Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsun lapsen kaverin kylään ja pikkusisarus tulee mukana - onko ok?

äeppä
30.03.2018 |

Meillä jo pitkään jatkunut hankala tilanne. Lapsella on naapurissa samanikäinen kaveri (6 v.) ja hän on oikein tervetullut meille. Ongelma on se, että mukana seuraa lähes aina myös pikkusisarus (kohta 4 v.), joka vaatii paljon enemmän. Pienempi ei useinkaan mahdu mukaan isojen leikkeihin, josta seuraa jatkuvaa kinaa ja pahaa mieltä. Joudun siis jatkuvasti olemaan poliisina paikalla. Lisäksi pieni tarvitsee vielä jonkin verran huolenpitoa, esim. apua vessassa, pukemisessa jne. Minulla on myös isommat lapset, oma työ ja kotityöt, joten toivoisin lasten pärjäävän pääasiassa itsekseen.

Olen useita kertoja ottanut asian puheeksi vanhempien kanssa. Olen selittänyt juuri nämä samat asiat, että leikit eivät suju kovin kivasti, ja siksi toivoisin, että vain isompi tulisi kylään. Vanhemmat kuitenkin lähes joka kerta tuovat molemmat vedoten siihen, että pienemmälle tulee paha mieli, jos ei pääse mukaan. Tämän takia vältän nykyään kutsumasta myöskään isompaa, mikä on sääli, koska lapseni tykkää hänestä.

Olenko väärässä ja epäreilu? Nyt saa ihan reippaasti sanoa, jos olet sitä mieltä että olen. Mutta jos sanot, että olen, niin kerrothan myös, miten toimisit itse?

Lopuksi vielä, ennen kuin joku ehtii huudella provoa: ei ole provo, vaan ihan oikeaa elämää.

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ollenkaan väärässä. Aivan uskomattoman härskiä touhua vanhemmilta lykätä 4v. mukaan.

Ilmottaisin aivan selvästi, että 6v. on tervetullut, mutta 4v. ei vaikka tulisi kuinka pahamieli. Sen hoitaminen kuuluu vanhemmilleen. Lisäisin vielä kuinka ikävää ja pahamieli tulee 6v, kun ette enää voi kutsua häntäkään, vaikka haluisitte.

Vierailija
2/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään anna pienemmän tulla mukaan.Seuraavan kerran kun tulevat sanot jo ovella pienemmälle että nyt on äitisi kanssa sovittu että tulee vain "Milla-Petteri meille ja sinä voit tulla joku toinen kerta. Varsinaista hyväksikäyttöä tuolta lasten äidiltä sinua kohtaan! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miten sen 6v. pahamieli ei ole niin tärkeä kuin 4v? Typerät vanhemmat haluavat ainoastaan päästä helpommalla ja 6v. saa kärsiä.

Vierailija
4/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut aivan liian kiltti ja lepsu. Nyt lopeta paapominen ja tee selväksi että pienemmän ei sovi tulla mukaan leikkimaään.

Vierailija
5/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein, lapsiakaan kohtaan. Tuo ikä on tärkeä kaverisuhteiden luomisessa. Ja pikkusisaruksenkin olisi opittava, että aina ei pääse mukaan.

Mutta tällaisia vanhempia on. Itselläni oli teininä ystävä, jonka oli aina otettava 3 vuotta nuorempi pikkusisko mukaan. Oli hankalaa kun tämä pikkusisko oli ihan eri tasolla kuin me muut, esim. kun puhuttiin pojista tms. Kun vedettiin ensikännit, tämä pikkusisko pysyi selvinpäin ja alkoi itkeä.

Vierailija
6/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaa entisen naapurin kanssa. Oma lapsi ja naapurin esikoinen 3 vuotiaita, ja aina tuli myös 1.5v pikkusisko mukaan "leikkimään". Pakko oli muutaman kerran jälkeen jättää nuo leikkitreffit eli lapsenhoitokeikat kokonaan.

Hassua, että silloin sain palstalla aikamoisen pskamyrksyn ja kivityksen kun erehdyin asiasta täällä kertomaan 🤣

Vierailija
7/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaverin äiti pitää sua ilmaisena lapsenlikkana. Kuinka helppoa hänelle joka saa olla lapsilta rauhassa kun sä hoidat ne. En tiedä mitä tekisin sun sijassa jos kerran olet jo asian ottanut puheeksi eikä auta.

Vierailija
8/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lykkää oma 6v sinne, ja laita samalla mukaan ne isommat lapset. Valmenna ne isommat pyytämään koko ajan apua, ja istten vielä ostkemaan vessassa, kiroilemaan ja vaikka meikkaamaan siellä kylässä. Pian ne huomaa, että 6v leikkii kivasti kahden ja muut lapset on siinä vaan turhana lisänä.

Vierailija
9/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja lapsesi olette kutsuneet vain sen 6v kylään ja vain hän tulee ja he saavat rauhassa leikkiä. Se 4v jää omaan kotiinsa ja joo voi tulla paha mieli mutta sellaista se elämä välillä on.

Joskus voitte kutsua molemmat lapset jos siltä tuntuu että jaksaa itse 4v:n venkoilut.

Vierailija
10/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista 6-vuotiaalle, ettei voi solmia ystävyyssuhteita ja leikkiä rauhassa kaverin kanssa, kun kiviriippa tulee mukana. Kaikki vanhemmat jotka toimitte noin, se on väärin esikoista kohtaan, todella väärin.

Vierailija
11/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vain kiero tapa saada teidät lapsenvahdeiksi. Aika ikäviä ihmisiä.

Vierailija
12/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Yleensä on tosiaan käynyt niin, että olen kutsunut vain isomman, ja sitten yllätys yllätys, ovella seisookin molemmat. Ja vanhempi sanoo, että "toin nyt tän pienenkin, kun hänelle tuli niin paha mieli". Minusta tuntuu ikävältä, että vanhemmat ikään kuin pakottavat minut joko ottamaan lapsen tai pahoittamaan lapsen mielen. 

ap

Vierailija
13/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille myös käynyt näin. Reilusti vanhempi poika tulee meille kaverinsa luo pikkusisko mukanaan.

Vierailija
14/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok, ap.Sun  on tehtävä selväksi että  kutsu koskee vain yhtä lasta koska kutsutun lapsen vanhempien oma sosiaalienn pelisilmä  ei tämän tajuamiseksi riitä.

Joo, joku  pahoittaa mielensä mutta se on ihan hänen oma vikansa.Sinä et ole sen pikkusisaruksen palkaton lastenhoitaja.Naapurin mamman ois syytä ymmärtää tämä itse.

Vierailija
15/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten vaikeaa on sanoa kutsuessa, että haluamme vain vanhemman tänne, nuorempi ei voi nyt tulla?

Vierailija
16/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten tyttöjeni kaveri toi puolivuotiaan siskonsakin meille leikkimään. Se oli kyllä jo liikaa mun huumorintajulle. Kiikutin tunnin päästä vauvan omaan kotiinsa ja siellä oli hämmästynyt äiti vastassa. Ai, eikö vauva viihtynyt teillä?

Vierailija
17/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä ole mikään hoitotäti, vaan isomman lapsen kaverin äiti.

En ottaisi hoidettavaa lasta meille ja pidän lasten vanhempien käytöstä epäreiluna.

Vierailija
18/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta et ole väärässä jos se aiheuttaa sinulle ylimäärästä vaivaa johon sinulla ei ole aikaa.

Minun lapseni kaveri (8v) tulee usein pikkuveljen kanssa (6v) MUTTA jos eivät soita etukäteen ja kysy, kysyvät ovella saako molemmat tulla.

Tämä nuorempi välillä tulee minun seuraan jos ei kiinnosta sen hetkinen leikki. Tässäkin taas mutta hän on miellyttävää seuraa ja on esimerkiksi omatoimisesti alkanut siivota kun siivoan ja auttanut ruoanlaitossa.

En minä ala muiden lapsia sen enempää holhoamaan kuin laitan välillä välipalaa.

Vierailija
19/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein. Käyttävät sinua nuoremman lapsenvahtina. 

Vierailija
20/102 |
30.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v. ohjeistettu kotona sanomaan ovella litanian 4v. pahastamielestä sekä ottamaan siitä vastuu. Törkeää.

Ottaisin välittömästi yhteyttä vanhempiin ja tekisin selväksi juurta jaksain.  Hyväksikäyttäjät osaavat manipuloida ja kieroilla sekä käyttää muiden hävelijäisyyttä ja noloutta härskisti, sen on saanut todeta useasti. Näihin ei uppoa kuin samalla mitalla takaisin.