Nykyinen elatusmaksusysteemi on ihan järjetön
Kyllä, molempien vanhempien tulee vastata lapsen elatuksesta. Mutta miksi nämä elatusmaksut lasketaan niin, että ei oikeasti oteta huomioon kaikkia välttämättömiä etävanhemman kuluja? Ja miten systeemi voi olla niin mätä, että lähivanhemmalla on joskus mahdollisuus lypsää etävanhemmalta rahaa. Minulla ei ole vastausta, miten tämä koko elatusmaksukuvio saataisiin oikeasti reiluksi ja toimivaksi, mutta jotain pitäisi kyllä tehdä. Tiedän mm. tapauksen, jossa pari on eronnut, isä maksaa todella suuria elatusmaksuja sen vuoksi, että äiti ei viitsi/jaksa/halua käydä töissä, koska on kotona hoitamassa uuden miehen kanssa saamaansaa vauvaa.
En itse maksa elatusmaksuja, eikä lapseni myöskään saa elatustukea. Ärsyttää silti aivan vietävästi.
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, molempien vanhempien tulee vastata lapsen elatuksesta. Mutta miksi nämä elatusmaksut lasketaan niin, että ei oikeasti oteta huomioon kaikkia välttämättömiä etävanhemman kuluja? Ja miten systeemi voi olla niin mätä, että lähivanhemmalla on joskus mahdollisuus lypsää etävanhemmalta rahaa. Minulla ei ole vastausta, miten tämä koko elatusmaksukuvio saataisiin oikeasti reiluksi ja toimivaksi, mutta jotain pitäisi kyllä tehdä. Tiedän mm. tapauksen, jossa pari on eronnut, isä maksaa todella suuria elatusmaksuja sen vuoksi, että äiti ei viitsi/jaksa/halua käydä töissä, koska on kotona hoitamassa uuden miehen kanssa saamaansaa vauvaa.
En itse maksa elatusmaksuja, eikä lapseni myöskään saa elatustukea. Ärsyttää silti aivan vietävästi.
Kukapa olisi uskonut että joku hyväkäs, akan rutku on alapeukutanut. Varmaan juurikin näitä loisivia hyväkkäitä joilla ottaa luonnonpäälle kun joku edes vihjaa että loisiminen saattaisi olla loppumassa.
Akan rutku :D Mutta joo en kyllä ymmärrä miten kukaan kehtaa harjoittaa minkään tasoista loisimista. Ei oma luonto kyllä taipuis tommoseen.
Vauvan hoito = loisiminen? Ok...pikku vinkki, työtä 24/7 kun alle yksivuotias...
Onko sinun mielestäsi siis kohtuullista, että isä maksaa sen vuoksi suurempia elatusmaksuja, että yhteisten lasten äiti hoitaa toisen/uuden miehen kanssa saamaansa vauvaa, eikä siksi mene töihin? Mielestäni tuo on väärin.
Siis jos hoitaa vauvaa niin silloinhan on äippälomalla/vanhempainvapaalla/kotihoidontuella. Ja elarit menee ihan tulojen mukaan ja etä voi maksaa halutessaan elareita vaikka tonnin kuussa jos vaan haluaa.
Lapsen tili johon molemmat vanhemmat laittavat rahaa suhteessa tuloihin. Ja tältä tililtä vain lasta koskevat hankinnat, ei äidin kenkiä eikä isän golfmailoja. Jos rahaa jää yli niin takaisin vanhemmille samassa suhteessa kuin mitä oli talletettu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi on lainmukainen oikeus riittävään elatukseen etkä sinä voi tehdä hänen puolestaan sopimusta siitä ettei etävanhempi tai kela maksa elatustukea.
Siis hetkinen, eikö vanhemmat voi sopia yhdessä että ei tarvita mitään elatusmaksua? Min äolen ollut tässä käsityksessä. Jos on esim viikko-viikko.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tili johon molemmat vanhemmat laittavat rahaa suhteessa tuloihin. Ja tältä tililtä vain lasta koskevat hankinnat, ei äidin kenkiä eikä isän golfmailoja. Jos rahaa jää yli niin takaisin vanhemmille samassa suhteessa kuin mitä oli talletettu.
No tästä vasta tappelu tulisi :D isä on sitä mieltä ettei lapsi tarvitse uutta talvihaalaria, koska ei ole näkemässä että se on jo pieni. Äiti ostaa lapselle uuden puhelimen koska vanha meni rikki, isän mielestä olkoon ilman, koska ei hänen tarvitse sopia koska lapsi haetaan kaverilta. Pyörästä puhkesi kumi (tekikö äiti sen tahallaan,että saa ottaa rahaa taas tililtä??) äiti ostaa hoitotädeille joululahjan, isän mielestä olkoot ilman, hän ei maksa jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi on lainmukainen oikeus riittävään elatukseen etkä sinä voi tehdä hänen puolestaan sopimusta siitä ettei etävanhempi tai kela maksa elatustukea.
Siis hetkinen, eikö vanhemmat voi sopia yhdessä että ei tarvita mitään elatusmaksua? Min äolen ollut tässä käsityksessä. Jos on esim viikko-viikko.
No siis voivat toki, mutta jos äiti on pääasiassa se joka tekee esim vaatehankinnat ja tienaa vielä vähemmän kuin isä niin miksi ihmeessä hän suostuisi tähän?
Onhan se ihan mielettömän epäreilu systeemi. Ja aivan sama vaikka äiti sais kaikki lapsilisät ja asumistuet (koska lapsienhan on pakko olla hänen luona kirjoilla) ja lapset asuu tasan puoliks molempien luona. Niin silti revitään jona sentti mitä exältä vaan voi saada. Aivan käsittämättömiä nää nykyajan naiset, kun iskee se eteen et ei voikaa elää miehen rahoilla eron jälkee ni pitää lasten kautta nyhtää..
Ja kyllä, olen itsekin eronnut nainen ja meillä toinen lapsi mulla kirjoilla, toinen miehellä ja kaikki menot maksetaan puoliks. Ei liiku elarit mihkää suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa olisi uskonut että joku hyväkäs, akan rutku on alapeukutanut. Varmaan juurikin näitä loisivia hyväkkäitä joilla ottaa luonnonpäälle kun joku edes vihjaa että loisiminen saattaisi olla loppumassa.
Akan rutku :D Mutta joo en kyllä ymmärrä miten kukaan kehtaa harjoittaa minkään tasoista loisimista. Ei oma luonto kyllä taipuis tommoseen.
Vauvan hoito = loisiminen? Ok...pikku vinkki, työtä 24/7 kun alle yksivuotias...
Oo!!
Minun tuttavissani on ainakin yksi korkeasti koulutettu hyvä palkkainen kolmen teinin yksinhuoltaja. Saa elareita kohtuullisesti, mutta silti hänen kaikki tulonsa menevät lapsiin. Isä muutti pohjoiseen ja näkee lapsia vain muutaman kerran vuodessa. Kolmen teinin elatus on kallista, asuminen on kallista, harrastukset maksaa, lukio maksaa, puhelimet hajoaa, vaatteet jää pieneksi jne. Suomen verotus on todella epäreilu yksinhuoltajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tästä vasta tappelu tulisi :D isä on sitä mieltä ettei lapsi tarvitse uutta talvihaalaria, koska ei ole näkemässä että se on jo pieni. Äiti ostaa lapselle uuden puhelimen koska vanha meni rikki, isän mielestä olkoon ilman, koska ei hänen tarvitse sopia koska lapsi haetaan kaverilta. Pyörästä puhkesi kumi (tekikö äiti sen tahallaan,että saa ottaa rahaa taas tililtä??) äiti ostaa hoitotädeille joululahjan, isän mielestä olkoot ilman, hän ei maksa jne..
No eikö tuommoisia ongelmia ole jo nyt? En tiedä mihin exä käyttää maksamani elarit. Toivon että lapsen hyvinvointiin.
Jep. Minun ex-vaimoni käy risteilyllä ja ostaa turhaa roinaa, ja lapset tulevat mun luokse aina liian pienissä tai rikkinäisissä kengissä ja vaatteissa, jotta minä hoitaisin mahdollisimman paljon lasten kuluja. Vaikka maksan elatusmaksut ex-vaimolle. Välillä käy mielessä että olisipa vaan elämä paljon helpompaa jos en tuon naisen kanssa olisi lisääntynyt. Nyt on vaan liian myöhäistä valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä edellyttäisi, että vanhemmilla olisi hyvät välit ja vahva luottamus toisiinsa. Jos näin olisi, ei olisi ylipäätään tarvetta muuttaa mitään, koska hyvässä tilanteessa vanhemmat pystyvät nykyiselläänkin sopimaan asiat kahdestaan. Ja jos taas välit ovat huonot ja nykyinenkin systeemi tuntuu vaikealta, ei tuosta tulisi yhtään mitään ja maksajaksi joutuisi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuommoisia ongelmia ole jo nyt? En tiedä mihin exä käyttää maksamani elarit. Toivon että lapsen hyvinvointiin.
Nimenomaan. Mistä hemmetistä se etävanhempi tietää että mihin ne elatusmaksut käytetään? Eikö tuo yhteinen tili olisi just kaikista selkein? Molemmat voisivat nähdä sieltä suoraan mitä on ostettu. Reilua minusta.
Kyllä mua ainakin ketutti aikanaan kun mies maksoi tukea au lapselle jonka äiti oli jättänyt vanhempiensa hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Mistä hemmetistä se etävanhempi tietää että mihin ne elatusmaksut käytetään? Eikö tuo yhteinen tili olisi just kaikista selkein? Molemmat voisivat nähdä sieltä suoraan mitä on ostettu. Reilua minusta.
Siis mitä väliä sillä on mihin JUURI NE sinun maksavat rahat käytetään? Jos maksat esim 200e / kk, niin usko minua, lapsen osuus asumisesta + ruuat + harrastukset + uudet vaatteet ja välineet maksavat kyllä tuon 200e ja jos äiti shoppailee sillä itselleen, menee se 200e hänen omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa tehokas naisjuristi jos mies meinaa venkuloida. Ensiksi sovittelu ja jos ei toivottua tulosta niin oikeuteen. Tulojen mukaan elarit. Lapsen parhaaksi.
Tuollaista ex yritti. Se on vain mahdottomuus saada mitään kun on työtön. Se oli vähän toista viikkoa erosta kun otin lopputilin. Päivääkään en ole sen jälkeen tehnyt oikeita töitä enkä tee ennenkuin nuorin on 18 vuotias.
Saahan tuo sen kelan maksaman ja se saa luvan riittää. En todellakaan ala maksamaan siitä että jouduin eroon lapsista ja näen niitä ihan liian harvoin. Kun sain kuulla omalta lakimieheltä alustavan arvion elareista olin että häh? Tilanne muuttui kun kerroin jääneeni työttömäksi.
Minä pärjään vähälläkin ja se on periaate miksi en maksa lantin lanttia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan mielettömän epäreilu systeemi. Ja aivan sama vaikka äiti sais kaikki lapsilisät ja asumistuet (koska lapsienhan on pakko olla hänen luona kirjoilla) ja lapset asuu tasan puoliks molempien luona. Niin silti revitään jona sentti mitä exältä vaan voi saada. Aivan käsittämättömiä nää nykyajan naiset, kun iskee se eteen et ei voikaa elää miehen rahoilla eron jälkee ni pitää lasten kautta nyhtää..
Ja kyllä, olen itsekin eronnut nainen ja meillä toinen lapsi mulla kirjoilla, toinen miehellä ja kaikki menot maksetaan puoliks. Ei liiku elarit mihkää suuntaan.
OHOH ?!!
Voiko olla, että täältä sontasankosta _oikeasti_ löytyy normaali ja täysipäinen nainen, siis Nainen eikä mikään loisiva hyväkäs ?. Mitä päällisin puolin vaikuttaa, niin juurikin tuollaisia loisiva hyväkkäitä on 100%, mutta nyt tuo 100% ei pidä kyllä enään paikkaansa. Enään VAIN 99.99.99% on sellaisia, noh jostain päin kait sekin on aloitettava.
Mutta lainatulle rouvashenkilölle : *Ottaa hatun päästä ja kumartaa*
Kyllähän se vit*ttaa maksaa exälle rahaa, kun tiedän että mitään tarvetta sille ei olisi. Toisaalta ehkä se on sen arvoista maksaa parisataa kuussa siitä, että lapsia täytyy hoitaa harvemmin. Että sinänsä ihan ok juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa tehokas naisjuristi jos mies meinaa venkuloida. Ensiksi sovittelu ja jos ei toivottua tulosta niin oikeuteen. Tulojen mukaan elarit. Lapsen parhaaksi.
Tuollaista ex yritti. Se on vain mahdottomuus saada mitään kun on työtön. Se oli vähän toista viikkoa erosta kun otin lopputilin. Päivääkään en ole sen jälkeen tehnyt oikeita töitä enkä tee ennenkuin nuorin on 18 vuotias.
Saahan tuo sen kelan maksaman ja se saa luvan riittää. En todellakaan ala maksamaan siitä että jouduin eroon lapsista ja näen niitä ihan liian harvoin. Kun sain kuulla omalta lakimieheltä alustavan arvion elareista olin että häh? Tilanne muuttui kun kerroin jääneeni työttömäksi.
Se On Oikein !!
Juuri noin kuuluu kohdella lompakkoloisia = normi suomi-akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itekin tekisin noin jos tuollainen tilanne tulisi.
Mitenniin? Tuollalailla se menee.