Nykyinen elatusmaksusysteemi on ihan järjetön
Kyllä, molempien vanhempien tulee vastata lapsen elatuksesta. Mutta miksi nämä elatusmaksut lasketaan niin, että ei oikeasti oteta huomioon kaikkia välttämättömiä etävanhemman kuluja? Ja miten systeemi voi olla niin mätä, että lähivanhemmalla on joskus mahdollisuus lypsää etävanhemmalta rahaa. Minulla ei ole vastausta, miten tämä koko elatusmaksukuvio saataisiin oikeasti reiluksi ja toimivaksi, mutta jotain pitäisi kyllä tehdä. Tiedän mm. tapauksen, jossa pari on eronnut, isä maksaa todella suuria elatusmaksuja sen vuoksi, että äiti ei viitsi/jaksa/halua käydä töissä, koska on kotona hoitamassa uuden miehen kanssa saamaansaa vauvaa.
En itse maksa elatusmaksuja, eikä lapseni myöskään saa elatustukea. Ärsyttää silti aivan vietävästi.
Kommentit (252)
Ap- ensi kerralla kun kirjoitat, kirjoita aiheesta jonka hallitset. Elatusmaksut on tarkoitettu lapsen elatukseen. Ei kenellekään muulle. Jätetäänkö lapset elättämättä ettei sinua niin suunnattomasti ärsytä?
meillä on lapsi 2 viikkoo isällä 2 viikkoo äidillä. Asutaan kilsan päässä toisistamme. Ei ole elatuksia. Molemmat hoitaa sen 2 viikkoa lapsen menot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua nolottais jos olisin itse varakas ja mun lapset joutus kulkee loppuunkuluneissa rytkyissä ja syömään huonolaatuista ruokaa.
No nimenomaan! Eikä pelkästään nolottaisi, vaan tulisi todella paha olo siitä millainen ihminen olen. Mutta joillekin ne lapset on ilmeisesti vaan exän jatkeita joista erotaan samalla paperilla kuin siitä ex-puolisostakin.
No eikö se ole parempi ettei ole missään tekemisissä exän ja lasten kanssa, jos tunne on tuo? Vai olisiko parempi väkisin olla lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua nolottais jos olisin itse varakas ja mun lapset joutus kulkee loppuunkuluneissa rytkyissä ja syömään huonolaatuista ruokaa.
Parhaimmillaan äiti myy lapsen saamat uudet vaatteet ja antaa lasten kulkea kirpparivaatteissa. Siinä lahjan antanutta mummoa surettaa. Poikani olisi parempi lähi mutta kun ei osaa vaatia ja puolustaa exäänsä.
Joopajoo. Luultavasti kaikki pieneksi jääneet on myynyt ja siellä nyt sattui olemaan mukana joku anopin ostama rutku, takaisinko olisit halunnut sen vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta jos eron tapahtuessa kumpikaan ei halua olla lähivanhempi, mitä tapahtuu? Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, ei ole tällaista tilannetta menossa.
Mielenkiintoinen kysymys! Pakotetaankohan toinen vanhemmista ottamaan lapsi vai otetaanko lapsi huostaan?
Sama kuin ydinperheessä joka ei halua lasta enää. Pakottaa ei voi, apua voidaan antaa. Jos vanhemmat eivät suostu niin huostaanotto. Noita joissa vanhat lapset heitetään uuden tieltä on yllättävän paljon, monesti isovanhemmat ottavat lapsen hoiviinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exä onnistui jotenkin saamaan 4000€/kk elarit minulta. Nyt kertokaas perusteluilla mihin 2 lapsen talous (tai siis ne 2 lasta) saa menemään 4000€ kuukaudessa.
Tuon kuultuani palkkatulot *yllättäen* putosivat nollaan, mikä sekin on mielestäni väärin kun lapset ansaitsisivat kuitenkin hieman enemmän kuin sen mitä kela maksaa.
Jos sun elarit on sun tuloista laskettu noin helvetin isoiksi, niin sinä olet tienannut ihan helvetin paljon. Miksi sun lapset ei sais olla rikkaita jos sinäkin olet??? Niinhän se olisi jos asuisit niiden kanssa edelleen. Sinä kuulut Suomen rikkaimpiin ihmisiin koska sun elaritkin laskettiin isommaksi kuin keskivertoihmisen (miehen) bruttotulot.
Jos tilanne olisi toisinpäin, eli sinä olisit lähi, ja exäsi tienaisi ihan helvetisti, niin olisitko sinä sanonut että ei kuule, ei me tässä lasten kanssa sun rahoja oteta, jatka vaan sitä luksuselämääsi rauhassa, me kituutetaan hernekeitolla kyllä tässä, syödään kaurapuuroa aamupalaksi niin pärjätään...
Kun exä lähti lapset mukanaan hän vei heiltä myös oikeuden ”luxuselämään” minun rahoillani. Olisin kyllä mielelläni maksanut lasten _elämisen_ mutta siihen ei mene 4000€ kuussa. Minun kanssa olisivat sitten saaneet matkustella sun muuta.
Siitä en tiedä miten exä sai elarit niin korkeiksi, varmaan otti tuomarilta poskeen.
Ihan oikein teit kun et maksa mitään.
Tommoset kuvaukset jotka vinkuu rahan perään taitaa olla tuomareiden suosiossa. Taitavat suostua kaikkeen jotta saisivat haluamansa.
Lapsia säälin.
Ja vaikka ex eläis toimeentulotuella ja sinä voisit tarjota mahdollisuudet hyvään elämään niin niin vaan oikeus suosii naista lähivanhemmaksi. Vaikka oisi mikä kuvatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmillaan äiti myy lapsen saamat uudet vaatteet ja antaa lasten kulkea kirpparivaatteissa. Siinä lahjan antanutta mummoa surettaa. Poikani olisi parempi lähi mutta kun ei osaa vaatia ja puolustaa exäänsä.
Joopajoo. Luultavasti kaikki pieneksi jääneet on myynyt ja siellä nyt sattui olemaan mukana joku anopin ostama rutku, takaisinko olisit halunnut sen vai?
Ihan uusi myytiin. Sama koskee muitakin lahjoja, enää en osta heille. On minulla muitakin mummotettavia jotka pitävät lahjojani ja kiittävät nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin vastenmielistä kun nämä elatusmaksuja kinuavat naiset. Ollaan niin olevinaan hyvää äitiä ja ex-miestä kiusataan ja kiusataan ja aina pitäisi saada lisää rahaa. Hrr.
Juu kyllä se on niin väärin että molemmat vanhemmat ovat vastuussa omista lapsistaan. Olisi oikeus ja kohtuus että mies voisi vain ilmoittaa että hän nyt lähtee ja kaikki vastuu jäisi naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uusi myytiin. Sama koskee muitakin lahjoja, enää en osta heille. On minulla muitakin mummotettavia jotka pitävät lahjojani ja kiittävät nätisti.
Kannattaa kasvattaa niitä lapsia niin että osaavat kiittää lahjoista. Vai siis äidinkö sinua pitäisi kiittää?! Mitäs jos odotat vaikka pojaltasi sitä kiitosta, ne ovat hänenkin lapsiaan.
[/quote]
Vauvan hoito = loisiminen? Ok...pikku vinkki, työtä 24/7 kun alle yksivuotias...[/quote]
Pikku vinkki, nämä hoitamiset kuitenkin ihan ikioman ja vapaaehtoisen päätöksen tulos....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sinä voit tietää noiden sopimuksesta. Mitä kaikkea siihen kuuluu ja miksi summat on sitä tai tätä. Tunnen erittäin hyvin tapaksen todella varakas mies ei ole maksanut senttiäkään ikinä lapselle, itse asuu hulppeasti merenrantaasunnossaan. Äiti ja lapsi asuvat kaupungin vuokrakaksiossa. Päivähoitomaksut, harrastukset, aivan kaikki tulevat äidin piikkiin.
Entäs Sitten?
Ai kun on mies tieto taidoillaan saanut merrntantahuvilan niin naisellekin kuuluis?
Kyllä tässä maailmassa on itse ansaittava.
Mitäs meni pukkaa lapsen miehelle joka ei lasta halunnut.
Ai niin, kun se merenrantahuvila. Luuli pääsevänsä osinkoille lapsen avulla. Häpeäis akka. Lapsi raukka.N31+9kk
Sen merenranta-asunnon on mies perinnöllään ostanut, mies ei ole tienannut sitä "tietotaidollaan". Ja miehen oma isä elättää miestä, mies nostaa siihen päälle työttömyystukea. Sillä perusteella ei sitten elätä lastaan, kun on muka tuloton. Niin, ja lapsen alulle pano oli miehen painostuksesta, ei suinkaan naisen.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sinä voit tietää noiden sopimuksesta. Mitä kaikkea siihen kuuluu ja miksi summat on sitä tai tätä. Tunnen erittäin hyvin tapaksen todella varakas mies ei ole maksanut senttiäkään ikinä lapselle, itse asuu hulppeasti merenrantaasunnossaan. Äiti ja lapsi asuvat kaupungin vuokrakaksiossa. Päivähoitomaksut, harrastukset, aivan kaikki tulevat äidin piikkiin.
Normaalilla ihmisellä ei ole mahdollisuutta tuollaiseen,yrittäjä ei maksa itselleen palkkaa ja on tuloton,ei tarvitse maksaa elareita.
Tavalliselta duunarilta taas viedään kaikki mitä irti saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on niin että itse tienaan 1400e / kk ja ex mies 2700e /kk. Hän maksaa elatustukea vajaa 400e /kk ja minä saan vielä asumistukea + lapsilisän. Molemmille jää kk 2300e käyttöön, hassua!
Onko tuo elatusmaksu siis yhdestä lapsesta?
Meillä tienaamme molemmat reilu 3000 euroa, ja mies maksaa elatusmaksua vajaa 200 euroa, sillä olen sen verran ilmeisesti hyvätuloinen että on oletettavaa että maksan enemmän lapsesta (tuolla vajaa 200 eurolla ei kuitata edes päivähoitomaksua, saati mitään muuta elämistä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin vastenmielistä kun nämä elatusmaksuja kinuavat naiset. Ollaan niin olevinaan hyvää äitiä ja ex-miestä kiusataan ja kiusataan ja aina pitäisi saada lisää rahaa. Hrr.
Juu kyllä se on niin väärin että molemmat vanhemmat ovat vastuussa omista lapsistaan. Olisi oikeus ja kohtuus että mies voisi vain ilmoittaa että hän nyt lähtee ja kaikki vastuu jäisi naiselle.
Etänaisetkin jaksavat valittaa. Varsinkin ulkomaanmatkoista on saanut kuulla valituksia miten olevinaan hänen rahoillaan (ei maksa elareita, kela maksaa) matkustetaan.
Olenko ainut nainen, jonka mielestä niin kauan kuin yhteiskunta hoitaa on turhaa laittaa kismaa elatusapujen muodossa. Ero itsessään voi olla kova paikka.
Jos jään yhksi en odota mieheltäni rahaa. Mielestäni tärkeämpää että isä on lapsen elämässä. Kasvattaa ja huolehtii vuorollaan. Ja ne rikkaudet käyttää siten kuin parhaaksi näkee, lapsen hyväksi.
Kyllä tässä tasa-arvoisessa maailmassa kuvittelisi aikuisen ihmisen pärjäävän omillaan ja jälkipolvensa elättämään. Ilman tukiaisiakin. Lapsi ei ole niin kallis, rahallisesti. Muutoin mittamattoman arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on niin että itse tienaan 1400e / kk ja ex mies 2700e /kk. Hän maksaa elatustukea vajaa 400e /kk ja minä saan vielä asumistukea + lapsilisän. Molemmille jää kk 2300e käyttöön, hassua!
Onko tuo elatusmaksu siis yhdestä lapsesta?
Meillä tienaamme molemmat reilu 3000 euroa, ja mies maksaa elatusmaksua vajaa 200 euroa, sillä olen sen verran ilmeisesti hyvätuloinen että on oletettavaa että maksan enemmän lapsesta (tuolla vajaa 200 eurolla ei kuitata edes päivähoitomaksua, saati mitään muuta elämistä).
Juu yhdestä lapsesta. Niin te tienaatte yhtä paljon, meillä eksä 1300e enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exä onnistui jotenkin saamaan 4000€/kk elarit minulta. Nyt kertokaas perusteluilla mihin 2 lapsen talous (tai siis ne 2 lasta) saa menemään 4000€ kuukaudessa.
Tuon kuultuani palkkatulot *yllättäen* putosivat nollaan, mikä sekin on mielestäni väärin kun lapset ansaitsisivat kuitenkin hieman enemmän kuin sen mitä kela maksaa.
Jos sun elarit on sun tuloista laskettu noin helvetin isoiksi, niin sinä olet tienannut ihan helvetin paljon. Miksi sun lapset ei sais olla rikkaita jos sinäkin olet??? Niinhän se olisi jos asuisit niiden kanssa edelleen. Sinä kuulut Suomen rikkaimpiin ihmisiin koska sun elaritkin laskettiin isommaksi kuin keskivertoihmisen (miehen) bruttotulot.
Jos tilanne olisi toisinpäin, eli sinä olisit lähi, ja exäsi tienaisi ihan helvetisti, niin olisitko sinä sanonut että ei kuule, ei me tässä lasten kanssa sun rahoja oteta, jatka vaan sitä luksuselämääsi rauhassa, me kituutetaan hernekeitolla kyllä tässä, syödään kaurapuuroa aamupalaksi niin pärjätään...
Siis mitä ihmettä? :D Eihän se kuulu yhtään mitenkään exälle että kuinka paljon sitä nykyään tienataan ja eletään luksuselämää. EI MITENKÄÄN. Hahaha, ei luoja näitä kommentteja.
Ei kuulukaan sun exälle, vaan sun lapsille, ne on helvetti sun omia lapsia!!! Mieti nyt vähän mitä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut nainen, jonka mielestä niin kauan kuin yhteiskunta hoitaa on turhaa laittaa kismaa elatusapujen muodossa. Ero itsessään voi olla kova paikka.
Jos jään yhksi en odota mieheltäni rahaa. Mielestäni tärkeämpää että isä on lapsen elämässä. Kasvattaa ja huolehtii vuorollaan. Ja ne rikkaudet käyttää siten kuin parhaaksi näkee, lapsen hyväksi.
Kyllä tässä tasa-arvoisessa maailmassa kuvittelisi aikuisen ihmisen pärjäävän omillaan ja jälkipolvensa elättämään. Ilman tukiaisiakin. Lapsi ei ole niin kallis, rahallisesti. Muutoin mittamattoman arvokas.
Juu kyllä olet ainut kynnysmatto täällä. Nousepa nyt sieltä nuolemasta miehen kenkiä, hophop.
Että vanhemmilla pitäisi olla oikeus hoitaa elatus myös tavaralla tai niin että maksaa kuluja kuittia vastaan. Näin varmistettaisiin se että rahat eivät mene lähin omiin kuluihin mikä tuntuu olevan valitettavan yleistä.
Itse saan elatusapua 150 ja lapsilisää suunnilleen saman verran. Sitten jos lisää minulta 150 niin tulee yhteensä 450 euroa mikä on huomattavasti enemmän mitä toimeentulotuessa (350 euroa) katsotaan. Tietysti minun kontolleni jää vielä asumiskulut, etällä asumiskulut hänen luonaan. Saan jonkin verran asumistukea vaikka olen töissä joten hyvin pärjään vaikka etä ei maksa mitään.