Siis mikä tässä lääkelaskussa meni väärin??
Diapam (diatsepaami) -oraalisuspension vahvuus on 2 mg/ml. Päihdepotilaalle on määrätty diatsepaamia alkoholiongelmien vieroitusoireiden hoitoon. Potilas saa 20 mg diatsepaamia puolentoista tunnin välein, kunnes hän nukkuu. Montako ml Diapam -mikstuuraa potilas saa yhdeksän tuntia kestävän hoidon aikana?
Vastasin 1,8
Olenko ihan idiootti??!! Ainut lasku mikä oli väärin kokeessa.
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämän ketjun perusteella voida lopettaa se lässytys siitä, että sairaanhoitajat tarvitsevat lisää liksaa. Jos ei peruskoulun matematiikkaa osaa niin ei ole nykyistäkään palkaa ansainnut. Alkaa kyllä huolestuttaan oikeasti potilasturvallisuus, kun tähänkin on liian monta erilaista vastausta tullut...
Meinaako, että kaikki vastaajat ovat sairaanhoitajia?
Toiseksi ilman täysin oikeita lääkelaskuja ei hoitajaksi pääse.
Pelottavaa, että nämä hoitsumammat annostelevat lääkkeitä potilaille, kun eivät osaa yksinkertaisintakaan matematiikkaa. Ja vielä pitäisi saada lisää palkkaakin.
Voi jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämän ketjun perusteella voida lopettaa se lässytys siitä, että sairaanhoitajat tarvitsevat lisää liksaa. Jos ei peruskoulun matematiikkaa osaa niin ei ole nykyistäkään palkaa ansainnut. Alkaa kyllä huolestuttaan oikeasti potilasturvallisuus, kun tähänkin on liian monta erilaista vastausta tullut...
Ei nää arvailijat mitään sairaanhoitajia ole. Kyllä jokainen valmistunut sh varmasti tuollaisen laskee oikein.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua pidemmälle, mutta en ole ikinä törmännyt juoppoon, joka ei jo viimeistään kolmannen jälkeen nukkuisi.
t. Sh
Vähemmän katkaisu hoidossa nykyään muutenkaan törmää pelkästään juoppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niitä laskuja, joilla ei ole käytännön kanssa mitään tekemistä. Meillä on ohje antaa katkaisuhoidossa diapam -mikstuuraa 1,5-2 tunnin välein niin kauan kunnes potilas ei enää herää kevyeen herättelyyn tai on saanut lääkettä jo 240 mg. Selkeät ohjeet on ja samoin muusta lääkehoidosta. Tällaista joutavaa ei tarvi pähkäillä. Riittää, kun osaa antaa lääkkeen oikein.
No niin. Ensimmäinen järkevä ohjeistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman naurattaa, kun tähän ketjuun tulevat farmaseutit ym. pätemään. Ketjun aloittaja on varmaan opiskelija. Valtaosa esim. sairaanhoitajaopiskelijoista (n.90%) saa aina kerralla kaikki lääkelaskukokeet oikein. Ja nimenomaan kaikki. Sillä pienellä osalla on siellä se ajatusvirhe, pilkku väärässä paikassa tai vastaavaa. Ei ole kyse siitä ettei ihminen osaisi vaan siitä, että jos teidätkin laitettaisiin laskemaan 50 tällaista laskua 60minuutissa ilman laskinta, laskutulokset näkyviin, niin jotain voi menmä pieleen. Itse olen sh ja psykologi, ja ymmärrän tämän aivan hyvin.
Jos tarkoitat minua, en minä mitään päde. Taidat itse vähän päteä tuolla "itse olen sh ja psykologi" höpötyksellä ;) T. Se farmaseutti
Ja farmaseutti jatkaa viel, että todellakin voin yhtyä tuohon mielipiteeseen, että lääkelaskuissa voi tulla virheitä jo pelkästään, koska paine on kova ja aika rajallinen. Voisi tulla jopa minulle, vaikka yliopistolla on hurjasti farmaseuttista kemiaa, molekyylibiotieteiden kemiaa, farmakokinetiikkaa, ym (eli laskemaan joutuu ja paljon).
Todellakin. Olen saanut joskus apteekista väärän määrän antibioottia. Eivätkä edes suostuneet myöntämään virhettään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaako, että kaikki vastaajat ovat sairaanhoitajia?
Toiseksi ilman täysin oikeita lääkelaskuja ei hoitajaksi pääse.
Kyllä tuolla aikaisemmalla sivulla joku oli ilmoittautunut sairaanhoitajaksi ja sanoi, että ei sillä niin ole väliä meneekö se oikein kun varmistetaan vielä kolleegalta. Aika pelottavaa jos tuollaisia uuvatteja on useampi kuin yksi tuhannesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niitä laskuja, joilla ei ole käytännön kanssa mitään tekemistä. Meillä on ohje antaa katkaisuhoidossa diapam -mikstuuraa 1,5-2 tunnin välein niin kauan kunnes potilas ei enää herää kevyeen herättelyyn tai on saanut lääkettä jo 240 mg. Selkeät ohjeet on ja samoin muusta lääkehoidosta. Tällaista joutavaa ei tarvi pähkäillä. Riittää, kun osaa antaa lääkkeen oikein.
Käytännössä kyllä joutuu välillä laskemaan milloin maximi annos täytyy ja kukka paljon varaa esim. yöhoitajalle on vielä lääkettä antaa jos iltahoitaja on antanut lääkkeen 1,5 tunnin välein.
Niin, että oikein pluslaskuja.
Mun pää on nyt ainakin ihan sekaisin tässä asiassa. Eli annetaanko se viimainen lääkeannos 9 tuntia ensimmäisen annoksen jälkeen vai jääkö se annos välistä?
- lähihoitaja jonka pää meni pyörälle tämän kaiken lukemisesta. Kaikesta päätellen tuo aloituksen lääkemääräys on liian ympäripyöräasti ilmaistu ja itse soittaisin lääkärille ja kysyisin tarkennuksen, että mikä on maksimi vuorokausiannos. Koska missään nimessä en mitään lääkettä antaisi jos ohjeet on olleet mielestäni epäselvät.
Jos ei osaa aloituksen laskua laskea, on oikeasti tyhmä eikä voi toimia sairaanhoitajana, koska on riski potilaille. Sh:ksihan opiskellaan aikuisena ja jo kutosluokkaöaiset laskevat tuon tasoisia laskuja.
Ei voi kuin ihmetellä. Ja pelottaa kyllä joutua potilaaksi, jos hoitajissa on noin yksinkertaisia tapauksia.
70 ml, jos annetaan viimeinen annos, kun 9 tuntia on kulunut täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kyllä joutuu välillä laskemaan milloin maximi annos täytyy ja kukka paljon varaa esim. yöhoitajalle on vielä lääkettä antaa jos iltahoitaja on antanut lääkkeen 1,5 tunnin välein.
Niin, että oikein pluslaskuja.
Joutuu siinä välillä vähän vähentämäänkin ja usein pääsee helpommalla kun kertoo... jakolaskuakin tarvitaan silloin tällöin mutta ne kyllä helposti oppii kun yhteenlasku on hallussa.
Siis jos jollekulle nyt on epäselvää, mihin noita millilitroja tarvitaan, niin tässä rautalankaa:
Lääkäri määrää lääkeaineen milligrammoissa. Tämähän ei tuota ongelmaa, jos on on kyse esimerkiksi buranatabletista. Pakkauksessa lukee 400 mg, joten jos lääkäri määrää 400 mg, otat yhden tabletin. Mutta, jos burana onkin nestemäisenä, siellä pullossa ei ole niitä valmiita annoksia. Tällöin pullossa lukee, miten paljon millilitra lääkeaineliuos sisältää sitä vaikuttavaa ainetta. Tällöin pitää siis itse laskea ja mitata, paljonko sitä sieltä pullosta pitää ottaa, koska et juo koko pullollista eikä hörppykään ole mikään kovin tarkka mitta.
pamela kirjoitti:
Minäkin olen sairaanhoitaja ja tiedän, että kysymykseen on kätketty joskus jippo.
Eli nyt kysyttiin, montako. Vastaus on 7.
7 ml?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joidenkin mielestä lääkelaskut on sellaisia että kaikki osaa :D
Niin ne onkin. Alottajan vastauksessa ei ole mitään järkeä, pitäisi ihan suuruusluokasta tajuta
Aivan. Mutta tässäkin ketjussa moni on jättänyt huomioimatta aloitusannoksen ja vastannut 60ml joka siis on väärin. Eikä tämä lasku nyt muutenkaan ole todellakaan vaikeimmasta päästä.
En usko, että aloitusannosta on jätetty huomiotta, vaan se 9 tunnin kohdalla otettava.
Näissä on paikkakohtaista eroa. Terkkarin vuodeosastolla vietiin potilaalle lääkettä 1,5-2h välein kunnes nukkuu. Meillä ei herätelty vaan todettiin, että nukkuu.
Päihdehoitoyksikössä oli parempi ratkaisu, potlas itse käveli hakemaan sen lääkkeensä 1,5-2h välein. Kun nukkui ei enää ilmestynyt pyytämään. Ei toimi tietysti, jos potilas ei voi liikkua.
Tuossakin auttaa, kun nähnyt lääkepullon, helpompi hahmottaa määriä.
Mä oon aina ihmetellyt kun lähihoitajaopiskelijat valittaa miten vaikeita ne lääkelaskut on, vaikka nehän on ihan perus matematiikkaa, kerto- ja jakolaskuja. Sitten nämä juhlii kun on lopulta saanut sen lääkelaskutentin läpi viidennellä yrittämällä.. Tosin olen huomannut että monilla ihmisillä on vaikeuksia ymmärtää myös sitä, että jos ottaa 1 tabletin päivässä pitäisi 100 tabletin riittää 100 päivää eikä se voi olla loppu 50 päivän kuluttua, ellei niitä ole kadonnut/syöty enemmän päivässä. Kai kaikkia ei ole matemaattisilla kyvyillä varustettu, mutta luulisi ihan jokapäiväisen elämän olevan hankalaa jos ei tuon vertaa osaa laskea..
Vierailija kirjoitti:
pamela kirjoitti:
Minäkin olen sairaanhoitaja ja tiedän, että kysymykseen on kätketty joskus jippo.
Eli nyt kysyttiin, montako. Vastaus on 7.
7 ml?
Tässä on kaksi vaihtoehto mitä toivon:
A) et ole sairaanhoitaja
B) pilailet
Eihän tehtävässä edes puuttumut mittayksikkö. Se oli mg/ml ja taidettiin kysyä totaalimäärää millilitroina. Mikä virhe siinä on? (En muista alkuperäistä kysymystä kovinkaan tarkkaan enää)