Te, jotka pelkäätte hämähäkkejä
Miten toimitte, jos taloon tulee sisälle hämähäkki? Miten siitä pääsee eroon ilman, että koskee siihen? Antakaa neuvoja kesän varalle :D
Kommentit (226)
Voiko hämähäkkikammoinen mennä opiskelemaan biologiaa? Haluaisin, mutta estääkö tämä kammo sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveyskeskuslääkäri, ja pahin kammoni on, että tulee potilas, jolta pitää poistaa hämähäkki korvasta. Tähän saakka olen saanut delegoitua toiselle lääkärille.
Onko tullut tällaisia tilanteita oikeasti? Hyi hyi hyi ja vielä kerran hyi D:
Pistäpä Youtuben hakuun spider in ear.
Juu olen kuullut yhdestä tapauksesta, mutta onko se yleistäkin?
Tuskin se kovin yleistä on? Mutta olihan joskus iplehdissä juttua kun joku oli ottanut aurinkoa rannalla (ei Suomessa) ja nukahtanut siihen. Sitten Suomessa oli ihmetellyt paisetta poskessa, ja lääkärin puhkaistessa sen, sieltä oli kipittänyt pieniä hämähäkkejä. Vai oliko tää urbaanilegendaa? Mutta kyllä mä muistaisin lukeneeni tällaisen jutun.
Googlesta löytyi heti tuo hämähäkki korvassa ja hämähäkkejä naaman paiseessa jne.
Onko tuo paise juttu urbaanilegenda vai ei?
Tuo paisejuttu oli Hymy -lehdessä, luin siis vaan Googlesta otsikon. Joskus kun luin sen jutun, ihan uskottavalta vaikutti.
Hämähäkki korvassa - haulla löytyy tosi paljon ihan suomeksikin.
En halunnu illalla tsekata otsikoita pidemmälle, ois mennyt yöunet.
Tuo Hymyn juttu on ollut lehdessä 17.3. 2013.
"Ihon alle pesiytyvät ötökät ei ole urbaanilegenda ".
Löytyy Hymyn sivuilla tuolla haulla.
Kuvat pitää klikata erikseen näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiljun ja itken :D Jos mahdollista, huudan jonkun muun apuun. Jos ei, käytän yleensä imuria. Sen avulla pystyy olemaan aika kaukana eikä tarvitse koskea tms. Tosin jos tarpeeksi isosta hämähäkistä on kyse, en uskalla tehdä edes tuota. Onneksi vielä koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta omassa kodissani, jossa asun siis yksin (kerrostalon 6.kerros, kannattaa asua korkealla!).
Imuria olen itsekin miettinyt :D tällä hetkellä asun vielä vanhempien kanssa joten he saavat hoitaa nuo otukset, mutta lukion jälkeen pitäis muuttaa omaan kämppään.. tähtään siis Suomen korkeimman rakennuksen ylimpään kerrokseen :'D
-ap
Nuoret hämähäkit levittäytyvät uusille asuinaloille lentämällä seittinsä varassa. Niitä on jopa kilometrien korkeudessa ja näinpä pilvenpiirtäjä oikein kerää pikkuhämppyjä taivaalta. Hyvällä asuinpaikalla ne kasvavat hetkessä jättikokoisiksi.
Luolissa sitten elää monenmoisia luolahämähkkejä.
Kotona kissat onneksi tykkäävät liikkuvista välipaloista. Työssä rakennuksilla ei tuota kotikenttäetua ole, joten jos hämikseen törmään, peräännyn tilanteesta ja rauhoitun hetkisen, sitten palaan ja kannan sen hämähäkin elävänä ulos. Tuon operaation jälkeen onkin sitten pakko hävittää suojakäsineet ja pestä kädet. Tiedän, ettei ne elukat vaarallisia tai saastaisia täällä Suomessa ole, mutta fobia on fobia. Joskus olen harkinnut terapiaa, mutta en koe tätä kammoani vielä niin rajoittavaksi että se olisi ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Kotona kissat onneksi tykkäävät liikkuvista välipaloista. Työssä rakennuksilla ei tuota kotikenttäetua ole, joten jos hämikseen törmään, peräännyn tilanteesta ja rauhoitun hetkisen, sitten palaan ja kannan sen hämähäkin elävänä ulos. Tuon operaation jälkeen onkin sitten pakko hävittää suojakäsineet ja pestä kädet. Tiedän, ettei ne elukat vaarallisia tai saastaisia täällä Suomessa ole, mutta fobia on fobia. Joskus olen harkinnut terapiaa, mutta en koe tätä kammoani vielä niin rajoittavaksi että se olisi ajankohtaista.
No mulla rajoittaa matkustelua, mutta sen kanssa pärjää.
Muaki ärsyttää tuo joidenkin jankutus , ettei ne myrkyllisiä ole. Kyllä mä tiedän, mutta tälle pelolle vaan ei voi mitään.
Ei se myrkky pelota.
Ei pahoja rajoituksia, mutta esimerkiksi Selviytyjät ohjelman alkutunnarin ajan pidän silmät kiinni ja lehdessä jos juttuja, peitän kuvat jne.
Mun kamalin hämiskokemus oli sellainen, kun luin sanomalehteä pöydän ääressä, käänsin sivua ja siinä avatulla sivulla keskellä oli iso hämähäkki, joka sitten otti jalat alleen ja lähti tulemaan kohti. Hyppäsin metrin ilmaan ja kiljuin kuin pistetty sika. Heitin lehden lattialle ja hypin tasajalkaa päällä (onneksi sattui olemaan kengät jalassa), hämis pääsi kuitenkin karkuun mutta onnistuin laittamaan sen päälle mikrokuvun. Vahdin kupua siihen asti kunnes mies tuli töistä kotiin ja pelasti naisensa pulasta.
Työssäni törmään hämähäkkeihin lähes joka päivä ja en vaan niihin totu, yhtä inhottavia ne on aina.
Kissa tykkää napostella kaikkia ötököitä, mutta se ei aina huomaa vaikka kuinka yritän kiinnittää sen huomion hämikseen tai muuhun öttiäiseen. Yleensä mies tai joku pojista hoitelee sitten ne hämikset, mitä kissa ei tajua syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiljun ja itken :D Jos mahdollista, huudan jonkun muun apuun. Jos ei, käytän yleensä imuria. Sen avulla pystyy olemaan aika kaukana eikä tarvitse koskea tms. Tosin jos tarpeeksi isosta hämähäkistä on kyse, en uskalla tehdä edes tuota. Onneksi vielä koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta omassa kodissani, jossa asun siis yksin (kerrostalon 6.kerros, kannattaa asua korkealla!).
Imuria olen itsekin miettinyt :D tällä hetkellä asun vielä vanhempien kanssa joten he saavat hoitaa nuo otukset, mutta lukion jälkeen pitäis muuttaa omaan kämppään.. tähtään siis Suomen korkeimman rakennuksen ylimpään kerrokseen :'D
-ap
Nuoret hämähäkit levittäytyvät uusille asuinaloille lentämällä seittinsä varassa. Niitä on jopa kilometrien korkeudessa ja näinpä pilvenpiirtäjä oikein kerää pikkuhämppyjä taivaalta. Hyvällä asuinpaikalla ne kasvavat hetkessä jättikokoisiksi.
En usko tuohon korkealla lentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
En usko tuohon korkealla lentelyyn.
Kyllä niitä lentelee, mutta ei niitä nyt niin paljon ole että kerrostaloihin tulisi jotakin jättihämppisten yhdyskuntia...
Pelkäsin kuollakseni hämähäkkejä ennenkuin sairastuin pahaan masennukseen... Samoin pelkäsin pimeää. Asumme maaseudulla, joten vanhassa hirsitalossa noita kavereita kyllä löytyy. Samoin pimeitä metsiköitä. Pahimpina ahdistuksen hetkinä lähdin aina pihalle, kellonajasta riippumatta. Välillä löysin itseni juoksemasta keskellä yötä metsätiellä pelkkä otsalamppu kaverina. En tiedä miksi, mutta ahdistus oli niin paha etten edes ajatellut pelkojani. Hämähäkki olisi voinut kävellä kädelläni, enkä olisi tuumannut mitään. Nyt selvittyäni, en pelkää enään oikeastaan mitään. Samalla sairaus imi pois sen ainaisen hellan kyttäämisen ja laskemisen 0-0-0-0. Ja ulko- oven minuutin mittaisen rynkytyksen. Hauskaa tässä on se, että nyt osat ovat vaihtuneet puolisoni kanssa. Aina minulle naureskeli noista, nykyään on se joka tarkistaa hellat.
Liiskaan hämähäkit itse kengänpohjalla jos ketään muuta henkilöä ei ole minua auttamassa.
Eikö toi imurointi ole vähän riskialtista? Alat kaivamaan imuria siivouskaapista ja laittamaan töpseliä seinään jne. Johan se hämis on jo kadonnut kun olet itse hyökkäyskunnossa ja siinä sitten olet koko loppu päivän paiseissa, että mistä kolosta se hämis ilmaantuu takaisin.
Plus oma kauhukuvani - imuroit yhden hämyn ja viikon päästä toisen. Kappas vaan molemmat selvisivät hengissä ollen samaa lajiketta, mutta eri sukupuolta ja seuraavaksi sulla onkin imurin pölypussi täynnä eläviä hämähäkinpoikasia :SSS.
Vierailija kirjoitti:
Liiskaan hämähäkit itse kengänpohjalla jos ketään muuta henkilöä ei ole minua auttamassa.
Eikö toi imurointi ole vähän riskialtista? Alat kaivamaan imuria siivouskaapista ja laittamaan töpseliä seinään jne. Johan se hämis on jo kadonnut kun olet itse hyökkäyskunnossa ja siinä sitten olet koko loppu päivän paiseissa, että mistä kolosta se hämis ilmaantuu takaisin.
Plus oma kauhukuvani - imuroit yhden hämyn ja viikon päästä toisen. Kappas vaan molemmat selvisivät hengissä ollen samaa lajiketta, mutta eri sukupuolta ja seuraavaksi sulla onkin imurin pölypussi täynnä eläviä hämähäkinpoikasia :SSS.
Kannattaa laittaa joku purkki ensin päälle ja sitten hakea imuri. Itse pelkään että pölypussi menee rikki kun olen viemässä sitä pois ja sieltä tulee sitten ylläri...
Aika usein heitän sen päälle lehden (joku jämäkkä, esim. aikakauslehti tai katalogi) ja varmuuden vuoksi tallon vielä lehden päälle pelkoa, inhoa ja suruakin tuntien. Onneksi kerrostaloasunnossani ei liiku hämähäkkejä, mutta maaseudulla ollessani niihin välillä törmää sisällä.
Vielä enemmän kammoan kyllä vaaksiaisia (niitä lentäviä, käden kokoisia, lukkimaisia hyönteisiä) ja kaikkein eniten yökiitäjiä. Ampiaisia en pelkää samalla tavalla kammoten, vaan niissä pelkään vain sitä kipeää pistämistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tuo lehtikonsti ei toimi jos hämis on katossa.
Itse imuroin katossa olevan hämähäkin ja pelkäsin juurikin
a) että se kiipeää imurista ulos
b) hämppy on raskaana ja jonkun ajan kuluttua imurista kiipeää sata pikku pirulaista
Imuroinnin jälkeen siskoni tuli pelastamaan ja vei pölypussin roskiin 😂
Mutta juu, kesä ilman hämppyjä olisi ihan kiva.
Poikaystäväni pitää minua todella ötökkäkammoisena. Kun oltiin reppureissaamassa Aasiassa, sain välillä hirveitä kohtauksia torakoista ja isoista hämähäkeistä, joita näkyi ulkona verkoissa. Poikaystäväni ei usko, että on olemassa paljon ötökkäkammoisempia tyyppejä kuin minä :D Sellaisia, joita ei tuollaisiin bungaloweihin saisi, tai edes matkalle Aasiaan. Pakko myöntää, ett torakoiden jälkeen suomalaiset hämähäkit eivät enää tunnu niin pelottavilta :) Niiden poistamisen asunnosta ohjaan yleensä kissalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun kamalin hämiskokemus oli sellainen, kun luin sanomalehteä pöydän ääressä, käänsin sivua ja siinä avatulla sivulla keskellä oli iso hämähäkki, joka sitten otti jalat alleen ja lähti tulemaan kohti. Hyppäsin metrin ilmaan ja kiljuin kuin pistetty sika. Heitin lehden lattialle ja hypin tasajalkaa päällä (onneksi sattui olemaan kengät jalassa), hämis pääsi kuitenkin karkuun mutta onnistuin laittamaan sen päälle mikrokuvun. Vahdin kupua siihen asti kunnes mies tuli töistä kotiin ja pelasti naisensa pulasta.
Työssäni törmään hämähäkkeihin lähes joka päivä ja en vaan niihin totu, yhtä inhottavia ne on aina.
Kissa tykkää napostella kaikkia ötököitä, mutta se ei aina huomaa vaikka kuinka yritän kiinnittää sen huomion hämikseen tai muuhun öttiäiseen. Yleensä mies tai joku pojista hoitelee sitten ne hämikset, mitä kissa ei tajua syödä.
Apua! Siis missä sä asut? Ei kai Suomessa?
Tiesin että oli virhe lukea tätä ketjua, nyt ahdistaa. Englannissa on todella kammottavia hämähäkkejä, sinnekään en enää mene.
Hämähäkin imuroinnista... Kuvittele miltä itsestäsi tuntuisi, jos sinut imettäisiin valtavan metalliputken läpi hapettomaan kammioon. Hämähäkki vahingoittuu tohinassa, menettää jalkojaan ja kokee kipua. Imuroinnin seurauksena hämähäkki kituu hitaasti kuoliaaksi.
Jos hämähäkistä pitää päästä eroon, on parempi liiskata se kerralla kuoliaaksi tai vangita esim. paperia ja purkkia käyttäen ja viedä tarpeeksi kauas ulos. Hämähäkit ovat inhottavasta ulkonäöstä huolimatta hyötyeläimiä, sillä ne syövät kodin pikkutuholaisia.
Mulla on biokill niminen aine, myrkky, ei haise millekään kuten raid.
Sanotaan myös että sillä voi ennakoiden suihkia paikat niin estää ötököitä tulemasta.
Jos näen sisällä hämpyn suihkutan eka sitä sitten lätkäisen kun hämppy on puolikuollut myrkystä. Katonrajassa olevat on pahimpia kun pelottaa että tippuu päälle:( tämä jos olen yksin kotona, muuten mies hoitaa....) omakotitalo.
Toinen minkä haluaisin kokeilla on se pistorasiaan laitettava laite joka estää ötököitä tulemasta sisälle, toimiikohan?!?!
Tuon hämppy korvaan jutun takia asettelen hiukset korvan päälle ennen nukahtamista:(
Juu niin ovat! Siis jos niitä ei pelkää...