Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita

Vierailija
01.04.2018 |

Kevan työeläkeotteen mukaan näin.

Kommentit (274)

Vierailija
41/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kertymäni on alle 80 €/kk ja mittarissa on jo 34 vuotta. Surkea tilanne. :(

Vierailija
42/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla 1000 e/kk. Tosin aion tehdä itsemurhan ennen tuota. En halua elää vanhaksi. N29

Millaisilla kuukausipalkoilla olet tuollaisen potin saanut? Ilmeisesti 22-vuotiaasta saakka joku 10000e/kk?

Töitä olen tehnyt 18-vuotiaasta saakka. Ikää nyt 29 v ja siis koko ajan olen ollut töissä. Palkkani nyt 2050 e/kk brutto. Joskus laskin mitä eläkkeeni tulee olemaan ja vastaus oli 1000 e /kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko työssäkäyvä? Otan osaa, meidän ikäluokka on pahimpia työelämän väliinputoojia. Lama alkoi 2008 ja jatkui 10 vuotta, siinä meni monen ura viemäristä. Ei päässyt töihin kun oli nuori, ja nyt on liian vanha enää aloittamaan. Paska maa Suomi.

Vierailija
44/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet varmaan tuohon varautunut säästämällä ja sijoittamalla osan nykypalkastasi osakkeisiin yms. kuten jokainen vähänkään fiksu ja tulevaisuuteen varautuva ihminen tekee?

En ole ap mutta mulla ei jää 1350€ kk netosta mitään sijoitettavaa. Säästötkin tahtovat huveta isompiin pakollisiin yllätysmenoihin. Itse sain eilen eläkearvioksi 780€ kk. En todellakaan haaveile eläkepäivistä jotka tietävät vain syvää köyhyyttä.

Vierailija
45/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet varmaan tuohon varautunut säästämällä ja sijoittamalla osan nykypalkastasi osakkeisiin yms. kuten jokainen vähänkään fiksu ja tulevaisuuteen varautuva ihminen tekee?

Minä olen. Asuntovelkaa ei enää ole ja minulla on mm. osakkeita ja metsää, mutta kaikilla näin ei ole. Monen tulot ovat niin pienet, että ne kaikki menee elämiseen.

Väitän että jokaikinen joka ei ole toimeentulotuentms minimiavun varassa saa laitettua säästöön edes 25 euroa kuukaudessas jos haluaa.

Monen tilanne on valitettavasti sellainen, että ns. riskittömäänkin säästämiseen liittyy aivan liian iso riski: Jos joskus menee huonommin, säästöt täytyy käyttää ennen kuin saa senttiäkään toimeentulotukea.

Vierailija
46/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eläkeote kertoo tämänhetkisen tilanteen, mitä tähän mennessä olet ansainnut eläkettä. Tilanne on sitten tietysti tuo edelleen jos et tee enää päivääkään työtä tuon ko. arvion jälkeen. Itseltäni ainakin se arvio on vuosi vuodelta noussut, ensin oli jotain 600€ / kk, nyt jo lähes 1000€ / kk, joten huimasti on noussut työvuosien edetessä.

Vierailija
47/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kertymä 150e/kk, ja oon jo 35v. Jos tahti pysyy samana, niin en pääse ikinä töitä tekemällä edes kansaeläkkeen tasolle. Tosin en usko, että eläkettä muutenkaan ikinä tulen saamaan.

11€/kk ja ikää 38. Ei paljon positiivisia asioita herätä sana tulevaisuus.

No etpä ole paljoa töissä joutunut raatamaan.

Mistä tiedät? Alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä ei kertynyt ainakaan ennen eläkettä, työkkärin ja koulujen kautta on voinut joutua ilmaiseksi töihin jollloin ei kerry eläkettä. Lyhyistä työsuhteista ei kerry eläkettä, ainakaan omasta puhelinmyyntipätkästä ei kertynyt.

Aika huono selitys, että 38-vuotias on tehnyt "kovan työuran" 15 vuotta sitten... Jos sulla on yli 23-vuotiaana ollut työsuhde, josta ei ole kertynyt eläkettä, ei ta ole maksanut pakollisia eläkemaksuja. Ilmoita verottajalle. Kyllä mulla kaikki satunnaiset kesätyöt ja keikatkin näkyy työeläkeotteessa.

Kyllä minulla ainakin työeläke otteessa lukee joidenkin pitkien kohdalla, että ovat niin lyhyitä ettei eläkettä kerry.

En tosin tiedä kerryttääkö nykyisin, viimeksi olen tehnyt pätkää 15 v sitten, yli 23vuotiaana.

Vierailija
48/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. Asuntovelkaa ei enää ole ja minulla on mm. osakkeita ja metsää, mutta kaikilla näin ei ole. Monen tulot ovat niin pienet, että ne kaikki menee elämiseen.

Väitän että jokaikinen joka ei ole toimeentulotuentms minimiavun varassa saa laitettua säästöön edes 25 euroa kuukaudessas jos haluaa.

Miten sinisilmäisen naiivia ajattelua. Ollaanko aina pari päivää syömättä? Millä rahoitat vaikka uuden pesukoneen? Tuo 25€ kk säästöön on muuten 20v 6000€ ja vaikka siihen saisi pienen koronkin niin oletko todella niin lapsellinen että luulet sen riittävän vanhuuden turvaksi.

Vierailija
49/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertymäni on noin 1950 e/kk ja täytän ensi vuonna 62.

Vierailija
50/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko työssäkäyvä? Otan osaa, meidän ikäluokka on pahimpia työelämän väliinputoojia. Lama alkoi 2008 ja jatkui 10 vuotta, siinä meni monen ura viemäristä. Ei päässyt töihin kun oli nuori, ja nyt on liian vanha enää aloittamaan. Paska maa Suomi.

No turha sitä kaikkea on laman syyksi laittaa. Joskus voisi myös katsoa peiliin. Kyllä, ikävää, mutta monen kohdalla tähän olisi aihetta.

Vierailija
51/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 1000 e/kk. Tosin aion tehdä itsemurhan ennen tuota. En halua elää vanhaksi. N29

Niimpä, pienituloisen eläkevakuutus on 1,5m köydenpätkä. Huonopalkkaisells ei ole mitään syytä haaveilla eläkkeelle jäämisestä jollei harrastuksena ole tölkkien keräily. Muuten 80-luvulla pulloja keräilivät pikkupojat saadakseen taskurahaa eivät aikuiset ihmiset jotain kylähulluja lukuunottamatta

Vierailija
52/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen keikkatöitä ja tienasin viime vuonna n. 7 000 €. Koko vuoden aikana siis. Takana pitkä jakso työelämän ulkopuolella mt-ongelmien takia ja sen jälkeen täysin työtä vailla. Tuskin koskaan pääsen edes säännöllisille 2 000 €/kk tuloille, vaikka mulla on maisterin tutkinto ja olisin todella valmis antamaan kaikkeni, jos joku antaisi mulle mahdollisuuden kunnon työpaikkaan.

Vierailija
53/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinisilmäisen naiivia ajattelua. Ollaanko aina pari päivää syömättä? Millä rahoitat vaikka uuden pesukoneen? Tuo 25€ kk säästöön on muuten 20v 6000€ ja vaikka siihen saisi pienen koronkin niin oletko todella niin lapsellinen että luulet sen riittävän vanhuuden turvaksi.

Ei siihen saa pientä korkoa vaan korkoa korolle ja jos oletetaan, että pörssi nousee ikuisesti ja säästöt on indeksirahastossa niin lopullinen summa on jopa moninkertainen alkuperäiseen sijoitukseen nähden.

Vierailija
54/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla 4000 euroa. Tosin en usko ennen kuin näen. Kaikkea voi tapahtua tuota ennen. 

Miksi miinukset? Olen maksanut ja maksan edelleen erittäin paljon veroja, joten tuo on ihan kohtuu eläke, jos se nyt toteutuu. 

Miinukset siitä että kymppitonnin kuukaudessa tienaava ei oikein kuulu tähän keskusteluun rehvastelemaan. Täällä kyseltiin pienituloisen kohtalontovereita vielä pienemmällä eläkekarttumalla.

Vierailija
55/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaatteko te jonnekin elääkkeeseen saakka, alle 40-vuotiaat? Itse en jaksa uskoa että maailma pysyy niin stabiilina, että noihin eläkeotteisiin on luottaminen. 

Vierailija
56/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pienituloinen enkä voi sijoittaa mihinkään, mikä kasvaisi korkoa. Varatilillä oli joitakin tuhansia pitkän säästämisen jälkeen ja nekin meni, kun tuli muutto ja kodinkoneet hajosivat yksi toisensa perään. En mitenkään pysty eläkepäiviä varten säästämään. 

Vierailija
57/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No turha sitä kaikkea on laman syyksi laittaa. Joskus voisi myös katsoa peiliin. Kyllä, ikävää, mutta monen kohdalla tähän olisi aihetta.

Itse asiassa tämä on tilastollinen tosi, että kolmikymppiset eivät pääse samoille ansioille kuin vanhemmat ikäluokat. Turha teidän neli-viisikymppisten on omahyväisyyden henkseleitä paukutella; ei se varma ja rahakas työura ole teidän erinomaisuutenne ansiota vaan talouskasvusta johtunutta.

Vierailija
58/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen saa pientä korkoa vaan korkoa korolle ja jos oletetaan, että pörssi nousee ikuisesti ja säästöt on indeksirahastossa niin lopullinen summa on jopa moninkertainen alkuperäiseen sijoitukseen nähden.

Tai sitten kulut syövät suurimman osan tuotosta.

Vierailija
59/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kertymä 56 euroa eli noin 650e kk. Minimi + kertymä. Täysiä työvuosia takana 28. Otin jossain vaiheessa vapaaehtoisen eläkevakuutuksen, se on nyt miinuksella kaikkien pankkien kulujen ja osakkeiden laskun myötä.

Vierailija
60/274 |
01.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä edes enempää eläkkeellä tarvitsisi, oma asunto ja asumiskulut ihan minimit.