenny+, ja siinä puhuttiin miten eri valinnat määrittävät ihmisiä eri verran.
Toinen sanoo, että kasvissyönti onvihan jees, mutta vegaanit ovat ärsyttäviä. Tämä tuli vielä ihan vitsillä. Jenny kuitenkin aivan totisena ja selkeästi tosissaan, että "no mut ne on tosi ärsytt, ihan oikeesti"..
En tiiä, meni maku. Ei kiinnostanut kattoa ton enempää enää.
Ja kyllä, olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä. Miten se mitä minä syön tai en syö voi ärsyttää jotain muuta niin paljon?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama onko joku vegaani vai ei, mutta liharuokien haukkuminen raadoiksi on todella ärsyttävää ja epäkunnioittavaa.
Miksi kenenkään pitää kunnioittaa sun valintaa kiduttaa eläimiä sen takia, että voin mussuttaa niitä tyytyväisenä? Vähän sama, kuin sanoisit, että mun pitäis kunnioittaa Hitlerin valintaa pitää keskitysleirejä, tai että ihmisten ois pitänyt vaan kunnioittaa niitä, jotki piti Yhdysvalloissa orjia. Kannattaisko sun miettiä vähän syvällisemmin, että mistä ärsyynnyt?
Miten ihmeessä vegaanit kehtaa vaatia kunnioitusta osakseen, kun käyttäytyvät näin? Ja vielä ihmettelevät kun joku sanoo ärsyttäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raadoiksihan kaikki muuttuu. ihan ilman kidustakin joka heti liitettiin tähän.
Tämä on just se mikä vegaaneissa ärsyttää. Eikö asioista voi puhua ihan normaalin asiallisesti? Ainakin niille, jotka ei jaa elämänkatsomustaan.
Tutkitusti kiihkoilu ei auta vastapuolta muuttamaan mielipidettään, päin vastoin. Mitä kiihkeämmin mielipidettään puolustelee, sen varmemmin vastapuolen vastakkainen mielipide vahvistuu.
En ole ve gaani ja ta-pan omat saaliini ihan ilman kidustusta, josta minuakin syytetään. Sanoin vain faktan, miksi se sinua ärsyttää? Kiihkoilu taitaa olla siellä päädyssä, kun muita väärinymmärretään omiin tarpeisiin sopivaksi ja syytellään siitä sitten toista. Ve gaanien tapa syyllistää, tai sinun vastaava toiminta ei mitenkään poikkea toisistaan.
Miksi kenenkään pitää kunnioittaa sun valintaa kiduttaa eläimiä sen takia, että voin mussuttaa niitä tyytyväisenä? Vähän sama, kuin sanoisit, että mun pitäis kunnioittaa Hitlerin valintaa pitää keskitysleirejä, tai että ihmisten ois pitänyt vaan kunnioittaa niitä, jotki piti Yhdysvalloissa orjia. Kannattaisko sun miettiä vähän syvällisemmin, että mistä ärsyynnyt?[/quote]
Natsikortti heitetty. Todella kypsää. Ja sitten ihmetellään miksei vegaaneja kunnioiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama onko joku vegaani vai ei, mutta liharuokien haukkuminen raadoiksi on todella ärsyttävää ja epäkunnioittavaa.
Miksi kenenkään pitää kunnioittaa sun valintaa kiduttaa eläimiä sen takia, että voin mussuttaa niitä tyytyväisenä? Vähän sama, kuin sanoisit, että mun pitäis kunnioittaa Hitlerin valintaa pitää keskitysleirejä, tai että ihmisten ois pitänyt vaan kunnioittaa niitä, jotki piti Yhdysvalloissa orjia. Kannattaisko sun miettiä vähän syvällisemmin, että mistä ärsyynnyt?
ärsyttäviä M.O.T.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä vegaanit kehtaa vaatia kunnioitusta osakseen, kun käyttäytyvät näin? Ja vielä ihmettelevät kun joku sanoo ärsyttäviksi.
Käyttäytyy miten? :D Musta eläinten tappaminen ruoaksi on huonoa käytöstä. Myös esim. lasten tappaminen on musta huonoa käytöstä. Ja kyllä, musta eläinten tappaminen on yhtä eettistä, kuin lasten tappaminen. Jos sun mielestä olento on vähemmän arvokas, koska se ei osaa puolustaa itseään, niin sä varmaan olet myös sitä mieltä, että lapsia ja kehitysvammaisia voi tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Nämä besserwisserit ovat itse aiheuttaneet heihin kohdistuneen ärtymyksen. Pitäisivät mölyt mahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytyy miten? :D Musta eläinten tappaminen ruoaksi on huonoa käytöstä. Myös esim. lasten tappaminen on musta huonoa käytöstä. Ja kyllä, musta eläinten tappaminen on yhtä eettistä, kuin lasten tappaminen. Jos sun mielestä olento on vähemmän arvokas, koska se ei osaa puolustaa itseään, niin sä varmaan olet myös sitä mieltä, että lapsia ja kehitysvammaisia voi tappaa.
Aiheutat taas ärtymystä. Et saa ketään käännytettyä vegaaniksi tuolla asenteella. Kenties et haluakaan.
Eläimiä tapetaan ruoaksi, näin luonnon kiertokulku toimii, aikuisten oikeasti. Minusta tappaminen on armeliaampaa, kuin vegaanin harjoittama muiden kiusaaminen, heidän valinnoistaan. Vegaaneissa on monesti fasistin vikaa, ei kovin kunnioitettavaa. He itse sulkevat itsensä pois kidutuksesta vaikka harjoittavat sitä muita kohtaan ihan tietoisesti.
Vegaani kuvittelee voivan elää luonnottomassa tilassa, OMASTA mielestään syyttömänä kaikkeen pahaan vaikka he eivät itse ole näitä luontoa ymmärtäviä toimissaan, vaan valitsevat synteettiset tuotteet luonnollisen ja siten saastuttamattomamman tilalle. He syyllistävät kylä kaikki muut ei vegaanit syyllisiksi lihateollisuuteen rippumatta siitä käyttävätkö nämä lihateollisuuden tuotteita. Eläimen tappaminen ei ole väärin, vaan osa luontoa. Kiduttaminen on väärin vaikka sen tekisi kissa.
Vegaaneista moni ei laita ruokaa ollenkaan eivätkä ole kiinnostuneita viljelemään maata tai valmistamaan omia vaatteita, heille luonto on vieras elementti. Kyse on ideologiasta jossa ei osallistuta vaan syyllistetään muita. Tämä on selkeästi syy miksi vegaanit aiheuttavat kiusaa.
Ja tunnen todella paljon vegaaneita jo 90 luvulta asti.
"Voi, tahtoisin alkaa vegaaniksi, mutta yksi vegaani sanoi minulle kerran jotain, mikä meni tunteisiin, joten mun on ihan pakko mussuttaa sian pyllyä ja juoda lehmäntissimaitoa"
:(
Vierailija kirjoitti:
Eläimiä tapetaan ruoaksi, näin luonnon kiertokulku toimii, aikuisten oikeasti. Minusta tappaminen on armeliaampaa, kuin vegaanin harjoittama muiden kiusaaminen, heidän valinnoistaan. Vegaaneissa on monesti fasistin vikaa, ei kovin kunnioitettavaa. He itse sulkevat itsensä pois kidutuksesta vaikka harjoittavat sitä muita kohtaan ihan tietoisesti.
Vegaani kuvittelee voivan elää luonnottomassa tilassa, OMASTA mielestään syyttömänä kaikkeen pahaan vaikka he eivät itse ole näitä luontoa ymmärtäviä toimissaan, vaan valitsevat synteettiset tuotteet luonnollisen ja siten saastuttamattomamman tilalle. He syyllistävät kylä kaikki muut ei vegaanit syyllisiksi lihateollisuuteen rippumatta siitä käyttävätkö nämä lihateollisuuden tuotteita. Eläimen tappaminen ei ole väärin, vaan osa luontoa. Kiduttaminen on väärin vaikka sen tekisi kissa.
Vegaaneista moni ei laita ruokaa ollenkaan eivätkä ole kiinnostuneita viljelemään maata tai valmistamaan omia vaatteita, heille luonto on vieras elementti. Kyse on ideologiasta jossa ei osallistuta vaan syyllistetään muita. Tämä on selkeästi syy miksi vegaanit aiheuttavat kiusaa.
Taisi mennä vegaaneilla tunteisiin muiden valinnat ja totuus omista harhoista . :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenny + kuka muu? Kuka oli Jennin rikostoveri?
Vieraana ollut Ninja Sarasalo yhtyi väitteeseen. "Vihapuheeton alue" - lukee seinällä ja sitten vihapuhuvat vegaaneista :(
Eikös sillä Ninjalla ollut vegaaniravintolakin? Onko itse vegaani? Haukkuko ”sosiaalisen paineen alla”, kun kerran muutkin? Jaksoa en katso..
Turha haukkua vegaaneja ja läski Jenny vois pitää mölyt mahassa jos itse mussuttaa lihaa 😣
Vierailija kirjoitti:
'
Sitten kun vielä pystyt osoittamaan lihantuotantotilan, jossa eläimiä ei kiduteta. Toisin sanoen, vaihtaisitko itse paikkaa tuotantoeläimen kanssa?
Lihansyönti on ollut selviytymiskeino, tässä modernissa länsimaisessa yhteiskunnassa, jonka etuja nautimme, meillä on vapaus valita mitä syömme. Valinnanvapaus tekee lihansyönnistä moraalisesti barbaarista. En todellakaan tuomitse ihmisiä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin syödä lihaa tai eläinperäisiä tuotteita. Meillä on vapaus ja siitä huolimatta valitsemme riistää muita eläviä olentoja. Vain koska "se on luonnollista". Ihmiselle eläimen tappaminen ravinnoksi ei edes ole luonnollista. Jos näet koiran tai karitsan, sulle ei herää luonnollinen tarve iskeä siihen hampaillasi kiinni.
Lihansyönti modernissa yhteiskunnassa ei ole millään tavoin perusteltavissa. Jos haluat perustella valintojasi traditiolla, niin silloin varmasti myös kunnioitat alkuperäisheimoja, joiden traditioon kuuluu naisten alapäänsilpominen ja koiranlihafestivaalit.
Jos täällä yksikään on kykeneväinen perustelemaan omaa lihansyöntiään muun kuin oman hedonisminsa kautta, olen kiinnostunut kuulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Sitten kun vielä pystyt osoittamaan lihantuotantotilan, jossa eläimiä ei kiduteta. Toisin sanoen, vaihtaisitko itse paikkaa tuotantoeläimen kanssa?
Lihansyönti on ollut selviytymiskeino, tässä modernissa länsimaisessa yhteiskunnassa, jonka etuja nautimme, meillä on vapaus valita mitä syömme. Valinnanvapaus tekee lihansyönnistä moraalisesti barbaarista. En todellakaan tuomitse ihmisiä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin syödä lihaa tai eläinperäisiä tuotteita. Meillä on vapaus ja siitä huolimatta valitsemme riistää muita eläviä olentoja. Vain koska "se on luonnollista". Ihmiselle eläimen tappaminen ravinnoksi ei edes ole luonnollista. Jos näet koiran tai karitsan, sulle ei herää luonnollinen tarve iskeä siihen hampaillasi kiinni.
Lihansyönti modernissa yhteiskunnassa ei ole millään tavoin perusteltavissa. Jos haluat perustella valintojasi traditiolla, niin silloin varmasti myös kunnioitat alkuperäisheimoja, joiden traditioon kuuluu naisten alapäänsilpominen ja koiranlihafestivaalit.
Jos täällä yksikään on kykeneväinen perustelemaan omaa lihansyöntiään muun kuin oman hedonisminsa kautta, olen kiinnostunut kuulemaan.
En tiedä mitään tuotannosta kun en käytä tuotettua lihaa. En vaihtaisi paikkaani mihinkään jota en pysty perustelemaan, liittyy kaikkeen tekemiseeni. Tämä on sinun ongelmasi, vaihda itse paikkasi sinne tuotantolaitokselle, koska aihe koskettaa sinua enemmän, miksi et syyllistä tästä itseäsi vaan minua? En käytä busseja, autoja en osta lihaa, kalastan ja kasvatan vihanneksia, en matkustele. Olen koulutukseltani puutarhuri. Osallistun huomattavasti enemmän luonnon ymmärtämiseen, kuin pelkän ruokavaliuon muotisyistä valitseva ja muiden mantroja toisteleva massa sielu.. Aikuisten oikeasti. Sinullahan se ongelma suhtautua luonnollisesti ympäristöön on ei minulla. Minun tapani on kestävä ja luonnon ehdoilla toimiva ja sinun luonnoton ja muita syyllistävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ha katoin ihan saman jakson ja kyllähä se mauttomalta ikivanhalta vitsiltä kuulosti.en oo ite vegaani mutta sisko on ja sen koko perhe.......ite en syö lihaa mutta käytän kermaa ja juustoa
Tosi ikävästi yleistetty. Olen itse noin 50-prosenttisesti vegaani, ja tiedän, että ärsyttäviä ihmisiä löytyy niin kasvissyöjissä kuin lihasyöjissä.
Lol ei voi olla 50% vegaani.... olet ehkä korkeintaan kasvissyöjä. Vegaani joko on tai ei.
En tunne yhtäkään vegaania paasaajaa (paitsi se yksi vloggari, joka asuu Briteissä mutta häntäkään en TUNNE). Sen sijaan tunnen näitä, jotka paasaavat siitä miksi eivät ole vegaaneja/kasvissyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ha katoin ihan saman jakson ja kyllähä se mauttomalta ikivanhalta vitsiltä kuulosti.en oo ite vegaani mutta sisko on ja sen koko perhe.......ite en syö lihaa mutta käytän kermaa ja juustoa
Tosi ikävästi yleistetty. Olen itse noin 50-prosenttisesti vegaani, ja tiedän, että ärsyttäviä ihmisiä löytyy niin kasvissyöjissä kuin lihasyöjissä.
Mikä on 50% vegaani? Vegaani kun ollaan tai ei olla.
Jos ihminen syö keskimäärin joka toinen päivä vegaaniruokaa ja joka toinen päivä menee sekasyöjän ruokavaliolla, niin kai hän silloin on 50 % vegaani.
Vegaaniuteen kuuluu paljon muutakin kuin ruoka. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on 50% vegaani? Vegaani kun ollaan tai ei olla.
Syön lihaa noin joka toisella aterialla. Ei siis välttämättä joka päivä, mutta pitkässä juoksussa. Vastaavasti käytän tosi paljon Ruohonjuuren tuotteita, en pelkästään ruokaa, vaan myös esimerkiksi vegaanista kosmetiikkaa.
Eihän se silloin ole 50% vegaani vaan ihan tavallinen kuluttaja.
Eiväthän nuo sulje pois toisiaan. Voin olla paljon muutakin, esimerkiksi viittä vaille maisteri, kahden kissan omistaja, kauppaketjun kanta-asiakas jne. Mutta olen siis myös 50-prosenttisesti vegaani. Kiitos mielenkiinnosta.
ET VOI OLLA 50-PROSENTTISESTI VEGAANI ihan kun ei voi olla puoliksi kasvissyöjä vaan silloin on SEKASYÖJÄ
Tämä on just se mikä vegaaneissa ärsyttää. Eikö asioista voi puhua ihan normaalin asiallisesti? Ainakin niille, jotka ei jaa elämänkatsomustaan.
Tutkitusti kiihkoilu ei auta vastapuolta muuttamaan mielipidettään, päin vastoin. Mitä kiihkeämmin mielipidettään puolustelee, sen varmemmin vastapuolen vastakkainen mielipide vahvistuu.