Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyinen elatusmaksusysteemi on ihan järjetön

Vierailija
20.03.2018 |

Kyllä, molempien vanhempien tulee vastata lapsen elatuksesta. Mutta miksi nämä elatusmaksut lasketaan niin, että ei oikeasti oteta huomioon kaikkia välttämättömiä etävanhemman kuluja? Ja miten systeemi voi olla niin mätä, että lähivanhemmalla on joskus mahdollisuus lypsää etävanhemmalta rahaa. Minulla ei ole vastausta, miten tämä koko elatusmaksukuvio saataisiin oikeasti reiluksi ja toimivaksi, mutta jotain pitäisi kyllä tehdä. Tiedän mm. tapauksen, jossa pari on eronnut, isä maksaa todella suuria elatusmaksuja sen vuoksi, että äiti ei viitsi/jaksa/halua käydä töissä, koska on kotona hoitamassa uuden miehen kanssa saamaansaa vauvaa.

En itse maksa elatusmaksuja, eikä lapseni myöskään saa elatustukea. Ärsyttää silti aivan vietävästi.

Kommentit (252)

Vierailija
61/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on täysin järjetön. Siitä olen samaa mieltä. Minä äitinä ja lähivanhempana vastaan kahden teinin elatuksesta 2/3 osuudella, lasten isä 1/3 osuudella. Laskennallisesti isä vastaa lasten elatuksesta yhteensä 400 eurolla ja minä 800 eurolla. Minä kustannan lasten asumisen, elämisen (vesi, sähkö, vaatteet, kengät), vakuutukset, harrastukset, harrastusvälineet ja -matkat, koulukirjat, läppärit, matkakortit, pyörät, parturit, lomat, kavereiden synttärilahjat, huonekalut, mahdollisuuden riittävän isoon asuntoon ja omaan huoneeseen, sairauskuluvakuutuksen omavastuut, rippikoulun, koulun matkat ja loputtomat määrät ruokaa jne jne koko ajan, päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen. 

Sen lisäksi lapset ovat kanssani kaiket arki-illat ja viikonloput suurimmaksi osin.  

Isä viettää lastensa kanssa pari päivää kuukaudessa, ei hoida eikä ole koskaan hoitanut mitään lapsiin liittyviä velvollisuuksia. Koska hänen ei tarvitse, HÄN maksaa elatusmaksuja. Aplodeja!

Turhaa nariset, se jakosuhde menee juurinkin niin päin että kuka niitä kersoja on halunnut alunperinkään. Eli sinä olet halunnut ja sinä maksat, kuin helevetin vaikeaa sen käsittäminen voi olla. Oletko holhouksen tarpeessa ?

Vierailija
62/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette hylänneet lapsenne ja ette edes pieneltä osin osallistu heidän elatukseensa, olette ihmissaastaa, lapsenne tulevat olemaan teille ikuisesti katkeria. Miksi helvetissä olette lapsia tehneet kun ette heistä pätkääkään välitä??? Miten voi olla noin kauheita ihmisiä?

Nainen raiskasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa tehokas naisjuristi jos mies meinaa venkuloida. Ensiksi sovittelu ja jos ei toivottua tulosta niin oikeuteen. Tulojen mukaan elarit. Lapsen parhaaksi.

Tuollaista ex yritti. Se on vain mahdottomuus saada mitään kun on työtön. Se oli vähän toista viikkoa erosta kun otin lopputilin. Päivääkään en ole sen jälkeen tehnyt oikeita töitä enkä tee ennenkuin nuorin on 18 vuotias.

Saahan tuo sen kelan maksaman ja se saa luvan riittää. En todellakaan ala maksamaan siitä että jouduin eroon lapsista ja näen niitä ihan liian harvoin. Kun sain kuulla omalta lakimieheltä alustavan arvion elareista olin että häh? Tilanne muuttui kun kerroin jääneeni työttömäksi.

Minä pärjään vähälläkin ja se on periaate miksi en maksa lantin lanttia.

Se On Oikein !!

Juuri noin kuuluu kohdella lompakkoloisia = normi suomi-akka.

Anteeksi korjaan tekstisi: juuri noin kuuluu kohdella omia lapsiaan.

Heiltä se on pois.

Miten se on heiltä pois? Onko se elatusvastuu yksin etävanhemman harteilla?

Vierailija
64/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tili johon molemmat vanhemmat laittavat rahaa suhteessa tuloihin. Ja tältä tililtä vain lasta koskevat hankinnat, ei äidin kenkiä eikä isän golfmailoja. Jos rahaa jää yli niin takaisin vanhemmille samassa suhteessa kuin mitä oli talletettu.

No tästä vasta tappelu tulisi :D isä on sitä mieltä ettei lapsi tarvitse uutta talvihaalaria, koska ei ole näkemässä että se on jo pieni. Äiti ostaa lapselle uuden puhelimen koska vanha meni rikki, isän mielestä olkoon ilman, koska ei hänen tarvitse sopia koska lapsi haetaan kaverilta. Pyörästä puhkesi kumi (tekikö äiti sen tahallaan,että saa ottaa rahaa taas tililtä??) äiti ostaa hoitotädeille joululahjan, isän mielestä olkoot ilman, hän ei maksa jne..

No eikö tuommoisia ongelmia ole jo nyt? En tiedä mihin exä käyttää maksamani elarit. Toivon että lapsen hyvinvointiin.

Nimenomaan. Mistä hemmetistä se etävanhempi tietää että mihin ne elatusmaksut käytetään? Eikö tuo yhteinen tili olisi just kaikista selkein? Molemmat voisivat nähdä sieltä suoraan mitä on ostettu. Reilua minusta.

Siis mitä väliä sillä on mihin JUURI NE sinun maksavat rahat käytetään? Jos maksat esim 200e / kk, niin usko minua, lapsen osuus asumisesta + ruuat + harrastukset + uudet vaatteet ja välineet maksavat kyllä tuon 200e ja jos äiti shoppailee sillä itselleen, menee se 200e hänen omasta pussistaan.

Siis häh? Nainen käyttää exältä saamat elarit lapseen ja omalla osuudellaan ostelee sitten itselleen jotain kivaa? Eikö tuossa esimerkissäsi molempien pitäisi maksaa 100€?

Huoh. Tarkoitin että kyllä se 200e ihan kokonaisuudessaan menee lapsen menoihin ja ylikin, mutta loput tietysti äiti maksaa.

Jos isä maksaa 200€ kuussa pitäisi lapsen menoihin mennä se 400€/kk

Niin ja helposti meneekin. Pointti oli se että mitä väliä mihin JUURI NE sinun rahat käytetään. Eksä voi ostaa niillä vaikka itselleen uuden mekon, mutta sitten hän joutuu käyttämään lapseen koko sen 400e itse. Ymmärrätkö?

Vierailija
65/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exä onnistui jotenkin saamaan 4000€/kk elarit minulta. Nyt kertokaas perusteluilla mihin 2 lapsen talous (tai siis ne 2 lasta) saa menemään 4000€ kuukaudessa.

Tuon kuultuani palkkatulot *yllättäen* putosivat nollaan, mikä sekin on mielestäni väärin kun lapset ansaitsisivat kuitenkin hieman enemmän kuin sen mitä kela maksaa.

Jos sun elarit on sun tuloista laskettu noin helvetin isoiksi, niin sinä olet tienannut ihan helvetin paljon. Miksi sun lapset ei sais olla rikkaita jos sinäkin olet??? Niinhän se olisi jos asuisit niiden kanssa edelleen. Sinä kuulut Suomen rikkaimpiin ihmisiin koska sun elaritkin laskettiin isommaksi kuin keskivertoihmisen (miehen) bruttotulot.

Jos tilanne olisi toisinpäin, eli sinä olisit lähi, ja exäsi tienaisi ihan helvetisti, niin olisitko sinä sanonut että ei kuule, ei me tässä lasten kanssa sun rahoja oteta, jatka vaan sitä luksuselämääsi rauhassa, me kituutetaan hernekeitolla kyllä tässä, syödään kaurapuuroa aamupalaksi niin pärjätään... 

Vierailija
66/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa tehokas naisjuristi jos mies meinaa venkuloida. Ensiksi sovittelu ja jos ei toivottua tulosta niin oikeuteen. Tulojen mukaan elarit. Lapsen parhaaksi.

Tuollaista ex yritti. Se on vain mahdottomuus saada mitään kun on työtön. Se oli vähän toista viikkoa erosta kun otin lopputilin. Päivääkään en ole sen jälkeen tehnyt oikeita töitä enkä tee ennenkuin nuorin on 18 vuotias.

Saahan tuo sen kelan maksaman ja se saa luvan riittää. En todellakaan ala maksamaan siitä että jouduin eroon lapsista ja näen niitä ihan liian harvoin. Kun sain kuulla omalta lakimieheltä alustavan arvion elareista olin että häh? Tilanne muuttui kun kerroin jääneeni työttömäksi.

Se On Oikein !!

Heiltä se on pois.

Saavat puolet vähemmän tietysti kuin muuten saisivat. Älä esitä tyhmää.

Vierailija
67/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tili johon molemmat vanhemmat laittavat rahaa suhteessa tuloihin. Ja tältä tililtä vain lasta koskevat hankinnat, ei äidin kenkiä eikä isän golfmailoja. Jos rahaa jää yli niin takaisin vanhemmille samassa suhteessa kuin mitä oli talletettu.

No tästä vasta tappelu tulisi :D isä on sitä mieltä ettei lapsi tarvitse uutta talvihaalaria, koska ei ole näkemässä että se on jo pieni. Äiti ostaa lapselle uuden puhelimen koska vanha meni rikki, isän mielestä olkoon ilman, koska ei hänen tarvitse sopia koska lapsi haetaan kaverilta. Pyörästä puhkesi kumi (tekikö äiti sen tahallaan,että saa ottaa rahaa taas tililtä??) äiti ostaa hoitotädeille joululahjan, isän mielestä olkoot ilman, hän ei maksa jne..

No eikö tuommoisia ongelmia ole jo nyt? En tiedä mihin exä käyttää maksamani elarit. Toivon että lapsen hyvinvointiin.

Nimenomaan. Mistä hemmetistä se etävanhempi tietää että mihin ne elatusmaksut käytetään? Eikö tuo yhteinen tili olisi just kaikista selkein? Molemmat voisivat nähdä sieltä suoraan mitä on ostettu. Reilua minusta.

Siis mitä väliä sillä on mihin JUURI NE sinun maksavat rahat käytetään? Jos maksat esim 200e / kk, niin usko minua, lapsen osuus asumisesta + ruuat + harrastukset + uudet vaatteet ja välineet maksavat kyllä tuon 200e ja jos äiti shoppailee sillä itselleen, menee se 200e hänen omasta pussistaan.

No vi**uako se äiti shoppailee, käyttäis rahansa lapsiin niinkun ne äidit aina etäiseille sanoo.

:,D voi että.. Olet kyllä hölmö ja elämästä vieraantunut totta tosiaan.

Elämästä vieraantunut totta tosiaan

Vierailija
68/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exä onnistui jotenkin saamaan 4000€/kk elarit minulta. Nyt kertokaas perusteluilla mihin 2 lapsen talous (tai siis ne 2 lasta) saa menemään 4000€ kuukaudessa.

Tuon kuultuani palkkatulot *yllättäen* putosivat nollaan, mikä sekin on mielestäni väärin kun lapset ansaitsisivat kuitenkin hieman enemmän kuin sen mitä kela maksaa.

Jos sun elarit on sun tuloista laskettu noin helvetin isoiksi, niin sinä olet tienannut ihan helvetin paljon. Miksi sun lapset ei sais olla rikkaita jos sinäkin olet??? Niinhän se olisi jos asuisit niiden kanssa edelleen. Sinä kuulut Suomen rikkaimpiin ihmisiin koska sun elaritkin laskettiin isommaksi kuin keskivertoihmisen (miehen) bruttotulot.

Jos tilanne olisi toisinpäin, eli sinä olisit lähi, ja exäsi tienaisi ihan helvetisti, niin olisitko sinä sanonut että ei kuule, ei me tässä lasten kanssa sun rahoja oteta, jatka vaan sitä luksuselämääsi rauhassa, me kituutetaan hernekeitolla kyllä tässä, syödään kaurapuuroa aamupalaksi niin pärjätään... 

Siis mitä ihmettä? :D Eihän se kuulu yhtään mitenkään exälle että kuinka paljon sitä nykyään tienataan ja eletään luksuselämää. EI MITENKÄÄN. Hahaha, ei luoja näitä kommentteja.

Vierailija
69/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep :,D "älä sinä näistä lapsista huoli minä kyllä käyn leipäjonossa että saavat ruokaa eikä sinun tarvitse myydä sitä sinun kolmatta venettä. Mitään vastuuta ei sinun tarvitse kantaa edes rahallisesti, Vaikka minä hoidan lapset joka päivä.." said no fucking woman ever. Ja hyvä niin.

Vierailija
70/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se On Oikein !!

Heiltä se on pois.

No miksi ihmeessä niiden lasten pitäisi toisen vanhemman luona saada sitten se puolet enemmän? Jos  lähivanhempi on köyhä, siellä eletään niiden varojen mukaan. Jos etävanhempi on rikas, siellä eletään niiden varojen mukaan. Elatusmaksuihin ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.

Vierailija
71/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä voit tietää noiden sopimuksesta. Mitä kaikkea siihen kuuluu ja miksi summat on sitä tai tätä. Tunnen erittäin hyvin tapaksen todella varakas mies ei ole maksanut senttiäkään ikinä lapselle, itse asuu hulppeasti merenrantaasunnossaan. Äiti ja lapsi asuvat kaupungin vuokrakaksiossa. Päivähoitomaksut, harrastukset, aivan kaikki tulevat äidin piikkiin. 

Entäs Sitten?

Ai kun on mies tieto taidoillaan saanut merrntantahuvilan niin naisellekin kuuluis?

Kyllä tässä maailmassa on itse ansaittava.

Mitäs meni pukkaa lapsen miehelle joka ei lasta halunnut.

Ai niin, kun se merenrantahuvila. Luuli pääsevänsä osinkoille lapsen avulla. Häpeäis akka. Lapsi raukka.

N31+9kk

Vierailija
72/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? :D Eihän se kuulu yhtään mitenkään exälle että kuinka paljon sitä nykyään tienataan ja eletään luksuselämää. EI MITENKÄÄN. Hahaha, ei luoja näitä kommentteja.

Kuuluu se jos hän hoitaa sinun lapsiasi. Silloin sinä kannat rahallisesti suuremman taakan omien lapsiesi elatuksesta.

Vierailija
73/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksäni maksaa lapsista 600€/kk. Eli 200€ per muksu ja vanhimmalle ostelee satunnaisesti koulukirjoja ja vaatteita. Hän itse ehdotti tätä summaa, kun tietää minkä verran lapsemme kuluttaa. :) Olen muuten hänen ja hänen vaimonsa lapsen sylikummi. Lopettakaa turha tappelu elatusmaksuista, ne on yhdessä tehtyjen lasten hyväksi.

Vierailija
74/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan elatusavun suuruisen määrän, noin 150 euroa. Ex on varaton ja pyysi jopa että minun pitäisi maksaa hänelle tapaamisista kun asuntovelat painaa päälle. En lähtenyt siihen, ei ole minun asiani maksaa hänen menojaan (alkuun maksoin mutta en enää kun huomasin että hän vain ottaa, ei ikinä anna). Onneksi on sentään tuo elatusapu, muuten en saisi mitään.

Vierailija
75/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähivanhempi tienaa vähän, niin että syödään puuroa ja hernesoppaa ja eletään muutenkin säästeliäästi, ja etävanhempi tienaa paljon, ja hänen luonaan syödään "parempia" ruokia ja tehdään "kalliita" asioita, niin mitä sitten? Kyllä lapselle voi opettaa että äidin luona on tällaista koska äiti tienaa tämän verran ja isän luona on tällaista koska isä tienaa tämän verran. Ei todellakaan tarvitse olla juuri samanlaiset olatavat molemmissa kodeissa. Pääasia että lapsen perustarpeet täyttyvät, saa tarpeeksi ruokaa ja turvaa ym.

Vierailija
76/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä niille ex-lapsille... Tämä juuri teissä miehissä on niin oksettavaa. Edes omat lapset, oma liha ja veri ei merkitse enää mitään sen jälkeen kun äijästä näkyy vaan perävalot. Onneksi tuli valittua harvinaislaatuinen kumppani joka ihan aidosti välittää jälkeläisistään. Samaa ei näköjään voi sanoa monista muista.

Vierailija
77/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se On Oikein !!

Heiltä se on pois.

No miksi ihmeessä niiden lasten pitäisi toisen vanhemman luona saada sitten se puolet enemmän? Jos  lähivanhempi on köyhä, siellä eletään niiden varojen mukaan. Jos etävanhempi on rikas, siellä eletään niiden varojen mukaan. Elatusmaksuihin ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.

Niin että jos lapsen vanhempi on vaikka narkomaani niin miksi ihmeessä lapset pitäisi ottaa huostaan ja yrittää tarjota heille jotain parempaa elämää. Yritä edes. Jos vihaat lapsiasi noin paljon niin sääliksi käy teitä kaikkia.

Vierailija
78/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette hylänneet lapsenne ja ette edes pieneltä osin osallistu heidän elatukseensa, olette ihmissaastaa, lapsenne tulevat olemaan teille ikuisesti katkeria. Miksi helvetissä olette lapsia tehneet kun ette heistä pätkääkään välitä??? Miten voi olla noin kauheita ihmisiä?

Vai onko se ihmissaasta pukannut lapsia maailmaan. Ollut niin ahnea ja katkera että saanut isän lapsensa hylkäämään.

Ei lapsi vanhempiaan voi valita eikä vanhemman menetystä voi rahalla korvata.

Vierailija
79/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun exä lähti lapset mukanaan hän vei heiltä myös oikeuden ”luxuselämään” minun rahoillani. Olisin kyllä mielelläni maksanut lasten _elämisen_ mutta siihen ei mene 4000€ kuussa. Minun kanssa olisivat sitten saaneet matkustella sun muuta.

Siitä en tiedä miten exä sai elarit niin korkeiksi, varmaan otti tuomarilta poskeen.

Vierailija
80/252 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se On Oikein !!

Heiltä se on pois.

Niin että jos lapsen vanhempi on vaikka narkomaani niin miksi ihmeessä lapset pitäisi ottaa huostaan ja yrittää tarjota heille jotain parempaa elämää. Yritä edes. Jos vihaat lapsiasi noin paljon niin sääliksi käy teitä kaikkia.

Mikä ihmeen narkomaani? Mitä tuon vetäsit? Jos lähivanhempi tienaa sen verran että hänen luonaan syödään makaronilaatikkoa ja puuroa, niin sitten se on niin. Jos etävanhempi tienaa sen verran, että hänen luonaan syödään lohta, pihviä ja siikaa, niin sitten se on niin. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän