Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita
Kommentit (274)
Laskuri arvioi mun tulevaksi eläkkeeksi 70 vuotiaasta lähtien n. 1200 e/kk. Pitää ilmeisesti ahkerasti tehdä uraa seuraavat 35 vuotta, että saisin hieman enemmän eläkettä.
Minä olen 23-vuotias ja saan palkkaa 600 e/kk. Ja sillä summalla pärjää oikein hyvin, joten älkää murehtiko liikaa :) Eläkekertymäni on nyt huimat 4e/kk, ja olen todella iloinen, jos saan joskus eläkettä saman verran kuin nyt palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 23-vuotias ja saan palkkaa 600 e/kk. Ja sillä summalla pärjää oikein hyvin, joten älkää murehtiko liikaa :) Eläkekertymäni on nyt huimat 4e/kk, ja olen todella iloinen, jos saan joskus eläkettä saman verran kuin nyt palkkaa.
No, sähän olet nytkin yhteiskunnan elätettävä. Muistatko mainita asumistuen? Olet elätti koko ikäsi hamaan loppuun saakka, jos tuolla palkalla työskentelet. Saat soviteltua päivärahaa, asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Työntekosi on pientä puuhastelua veronmaksajien rahoilla ja sitä tulee eläkkeesi myös olemaan. Kallista huvia muille.
Juuri jäin eläkkeelle yli 40 vuoden työura takana. Eläke on bruttona n. 1600, josta verot 20 %. Eläkkeestähän menee aika kova vero. Asumiskuluni ovat (yksineläjänä) n. 40 % (netto)eläkkeestä.
Kannattaa ajoissa maksella velkoja pois, jos vaan pystyy. Vähän se tuli yllättäen minulle, että nyt pitää tulla toimeen aika vähällä. Ruoka on se, josta on pakko menoja karsia. Minulla ei mene yhtään tupakkaan, ei ole koskaan mennytkään. Ainoa pahe on joinakin perjantaina saunaolut. Lehtiä en tilaa, onneksi saan naapurilta muutaman päivän viiveellä sanomalehen toistaiseksi. Autoa ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Nyt tosin olisi kiva kun pääsisi ajelemaan, mutta ne auton kulut olisivat ihan liikaa ja toki korttikin olisi ajettava.
Laittoihan se miettimään, että kannattiko olla ns. työhullu joskus. Ei se, että uuvut töissäsi tuo sinulle lisää palkkaa tai etenemismahdollisuuksia. Päinvastoin.
Suurin osa tänne kirjoittavista ei selvästikään tunne Suomen eläkejärjestelmää. Jos työeläke jää pieneksi, tehdään työeläkkeen ja kansaneläkkeen yhteensovitus. Esim. 500 euroa kuukaudessa työeläkettä saava saa eläkettä selvästi enemmän kuin takuueläkkeen, koska hän saa työeläkkeen lisäksi useita satasia kuukaudessa kansaneläkettä. Lisäksi pienituloinen eläkeläinen voi saada eläkeläisen asumistukea.
Toki on mahdotonta ennustaa, miten systeemi tulee muuttumaan tulevaisuudessa, joten aina on suositeltavaa lisäksi säästää eläkepäivien varalle.
Minä tulisin mainiosti toimeen 900 eurolla, ainakin tällä hetkellä. Tiedä miten sitten vanhana kurppana, kun kroppa ja mieli on loppu ja tarvii kaikenmaailman lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelaatteko te jonnekin elääkkeeseen saakka, alle 40-vuotiaat? Itse en jaksa uskoa että maailma pysyy niin stabiilina, että noihin eläkeotteisiin on luottaminen.
Mäkään en luota siihen, että työeläkkeen kerryttäminen takaa mitään. Mutta vielä vähemmän luotan siihen, että JOS joskus pääsen eläkkeelle, Suomessa maksetaan sellaista minimieläkettä jolla tulee toimeen. Työeläkkeen kartuttaminen parantaa kuitenkin todennäköisyyksiä selviytyä.
No ei kartuta, jos 40 vuoden työskentelyn jälkeen saa saman kuin takuueläke. Silloin on ihan sama käykö töissä lainkaan.
Nykyinen takuueläke vaikuttaa ihan riittävältä, mutta kuinkahan suuri se on 30-50 vuoden päästä eli silloin kun olen (tai ainakin toivon olevani) itse eläkkeellä?
Työeläkkeen kartuttaminen tuo turvaa, koska sitä on vaikeampi viedä pois. Ei toki mahdotonta sekään, mutta vaikeampaa kuitenkin.
Ei sitä ole vaikea viedä pois. Siitä vaan muutetaan lakeja ihan miten eliitille milloin sopii.
Lakeja voi toki muuttaa vaikka kuinka, mutta jossain tulee se raja vastaan jonka jälkeen kansa ei tyydy nielemään kiukkuaan vaan nousee riistäjää vastaan. On paljon vaikeampaa viedä tuhkiakin pesästä, kun ne on omalla työllään ansainnut kuin jos olisi vain luottanut siihen, että Suomi on hyvinvointivaltio jossa kaikista pidetään hyvää huolta hamaan tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Juuri jäin eläkkeelle yli 40 vuoden työura takana. Eläke on bruttona n. 1600, josta verot 20 %. Eläkkeestähän menee aika kova vero. Asumiskuluni ovat (yksineläjänä) n. 40 % (netto)eläkkeestä.
Kannattaa ajoissa maksella velkoja pois, jos vaan pystyy. Vähän se tuli yllättäen minulle, että nyt pitää tulla toimeen aika vähällä. Ruoka on se, josta on pakko menoja karsia. Minulla ei mene yhtään tupakkaan, ei ole koskaan mennytkään. Ainoa pahe on joinakin perjantaina saunaolut. Lehtiä en tilaa, onneksi saan naapurilta muutaman päivän viiveellä sanomalehen toistaiseksi. Autoa ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Nyt tosin olisi kiva kun pääsisi ajelemaan, mutta ne auton kulut olisivat ihan liikaa ja toki korttikin olisi ajettava.
Laittoihan se miettimään, että kannattiko olla ns. työhullu joskus. Ei se, että uuvut töissäsi tuo sinulle lisää palkkaa tai etenemismahdollisuuksia. Päinvastoin.
Siis eläkettä käteen 1280 eur / kk, asumismenot 520 eur / kk, ruokaan 200 eur / kk. Mihin se lopou 560 eur / kk menee? Toki esim. vaatteisiin tm. satunnaisiin hankintoihin, mutta eivtuo silti minusta kuulosta kauhean tiukalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä edes enempää eläkkeellä tarvitsisi, oma asunto ja asumiskulut ihan minimit.
Entäs kun tulee putki- tai julkisivuremontti?
Nuohan riippuvat ihan asunnon iästä.
ETK:n erityisasiantuntijan Suvi Ritolan laskelmasta selviää, että saadakseen 1 500 euroa eläkettä, työntekijän pitää ansaita jatkuvasti 2 800–2 900 euroa kuukaudessa. 2 000 euron eläke vaatii kuta kuinkin 3 700–3 800 euron ja 2 500 euron eläke 4 600–4 800 euron kuukausipalkan koko työuralta.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001895512.html
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nyt olis kuinka hyvä kertymä niin jos vaikka vuotta ennen eläkeikää jää työttömäksi niin se romahtaa täysin.
Tuo on täyttä puppua. Jos jää työttömäksi ennen eläkeikää, ei se vaikuta mitenkään siijen asti jo kertyneeseen eläkkeeseen. Vain siltä (esimerkissä) yhdeltä vuodelta ja eläke kertymättä. Esim. 5000 euron kuukausipalkalla vaikutus eläkkeeseen on noin 60 eur / kk. Ja itse asiassa työttömyysajaltakin taitaa kertyä alkuvaiheessa eläkettä, joten vaikutus om vielä tätä pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tänne kirjoittavista ei selvästikään tunne Suomen eläkejärjestelmää. Jos työeläke jää pieneksi, tehdään työeläkkeen ja kansaneläkkeen yhteensovitus. Esim. 500 euroa kuukaudessa työeläkettä saava saa eläkettä selvästi enemmän kuin takuueläkkeen, koska hän saa työeläkkeen lisäksi useita satasia kuukaudessa kansaneläkettä. Lisäksi pienituloinen eläkeläinen voi saada eläkeläisen asumistukea.
Toki on mahdotonta ennustaa, miten systeemi tulee muuttumaan tulevaisuudessa, joten aina on suositeltavaa lisäksi säästää eläkepäivien varalle.
Mutta kun se ongelma on siinä että pienituloisen palkasta ei kerätä mitään eläkesäästöjä jotka riittäisivöt turvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kertymä 150e/kk, ja oon jo 35v. Jos tahti pysyy samana, niin en pääse ikinä töitä tekemällä edes kansaeläkkeen tasolle. Tosin en usko, että eläkettä muutenkaan ikinä tulen saamaan.
11€/kk ja ikää 38. Ei paljon positiivisia asioita herätä sana tulevaisuus.
No etpä ole paljoa töissä joutunut raatamaan.
Ei varmaan ole sulta pois ettei ole joutunut "raatamaan".
Itse en edes enää usko eläkkeisiin, niin en viitsi hulluna töissä raataa. Omien säästöjen turvin aion elää, katsotaan sitten millaista elintasoa se tulee olemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se ongelma on siinä että pienituloisen palkasta ei kerätä mitään eläkesäästöjä jotka riittäisivöt turvaksi.
Toki näin on silloin, jos tulot ovat toimeentulorajalla. Mutta aika monella suhteellisen pienituloisellakin olisi mahdollisuus säästää esim. 20 eur kuukaudessa, jos kunnolla tajuaisi sen merkityksen. Jos oletetaan tuotoksi 5 % inflaation jälkeen (käsittääkseni tämä on alle sen, mitä osakkeet ovat tuottaneet pitkällä aikavälillä) niin 40 vuoden päästä nyt säästetty 20 eur/kk antaa 140 eur/kk ja kahdenkymmenenkin vuoden päästä yli 50 eur/kk. Ja nuo summat 140 ja 50 eivät siis tarkoita summia, joita inflaatio olisi syönyt, vaan niiden nykyisiä arvoja.
Vierailija kirjoitti:
ETK:n erityisasiantuntijan Suvi Ritolan laskelmasta selviää, että saadakseen 1 500 euroa eläkettä, työntekijän pitää ansaita jatkuvasti 2 800–2 900 euroa kuukaudessa. 2 000 euron eläke vaatii kuta kuinkin 3 700–3 800 euron ja 2 500 euron eläke 4 600–4 800 euron kuukausipalkan koko työuralta.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001895512.html
79-syntyneenä ja 1800e kuukausipalkalla en tule koskaan saamaan 1500 euron eläkettä eli tulevaisuudessa ei ole näkyvissä kuin köyhyyttä. Mitää positiivista en eläkkeelle jäämisessä näe koska se ei ole mikään "ikuinen kesäloma" hyvin eduin vaan samanlaista kituuttamista kuin työttömänä ollessa rahojen hädin tuskin riittäessä edes pakollisiin menoihin. Eikä ne muuten edes riitä luvassa olevalla eläkkeellä edes kaksion yhtiövastikkeeseen. Minä luulen että joskus 20-30 vuoden päästä eläkejärjestelmä on kriisissä ja eläke lähinnä kansalaispalkka kuten Venäjällä jonka päälle on sitten hankittava lisätuloja jos syödä aikoo.
Mutta tämähän on uusliberalistisen politiikan luonnollinen seuraus. Kapitalisti vie pääomatuloina kaiken eikä maksa veroja. Verotaakka onkin siirtynyt köyhille ja pienituloisille. Toivottavasti eläkejärjestelmä kriisiytyy sen verran aikaisin että Kokoomusta äänestäneiden kansankoulunopettajien ja sarisairaanhoitajien eläkkeet ynnä muuta edut leikataan minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa myös siviilisääty ja puolison tulot/eläke. Itse en saisi mitään lisää puolison tulojen/eläkkeen takia kuten en myöskään asumistukea. Joten aloitan ennenaikaisen eläkkeen (työttömyyden) 10 vuotta aikaisemmin ja loisin tyytyväisenä miehen lompakolla kun oma eläke ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki näin on silloin, jos tulot ovat toimeentulorajalla. Mutta aika monella suhteellisen pienituloisellakin olisi mahdollisuus säästää esim. 20 eur kuukaudessa, jos kunnolla tajuaisi sen merkityksen. Jos oletetaan tuotoksi 5 % inflaation jälkeen (käsittääkseni tämä on alle sen, mitä osakkeet ovat tuottaneet pitkällä aikavälillä) niin 40 vuoden päästä nyt säästetty 20 eur/kk antaa 140 eur/kk ja kahdenkymmenenkin vuoden päästä yli 50 eur/kk. Ja nuo summat 140 ja 50 eivät siis tarkoita summia, joita inflaatio olisi syönyt, vaan niiden nykyisiä arvoja.
Ensinäkin 40 v päästä olen 80 v niin vähän on turhan laiskaa pääoman tuottoa. Mistä luulet saavasi reilun 7% tuoton jos huomioidaan inflaatio. Osakkaiden arvoa ei kukaan pysty takaamaan ja lisäksi ovat rahastojen kulut sekä verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa myös siviilisääty ja puolison tulot/eläke. Itse en saisi mitään lisää puolison tulojen/eläkkeen takia kuten en myöskään asumistukea. Joten aloitan ennenaikaisen eläkkeen (työttömyyden) 10 vuotta aikaisemmin ja loisin tyytyväisenä miehen lompakolla kun oma eläke ei riitä mihinkään.
Adumistukeen puolison tulot vaikuttavat, mutta ei siihen, paljonko saat kansaneläkettä työeläkkeen lisäksi. Kansaneläkettä kyllä vähän pienentää se, että on puoliso, mutta on ihan sama, onko puolisolla takuueläke vai kymppitonnin kuukausieläke.
720eur/kk miinus verot. Töitä tehty n.35vuotta.
Mulla n. 15 €/kk :D