Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jenny+ haukkui vegaaneja

Vierailija
02.04.2018 |

Kattelin tossa yle areenalta sitä keskusteluohjelmaa, jenny+, ja siinä puhuttiin miten eri valinnat määrittävät ihmisiä eri verran.
Toinen sanoo, että kasvissyönti onvihan jees, mutta vegaanit ovat ärsyttäviä. Tämä tuli vielä ihan vitsillä. Jenny kuitenkin aivan totisena ja selkeästi tosissaan, että "no mut ne on tosi ärsytt, ihan oikeesti"..
En tiiä, meni maku. Ei kiinnostanut kattoa ton enempää enää.

Ja kyllä, olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä. Miten se mitä minä syön tai en syö voi ärsyttää jotain muuta niin paljon?

Kommentit (193)

Vierailija
21/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa vegaaniuteen, mutta onhan tää järkyttävää että ylipainoisuuden ja lihavuuden ilosanomaa saarnataan, ylipainosta on tullut normi, normaalipainoisia saati hoikkia saa rauhassa haukkua luuviuluiksi ja anorektikoiksi. Läskiä ei saa sanoa läskiksi vaan hän on "kurvikas". Mun mielestä kurvikas on jotain sellaista kuin Marilyn Monroe, eikä mikään 120+-kiloinen lylly.

Jenny kyllä puhuu esimerkiksi häpeäteemasta uusimmassa jaksossa. Miksi et näe teemaa painon yli? Sitä rajaa Jenny yritti juuri rikkoa edellisessä sarjassaan: Miksi lihava on vain lihava, eikä asiasisältö?

Vierailija
22/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun vegaanit ON ärsyttäviä paasaajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa vegaaniuteen, mutta onhan tää järkyttävää että ylipainoisuuden ja lihavuuden ilosanomaa saarnataan, ylipainosta on tullut normi, normaalipainoisia saati hoikkia saa rauhassa haukkua luuviuluiksi ja anorektikoiksi. Läskiä ei saa sanoa läskiksi vaan hän on "kurvikas". Mun mielestä kurvikas on jotain sellaista kuin Marilyn Monroe, eikä mikään 120+-kiloinen lylly.

Jenny kyllä puhuu esimerkiksi häpeäteemasta uusimmassa jaksossa. Miksi et näe teemaa painon yli? Sitä rajaa Jenny yritti juuri rikkoa edellisessä sarjassaan: Miksi lihava on vain lihava, eikä asiasisältö?

Miksi vegaani on vain vegaani eli "ärsyttävä"?

Vierailija
24/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä.

Etpä 😂

Vierailija
25/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vegaani on vain vegaani eli "ärsyttävä"?

Miksi et lähettäisi palautetta suoraan Jennylle?

Vierailija
26/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten paasaajia löytyy minusta nuorissa ja "tuoreissa" eli vähän aikaa sitten aloittaneissa, oli kyse sitten veganismista, karppauksesta tai uskovaisuudesta. Ja tämä ei sitten tarkoita että kaikki nuoret ja aloittelijat paasaisivat, ainoastaan sen että oman kokemukseni mukaan noissa ryhmissä se on yleisempää. Voi selittää osin miksi joistakin tuntuu että kaikki/useimmat tietyn ryhmän jäsenet kiihkoilevat asiastaan.

Vierailija
27/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä 😂

No kun en ole. Itseasiassa kun joskus nuorena aloitin jättämään lihatuotteet yms pois niin yritin tehdä tämän salassa! Yritin, ettei kukaan kiinnittäisi huomiota syömisiini, en halunnut nostaa haloota asiasta.

Olen hyvin tietoinen siitä, miten toisen ruokavalion kyseenalaistaminen voidaan kokea loukkaavana ja olenkin hyvin tietoinen sanoistani kun keskustellaan ruoasta. Tämä on mun valinta ja kerron kyllä jos kysytään. Jos ei niin mä en ole se tyyppi, joka tuputtaa tapojaan.

Se, että valitsen työpaikkaruokalassa sen vegaanisen version, se ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaan. Älä siis turhaan pahoita mieltäsi.

Ap

Vierailija
28/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella asiatonta käytöstä ja typerää viljellä omia ennakkoluulojaan.

Vierailija
29/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa... mä jopa pidin siitä ohjelmasta mutta en pidä enää...

Vierailija
30/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aivan sama ja yksi lysti, jos olen jonkun mielestä ärsyttävä :) Jos jollakulla on haluja saattaa itsensä epämiellyttävään, ärsyyntyneeseen tilaan sen vuoksi, että välitän eläimistä ja ympäristöstä ja empatiakyvyssä löytyy puolustuskyvyttömien kohdalla, niin siitä vaan :D Ärsyyntyköön niin että oksat pois ( heiniä ei saa viedä! :D ). Minua ei heilauta, ärsytä, mutta ärsyyntyjä on itse itselleen luomansa ikävät tuntemukset kyllä ansainnut :)

Vierailija
31/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ha katoin ihan saman jakson ja kyllähä se mauttomalta ikivanhalta vitsiltä kuulosti.en oo ite vegaani mutta sisko on ja sen koko perhe.......ite en syö lihaa mutta käytän kermaa ja juustoa

Tosi ikävästi yleistetty. Olen itse noin 50-prosenttisesti vegaani, ja tiedän, että ärsyttäviä ihmisiä löytyy niin kasvissyöjissä kuin lihasyöjissä.

Mikä on 50% vegaani? Vegaani kun ollaan tai ei olla.

Vierailija
32/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä 😂

No kun en ole. Itseasiassa kun joskus nuorena aloitin jättämään lihatuotteet yms pois niin yritin tehdä tämän salassa! Yritin, ettei kukaan kiinnittäisi huomiota syömisiini, en halunnut nostaa haloota asiasta.

Olen hyvin tietoinen siitä, miten toisen ruokavalion kyseenalaistaminen voidaan kokea loukkaavana ja olenkin hyvin tietoinen sanoistani kun keskustellaan ruoasta. Tämä on mun valinta ja kerron kyllä jos kysytään. Jos ei niin mä en ole se tyyppi, joka tuputtaa tapojaan.

Se, että valitsen työpaikkaruokalassa sen vegaanisen version, se ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys sinua kohtaan. Älä siis turhaan pahoita mieltäsi.

Ap

Miksi aloitit siis ketjun, kun sinulla on tarve pitää asia salaisuutena. Ei kovin uskottavaa toimintaa sinulta. T. eri. Älä loukkaannu, mutta vaikutat olevan muuta kuin mitä puhut.

Vierailija
33/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ha katoin ihan saman jakson ja kyllähä se mauttomalta ikivanhalta vitsiltä kuulosti.en oo ite vegaani mutta sisko on ja sen koko perhe.......ite en syö lihaa mutta käytän kermaa ja juustoa

Tosi ikävästi yleistetty. Olen itse noin 50-prosenttisesti vegaani, ja tiedän, että ärsyttäviä ihmisiä löytyy niin kasvissyöjissä kuin lihasyöjissä.

Jep. Yleensä tälläisistä tapauksista käytetään termia plant based jne. Mutta ei voi vegaaniksi tosiaan sanoa jos 50% vegaani.

Vierailija
34/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai mieleen jää ne ärsyttävät tyypit (oli kyse sitten vegaanista tai ei) jotka omia näkemyksiään paasaa. Ei ne hiljaiset mieleen jää. Olette varmaan kaikki joskus tavanneet/nähneet vegaaneja, jotka eivät edes mainitse asiasta. Olen minäkin huomannut monien jättävän eläinperäiset tuotteet välistä työpaikkaruokalassa ja muuallakin eivätkä he huuda (kuten money kuvittelevat) että "Noniin nyt minä, vegaani, otan tästä tätä soijarouhebolognesea, kun ye, huonommat ihmiset, syötte raatoja hyihyi"

Vierailija
35/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vanha vitsi pitää paikkansa siinä mielessä, että kerroit kysymättä mitä syöt ja mitä et.

Vierailija
36/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että puolet syömisistä on vegaanista ja tarkoitus on ilmaista ruokavaliosta tarkemmin kuin vain kasvis/sekasyöjä.

Vierailija
37/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Yleensä tälläisistä tapauksista käytetään termia plant based jne. Mutta ei voi vegaaniksi tosiaan sanoa jos 50% vegaani.

Totta kai voi. Ei siihen ole mitään lakia.

Vierailija
38/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 prosenttisesti vegaani? Haha! Olen minäkin 50 prosenttisesti kasvissyöjä, loppu on sekasyöjää. Mistä näitä tulee?

Vierailija
39/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kattelin tossa yle areenalta sitä keskusteluohjelmaa, jenny+, ja siinä puhuttiin miten eri valinnat määrittävät ihmisiä eri verran.

Toinen sanoo, että kasvissyönti onvihan jees, mutta vegaanit ovat ärsyttäviä. Tämä tuli vielä ihan vitsillä. Jenny kuitenkin aivan totisena ja selkeästi tosissaan, että "no mut ne on tosi ärsytt, ihan oikeesti"..

En tiiä, meni maku. Ei kiinnostanut kattoa ton enempää enää.

Ja kyllä, olen vegaani. En kuitenkaan ole koskaan paasannut tai tehnyt asiaa siitä. Miten se mitä minä syön tai en syö voi ärsyttää jotain muuta niin paljon?

Monissa vegaaneissa on paljon ns. maailmanparantajia, jotka haluavat puuttua muiden ihmisten syömiseen. On eri asia syödä kasviksia niiden terveellisyyden ja maun takia kun kauhistella jos jonkin elintarvikkeen valmistamisessa on käytetty esimerkiksi eläinliivatetta. Monet vegaanit tuntuvan käyttäytyvän kun jonkin uskonlahkon jäsenet, joille ruuan pitää olla kosher tai halal.

Jos haluaa parantaa maailmaa, on tehokkaampaa olla lapseton ja autoton kun luopua lihansyönnistä.

Vierailija
40/193 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen syö keskimäärin joka toinen päivä vegaaniruokaa ja joka toinen päivä menee sekasyöjän ruokavaliolla, niin kai hän silloin on 50 % vegaani.