Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenny+ haukkui vegaaneja

Vierailija
02.04.2018 |

Kattelin tossa yle areenalta sitä keskusteluohjelmaa, jenny+, ja siinä puhuttiin miten eri valinnat määrittävät ihmisiä eri verran.
Toinen sanoo, että kasvissyönti onvihan jees, mutta vegaanit ovat ärsyttäviä. Tämä tuli vielä ihan vitsillä. Jenny kuitenkin aivan totisena ja selkeästi tosissaan, että "no mut ne on tosi ärsytt, ihan oikeesti"..
En tiiä, meni maku. Ei kiinnostanut kattoa ton enempää enää.

Ja kyllä, olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä. Miten se mitä minä syön tai en syö voi ärsyttää jotain muuta niin paljon?

Kommentit (193)

Vierailija
61/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä ihme siinä on että vegaaneilla on pakko kertoa vaikkapa ensitapaamisessa olevansa vegaani?

Vierailija
62/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ha katoin ihan saman jakson ja kyllähä se mauttomalta ikivanhalta vitsiltä kuulosti.en oo ite vegaani mutta sisko on ja sen koko perhe.......ite en syö lihaa mutta käytän kermaa ja juustoa

Tosi ikävästi yleistetty. Olen itse noin 50-prosenttisesti vegaani, ja tiedän, että ärsyttäviä ihmisiä löytyy niin kasvissyöjissä kuin lihasyöjissä.

Mikä on 50% vegaani? Vegaani kun ollaan tai ei olla.

Syön lihaa noin joka toisella aterialla. Ei siis välttämättä joka päivä, mutta pitkässä juoksussa. Vastaavasti käytän tosi paljon Ruohonjuuren tuotteita, en pelkästään ruokaa, vaan myös esimerkiksi vegaanista kosmetiikkaa.

Eihän se silloin ole 50% vegaani vaan ihan tavallinen kuluttaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näyttää reippaasti yli 10000kg. En fymmärrä näitä body positive juttuja, laihuus on kaunista ja lihavat on liikaa esillä somessa nykyään. Myös Upea Lihava Elämäni on aika kamakaa katsottavaa, miksi näitä pitää tyrkyttää koko ajan? Ei tämä ole sen parempaa esimerkkiä nuorille ja lapsille kuin joku Juttakaan, joka on muuten oikeasti terve ja pitää itsestään huolta, mutta suklaaihralihapullat ei tykkää, kun toinen on kauniimpim

Ohjelmien sanoma on todellakin päässyt livahtamaan ohi aivojesi.

Vierailija
64/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIkä ihme siinä on että vegaaneilla on pakko kertoa vaikkapa ensitapaamisessa olevansa vegaani?

Aika moni kertoo vasta siinä vaiheessa, kun tarjotaan ruokaa tai ollaan menossa syömään jonnekin paikkaan, jossa mahdollisesti ei ole vegaanista vaihtoehtoa. Usein se menee niin, että ensin tarjoat ruokaa ja vegaani sanoo että ei kiitos. Kysyt miksi, vegaani vastaa että en syö eläinperäisiä tuotteita. En koe tätä tyrkyttämiseksi, toivottavasti et sinäkään

Vierailija
65/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni kertoo vasta siinä vaiheessa, kun tarjotaan ruokaa tai ollaan menossa syömään jonnekin paikkaan, jossa mahdollisesti ei ole vegaanista vaihtoehtoa. Usein se menee niin, että ensin tarjoat ruokaa ja vegaani sanoo että ei kiitos. Kysyt miksi, vegaani vastaa että en syö eläinperäisiä tuotteita. En koe tätä tyrkyttämiseksi, toivottavasti et sinäkään

Mutta kun tapaamani vegaanit ovat kertoneet ruokavaliostaan tilanteissa milloin ruokaa ei ole lainkaan tarjolla. Sama kun kertoisin jääkiekko-ottelussa uudelle tuttavalleni olevani kommunisti.

Vierailija
66/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin katsoa tätä Jennyn ohjelmaa, mutta lähinnä se on vaivaannuttavaa katsottavaa. Hirveetä itsensä ja läskiensä esille tuomista, joutavaa huomioh**raamista. Ärsyttävä!! Pakko sanoa, että mieluummin kuuntelen vegaanin paatosta, koska se perustuu edes johonkin järjelliseen. Läskit perustuu lähinnä omaan laiskuuteen.

123 kg

Vierailija
67/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ha katoin ihan saman jakson ja kyllähä se mauttomalta ikivanhalta vitsiltä kuulosti.en oo ite vegaani mutta sisko on ja sen koko perhe.......ite en syö lihaa mutta käytän kermaa ja juustoa

Tosi ikävästi yleistetty. Olen itse noin 50-prosenttisesti vegaani, ja tiedän, että ärsyttäviä ihmisiä löytyy niin kasvissyöjissä kuin lihasyöjissä.

Syön lihaa noin joka toisella aterialla. Ei siis välttämättä joka päivä, mutta pitkässä juoksussa. Vastaavasti käytän tosi paljon Ruohonjuuren tuotteita, en pelkästään ruokaa, vaan myös esimerkiksi vegaanista kosmetiikkaa.

Niin, "hauskaa" vitsiähän tuossa vissiin yrittivät kehitellä. Juurikin yhtä hauskaa, kuin ituhipiksi nimittely tai "mies ei ole mies, jos ei lihaa syö" - vitsi tai kasvisruuan "leikkisä" nimittely pupun ruuaksi. Ai, että kun naurattaa! Hohohoo.

Vierailija
68/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, mikä on 50-% vegaani? Eikö me kaikki olla?

Vierailija
69/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun tapaamani vegaanit ovat kertoneet ruokavaliostaan tilanteissa milloin ruokaa ei ole lainkaan tarjolla. Sama kun kertoisin jääkiekko-ottelussa uudelle tuttavalleni olevani kommunisti.

Oman kokemuksen pohjalta voin koittaa selittää tätä. Olen ollut vegaani vajaan vuoden. Ensinnäkin itselle vegaaninen ruokavalio on jotenkin ollut tosi jännää ja kiehtovaa. Olen tosi innoissani vegaanisista herkuista ja sen takia väkisinkin tulee mainittua esim. jotain herkkuja mitä oon syönyt muille ihmisille ja mainittua, että olen nykyään vegaani. Se on itelle sellanen vähän sama juttu, kun vaikka joku mainitsis innoissaa, että matkusti Karibialle, tai että on aloittanut tanssitunnit. 

Toinen syy, miksi helposti tulee otettua vegaanius esille on se, että niin kovin moni on vegaaniutta vastaan. Varsinkin uusiin ihmisiin tutustuttaessa (erityisesti treffeillä) haluan mahdollisimman nopeasti kokeilla kepillä jäätä. Muthan on ihan suoralta kädeltä haukuttu lyttyyn ja naurettu päin naamaa, että "en voi todellakaan deittailla vegaania", kun on tullut ilmi, että olen vegaani. Ja tää on tapahtunut silloin, kun piilottelin mahdollisimman pitkään ja hartaasti tämän asian esilletuloa. Vegaaniuden esilletuominen on siis vähän kuin repäisis laastarin irti. Vain vegaani voi ymmärtää  miten paljon oikeasti saa pilkkaa ja väheksyntää osakseen vain sen takia, että välittää eläimistä, eikä halua niitä lautaselleen laittaa.

Kolmas syy on se, että koitan välttää tilanteita, jossa joudun kieltäytymään tarjotusta ruoasta/juomasta vegaaniuden takia. Kerron siis mahdollisimman nopeasti ruokavalioni, jotta esimerkiksi kutsuttaessa kylään mulle ei tarjota karjalanpaistia. Moni tietysti käsittää vegaaniuden väärin ja suurimman osan ajasta silti tarjoillaan kananmunaa tai maitotuotteita sisältäviä ruokia, mutta koitan parhaani mukaan perustella, miksi en vain voi näitä syödä. Kokemuksen mukaan tämä prosessi on hyvä aloittaa mahdollisimman pian, että tosiaan ystävät ja uudet tuttavuudet ymmärtävät, että ihan oikeasti olen vegaani ja mitä se tarkoittaa. 

Mun kaveripiirissä on paljon kasvissyöjiä ja vegaaneja. Monet on ryhtyneet vegaaneiksi ihan salaa, ei olla aivopesty toisiamme. Olen siinä mielessä hyvässä asemassa, että ympärillä on fiksua ja avarakatseista porukkaa. Tinderissä saa kyllä jatkuvasti törmätä tähän kiusaamiseen ja se tuntuu todella ikävältä. Itse en lähde ketään arvostelemaan, mutta jos multa kysytään perusteluja vegaaniudelle (mikä itsessään on jo naurettavaa, miksi minun pitää perustella se, että en halua epäsuorasti kiduttaa eläimiä?) perustelen mielelläni ja yleensä mahdollisimman lempeästi.

Vierailija
70/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vegaaneissa ärsyttää se, että liian moni ei tiedä mitä tekee. Itse olen ollut lounaskokki sen 23 vuotta ja yhtä ja toista syöjää on vastaantullut. Lisäksi kumppanini on vegaani ja sitä kautta on paljon vegaaniystäviäkin.

Liian usein kuulee, että onhan se kasvisruuan tekeminen helppoa. On, sitä en väitä. Sitten saan usein reseptejä helpoista kasvisruuista. esim viime viikolla töissä käteeni tarjottiin "paistettu nuudeli" - resepti. Nuudeli keitettiin ja sitten se paistetaan öljyssä, maustetaan.

Ihanko tätä haluaisit tarjottavan täällä, tämmöisenään? Juu, sehän sopii sekasyöjillekin ja on helppo valmistaa. Jep, jep.. nyt vaan odotellaan, koska tulee "kovistelua", kun ei listalla ole paistettua nuudelia.

Eihän vegaaniksi alkanut ravinto-oppia päähän kaada, mutta hitto vie yritystä edes! Nykyisessä paikassa myydään lounas ulos 5 eurolla. Sillä yleensä saa salaatin, pääruuan, tuoreen sämpylän + levite ja jälkkäri. Toisinaan on kasviskeittopäivä + tuore sämpylä, leikkele ja jälkkäri.

Kyllä pitkälle yritetään palvella kaikkia asiakkaita, mutta että paistettua nuudelia pelkiltään? En suostu.

Vierailija
71/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa vegaaniuteen, mutta onhan tää järkyttävää että ylipainoisuuden ja lihavuuden ilosanomaa saarnataan, ylipainosta on tullut normi, normaalipainoisia saati hoikkia saa rauhassa haukkua luuviuluiksi ja anorektikoiksi. Läskiä ei saa sanoa läskiksi vaan hän on "kurvikas". Mun mielestä kurvikas on jotain sellaista kuin Marilyn Monroe, eikä mikään 120+-kiloinen lylly.

Missä on siis annettu tämä lupa haukkua normaalipainoisia? Kerro nyt ihmeessä?

ja kuvittelet siihen vielä, että lihavia ei haukuttaisi? Avaa nyt saatana silmäsi!

Vierailija
72/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattelin tossa yle areenalta sitä keskusteluohjelmaa, jenny+, ja siinä puhuttiin miten eri valinnat määrittävät ihmisiä eri verran.

Toinen sanoo, että kasvissyönti onvihan jees, mutta vegaanit ovat ärsyttäviä. Tämä tuli vielä ihan vitsillä. Jenny kuitenkin aivan totisena ja selkeästi tosissaan, että "no mut ne on tosi ärsytt, ihan oikeesti"..

En tiiä, meni maku. Ei kiinnostanut kattoa ton enempää enää.

Ja kyllä, olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä. Miten se mitä minä syön tai en syö voi ärsyttää jotain muuta niin paljon?

Tämä keskusteluhan on juuri jälleen kerran alleviivannut hienosti sen, että Jenny+ oli täysin oikeassa.

Vegaanit ON ihan hemmetin ärsyttäviä. Hieno elämäntapa sinänsä, mutta ärsyttäviä ovat.

Vierailija
73/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko joku vegaani vai ei, mutta liharuokien haukkuminen raadoiksi on todella ärsyttävää ja epäkunnioittavaa.

Vierailija
74/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama onko joku vegaani vai ei, mutta liharuokien haukkuminen raadoiksi on todella ärsyttävää ja epäkunnioittavaa.

Miksi kenenkään pitää kunnioittaa sun valintaa kiduttaa eläimiä sen takia, että voin mussuttaa niitä tyytyväisenä? Vähän sama, kuin sanoisit, että mun pitäis kunnioittaa Hitlerin valintaa pitää keskitysleirejä, tai että ihmisten ois pitänyt vaan kunnioittaa niitä, jotki piti Yhdysvalloissa orjia. Kannattaisko sun miettiä vähän syvällisemmin, että mistä ärsyynnyt?

Vierailija
75/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raadoiksihan kaikki muuttuu. ihan ilman kidustakin joka heti liitettiin tähän.

Vierailija
76/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän nuo sulje pois toisiaan. Voin olla paljon muutakin, esimerkiksi viittä vaille maisteri, kahden kissan omistaja, kauppaketjun kanta-asiakas jne. Mutta olen siis myös 50-prosenttisesti vegaani. Kiitos mielenkiinnosta.

Vierailija
77/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, "hauskaa" vitsiähän tuossa vissiin yrittivät kehitellä. Juurikin yhtä hauskaa, kuin ituhipiksi nimittely tai "mies ei ole mies, jos ei lihaa syö" - vitsi tai kasvisruuan "leikkisä" nimittely pupun ruuaksi. Ai, että kun naurattaa! Hohohoo.

Hei se vegaanisen ravinnon määrän osuus kaikesta nautitusta ravinnosta on ihan vaa’an ja laskimen avulla laskettavissa. Eli älkää tehkö minun elämäntapavalinnastani vitsiä, kiitos. Kaikille ei sovi sataprosenttinen vegaaniruoka, ihan jo terveyssyistä.

Vierailija
78/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenny+ sarja, löytyy yle areenasta. Jakso 1 kausi 2.

Tätä ei varmaan saa sanoa, mutta en kyllä kokeile tuota just noiden itsensähyväksymis metodia, jos tulokset on tossa.

Saa sanoa, ja saa sanoa vastaankin. Miksi itsensä hyväksymisen pitäisi olla "tuloksekas metodi"? Minusta itsensä hyväksyminen on jo hyvinvointia tuottava arvo sinänsä, vaikka se ei johtaisikaan Hollywood-vartaloon.

Vierailija
79/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, mikä on 50-% vegaani? Eikö me kaikki olla?

Joo, mäkin olen 50-75% jokaisella aterialla! Eli melkein vegaani täälläkin!

Vierailija
80/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenny+ sarja, löytyy yle areenasta. Jakso 1 kausi 2.

Tätä ei varmaan saa sanoa, mutta en kyllä kokeile tuota just noiden itsensähyväksymis metodia, jos tulokset on tossa.

Saa sanoa, ja saa sanoa vastaankin. Miksi itsensä hyväksymisen pitäisi olla "tuloksekas metodi"? Minusta itsensä hyväksyminen on jo hyvinvointia tuottava arvo sinänsä, vaikka se ei johtaisikaan Hollywood-vartaloon.

Samaa mieltä. Kun se itseinho ei laihduta yhtään, paitsi hetkellisesti. Niin miksipä ei sitten olisi ennemmin lihava hyvällä mielellä kuin pahalla?

Eihän kysymys ollut mistään laihdutuskampanjasta joka tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän