Nykyinen elatusmaksusysteemi on ihan järjetön
Kyllä, molempien vanhempien tulee vastata lapsen elatuksesta. Mutta miksi nämä elatusmaksut lasketaan niin, että ei oikeasti oteta huomioon kaikkia välttämättömiä etävanhemman kuluja? Ja miten systeemi voi olla niin mätä, että lähivanhemmalla on joskus mahdollisuus lypsää etävanhemmalta rahaa. Minulla ei ole vastausta, miten tämä koko elatusmaksukuvio saataisiin oikeasti reiluksi ja toimivaksi, mutta jotain pitäisi kyllä tehdä. Tiedän mm. tapauksen, jossa pari on eronnut, isä maksaa todella suuria elatusmaksuja sen vuoksi, että äiti ei viitsi/jaksa/halua käydä töissä, koska on kotona hoitamassa uuden miehen kanssa saamaansaa vauvaa.
En itse maksa elatusmaksuja, eikä lapseni myöskään saa elatustukea. Ärsyttää silti aivan vietävästi.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, molempien vanhempien tulee vastata lapsen elatuksesta. Mutta miksi nämä elatusmaksut lasketaan niin, että ei oikeasti oteta huomioon kaikkia välttämättömiä etävanhemman kuluja? Ja miten systeemi voi olla niin mätä, että lähivanhemmalla on joskus mahdollisuus lypsää etävanhemmalta rahaa. Minulla ei ole vastausta, miten tämä koko elatusmaksukuvio saataisiin oikeasti reiluksi ja toimivaksi, mutta jotain pitäisi kyllä tehdä. Tiedän mm. tapauksen, jossa pari on eronnut, isä maksaa todella suuria elatusmaksuja sen vuoksi, että äiti ei viitsi/jaksa/halua käydä töissä, koska on kotona hoitamassa uuden miehen kanssa saamaansaa vauvaa.
En itse maksa elatusmaksuja, eikä lapseni myöskään saa elatustukea. Ärsyttää silti aivan vietävästi.
Kukapa olisi uskonut että joku hyväkäs, akan rutku on alapeukutanut. Varmaan juurikin näitä loisivia hyväkkäitä joilla ottaa luonnonpäälle kun joku edes vihjaa että loisiminen saattaisi olla loppumassa.
Akan rutku :D Mutta joo en kyllä ymmärrä miten kukaan kehtaa harjoittaa minkään tasoista loisimista. Ei oma luonto kyllä taipuis tommoseen.
Vauvan hoito = loisiminen? Ok...pikku vinkki, työtä 24/7 kun alle yksivuotias...
Onko sinun mielestäsi siis kohtuullista, että isä maksaa sen vuoksi suurempia elatusmaksuja, että yhteisten lasten äiti hoitaa toisen/uuden miehen kanssa saamaansa vauvaa, eikä siksi mene töihin? Mielestäni tuo on väärin.
Pitäisikö useammin määrätä lapset isälle?
Oli huvittavaa kuulla mitä ex-mieheni nykyinen puoliso ulisi miehen "kohtuuttomista elatusmaksuista" ja "kaiken irtinyhtävästä exvaimosta(minusta)".
Mies tapaa 10-vuotiasta lasta joka toinen viikonloppu, eikä suostu osamaan luoksensa lapselle mitään vaatteita, kaikki pitää kotoa roudata. Olen ollut kokoajan työelämässä, ja lapsen yksin hoitanut, mies ei ole osallistunut arkeen mitenkään. Mies maksaa 150 euroa elatusmaksua, eli ihan se minimim saman saisi kelastakin. On kuitenkin hyväpalkkaisessa työssä, mutta en kertakaikkiaan jaksa lähteä kinaamaan rahasta hänen kanssaan, vaikka tietäisin saavani varmaan tuplasti isomman elarin jos se lastenvalvojalla määrättäisiin. Tienaan itse kohtuullisesti joten ihan ylpeänä elätän oman lapseni itse.
Mietin vaan millä perusteella tämä nykyinen puoliso väitti elatusmaksuja kohtuuttomiksi ja minua kaiken irtinyhtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut nainen, jonka mielestä niin kauan kuin yhteiskunta hoitaa on turhaa laittaa kismaa elatusapujen muodossa. Ero itsessään voi olla kova paikka.
Jos jään yhksi en odota mieheltäni rahaa. Mielestäni tärkeämpää että isä on lapsen elämässä. Kasvattaa ja huolehtii vuorollaan. Ja ne rikkaudet käyttää siten kuin parhaaksi näkee, lapsen hyväksi.
Kyllä tässä tasa-arvoisessa maailmassa kuvittelisi aikuisen ihmisen pärjäävän omillaan ja jälkipolvensa elättämään. Ilman tukiaisiakin. Lapsi ei ole niin kallis, rahallisesti. Muutoin mittamattoman arvokas.
Toivottavasti jäät yh:ksi. Saattaa silloin mieli muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Että vanhemmilla pitäisi olla oikeus hoitaa elatus myös tavaralla tai niin että maksaa kuluja kuittia vastaan. Näin varmistettaisiin se että rahat eivät mene lähin omiin kuluihin mikä tuntuu olevan valitettavan yleistä.
Tämä olisi ihan hyvä. Meillä on käynyt usein niin, että ex-vaimo on sanonut että lapsi tarvitsee uudet sukst, tai jotain muuta hyödykettä. Siirrän sitten hänen tililleen puolet pyydetystä. Kun tulee puheeksi lapsen kanssa, ei mitään uusi suksia ole hankittu. Näin on käynyt jo pari kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exä onnistui jotenkin saamaan 4000€/kk elarit minulta. Nyt kertokaas perusteluilla mihin 2 lapsen talous (tai siis ne 2 lasta) saa menemään 4000€ kuukaudessa.
Tuon kuultuani palkkatulot *yllättäen* putosivat nollaan, mikä sekin on mielestäni väärin kun lapset ansaitsisivat kuitenkin hieman enemmän kuin sen mitä kela maksaa.
Jos sun elarit on sun tuloista laskettu noin helvetin isoiksi, niin sinä olet tienannut ihan helvetin paljon. Miksi sun lapset ei sais olla rikkaita jos sinäkin olet??? Niinhän se olisi jos asuisit niiden kanssa edelleen. Sinä kuulut Suomen rikkaimpiin ihmisiin koska sun elaritkin laskettiin isommaksi kuin keskivertoihmisen (miehen) bruttotulot.
Jos tilanne olisi toisinpäin, eli sinä olisit lähi, ja exäsi tienaisi ihan helvetisti, niin olisitko sinä sanonut että ei kuule, ei me tässä lasten kanssa sun rahoja oteta, jatka vaan sitä luksuselämääsi rauhassa, me kituutetaan hernekeitolla kyllä tässä, syödään kaurapuuroa aamupalaksi niin pärjätään...
Kun exä lähti lapset mukanaan hän vei heiltä myös oikeuden ”luxuselämään” minun rahoillani. Olisin kyllä mielelläni maksanut lasten _elämisen_ mutta siihen ei mene 4000€ kuussa. Minun kanssa olisivat sitten saaneet matkustella sun muuta.
Siitä en tiedä miten exä sai elarit niin korkeiksi, varmaan otti tuomarilta poskeen.
Siinähän on selkeä prosentti minkä mukaan lasketaan tuloista. Etkö itse nähnyt ollenkaan laskelmaa? En ole koskaan kuullut että kellään olisi elarit oleet tuhansia euroja, useimmiten ne ei ole edes sitä minimiä eli kela maksaa sen etän puolesta vielä osan, ja suurin osa näistä marisijoista on niitä jotka ei halua maksaa edes sitä 150€ per lapsi per kuukausi, haluavat että saavat siittää kakaroita sinne ja tänne ja veronmaksajat ne elättää.
Vierailija kirjoitti:
Oli huvittavaa kuulla mitä ex-mieheni nykyinen puoliso ulisi miehen "kohtuuttomista elatusmaksuista" ja "kaiken irtinyhtävästä exvaimosta(minusta)".
Mies tapaa 10-vuotiasta lasta joka toinen viikonloppu, eikä suostu osamaan luoksensa lapselle mitään vaatteita, kaikki pitää kotoa roudata. Olen ollut kokoajan työelämässä, ja lapsen yksin hoitanut, mies ei ole osallistunut arkeen mitenkään. Mies maksaa 150 euroa elatusmaksua, eli ihan se minimim saman saisi kelastakin. On kuitenkin hyväpalkkaisessa työssä, mutta en kertakaikkiaan jaksa lähteä kinaamaan rahasta hänen kanssaan, vaikka tietäisin saavani varmaan tuplasti isomman elarin jos se lastenvalvojalla määrättäisiin. Tienaan itse kohtuullisesti joten ihan ylpeänä elätän oman lapseni itse.
Mietin vaan millä perusteella tämä nykyinen puoliso väitti elatusmaksuja kohtuuttomiksi ja minua kaiken irtinyhtäväksi.
No ei 150e/kk yhdestä lapsesta ole kyllä mitenkään kohtuuton. Vai oliko heillä sitten muuten rahasta tiukkaa? No mutta silti, noloa ulista noin pienestä rahasta joka menee lapsen elatukseen.
t.meillä menee 900e/kk elatusmaksuihin, 3 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette hylänneet lapsenne ja ette edes pieneltä osin osallistu heidän elatukseensa, olette ihmissaastaa, lapsenne tulevat olemaan teille ikuisesti katkeria. Miksi helvetissä olette lapsia tehneet kun ette heistä pätkääkään välitä??? Miten voi olla noin kauheita ihmisiä?
Vai onko se ihmissaasta pukannut lapsia maailmaan. Ollut niin ahnea ja katkera että saanut isän lapsensa hylkäämään.
Ei lapsi vanhempiaan voi valita eikä vanhemman menetystä voi rahalla korvata.
Normaalia ihmistä ei saa hylkäämään lapsiaan mikään, vain kuolema voisi estää minua olemasta omien lasteni kanssa. Todella naurettava ajatus että joku nainen voisi miehen "saada hylkäämään lapsensa". Ei ole kukaan sanonut että vanhemman voi rahalla korvata, mutta totuus on se, että molempien vanhempien pitää myös taloudellisesti huolehtia lastensa tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut nainen, jonka mielestä niin kauan kuin yhteiskunta hoitaa on turhaa laittaa kismaa elatusapujen muodossa. Ero itsessään voi olla kova paikka.
Jos jään yhksi en odota mieheltäni rahaa. Mielestäni tärkeämpää että isä on lapsen elämässä. Kasvattaa ja huolehtii vuorollaan. Ja ne rikkaudet käyttää siten kuin parhaaksi näkee, lapsen hyväksi.
Kyllä tässä tasa-arvoisessa maailmassa kuvittelisi aikuisen ihmisen pärjäävän omillaan ja jälkipolvensa elättämään. Ilman tukiaisiakin. Lapsi ei ole niin kallis, rahallisesti. Muutoin mittamattoman arvokas.
Entä jos miehesi vaatisi lapset? Antaisitko vai menisitkö oikeuteen?
Raha ei ole minustakaan tärkeää, tuo 150 euroa riittää ihan hyvin. Mutta jos saisin valita niin ex katoaisi lasten elämästä kokonaan, niin paljon tuhoa hän on saanut aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei 150e/kk yhdestä lapsesta ole kyllä mitenkään kohtuuton. Vai oliko heillä sitten muuten rahasta tiukkaa? No mutta silti, noloa ulista noin pienestä rahasta joka menee lapsen elatukseen.
123/129 Jatkaa: Lähdin siis lapsen kanssa kahdestaan pariksi viikoksi ulkomaille, oli siihen tämä vaimo vikissyt että helppohan se on hänen miehensä rahoilla reissata. LOL. Olisin vajaa vuoden joutunut säästämään noita elatusmaksuja jos niillä olisin reissuun halunnut lähteä, eikä tuo naurettava 150 euroa ole mitään lapsen oikeista kuluista kuukaudessa. Mutta kova paikka se joillekin on että lakikin velvoittaa jälkikasvunsa elatukseen edes jollain tavalla osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa tehokas naisjuristi jos mies meinaa venkuloida. Ensiksi sovittelu ja jos ei toivottua tulosta niin oikeuteen. Tulojen mukaan elarit. Lapsen parhaaksi.
Tuollaista ex yritti. Se on vain mahdottomuus saada mitään kun on työtön. Se oli vähän toista viikkoa erosta kun otin lopputilin. Päivääkään en ole sen jälkeen tehnyt oikeita töitä enkä tee ennenkuin nuorin on 18 vuotias.
Saahan tuo sen kelan maksaman ja se saa luvan riittää. En todellakaan ala maksamaan siitä että jouduin eroon lapsista ja näen niitä ihan liian harvoin. Kun sain kuulla omalta lakimieheltä alustavan arvion elareista olin että häh? Tilanne muuttui kun kerroin jääneeni työttömäksi.
Minä pärjään vähälläkin ja se on periaate miksi en maksa lantin lanttia.
Se On Oikein !!
Juuri noin kuuluu kohdella lompakkoloisia = normi suomi-akka.
Anteeksi korjaan tekstisi: juuri noin kuuluu kohdella omia lapsiaan.
Heiltä se on pois.Miten se on heiltä pois? Onko se elatusvastuu yksin etävanhemman harteilla?
Saavat puolet vähemmän tietysti kuin muuten saisivat. Älä esitä tyhmää.
No miksi ihmeessä niiden lasten pitäisi toisen vanhemman luona saada sitten se puolet enemmän? Jos lähivanhempi on köyhä, siellä eletään niiden varojen mukaan. Jos etävanhempi on rikas, siellä eletään niiden varojen mukaan. Elatusmaksuihin ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.
Eli kun rikas vanhempi lähtee nuoremman akan matkaan ja hylkää lapset, niin se on lapsille oikein että elävät köyhyydessä? Ehkä hyvässä lykyssä joka toinen viikonloppu pääsevät nauttimaan isänsä rikkauksista, jee...
Entä jos nainen haluaa miehestä eron, mies saa eron jälkeen hyvän työpaikan ja alkaa tienata hyvin, nainen vaikeuttaa miehen ja lasten tapaamisia, nainen vaatii kuitenkin lisää elatusmaksuja, lapset pääsevät sitten isän luona nauttimaan isän ansaitsemista kivoista jutuista?
Ja mikä hel*etin juttu tämä aina on, että "rikas mies lähtee nuoren pimun mukaan ja hylkää perheen"?! Uskokaa nyt että kyllä näitä sairaita äitejä on, jotka on ensin itse halunnut sen eron, sitten vielä kiusaavat sitä ex-miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa tehokas naisjuristi jos mies meinaa venkuloida. Ensiksi sovittelu ja jos ei toivottua tulosta niin oikeuteen. Tulojen mukaan elarit. Lapsen parhaaksi.
Tuollaista ex yritti. Se on vain mahdottomuus saada mitään kun on työtön. Se oli vähän toista viikkoa erosta kun otin lopputilin. Päivääkään en ole sen jälkeen tehnyt oikeita töitä enkä tee ennenkuin nuorin on 18 vuotias.
Saahan tuo sen kelan maksaman ja se saa luvan riittää. En todellakaan ala maksamaan siitä että jouduin eroon lapsista ja näen niitä ihan liian harvoin. Kun sain kuulla omalta lakimieheltä alustavan arvion elareista olin että häh? Tilanne muuttui kun kerroin jääneeni työttömäksi.
Voi hyvä luoja.. Kai poltit talonkin ettei eksä ja lapset saa sieltä tavaroitaan, lällislää, sinähän et omille lapsillesi anna yhtään mitään NIIH. Ei ole todellista, sano ettei ole?
Talon jätin ilman mitään vaatimuksia. Siitä ex muutti halvempaan ja sai ihan kivasti rahaa. Lapsille annan kaikkea mitä voin vain antaa. Koita ymmärtää että mua vituttaa vieläkin etten näe lapsia joka päivä. Siinä on se syy miksi en maksa mitään exsälle.
Naisen pitäisi olla todella hulttio että miehellä olisi mahdollisuus olla lähivanhempi. Siksi en vienyt asiaa oikeuteen kun olisin hävinnyt 100-0.
Eikö ole jo vuosia ollut niin että viikko-viikko systeemillä lapset on tasan vanhempiensa kanssa, eikä elareita maksella? Näin ole kuullut. Taitaa olla vanhanaikaista tuo ajattelu että vain äiti saa lapset.
Vierailija kirjoitti:
Toisin päin hän valittaisi kun ette maksa tarpeeksi, tuo ihmistyyppi on tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se On Oikein !!
Juuri noin kuuluu kohdella lompakkoloisia = normi suomi-akka.
Anteeksi korjaan tekstisi: juuri noin kuuluu kohdella omia lapsiaan.
Heiltä se on pois.Miten se on heiltä pois? Onko se elatusvastuu yksin etävanhemman harteilla?
Saavat puolet vähemmän tietysti kuin muuten saisivat. Älä esitä tyhmää.
No miksi ihmeessä niiden lasten pitäisi toisen vanhemman luona saada sitten se puolet enemmän? Jos lähivanhempi on köyhä, siellä eletään niiden varojen mukaan. Jos etävanhempi on rikas, siellä eletään niiden varojen mukaan. Elatusmaksuihin ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.
Eli kun rikas vanhempi lähtee nuoremman akan matkaan ja hylkää lapset, niin se on lapsille oikein että elävät köyhyydessä? Ehkä hyvässä lykyssä joka toinen viikonloppu pääsevät nauttimaan isänsä rikkauksista, jee...
Entä jos nainen haluaa miehestä eron, mies saa eron jälkeen hyvän työpaikan ja alkaa tienata hyvin, nainen vaikeuttaa miehen ja lasten tapaamisia, nainen vaatii kuitenkin lisää elatusmaksuja, lapset pääsevät sitten isän luona nauttimaan isän ansaitsemista kivoista jutuista?
Ja mikä hel*etin juttu tämä aina on, että "rikas mies lähtee nuoren pimun mukaan ja hylkää perheen"?! Uskokaa nyt että kyllä näitä sairaita äitejä on, jotka on ensin itse halunnut sen eron, sitten vielä kiusaavat sitä ex-miestä.
Jos todellakin näin on, niin kaipa se mieskin voi kaivaa sen selkärankansa jostain ja alkaa pitää puoliaan ja mikä tärkeintä, lastensa puolia? Miksi pitää olla munaton tossu? Minä en ainakaan suostuisi koskaan tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
123/129 Jatkaa: Lähdin siis lapsen kanssa kahdestaan pariksi viikoksi ulkomaille, oli siihen tämä vaimo vikissyt että helppohan se on hänen miehensä rahoilla reissata. LOL. Olisin vajaa vuoden joutunut säästämään noita elatusmaksuja jos niillä olisin reissuun halunnut lähteä, eikä tuo naurettava 150 euroa ole mitään lapsen oikeista kuluista kuukaudessa. Mutta kova paikka se joillekin on että lakikin velvoittaa jälkikasvunsa elatukseen edes jollain tavalla osallistumaan.
Onhan tuo nyt aivan selvä että lapset vaativat elatusta molemmilta vanhemmiltaan. Tottakai se on meidän "yhteisistä" rahoista pois, että puolisoni maksaa 900e/kk elatusmaksuja. Mutta niin se vaan on, kun on alkanut suhteeseen ihmisen kanssa jolla on ennestään 3 lasta. Minä maksan meidän yhteisistä menoista enemmän, koska mies "joutuu" maksamaan nuo elatusmaksut. Mutta semmosta se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exä onnistui jotenkin saamaan 4000€/kk elarit minulta. Nyt kertokaas perusteluilla mihin 2 lapsen talous (tai siis ne 2 lasta) saa menemään 4000€ kuukaudessa.
Tuon kuultuani palkkatulot *yllättäen* putosivat nollaan, mikä sekin on mielestäni väärin kun lapset ansaitsisivat kuitenkin hieman enemmän kuin sen mitä kela maksaa.
Jos sun elarit on sun tuloista laskettu noin helvetin isoiksi, niin sinä olet tienannut ihan helvetin paljon. Miksi sun lapset ei sais olla rikkaita jos sinäkin olet??? Niinhän se olisi jos asuisit niiden kanssa edelleen. Sinä kuulut Suomen rikkaimpiin ihmisiin koska sun elaritkin laskettiin isommaksi kuin keskivertoihmisen (miehen) bruttotulot.
Jos tilanne olisi toisinpäin, eli sinä olisit lähi, ja exäsi tienaisi ihan helvetisti, niin olisitko sinä sanonut että ei kuule, ei me tässä lasten kanssa sun rahoja oteta, jatka vaan sitä luksuselämääsi rauhassa, me kituutetaan hernekeitolla kyllä tässä, syödään kaurapuuroa aamupalaksi niin pärjätään...
Hyi vi**u teitä naisia.
Tuloihin suhteutettuna hurjin elari minkä tiedän oli 850 e kuukaudessa kahdesta lapsesta. Mies tienasi 2300 verojen jälkeen ja siltä revittiin tuo summa. Kerran sai 2500 veronpalautuksia ja kaikki meni elarirästeihin.
Maksoi aina kaiken minkä pystyi ja silti kertyi elarivelkoja niin että meni luottotiedot.
Oli helvetin lähellä ettei tehnyt lopullista ratkaisua. Sattui onnekseen oikeaan seuraan ja autettiin miestä mäessä. Nykyään sillä on kohtuulliset elarit ja muutenkin menee ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi vi**u teitä naisia.
Hyi v#ttu sinua. Olkoon eksä nälässä jotta lapset saa edes puuroa, sinä poltat ylimääräiset rahat vaikka takassa mieluummin kun ruokit omat lapsesi. Pthyi. *sylkee päälle*
Vierailija kirjoitti:
Että vanhemmilla pitäisi olla oikeus hoitaa elatus myös tavaralla tai niin että maksaa kuluja kuittia vastaan. Näin varmistettaisiin se että rahat eivät mene lähin omiin kuluihin mikä tuntuu olevan valitettavan yleistä.
Riittäkö ruokamenoista arvio vai pitääkö jokaisen pillimehunkin hinta puolittaa? Arvaan, että punakynä heiluu, koska eksän mielestä pillimehu on turhuutta. Pitääkö lapselle ostaa oma puurohiutalepaketti ja tehdä puurokin kummallekin erikseen, ettei lähivanhempi vaan syö eksän rahoilla ostettuja hiutaleita? Miten sähkön osuus, miten se jaetaan puuron keittämisen osalta? Mitäs sitten, kun eksä ostaakin lapselle h*lvetin ison ja kalliin pehmolelun, jolla ajattelee kuittaavansa sen kuukauden elatusmaksun? Kiusa se on pienikin kiusa.
Vierailija kirjoitti:
Tuloihin suhteutettuna hurjin elari minkä tiedän oli 850 e kuukaudessa kahdesta lapsesta. Mies tienasi 2300 verojen jälkeen ja siltä revittiin tuo summa. Kerran sai 2500 veronpalautuksia ja kaikki meni elarirästeihin.
Maksoi aina kaiken minkä pystyi ja silti kertyi elarivelkoja niin että meni luottotiedot.Oli helvetin lähellä ettei tehnyt lopullista ratkaisua. Sattui onnekseen oikeaan seuraan ja autettiin miestä mäessä. Nykyään sillä on kohtuulliset elarit ja muutenkin menee ihan hyvin.
Mihin se 1500e / kk sitten meni...? Minä tienaan 1400e ja ihan hyvin pyyhkii ja rahat riittää.