Mitä lihaksia pitää kasvattaa, että jaksan pitää itseni RYHDISSÄ??
Kun nostan itseni ryhtiin, normaaliin eikä yliryhtiin, niin se on jotenkin todella raskas asento minulle.. itä lihaksia tuohon pitää alkaa kehittää? Miten aloittaa ryhdikkäänä olo? Olen ollut ujo lapsena ja sen takia huono ryhti vieläkin..
Kommentit (104)
Ihan kuntosali harjoittelulla jossa käy jalat, kädet, selkä/vatsa saa lihaksiin voimaa jonka huomaa ryhdin paranemisena jonkin ajan kuluttua.
Ainakin keskivartalon syvät vatsalihakset kuntoon ja tähän sopii hyvin lankku -liike. Pidä asento aluksi esim. 30sek ja lisää pikkuhiljaa aikaa esim. 1min. Kuitenkin muista monipuolisesti harjoittaa kaikkia kehosi lihaksia. Kuitenkin tärkeintä on, että keskityt siihen, että saat pidettyä ryhdin. Kävelylenkit ovat hyviä tähän. Voit pitää vaikka myös onnistumispäiväkirjaa mielessäsi eli saat onnistumisen tunteen, kun olet 1 vrk ajan säilyttänyt ryhdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhtiremmi on aika hyvä ratkaisu, vetää hartioita taakse.
Ryhtiremmi kyllä vetää hartioita taakse, mutta siinä ei ryhtilihakset vahvistu ollenkaan.
Itse huomasin ryhdin parantumisen, kun aloin tehdä suorin jaloin maastavetoja. Siinä on tärkeää laittaa tuki keskivartaloon ja vetää hartiat taakse.
Kaiken lisäksi hartioiden taakse vetäminen ei ohjaa hyvään ryhtiin, vaan yliryhtiin, joka aiheuttaa kipuja rintakehän ja alaselän alueelle. Kun rintakehä on yliavattuna, alaselkään tulee notkoa.
Mulla ainakin tulee selkään/lapoihin ihan kamalat makkarat jos/kun vedän hartiat taakse. Oikein kunnon roikkuvat läskimakkarat ja ne oikeastaan osuu toisiinsa niin että siihen keskelle jää vähän vastaava vako mitä rintojenväliin. Ei kiva eikä kivannäköistä.
Tietysti niin voi käydä, jos olet venyttänyt sen selkänahkasi olemalla kumarassa. Hyvä puoli on, että se etupuolesi iho suoristui varmaan sitten saman verran?
Ei ryhdissä ole tarkoitus liioitella. Hyvä ryhti ei tarkoita, että lapaluut koskevat toisiaan.
Balettitanssijoilla on täydellinen ryhti. Ei liikaa eikä liian vähän.
Kun sitä balettia tekee tarpeeksi, ryhti kehittyy sellaiseksi kun tanssijoilla on.
Niitä videoita on YouTube täynnä ja se onnistuu helposti ja halvasti myös kotona.
Tässä taas ihme poppakonsteja ja korvasora sekoiluja ehdoteltu. Aloita ihan vaan liikkumaan, vahvista yläkropan lihaksia ja muita tukilihaksia ihan vaikka hartioita pyörittämällä niin ryhti paranee pikkuhiljaa. Ei ole rakettitiedettä.
En ymmärrä miksi yksinkertaisista asioista kuten yleiskunto pitää tehdä hirveän monimutkaista.
Kaikki on pitkäjänteisestä tekemisestä kiinni. Varsonkin kun ikää 35+. Liiku joka vko, perus käveleminen riittää -> pysyt kunnossa, kivut ja kolotukset vähenee ja ryhti pysyy hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää mutta vatsa sisään, olkapäät taakse ja pidä asento - koko päivän. Rentona seisot suorassa hyvässä tasapainossa. Siitä se ryhti tulee. Ensin unohtuu puolen tunnin kuluttua, mutta jos pidät asian mielessä, se paranee siitä itsestään. Koko ajan siis hyvä ryhti, ihan vain kotona ollessakin.
Uskokaa tai älkää, tarpeeksi kun vedät vatsaa sisään, saat pullistuneet kylkiluut ja eteenpäin kääntyneen lantion!
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas ihme poppakonsteja ja korvasora sekoiluja ehdoteltu. Aloita ihan vaan liikkumaan, vahvista yläkropan lihaksia ja muita tukilihaksia ihan vaikka hartioita pyörittämällä niin ryhti paranee pikkuhiljaa. Ei ole rakettitiedettä.
En ymmärrä miksi yksinkertaisista asioista kuten yleiskunto pitää tehdä hirveän monimutkaista.
Kaikki on pitkäjänteisestä tekemisestä kiinni. Varsonkin kun ikää 35+. Liiku joka vko, perus käveleminen riittää -> pysyt kunnossa, kivut ja kolotukset vähenee ja ryhti pysyy hyvänä.
Varmaan siksi, kun ne asiat ei kaikilla toimi sanoin. Itse treenaan, pyöräilen, käyn kävelyillä, juoksen, venyttelen. Ja aivan kamala ryhti. Että semmosta. Pitäis varmaan siirtyä siihen, että liikkuu rankasti kerran päivässä tai treeni+lenkki/pv, alkaiskohan sit pysymään ryhti jo?
Mulla kans ryhtiongelma. Suorista ryhti! Nosta päätä! Oikaise selkä! Hartiat taakse! Ei ole niin helppoa. Kun otan muka mielestäni oikein suoran ryhdin ja vilkaisen peilistä, niin ei ole suoraa nähnytkään, aivan vinkkura.
Kun niitä ryhtilihaksia ei ole harjoitettu ja asento on ollut ihan väärien lihasten varassa, niin kyllä taitaa ulkopuolisen apua tarvita ryhdin löytämiseksi. Viimeisen vuoden olen opetellut kävelemään jaloilla, eikä niin että vartalo menee kallistuksen voimalla edellä ja jalat laahaavat perässä.
Olen myös koko aikuisikäni liikkunut paljon, niin voi miettiä, miten rasittuneet nivelet ovat. :|
Vierailija kirjoitti:
Luonnekin vaikuttaa ryhtiin, itsevarmuus näkyy nimenomaan ryhdissä. Jos pyytelee anteeksi olemassaoloaan tekee sen koko olemuksellaan.
Auttaako asennemuutos myös kieroon selkärankaan? Vaikka hyppisin päälläni, en saa suoraa ryhtiä. Anteeksi nyt vaan hirveästi, anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, kun ne asiat ei kaikilla toimi sanoin. Itse treenaan, pyöräilen, käyn kävelyillä, juoksen, venyttelen. Ja aivan kamala ryhti. Että semmosta. Pitäis varmaan siirtyä siihen, että liikkuu rankasti kerran päivässä tai treeni+lenkki/pv, alkaiskohan sit pysymään ryhti jo?
Eli et tee mitään lihaskuntoharjoitteita? Ja ihmettelet, miksi sinulla ei ole lihaksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et tee mitään lihaskuntoharjoitteita? Ja ihmettelet, miksi sinulla ei ole lihaksia?
Hän kirjoitti treenaavansa.
Vierailija kirjoitti:
Asioista pitää tehdä monimutkaisia siksi, että ne usein ovat monimutkaisia. Esimerkiksi sinä kirjoittelet asioista, joista et ymmärrä yhtään mitään. Mikään hartioiden pyörittely tai kävelyllä käyminen ei paranna lihaskuntoa ainakaan, jos ei puhuta lähes vuodepotilaan tasolla olevista ihmisistä.
Jos halutaan parantaa lihaskuntoa, pitää tehdä lihaskuntoharjoitteita ja ne ovat sellaisia harjoituksia, joita pystytään tekemään rajallinen määrä toistoja. Jos pystyt tekemään kyseisellä rasituksella tuhansia tai kymmeniä tuhansia toistoja (esimerkiksi kävely), et kehitä lihaksiasi käytännössä yhtään.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on kehittää kehon lihasvoimaa kokonaisvaltaisesti. Ei ole mitään järkeä lähteä treenaamaan vain jotain yksittäistä lihasryhmää (jos kyse ei ole vaikka kuntoutuksesta tms), koska sillä aiheutetaan vain epätasapainoja kehoon. Raskaat yleisliikkeet kuten kyykky, maastaveto ja leuanveto kevennettyine variantteineen kehittävät koko kroppaa ja ovat parasta treeniä myös coren lihaksille ja syville vatsalihaksille. Toki lihaskuntotreeniä voi tehdä muillakin tavoin, mutta laitteet yleensä eristävät rasituksen vain treenattavaan lihakseen. Mielestäni on tavistreenaajalle täysin ajanhukkaan nysvätä viidellätoista eri laitteella jonkun yksittäisen lihaksen kanssa, kun voisi kehittää koko kroppaakin muutamalla liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien treenaaminen on tarkoittanut vain salilla käymistä tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien treenaaminen on tarkoittanut vain salilla käymistä tms.?
Juu tosiaan tarkoitin treenillä kahvakuulailua, salilla käymistä sekä kotitreeniä (minulla on myös kotona tanko ja painot).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan vain kunhan muistaisin olla ryhdissä, niin se jää päälle? Mahani röllöttää koko ajan, mietin onko minulla vatsalihaksia ollenkaan.. Niitähän tuohon tarvii ja kehittyykö ne itsekseen jos oikaisen itseni? Tyhmiä kysymyksiä, mutta ihmisillä on tietynlainen suhtautuminen minuun, kun olen lysyssä, heti muuttuu kun oikaisen itseni.
Ei onnistu noin. Vatsalihasten kehittäminen (ei pelkästään syvien) on tärkeää. Sen lisäksi yläselän ja hartioiden huono lihaskunto ohjaa väärään asentoon, samoin lantion alueen lihasten heikkous (lonkankiertäjät, pakaralihas jne). Tuo pilates on oikein hyvä laji. Suosittelen myös fysioterapiakäyntejä.
Terv. koko aikuisen elämänsä ryhtiongelmien parissa paininut
Minulla on huono ryhti ja liiankin lihaksikas ylävartalo. Johtuu siitä, että jännitän hartioita ja nostan niitä vähän väliä korviin. Syynä palelu, ahdistus ja niskakipujen välttely.
Vierailija kirjoitti:
Kun olen huoltanut itseäni (jäsenkorjaaja, pilates, kiropraktikko, hyvä hieroja, asentohuimausmanööverit tms.), hyvä ryhti asettuu itsekseen. Kun kroppa ja ranka on jumissa, oikean ryhdin pitäminen ei kyllä luonnistu, vaikka muistuttaisi itseään kuinka.
Harmi että näitä ei tarjota julkisessa terveydenhuollossa. Moni niska- ja selkävaivainen kuntoutuisi näiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan vain kunhan muistaisin olla ryhdissä, niin se jää päälle? Mahani röllöttää koko ajan, mietin onko minulla vatsalihaksia ollenkaan.. Niitähän tuohon tarvii ja kehittyykö ne itsekseen jos oikaisen itseni? Tyhmiä kysymyksiä, mutta ihmisillä on tietynlainen suhtautuminen minuun, kun olen lysyssä, heti muuttuu kun oikaisen itseni.
Ei onnistu noin. Vatsalihasten kehittäminen (ei pelkästään syvien) on tärkeää. Sen lisäksi yläselän ja hartioiden huono lihaskunto ohjaa väärään asentoon, samoin lantion alueen lihasten heikkous (lonkankiertäjät, pakaralihas jne). Tuo pilates on oikein hyvä laji. Suosittelen myös fysioterapiakäyntejä.
Terv. koko aikuisen elämänsä ryhtiongelmien parissa paininut
Eihitto mikä savotta tässä on jos edes onnistuu. Epäreilua, että toisilla on kaikki "paikoillaan" ja oikein ihan luonnostaan.
ei ap, mutta sama ongelma huimauksineen ja korkeanpaikankammoineen
Huono ryhti on kyllä kauhean näköistä. Se viestii ihmisestä paljon. Samoin hyvä ryhti viestii ihmisestä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Hyvä ryhtyikin pitäisi saada tilata valmiina jostain kaupan hyllyltä.
Youtubesta löytyy satoja ohjevideoita. Riippuu onko sulla eteenpäin pyöristyneet hartiat, heikko keskivartalon tuki, eteenpäin työntynyt somekaula, posterior pelvic tilt (en tiedä mikä on suomeksi, mutta siis lantion kallistuskulma on väärä) vai kaikki yllämainitut. Ei muuta kun sinne surffaamaan.