Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Kelaatteko te jonnekin elääkkeeseen saakka, alle 40-vuotiaat? Itse en jaksa uskoa että maailma pysyy niin stabiilina, että noihin eläkeotteisiin on luottaminen.
Mäkään en luota siihen, että työeläkkeen kerryttäminen takaa mitään. Mutta vielä vähemmän luotan siihen, että JOS joskus pääsen eläkkeelle, Suomessa maksetaan sellaista minimieläkettä jolla tulee toimeen. Työeläkkeen kartuttaminen parantaa kuitenkin todennäköisyyksiä selviytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevan työeläkeotteen mukaan näin.
Sinä olet varmaan tuohon varautunut säästämällä ja sijoittamalla osan nykypalkastasi osakkeisiin yms. kuten jokainen vähänkään fiksu ja tulevaisuuteen varautuva ihminen tekee?
Minä olen. Asuntovelkaa ei enää ole ja minulla on mm. osakkeita ja metsää, mutta kaikilla näin ei ole. Monen tulot ovat niin pienet, että ne kaikki menee elämiseen.
Väitän että jokaikinen joka ei ole toimeentulotuentms minimiavun varassa saa laitettua säästöön edes 25 euroa kuukaudessas jos haluaa.
Miten sinisilmäisen naiivia ajattelua. Ollaanko aina pari päivää syömättä? Millä rahoitat vaikka uuden pesukoneen? Tuo 25€ kk säästöön on muuten 20v 6000€ ja vaikka siihen saisi pienen koronkin niin oletko todella niin lapsellinen että luulet sen riittävän vanhuuden turvaksi.
Ei siihen saa pientä korkoa vaan korkoa korolle ja jos oletetaan, että pörssi nousee ikuisesti ja säästöt on indeksirahastossa niin lopullinen summa on jopa moninkertainen alkuperäiseen sijoitukseen nähden.
Tai sitten kulut syövät suurimman osan tuotosta.
No juu, jos uskot, että tuotto on niin vaatimatonta että 0,2-0,8%/pa kulut syövät sen, niin kannattaa säästää tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kertymäni on alle 80 €/kk ja mittarissa on jo 34 vuotta. Surkea tilanne. :(
Oletko työssäkäyvä? Otan osaa, meidän ikäluokka on pahimpia työelämän väliinputoojia. Lama alkoi 2008 ja jatkui 10 vuotta, siinä meni monen ura viemäristä. Ei päässyt töihin kun oli nuori, ja nyt on liian vanha enää aloittamaan. Paska maa Suomi.
No turha sitä kaikkea on laman syyksi laittaa. Joskus voisi myös katsoa peiliin. Kyllä, ikävää, mutta monen kohdalla tähän olisi aihetta.
Itse asiassa tämä on tilastollinen tosi, että kolmikymppiset eivät pääse samoille ansioille kuin vanhemmat ikäluokat. Turha teidän neli-viisikymppisten on omahyväisyyden henkseleitä paukutella; ei se varma ja rahakas työura ole teidän erinomaisuutenne ansiota vaan talouskasvusta johtunutta.
Olen 39 v ja tiedän nyt etten päässyt koskaan samoille ansioille kuin vanhempani samanikäisenä. Tuntipalkka ei ole 10 v aikana noussut kuin jollakin 1,50 eurolla mutta hinnat ovat nousseet niin paljon että alkaa olla tiukkaa elämisen kanssa. Saan saman verran palkkaa kuin keskiverto eläkeläinen eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet varmaan tuohon varautunut säästämällä ja sijoittamalla osan nykypalkastasi osakkeisiin yms. kuten jokainen vähänkään fiksu ja tulevaisuuteen varautuva ihminen tekee?
Minä olen. Asuntovelkaa ei enää ole ja minulla on mm. osakkeita ja metsää, mutta kaikilla näin ei ole. Monen tulot ovat niin pienet, että ne kaikki menee elämiseen.
Väitän että jokaikinen joka ei ole toimeentulotuentms minimiavun varassa saa laitettua säästöön edes 25 euroa kuukaudessas jos haluaa.
Miten sinisilmäisen naiivia ajattelua. Ollaanko aina pari päivää syömättä? Millä rahoitat vaikka uuden pesukoneen? Tuo 25€ kk säästöön on muuten 20v 6000€ ja vaikka siihen saisi pienen koronkin niin oletko todella niin lapsellinen että luulet sen riittävän vanhuuden turvaksi.
Ei siihen saa pientä korkoa vaan korkoa korolle ja jos oletetaan, että pörssi nousee ikuisesti ja säästöt on indeksirahastossa niin lopullinen summa on jopa moninkertainen alkuperäiseen sijoitukseen nähden.
No juu, jos uskot, että tuotto on niin vaatimatonta että 0,2-0,8%/pa kulut syövät sen, niin kannattaa säästää tilille.
Mikset ostaisi valtion oblikaatioita?
Alle 100 euroa tulisi työeläkettä. Ikää 53.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työssäkäyvä? Otan osaa, meidän ikäluokka on pahimpia työelämän väliinputoojia. Lama alkoi 2008 ja jatkui 10 vuotta, siinä meni monen ura viemäristä. Ei päässyt töihin kun oli nuori, ja nyt on liian vanha enää aloittamaan. Paska maa Suomi.
No turha sitä kaikkea on laman syyksi laittaa. Joskus voisi myös katsoa peiliin. Kyllä, ikävää, mutta monen kohdalla tähän olisi aihetta.
Itse asiassa tämä on tilastollinen tosi, että kolmikymppiset eivät pääse samoille ansioille kuin vanhemmat ikäluokat. Turha teidän neli-viisikymppisten on omahyväisyyden henkseleitä paukutella; ei se varma ja rahakas työura ole teidän erinomaisuutenne ansiota vaan talouskasvusta johtunutta.
Olen 39 v ja tiedän nyt etten päässyt koskaan samoille ansioille kuin vanhempani samanikäisenä. Tuntipalkka ei ole 10 v aikana noussut kuin jollakin 1,50 eurolla mutta hinnat ovat nousseet niin paljon että alkaa olla tiukkaa elämisen kanssa. Saan saman verran palkkaa kuin keskiverto eläkeläinen eläkettä.
Mun molemmat vanhemmat tienaavat "ANSAITULLA" eläkkeellään enemmän kuin minä saan palkkaa kokopäivätyöstä.
Vaikka nyt olis kuinka hyvä kertymä niin jos vaikka vuotta ennen eläkeikää jää työttömäksi niin se romahtaa täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja jos oletetaan että kaikki menee niin kuin saduissa, 25 €/kk säästämällä on eläkkelle päästessään biljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset ostaisi valtion oblikaatioita?
Sijoitan vain siihen minkä ymmärrän, ja obligaatioiden rakennetta ja toimintaa en täysin käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kelalle käyttöä tulevaisuudessa kun suuri osa eläkeläisistä joutuu hakemaan lisäksi toimeentulotukea.
Tulevaisuudessa ei ole Kelaa, eläkkeitä eikä varmaan eläkeläisiäkään.
Ehkä, mutta vähän lyhemmällä tähtäimellä tulevaisuudessa ei ole kuin eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelaatteko te jonnekin elääkkeeseen saakka, alle 40-vuotiaat? Itse en jaksa uskoa että maailma pysyy niin stabiilina, että noihin eläkeotteisiin on luottaminen.
Mäkään en luota siihen, että työeläkkeen kerryttäminen takaa mitään. Mutta vielä vähemmän luotan siihen, että JOS joskus pääsen eläkkeelle, Suomessa maksetaan sellaista minimieläkettä jolla tulee toimeen. Työeläkkeen kartuttaminen parantaa kuitenkin todennäköisyyksiä selviytyä.
No ei kartuta, jos 40 vuoden työskentelyn jälkeen saa saman kuin takuueläke. Silloin on ihan sama käykö töissä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kartuta, jos 40 vuoden työskentelyn jälkeen saa saman kuin takuueläke. Silloin on ihan sama käykö töissä lainkaan.
Nykyinen takuueläke vaikuttaa ihan riittävältä, mutta kuinkahan suuri se on 30-50 vuoden päästä eli silloin kun olen (tai ainakin toivon olevani) itse eläkkeellä?
Työeläkkeen kartuttaminen tuo turvaa, koska sitä on vaikeampi viedä pois. Ei toki mahdotonta sekään, mutta vaikeampaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kertymäni on noin 1950 e/kk ja täytän ensi vuonna 62.
Niin ja sulla on pikkuisen erilaiset eläke-ehdot kuin 20 tai 30 vuotta nuoremmilla. Ei elinaikakerroin piiskaa niin rajusti. Mene sinne eläkeläisten golfklubille rehvastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmat vanhemmat tienaavat "ANSAITULLA" eläkkeellään enemmän kuin minä saan palkkaa kokopäivätyöstä.
Enkä ole edes kaikkein vähäosaisin vaan perus 2500e/kk duunari. Tässä riittää vanhemmilla ihmeteltävää, että miten näin vähällä voi tulla edes toimeen. Itse eivät olisi eväänsä liikauttaneet näillä palkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen takuueläke vaikuttaa ihan riittävältä, mutta kuinkahan suuri se on 30-50 vuoden päästä eli silloin kun olen (tai ainakin toivon olevani) itse eläkkeellä?
Työeläkkeen kartuttaminen tuo turvaa, koska sitä on vaikeampi viedä pois. Ei toki mahdotonta sekään, mutta vaikeampaa kuitenkin.
Ei sitä ole vaikea viedä pois. Siitä vaan muutetaan lakeja ihan miten eliitille milloin sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nyt olis kuinka hyvä kertymä niin jos vaikka vuotta ennen eläkeikää jää työttömäksi niin se romahtaa täysin.
Ei ne ansaitut eläkkeet työttömyyden takia minnekään romahda. Ansiosidonnainen päiväraha vielä kerryttää eläkettä lisää.
950 e, todellakin pärjään melko hyvin.
Entäs sitten? Elää sitä vähemmälläkin..
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä edes enempää eläkkeellä tarvitsisi, oma asunto ja asumiskulut ihan minimit.
Entäs kun tulee putki- tai julkisivuremontti?
Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja eläke on 760e kuussa. Eli minimieläke. Koskaan en ole ollut töissä. Hyvin pärjään.