Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenny+ haukkui vegaaneja

Vierailija
02.04.2018 |

Kattelin tossa yle areenalta sitä keskusteluohjelmaa, jenny+, ja siinä puhuttiin miten eri valinnat määrittävät ihmisiä eri verran.
Toinen sanoo, että kasvissyönti onvihan jees, mutta vegaanit ovat ärsyttäviä. Tämä tuli vielä ihan vitsillä. Jenny kuitenkin aivan totisena ja selkeästi tosissaan, että "no mut ne on tosi ärsytt, ihan oikeesti"..
En tiiä, meni maku. Ei kiinnostanut kattoa ton enempää enää.

Ja kyllä, olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä. Miten se mitä minä syön tai en syö voi ärsyttää jotain muuta niin paljon?

Kommentit (193)

Vierailija
181/193 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin ohjelman enkä oikeestaan edes kiinnittänyt huomiota koko kommenttiin, oon niin turtunut näihin "ärsyttävä vegaani", "mistä tietää et joku on vegaani"-juttuihin. Tykkään Jennystä ja ohjelmasta, mutta kieltämättä vähän sotii koko "jokainen saa olla mitä on ja syödä miten haluaa jne"- ideaa vastaan. Mutta kun me vegaanit vaan ollaan niin ärsyttäviä, et ärsytetään näköjään silloinkin, kun ei olla edes paikalla :D.

Vierailija
182/193 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän keskusteluun vegaaniuden "puhdasoppisuudesta": ei kiinnosta muiden ruokavaliot sinäänsä, ongelma on vaan kun kaikenmaailman "pesco-semi-70%" vegaanit sotkevat iloisesti näitä ruokavalioiden nimityksiä kutsumalla itseään vegaaneiksi. Ruokapaikoissa haluan ruokani ilman eläinperäisiä tuotteita, ja sen takia ärsyttää epämääräset ilmaukset, ravintoiloiden henkilökunnat on edelleen usein hämmentävän pihalla näistä. Helpottaisi huomattavasti, jos edes itse jotain kasvisruokavaliota noudattavat osaisivat nimetä ruokavalionsa oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/193 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän keskusteluun vegaaniuden "puhdasoppisuudesta": ei kiinnosta muiden ruokavaliot sinäänsä, ongelma on vaan kun kaikenmaailman "pesco-semi-70%" vegaanit sotkevat iloisesti näitä ruokavalioiden nimityksiä kutsumalla itseään vegaaneiksi. Ruokapaikoissa haluan ruokani ilman eläinperäisiä tuotteita, ja sen takia ärsyttää epämääräset ilmaukset, ravintoiloiden henkilökunnat on edelleen usein hämmentävän pihalla näistä. Helpottaisi huomattavasti, jos edes itse jotain kasvisruokavaliota noudattavat osaisivat nimetä ruokavalionsa oikein.

Eikö päin vastoin ole toivottavaa, että mahdollisimman moni tilaa ravintolassa vegaanista ruokaa, jotta ravintolat tottuvat sitä tarjoamaan? Vai voiko oikeasti olla jotain haittaa siitä, että ei-puhdasoppinen ”prosenttivegaani” käy syömässä vegeruokaa? Mitä asialle siinä tapauksessa voisi tehdä? Jossain oli jo juttua siitä, että koulu oli vaatinut lääkärinlausuntoa vegaanisuudesta. Tähänkö on mentävä? 😲

Vierailija
184/193 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö päin vastoin ole toivottavaa, että mahdollisimman moni tilaa ravintolassa vegaanista ruokaa, jotta ravintolat tottuvat sitä tarjoamaan? Vai voiko oikeasti olla jotain haittaa siitä, että ei-puhdasoppinen ”prosenttivegaani” käy syömässä vegeruokaa? Mitä asialle siinä tapauksessa voisi tehdä? Jossain oli jo juttua siitä, että koulu oli vaatinut lääkärinlausuntoa vegaanisuudesta. Tähänkö on mentävä? 😲

Selitin varmaan epäselvästi. Tottakai on hyvä jos kuka vaan tilaa vegaanista ruokaa! Ja onneksi moni nykyään tilaakin, vaikkei olisikaan vegaani tai kasvissyöjä.

Tarkoitan sitä, että jos vegaaneiksi itseään kutsuvat kelpuuttavat ruokaansa kuitenkin esim. juustoa, se saa valitettavasti jotkut ihmiset luulemaan, että vegaanit syövät juustoa. Tai että ei se ole niin justiinsa onko ruuassa maitojauhetta, ei se sitä toistakaan vegaania haitannut. Tai että kyllä vegaanit voi vähän syödä kalaa jne. Näitä on nimittäin tullut vastaan! Sen takia olisi hyvä, että kun puhutaan vegaaniudesta niin se tarkoittaa just tasan sitä. Sit on nämä lakto-ovot jne. tarkoittamaan muita ruokavalioita :).

Vierailija
185/193 |
03.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitin varmaan epäselvästi. Tottakai on hyvä jos kuka vaan tilaa vegaanista ruokaa! Ja onneksi moni nykyään tilaakin, vaikkei olisikaan vegaani tai kasvissyöjä.

Tarkoitan sitä, että jos vegaaneiksi itseään kutsuvat kelpuuttavat ruokaansa kuitenkin esim. juustoa, se saa valitettavasti jotkut ihmiset luulemaan, että vegaanit syövät juustoa. Tai että ei se ole niin justiinsa onko ruuassa maitojauhetta, ei se sitä toistakaan vegaania haitannut. Tai että kyllä vegaanit voi vähän syödä kalaa jne. Näitä on nimittäin tullut vastaan! Sen takia olisi hyvä, että kun puhutaan vegaaniudesta niin se tarkoittaa just tasan sitä. Sit on nämä lakto-ovot jne. tarkoittamaan muita ruokavalioita :).

Minulla on kavereita, jotka yleensä hyvin johdonmukaisesti noudattavat vegaanista ruokavaliota mutta jotka joskus harvoin suostuvat siitä poikkeamaan, esimerkiksi tilanteessa, jossa vegaanista ruokaa ei kerta kaikkiaan ole saatavilla. Noissa tilanteissa on mielestäni käynyt hyvin selväksi, että kyse on poikkeuksesta. Toisin sanoen en usko, että tarjoilijalle on voinut syntyä vaikuelmaa, että vegaanille yleisesti ottaen olisi ok syödä esimerkiksi maitotuotteita tai kananmunaa.

Tästä tulee mieleeni, että onko oikeasti mahdollista vuosien ajan noudattaa täysin vegaanista ruokavaliota ja silti matkustella, syödä ulkona, käydä kylässä jne.? Jos olette pienellä paikkakunnalla, jonka ainoasta ravintolasta ei vegeruokaa löydy, eikä eväitä ole mukana, ja kaupat ovat kiinni, paastoatteko seuraavaan päivään?

Vierailija
186/193 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vege-up

Vierailija
187/193 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tää "katkeroitunut vegaani" (IS:n otsikko), joka vähän päätti ammuskella Youtuben tiloissa Jenkkilässä, koska koki että Youtube sensuroi hänen vegaanivideoitaan? Ei varmaan lainkaan ärsyttävä tyyppi.. vai?

Vierailija
188/193 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teidän joidenkin mielestä ihmisen mielipide ei ole validi siksi, että mielipiteen esittäjä on lihava? Kovin jännä, kun AINA toi kulma tuodaan esiin, kun yritetään mitätöidä jonkun (yleensä naisen) mielipide. Lihavilla ja naisilla SAA myös olla mielipiteitä. Ja homoilla, mustilla sekä marsilaisilla. Jopa vegaaneilla. Eikä nämä mainitut ominaisuudet tee niistä mielipiteistä paskoja. 

Vierailija
189/193 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jaksa teitä enää kirjoitti:

Miksi teidän joidenkin mielestä ihmisen mielipide ei ole validi siksi, että mielipiteen esittäjä on lihava? Kovin jännä, kun AINA toi kulma tuodaan esiin, kun yritetään mitätöidä jonkun (yleensä naisen) mielipide. Lihavilla ja naisilla SAA myös olla mielipiteitä. Ja homoilla, mustilla sekä marsilaisilla. Jopa vegaaneilla. Eikä nämä mainitut ominaisuudet tee niistä mielipiteistä paskoja

Se itse mielipide tuossa on se ongelma, ei ne mielipiteen esittäjän ominaisuudet. Ja typeryyttä saa haukkua, vaikka sen idiotismin esittäjä olisikin lihava nainen.

Nuo ominaisuudet vaan on tässä esillä, koska kyseinen henkilö paasaa muiden oikeudesta olla oma itsensä, ja miten ihmiset pitäisi ottaa sellaisina kuin ovat ja antaa ns. kaikkien kukkien kukkia, ja tuo esille omat fyysiset ominaisuutensa liittyen sanomaansa.

Sitten joku onkin ärsyttävä mulkivisti, koska ei syö samalla tavalla kuin kyseinen suvaitsevaisuudesta paasaaja.

Vierailija
190/193 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kavereita, jotka yleensä hyvin johdonmukaisesti noudattavat vegaanista ruokavaliota mutta jotka joskus harvoin suostuvat siitä poikkeamaan, esimerkiksi tilanteessa, jossa vegaanista ruokaa ei kerta kaikkiaan ole saatavilla. Noissa tilanteissa on mielestäni käynyt hyvin selväksi, että kyse on poikkeuksesta. Toisin sanoen en usko, että tarjoilijalle on voinut syntyä vaikuelmaa, että vegaanille yleisesti ottaen olisi ok syödä esimerkiksi maitotuotteita tai kananmunaa.

Tästä tulee mieleeni, että onko oikeasti mahdollista vuosien ajan noudattaa täysin vegaanista ruokavaliota ja silti matkustella, syödä ulkona, käydä kylässä jne.? Jos olette pienellä paikkakunnalla, jonka ainoasta ravintolasta ei vegeruokaa löydy, eikä eväitä ole mukana, ja kaupat ovat kiinni, paastoatteko seuraavaan päivään?

Mä en asu pienellä paikkakunnalla, mutta kun aloin vegaaniksi, käsitettä ei ymmärretty lähellekään niin hyvin kuin nykyään. Mun kokemusten mukaan matkustelu, ulkona syöminen ja kylässä käynti sujuvat mainiosti. Ehkä ongelmia tulee, jos matkustaa jonnekin paimentolaiskulttuuriin tai mitä näitä nyt on, mutta muuten pärjää oikein hyvin. On olemassa ihan "vegaanipassikin", jossa on todella monella kielellä selitetty, mitä vegaanit syövät, ja lopussa vielä "If all else fails" -aukeama, jonka toisella sivulla on hymynaama ja kasvisten jne. kuvia ja toisella sivulla surunaama ja eläintuotteiden kuvia.

Kylässä käynteihin ja muihin sosiaalisiin tilanteisiin vien yleensä jotain omaa vegaanista (parhaassa tapauksessa niin paljon, että muillekin riittää, ruokamyyttien rikkominen on mun tapani olla aktivisti), tarjoudun auttamaan ruoan valmistamisessa tai annan isännille/emännille jonkin helpon vegaaniruokalajin ohjeen, vähän tilanteesta riippuen.

Vegaanius voi vaikuttaa vaikealta siihen tottuman näkökulmasta, samoin kuin mun on esim. vaikea kuvitella, miten keliaakikot voivat matkustella, syödä ulkona tai käydä kylässä.

Vierailija
191/193 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jaksa teitä enää kirjoitti:

Miksi teidän joidenkin mielestä ihmisen mielipide ei ole validi siksi, että mielipiteen esittäjä on lihava? Kovin jännä, kun AINA toi kulma tuodaan esiin, kun yritetään mitätöidä jonkun (yleensä naisen) mielipide. Lihavilla ja naisilla SAA myös olla mielipiteitä. Ja homoilla, mustilla sekä marsilaisilla. Jopa vegaaneilla. Eikä nämä mainitut ominaisuudet tee niistä mielipiteistä paskoja

Se itse mielipide tuossa on se ongelma, ei ne mielipiteen esittäjän ominaisuudet. Ja typeryyttä saa haukkua, vaikka sen idiotismin esittäjä olisikin lihava nainen.

Nuo ominaisuudet vaan on tässä esillä, koska kyseinen henkilö paasaa muiden oikeudesta olla oma itsensä, ja miten ihmiset pitäisi ottaa sellaisina kuin ovat ja antaa ns. kaikkien kukkien kukkia, ja tuo esille omat fyysiset ominaisuutensa liittyen sanomaansa.

Sitten joku onkin ärsyttävä mulkivisti, koska ei syö samalla tavalla kuin kyseinen suvaitsevaisuudesta paasaaja.

Mutta eihän siinä jääty typeryyden haukkumiseen vaan haukuttiin ihmistä. Miksi pitää tuoda idiotismin protestoinnissa silti esiin se, että tämän idiotismin esittäjä on läski? Näitä kommentteja kun luki niin suurin osa käski läskin olla hiljaa ja syödä lisää makkaraa tmv yhtä urpoa.

Jos itse on niin kovin fiksu, niin luulisi osaavan esittää vasta-argumenttinsa niin ettei tarvitse sitä vastapuolen lihavuutta siihen tuoda mukaan ja käyttää sitä loukkaamistarkoituksessa. Kun argumentit loppuvat, edelleen tartutaan niihin vastapuolen ominaisuuksiin, joita pidetään huonoina ja haukutaan niillä. Samalla tavalla siinä tekee itsestään mulkvistin.

Vierailija
192/193 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ha katoin ihan saman jakson ja kyllähä se mauttomalta ikivanhalta vitsiltä kuulosti.en oo ite vegaani mutta sisko on ja sen koko perhe.......ite en syö lihaa mutta käytän kermaa ja juustoa

Tosi ikävästi yleistetty. Olen itse noin 50-prosenttisesti vegaani, ja tiedän, että ärsyttäviä ihmisiä löytyy niin kasvissyöjissä kuin lihasyöjissä.

Mikä on 50% vegaani? Vegaani kun ollaan tai ei olla.

Syön lihaa noin joka toisella aterialla. Ei siis välttämättä joka päivä, mutta pitkässä juoksussa. Vastaavasti käytän tosi paljon Ruohonjuuren tuotteita, en pelkästään ruokaa, vaan myös esimerkiksi vegaanista kosmetiikkaa.

No jos syöt lihaa keskimäärin joka toisella aterialla, kyllä siinä tapauksessa olet ihan selvästi sekasyöjä, anteeksi vain. Toki on hyvä, että syöt kasvispainotteisesti ja teet muutenkin eläinystävällisiä valintoja.

Vierailija
193/193 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ha katoin ihan saman jakson ja kyllähä se mauttomalta ikivanhalta vitsiltä kuulosti.en oo ite vegaani mutta sisko on ja sen koko perhe.......ite en syö lihaa mutta käytän kermaa ja juustoa

Tosi ikävästi yleistetty. Olen itse noin 50-prosenttisesti vegaani, ja tiedän, että ärsyttäviä ihmisiä löytyy niin kasvissyöjissä kuin lihasyöjissä.

Mikä on 50% vegaani? Vegaani kun ollaan tai ei olla.

Syön lihaa noin joka toisella aterialla. Ei siis välttämättä joka päivä, mutta pitkässä juoksussa. Vastaavasti käytän tosi paljon Ruohonjuuren tuotteita, en pelkästään ruokaa, vaan myös esimerkiksi vegaanista kosmetiikkaa.

No jos syöt lihaa keskimäärin joka toisella aterialla, kyllä siinä tapauksessa olet ihan selvästi sekasyöjä, anteeksi vain. Toki on hyvä, että syöt kasvispainotteisesti ja teet muutenkin eläinystävällisiä valintoja.

Eihän "sekasyöjä" sano mitään. Lihansyönnillä on terveysvaikutuksia: liika voi aiheuttaa suolistosyöpää ja liian vähä muun muass B12-vitamiinin puutetta. Näin ollen on erittäin suuri ero sillä, onko "sekasyöjä" esimerkiksi 5%- vai 95%-vegaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä