Mitä lihaksia pitää kasvattaa, että jaksan pitää itseni RYHDISSÄ??
Kun nostan itseni ryhtiin, normaaliin eikä yliryhtiin, niin se on jotenkin todella raskas asento minulle.. itä lihaksia tuohon pitää alkaa kehittää? Miten aloittaa ryhdikkäänä olo? Olen ollut ujo lapsena ja sen takia huono ryhti vieläkin..
Kommentit (104)
Lihakset, joilla kannat painavat rinnat.
Olen itse ihminen, jonka ryhti vain itsestään pysyy hyvänä. En usko, että ryhtiä voi korjata niin, että päättää pitää itsensä jossakin asennossa. Sellaista ei kukaan jaksa hetkeä pidempään. Siksi on turha syyllistää huonoryhtistä, jonka pitäisi muka vain oikaista itsensä.
Uskon, että oman ryhtini taustalla on mm. se, että kiihkeimmässä kasvuiässä harrastin balettia. Siinä ei huhkittu kieli vyön alla vaan keskityttiin tiettyjen asentojen pitämiseen ja kehonhallintaan. Tämä varmasti kehitti nimenomaan syviä lihaksiani ja ryhtiäni.
Paljon puhutaan korsettilihaksista ja moni tekee sen virheen, että menee ryhtiä tavoitellessaan kasvattamaan niitä salille. Valitettavasti salitreeni ei kuitenkaan yleensä vahvista syviä lihaksia, vaan pinnallisia. Se voi jopa heikentää tilannetta.
Mainittujen lajien lisäksi tanssiminen kehittää kehonhallintaa ja syviä lihaksia. Kahvakuulatessa pitäisi suosia koko kehon liikkeitä ja pieniä painoja.
Keskivartalon lihaksia. Syviä sekä pintaosia.
Pääset ilmaiseksi kunnalliselle fysioterapeutille terveyskeskuksen kautta. Sanot että on nivelkipuja ja arvelet, että fyssari voi hyödyttää. Mene kysymään sieltä, nämä täällä annetut neuvot ovat yhtä tyhjän kanssa, kun ei ammattilainen ole katsonut, mistä juuri sinun ryhtiongelmasi johtuvat.
Jos aloittaa fyysiset harjoitteet aivan nollasta eli aiempaa liikuntataustaa ei ole, niin täytyy muistaa aloittaa rauhallisesti peruskuntoa kohottaen. Ihan normaali kävely ja lenkkeily on koko vartalon lihashallinnan kannalta hyvä juttu. Mukaan kannattaa ottaa ohjattua ryhmäliikuntaa esim. pilatesta, kehonhuoltoa, bodybalancea, bodypumppia tms.
Tuloksia ei tule heti, täytyy olla sinnikäs ja kärsivällinen. Ryhti paranee lihaskunnon kohennettua vuosien saatossa.
Korsettilihakset. Core-treenillä.
Vierailija kirjoitti:
Syvät vatsalihakset - pilates auttaa.
Mutta ennen sitä: sinulla on rangassa ja lihaskalvoissa ja lihaksissa lukkoja, virheasentoja ja jumeja, jotka pitää avata ja korjata.
Onko sinulla matkapahoinvointia, huimausta tai paha korkeanpaikankammo?
Miten korkeanpaikankammo liittyy lihasjumeihin?
Mulla on ryhti parantunut itsekseen kuin sloin harrastamaan joogaa. En tiedä onko se harjoitettu yläseläntuki, liikkuvuuden parantuminen, lihaskunto vai joogassa vaadittu muu ryhdikkyys tai kaikki tämä yhteensä mikä on parantanut myös ”arkielämän ryhtiä” ihan itsekseen.
Onpa tässä ketjussa monenlaisia hyviä kommentteja!
Minulla on myös aina ollut huono ryhti. Osittain se on johtunut siitä, että olen hävennyt pituuttani, siis huonosta itsetunnosta ja ahdistuksesta johtuvaa. Minua on myös vaikutti ylpeäksi, joten olen koittanut olla mahdollisimman näkymätön kaikin tavoin.
Omalla kohdallani venyttely on auttanut ryhtiin hyvin. Jos lonkankoukistajat ja syvät pallean lihakset ovat kireät, ne vetävät asennon etukumaraan. Samalla hengitys muuttuu pinnallisemmaksi ja ahdistus pahenee. Ihmisen mieli tulkitsee tunteita myös kehoaistimuksien kautta, ja on huomattu, että lihaksien ympärillä olevien kalvojen kireys vaikuttaa ahdistuksen kokemukseen.
Omalla kohdallani venyttely on auttanut helpottamaan negatiivisia kierteitä.
Hei ja mun täytyy mainostaa myös Fustraa! Se mulla auttoi ryhtiin! T. 28
70-luvulla hyvä ryhti oli tärkeä asia. Neuvottiin kävelemään varpaillaan ja roikkumaan käsillä leuanvetotangosta. Tiedä sitten oliko näistä apua.
Minulla säännöllinen kävely on parantanut ryhtiä. Eli heitä tunnin kävelylenkki joka päivä. Ei maksa mitään, ja ryhti ja kunto kohoavat silmissä. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhtiremmi on aika hyvä ratkaisu, vetää hartioita taakse.
Ryhtiremmi kyllä vetää hartioita taakse, mutta siinä ei ryhtilihakset vahvistu ollenkaan.
Itse huomasin ryhdin parantumisen, kun aloin tehdä suorin jaloin maastavetoja. Siinä on tärkeää laittaa tuki keskivartaloon ja vetää hartiat taakse.
Kaiken lisäksi hartioiden taakse vetäminen ei ohjaa hyvään ryhtiin, vaan yliryhtiin, joka aiheuttaa kipuja rintakehän ja alaselän alueelle. Kun rintakehä on yliavattuna, alaselkään tulee notkoa.
Mulla ainakin tulee selkään/lapoihin ihan kamalat makkarat jos/kun vedän hartiat taakse. Oikein kunnon roikkuvat läskimakkarat ja ne oikeastaan osuu toisiinsa niin että siihen keskelle jää vähän vastaava vako mitä rintojenväliin. Ei kiva eikä kivannäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan vain kunhan muistaisin olla ryhdissä, niin se jää päälle? Mahani röllöttää koko ajan, mietin onko minulla vatsalihaksia ollenkaan.. Niitähän tuohon tarvii ja kehittyykö ne itsekseen jos oikaisen itseni? Tyhmiä kysymyksiä, mutta ihmisillä on tietynlainen suhtautuminen minuun, kun olen lysyssä, heti muuttuu kun oikaisen itseni.
Kävely ottaa vatsa- ja selkälihaksiin eli siinä ne rankaa tukevat lihakset vahvistuvat huomaamatta. Sen voi aloittaa omaan tahtiin ja lisätä vauhtia ja matkaa oman kunnon mukaan. Pyydä kaveri lenkille juttukaveriksi, niin lenkki tulee tehtyä melkein huomaamatta.
Tosiaankin kannattaa hakeutua kunnalliselle fyssarille.
Pilates on todella hyvä, ensin pitää mennä aloittelijoiden ryhmään. Ohjaajan on myös syytä olla hyvä, sellainen joka aloittaa todella perusasioista ja selittää ne joka kerta uudelleen ja uudelleen ja kiertää aina korjaamassa ihmisten asennon. Ei saa olla aluksi liian vaikeaa. Tuloksia alkaa näkyä pikku hiljaa puolen vuoden harrastamisen jälkeen.
Aikuisten uinnin tekniikkaopetusta suosittelen sitten, kun kroppa on jo saatu alkuun vähän tokeentumaan. Uintivalmentajat keskittyvät juuri tuohon oikean asennon pitoon, uinti on hyvä oikean ryhdin ylläpidossa ja kun ui oikeassa asennossa, ei voi rikkoa uinnilla kroppaansa, ainoastaan hypeekorrekti rintauinnin jalkatyöskentely käy polvien päälle.
Syvät vatsalihakset, yläselän lihakset.
Googlen avulla löydät kyllä tietoa. Ainakin minä löysin.
Muiden mainittujen lisäksi (en ihan kaikkia lukenutkaan) kaikki suuret/kantavat lihakset. Aloita ihan pakaroista. Pakarat, reidet ja selkä. Kroppahan on täynnä mahdollisia vikapaikkoja joita ei tule ajatelleeksi mutta jotka vaikuttavat koko kroppaan, lonkankoukistajat ja polvien takaosakin. Jälkimmäiseen auttaa jäsenkorjaaja.
Aikuisbalettikin voisi olla hyvä.
Tähän väliin koen tarpeelliseksi korjata yhden virhekuvitelman, jota minulle tungettiin, ja jota yritinkin noudattaa vuosia. Eli hartiat taakse. Tämä johti hirveisiin yläaselkäkipuihin, mutta purin hammasta ja pidin hartiat takana. Hartiat takana ja silti kaula etukenossa.
Sitten luin yhden artikkelin, ja koko homma korjaantui. Eli hyvä ryhti on se, että seisot paino tasaisesti molemmilla jaloilla, rentona. Ja sitten alat venyttää itseäsi kohti kattoa. Kuvittelet, että keskelläsi on nuora, joka venyttää sinua. Paina jalkoja lattiaa kohti ja kurota päälakea kattoa kohti. Keskity saamaan pituutta sääristä, reisistä, vatsasta, rinnasta, kaulasta. Kaikkialta. Jos teet sen oikein, vatsalihaksetkin aktivoituvat.
Tämän kun muistan nykyään, niin ryhti on parantunut. Vaatiihan se treenausta kyllä, mutta oikea asento = oikea ryhti on myös tärkeä. Eli ei pelkkä hartiat taakse.