Eläke tulee olemaan n.900e/kk, muita kohtalotovereita
Kommentit (274)
Olen ollut töissä 18 vuotta ja ekaa paria vuotta lukuunottamatta palkkani on ollut suomalaisen keskipalkkaa korkeampi. Tämän ansiosta eläkekertymäni on siinä 18 vuodessa juuri ja juuri ehtinyt ylittää takuueläkkeen rajan. Jee. En tiedä miten hirveisiin summiin vielä pääsenkään, kun suositeltuun eläkeikään on kuitenkin vielä 29 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymäni on 400 € ja olen 38-vuotias. Hiphurraa. Olen sitä ikäluokkaa, että eläkettä alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana. Opiskelut taas ehtivät kartuttaa eläkettä puolelta vuodelta.
Olen samanikäinen ja oma eläkkeeni on 600 euroa. Mutta en valita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kertymä 150e/kk, ja oon jo 35v. Jos tahti pysyy samana, niin en pääse ikinä töitä tekemällä edes kansaeläkkeen tasolle. Tosin en usko, että eläkettä muutenkaan ikinä tulen saamaan.
11€/kk ja ikää 38. Ei paljon positiivisia asioita herätä sana tulevaisuus.
Kohtalotoveri täällä. Mun eläke tulee olemaan 911 euroa, tarkistin kevan sivuilta. Takuueläkekin on melkein yhtä paljon, että kylläpä kannattaa paiskia töitä ja menettää hermot. Ottaa pattiin ja ankarasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kertymä 150e/kk, ja oon jo 35v. Jos tahti pysyy samana, niin en pääse ikinä töitä tekemällä edes kansaeläkkeen tasolle. Tosin en usko, että eläkettä muutenkaan ikinä tulen saamaan.
No etpä ole paljoa töissä joutunut raatamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Työharjoitteluista, työkokeiluista ja muista ilmaistöistä ei eläkettä kerry ja niitä on muutaman vuoden edestä tehty. Opiskelen mutta olen liian vanha työnantajille joten valmistuttuani en luultavasti pääse töihin.
Mahdollisesti jatkan opiskeluja tai menen (joudun) työkkärin huuhaa-kursseille jolloin eläkettä ei kerry vuosiin. Työpaikkani ovat olleet huonostipalkattuja osa-aikatöitä joten niistäkään ei eläkettä paljon kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä ei kertynyt ainakaan ennen eläkettä, työkkärin ja koulujen kautta on voinut joutua ilmaiseksi töihin jollloin ei kerry eläkettä. Lyhyistä työsuhteista ei kerry eläkettä, ainakaan omasta puhelinmyyntipätkästä ei kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kevan työeläkeotteen mukaan näin.
Sinä olet varmaan tuohon varautunut säästämällä ja sijoittamalla osan nykypalkastasi osakkeisiin yms. kuten jokainen vähänkään fiksu ja tulevaisuuteen varautuva ihminen tekee?
Vierailija kirjoitti:
Ei takuueläke ole noin suuri, ja isommista summista en edes haaveile.
Tarkoitettiin varmaan sitä, että moni saa sen lisäksi esim. asumislisää ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät? Alle 23-vuotiaana tehdyistä töistä ei kertynyt ainakaan ennen eläkettä, työkkärin ja koulujen kautta on voinut joutua ilmaiseksi töihin jollloin ei kerry eläkettä. Lyhyistä työsuhteista ei kerry eläkettä, ainakaan omasta puhelinmyyntipätkästä ei kertynyt.
Itsekin aloittanut alle 23-vuotiaana, mutta silti eläkettä on kertynyt huomattavasti sinua enemmän. Enkä todellakaan ole kovapalkkaisissa hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet varmaan tuohon varautunut säästämällä ja sijoittamalla osan nykypalkastasi osakkeisiin yms. kuten jokainen vähänkään fiksu ja tulevaisuuteen varautuva ihminen tekee?
Minä olen. Asuntovelkaa ei enää ole ja minulla on mm. osakkeita ja metsää, mutta kaikilla näin ei ole. Monen tulot ovat niin pienet, että ne kaikki menee elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen. Asuntovelkaa ei enää ole ja minulla on mm. osakkeita ja metsää, mutta kaikilla näin ei ole. Monen tulot ovat niin pienet, että ne kaikki menee elämiseen.
Väitän että jokaikinen joka ei ole toimeentulotuentms minimiavun varassa saa laitettua säästöön edes 25 euroa kuukaudessas jos haluaa.
Mulla 1990 e, jos jään reilu 67 vuotiaana eläkkeelle. Jos jaksan tehdä pari vuotta enemmän töitä, eläke on reilu 2200 e. Nykyisellä bruttopalkalla ja tähänastisella kertymällä (450e) laskettu. Nyt siis 36-vuotias eli ehtii muuttumaan sekä eläkeikä että bruttopalkka.
Oi jos saisikin 900 e/kk :D Nyt on 150 euron luokkaa. Toivottavasti joku Hurstin jälkipolvi jatkaa laupeuden työtään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huono selitys, että 38-vuotias on tehnyt "kovan työuran" 15 vuotta sitten... Jos sulla on yli 23-vuotiaana ollut työsuhde, josta ei ole kertynyt eläkettä, ei ta ole maksanut pakollisia eläkemaksuja. Ilmoita verottajalle. Kyllä mulla kaikki satunnaiset kesätyöt ja keikatkin näkyy työeläkeotteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 4000 euroa. Tosin en usko ennen kuin näen. Kaikkea voi tapahtua tuota ennen.
Miksi miinukset? Olen maksanut ja maksan edelleen erittäin paljon veroja, joten tuo on ihan kohtuu eläke, jos se nyt toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nyt 1200e. Sama mikä vanhuuseläke. Olen työkyvytön.
Minulla on ihan sama summa, netto tulee vähän yli tonnin kuukaudessa. Pärjään ja saan säästöönkin, mutta tarkkana saa olla. Minulla pelastus on maksettu asunto ja mies, joka maksaa puolet yhteisistä kuluista. Ero olisi kummallekin katastrofi, mutta *kop, kop* onneksi avioliitto voi hyvin. Lapsetkin ovat muuttaneet pois kotoa, se laski kuluja paljon.
Miten sä kuvittelet että tulevaisuudessa olisi olemassa mitään toimeentulotukea?